2021-07-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Det skulle finnas protokoll på det i så fall.

Edit: Jag har hela HR framför mig. Varenda litet steg är nedskrivet. Men inget besök hos HD.

Svar Ja, Polisen gjorde ett tillfälligt och kort besök hos HD adresserad på Färd*mansg*tan vilket ägde rum under Tisdagen den 15 Maj 2018.

Det är inte något märkvärdigt överhuvudtaget i detta fallet att polisen därstädes gjorde ett tillfälligt samt kort besök hos HD.

Vid det aktuella tillfället ville man från polisens sida helt enkelt sagt fråga HD om hon hade hört någonting från L*na Wesstr*m eller sett henne under en viss tid.

Med anledning av att misstankarna var riktade mot St*fan Davidss*n vid det aktuella tillfället samt att SD och HD hade haft ett långt förhållande och varit ett gift par, så skulle det ha varit ytterst märkligt om polisen inte ! hade gjort ett tillfälligt besök hos HD för att sålunda få ställa några frågor angående L*na Wesstr*m:s försvinnande.

Mvh/JM.
Citera
2021-07-23, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Svar Ja, Polisen gjorde ett tillfälligt och kort besök hos HD adresserad på Färd*mansg*tan vilket ägde rum under Tisdagen den 15 Maj 2018.

Det är inte något märkvärdigt överhuvudtaget i detta fallet att polisen därstädes gjorde ett tillfälligt samt kort besök hos HD.

Vid det aktuella tillfället ville man från polisens sida helt enkelt sagt fråga HD om hon hade hört någonting från L*na Wesstr*m eller sett henne under en viss tid.

Med anledning av att misstankarna var riktade mot St*fan Davidss*n vid det aktuella tillfället samt att SD och HD hade haft ett långt förhållande och varit ett gift par, så skulle det ha varit ytterst märkligt om polisen inte ! hade gjort ett tillfälligt besök hos HD för att sålunda få ställa några frågor angående L*na Wesstr*m:s försvinnande.

Mvh/JM.
Allt som hände den 15 maj finns antecknat i HR. Inte ett ord om ngt besök då. Det var ett människorov då, inte mord. Ledsen Jokern, men jag tror inte på din uppgift då inget sådant finns antecknatt någonstans. Och SD blev hörd och släppt. 2 ggr t o m. HD flexade ut på e.m för att packa till resan. Hon skulle jobbat lite längre den dagen, men drog nytta av flextiden. Inte minsta lilla besök av polis. Inga anteckningar i HR och inget nämnt alls om det i hennes förhör.
Citera
2021-07-23, 22:18
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Akt.bilaga som visar att HD:s lägenhet blev genomsökt Tisdag den 15:e maj? Nya uppgifter för mig...

Din övertygelse ang ts Barneby? ang SD:s alibi på natten... försvann den i ett tomt moln? Hen var enl dig länge en väldigt trovärd ts.

Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Barneby = ?

Medlemmen kallar sