2021-07-20, 21:16
Medlem
[quote=olofzzon|76625452]
Citat:
Ursprungligen postat av Borka86

Ja, ett av Gamlestadens stora problem är att bil-, järn- & spårvägar, viadukter, vattendrag etc. skär av området från resten av staden. Lite samma som med Kallebäck. Centralt men med taggtrådsstängsel runt, ungefär så känns det. Så kan man få bort mycket av dessa barriärer, är nog mycket vunnet. Frågan är bara hur de tänkt leda trafiken framöver. Tunnlar?

EDIT: Felciterat, men du fattar.

Tanken är att trafiken ej ska gå genom gamlestaden utan via e45 eller e20. Gamestaden ska bli en stadsdel är tanken och inte en genomfart är tanken
Citera
2021-07-20, 21:17
Medlem
Citat:

Ja, ett av Gamlestadens stora problem är att bil-, järn- & spårvägar, viadukter, vattendrag etc. skär av området från resten av staden. Lite samma som med Kallebäck. Centralt men med taggtrådsstängsel runt, ungefär så känns det. Så kan man få bort mycket av dessa barriärer, är nog mycket vunnet. Frågan är bara hur de tänkt leda trafiken framöver. Tunnlar?

Tanken är att trafiken ej ska gå genom gamlestaden utan via e45 eller e20. Gamestaden ska bli en levande stadsdel
inte en genomfart
Citera
2021-07-20, 21:31
Medlem
[quote=Borka86|76629605]
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon

Tanken är att trafiken ej ska gå genom gamlestaden utan via e45 eller e20. Gamestaden ska bli en levande stadsdel
inte en genomfart

Hur skall trafiken till Kortedala /Bergsjön ledas om den ej får passera Artillerigatan? Skall man bygga motorväg över kyrkogården?
Citera
2021-07-21, 05:51
Medlem
[quote=Petronius|76629736]
Citat:

Hur skall trafiken till Kortedala /Bergsjön ledas om den ej får passera Artillerigatan? Skall man bygga motorväg över kyrkogården?

Fler ska välja att antingen köra ner vid tideräkningsgatan eller bergsjöbacken eller sävenäs. Man gör det krångligare att köra via artellerigatan så det blir mindre trafik där
Citera
2021-07-21, 07:38
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Ja, kan också tycka att man får mer "pang för de pengarna" annorstädes. Men det är väl närheten till centrum som lockar, vissa verkar vara helt förblindade av närhet till centrum av någon anledning och skiter i allt annat, bara 7-Eleven och Pressbyrån ligger runt hörnet. Det är sann livskvalité

Men gentrifiering kommer att sannolikt att göra stadsdelen bättre. (Observera att jag skrev "bättre", menar inte att det kommer bli Örgryte-bra i ett trollslag.) Det kommer inte att ske över en natt, vi får väl vänta till 2035 och se

Ang. moskén, har inget emot "seriösa" muslimer som enbart vill be sin fredagsbön i lugn och ro. Whatever rocks their boat, liksom. Men vill gärna undvika aggressiva unga män som tror att det är "samhällets fel" att de är fuck-ups och att det därmed är fritt fram att våldta och råna skötsamma människor.

Ja, det finns ju sådant folk som tycker centrum är det bästa som finns det har vi sett här i tråden med. Totalt j-a obegripligt.

Samtidigt som man bygger nytt finns ju hyreskasernerna kvar och i takt med att det äldre gardet kilar vidare till ädlare jaktmarker kommer det ju där komma in ett mer "Bergsjön-likt" klientel så att säga vilket knappast gynnar området. Den utvecklingen syns ju överallt.
Vad som isf krävs är att man gör om HR till svindyra BR efter t.ex. renoveringar men det är ju inte aktuellt alls vad det verkar.

Nu är ju inte den moskén känd för att ha "lugn och ro" som ledord direkt. Sedan om jag nu måste åka vagn vill jag ju gärna någon gång höra svenska också och det blir inte direkt lättare på vagnarna utåt Kdala/Bergsjön.

Citat:

Inte mer än så alltså, då är det ju inte mycket "värre" än Redbergsplatsen, bortsett från att den sistnämnda inte är bytesstation mellan två utanförskapsområden.

Fast Redbergsplatsen är ju lugnt? Visst några överförfriskade fyllon nån gång måhända men inte annars. Känns ju som "alla" redan har bytt till sin vagn/buss innan Redbergsplatsen med så det blir inte en knutpunkt på det sättet.

Har också svårt att se hur man ska få bort allt det från Gamlestan, det är iaf inte något man gör i en handvändning.

Citat:

Fler ska välja att antingen köra ner vid tideräkningsgatan eller bergsjöbacken eller sävenäs. Man gör det krångligare att köra via artellerigatan så det blir mindre trafik där

Det är ju inte direkt anpassat efter massa trafik för att leda om allt via Tideräkningsgatans branta backe heller, vägen förbi gamla Göfab och Alelyckan måste ju isf också göras bättre, tung trafik uppför Tideräkningsgatan känns som en redig stoppkloss med.
Sedan är det ju också en vanegrej så många lär fortsätta köra genom Gamlestan.
Är väl likadant om man ska få folk att köra via Sävenäs.
Citera
2021-07-25, 01:17
Avstängd
Craiggs avatar
Ja Kålltorp har lite Majorna-feeling men med färre vänsternördar (även om de fortfarande finns). En av de bättre stadsdelarna att bo i.

Har man stålarna är ju också Saltholmen superfint. Fiskebäck gillar jag också men kommunikationerna är inte de bästa, en buss till Frölunda Torg som går en gång i halvtimmen! Man måste nog ha bil om man bor där, jobbigt med alla byten om man ska in till stan.
Citera
2021-07-25, 09:06
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Det är ju inte direkt nåt man vill till och visst hellre delar av Backa än Biskop men ändå inget jag skulle bosätta mig i.

Jo, Skogome är en sak, men det är ju trots allt inte Backa. Fast hamnar man bortåt Skogome hade jag hellre fortsatt bort till Säve som är betydligt bättre. Sedan kan jag inte låta bli att tycka att det är lite kul att säga att man ska bo i Skogome (som ju ska byggas ut rejält) med tanke på anstalten men det är ju bara gbg-humor.

Backa är ju rena rama himmelriket jämfört med biskop/Angered/bergsjön. Tycker inte backa är så himla illa faktiskt. Klientelet är bra mycket mer uppblandat svenskar/invandrare än ovan nämnda område det är mer medelklass invandrare som bor i backa. I t.e.x Hammarkullen (Angered) blir du utstirrad och bevakas som svensk. I backa går det att röra sig fritt utan att känna obehag.

Utan är veta så är det nog 50% svenskar och 50% invandrare i backa. Biskop och bergsjön 10% utslagna svenskar och 90% invandrare. Angered är flera olika stadsdelar så där får man bena ut stadsdelarna. Hammarkullen, hjällbo, eriksbo 10% utslagna svenskar och 90% invandrare.

Lövgärdet, Gårdsten men framförallt rannebergen något bättre.
Citera
2021-07-25, 09:20
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Backa är ju rena rama himmelriket jämfört med biskop/Angered/bergsjön. Tycker inte backa är så himla illa faktiskt. Klientelet är bra mycket mer uppblandat svenskar/invandrare än ovan nämnda område det är mer medelklass invandrare som bor i backa. I t.e.x Hammarkullen (Angered) blir du utstirrad och bevakas som svensk. I backa går det att röra sig fritt utan att känna obehag.

Utan är veta så är det nog 50% svenskar och 50% invandrare i backa. Biskop och bergsjön 10% utslagna svenskar och 90% invandrare. Angered är flera olika stadsdelar så där får man bena ut stadsdelarna. Hammarkullen, hjällbo, eriksbo 10% utslagna svenskar och 90% invandrare.

Lövgärdet, Gårdsten men framförallt rannebergen något bättre.

Ja, som sagt hellre Backa än biskop/delar av Angered.
Sedan beror mycket i Backa på var du befinner dig med, det blir värre från Selma och inåt stan, lite bättre vid Brunnsbo men ändå. Men visst har du bil och inte reser med kollektivtrafiken, inte handlar/rör dig vid Selma etc kan du lätt bo i t.ex. villaområdet "bakom" Blå Staden upp mot skogen där. Det är givetvis bättre än många andra sämre delar.

Procentsatsen i svenskar/invandrare beror ju även mycket på vilka dessa är, är invandrarna gamla pensionärer som varit arbetskraftsinvandring på 60-talet är det ju en sak, är det senaste årtiondenas kulturberikare en helt annan...
Citera
2021-07-25, 19:29
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Ja, som sagt hellre Backa än biskop/delar av Angered.
Sedan beror mycket i Backa på var du befinner dig med, det blir värre från Selma och inåt stan, lite bättre vid Brunnsbo men ändå. Men visst har du bil och inte reser med kollektivtrafiken, inte handlar/rör dig vid Selma etc kan du lätt bo i t.ex. villaområdet "bakom" Blå Staden upp mot skogen där. Det är givetvis bättre än många andra sämre delar.

Procentsatsen i svenskar/invandrare beror ju även mycket på vilka dessa är, är invandrarna gamla pensionärer som varit arbetskraftsinvandring på 60-talet är det ju en sak, är det senaste årtiondenas kulturberikare en helt annan...

I typ Angered så är det mestadels araber och somalier, ser man en svensk där så hajjar man till och nästan nickar och den där personen som man tror är svensk är troligtvis en finne 50% av gångerna. I backa är det väldigt blandat skulle jag säga med en hel del juggar, polacker m.m också. Selma Lagerlöfs torg jämfört med Angered centrum är som natt och dag.

Angered centrum är som en bazar i Beirut butiksmässigt och klientelet. Selma Lagerlöfs torg är svensk som kalles kaviar i jämförelse, ingen känsla alls av mellanöstern där. Mer sömnigt ställe selma och inga skrikande araber/somalier.

Det är väl katjas gata (vid Selma) och markurell och baron Roger som ligger på andra sidan vägen som är värsta ställena. Det har dock blivit extremt mycket bättre i backa. Även i brunnsbo som jag tycker geografiskt är backa fast det är en egen stadsdel men de sitter ju ihop i princip.

Gåsagången som ligger på samma sida som Selma men efter hållplatsen är bra borätter. Likaså blåstaden borätter. Vid körkarlens är det helt dött så att bo där är också lugnt ändå. De har ju renoverat upp de flesta hyresrätter i backa så det är svindyrt med förortsmått att bo där så socialen slänger knappast in några araber där nuförtiden iaf. Och mycket är som sagt borätter i backa vilket automatiskt sorterar bort det mesta av ökenråttorna.

Nuförtiden är det attraktivt med hyres i backa. Kollar man boplats och liknande går knappt hitta en hyres där. Det som finns är sunkiga hyres i bergsjön och biskop det är där alla araber och somalier dumpas av nuförtiden. Ingen vill bo där... inte ens de själva utan försöker hitta nytt för att fly misären de själva har skapat.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2021-07-25 kl. 19:31.
Citera
2021-07-26, 09:20
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
I typ Angered så är det mestadels araber och somalier, ser man en svensk där så hajjar man till och nästan nickar och den där personen som man tror är svensk är troligtvis en finne 50% av gångerna. I backa är det väldigt blandat skulle jag säga med en hel del juggar, polacker m.m också. Selma Lagerlöfs torg jämfört med Angered centrum är som natt och dag.

Angered centrum är som en bazar i Beirut butiksmässigt och klientelet. Selma Lagerlöfs torg är svensk som kalles kaviar i jämförelse, ingen känsla alls av mellanöstern där. Mer sömnigt ställe selma och inga skrikande araber/somalier.

Det är väl katjas gata (vid Selma) och markurell och baron Roger som ligger på andra sidan vägen som är värsta ställena. Det har dock blivit extremt mycket bättre i backa. Även i brunnsbo som jag tycker geografiskt är backa fast det är en egen stadsdel men de sitter ju ihop i princip.

Gåsagången som ligger på samma sida som Selma men efter hållplatsen är bra borätter. Likaså blåstaden borätter. Vid körkarlens är det helt dött så att bo där är också lugnt ändå. De har ju renoverat upp de flesta hyresrätter i backa så det är svindyrt med förortsmått att bo där så socialen slänger knappast in några araber där nuförtiden iaf. Och mycket är som sagt borätter i backa vilket automatiskt sorterar bort det mesta av ökenråttorna.

Nuförtiden är det attraktivt med hyres i backa. Kollar man boplats och liknande går knappt hitta en hyres där. Det som finns är sunkiga hyres i bergsjön och biskop det är där alla araber och somalier dumpas av nuförtiden. Ingen vill bo där... inte ens de själva utan försöker hitta nytt för att fly misären de själva har skapat.

Ja, som sagt var ställs jag inför valet att bo i Backa eller Biskop/Bergsjön/delar av Angered väljer jag Backa varje dag i veckan men det är ju bara i ett sådant val, inte annars.

Fullt medveten om vad att den större delen av invandrarna är värre i nämnda områden än Backa även om det även där finns en hel del av skiten.
Citera
2021-07-26, 09:56
Medlem
Galdars avatar
Backa är inte så dåligt , bor hellre där en i biskop / stora delar av Angered . Min morfar bodde i Backa i många år ganska mycket svenskar och många äldre jugoslaver / central européer i området han bodde på . En period var det bilbränder men i det stora hela rätt lugnt .

Rannebergen verkar också helt okej som någon skrev .

Jag skulle kolla på ett radhus en gång i Angered , nästan alla mina kollegor sa , nej för i helvete bo kvar i östra Göteborg istället. Dina barn kommer inte kunna gå i en bra skola / språk problem osv . ( Alla dessa 4 kollegor bodde och kom ifrån Angered ) vill jag poängtera. Jag var den enda som var utsocknes i den verkstaden.
Citera
2021-07-29, 19:05
Medlem
brianmolkos avatar
Gamlestan är säkert fint om du inte är med i ett gäng ...

Förresten han den glasögonpryde som var med på aftonbladets bild är det samma person som
skrev ut falska coronatester det stod om ? är de samma man ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in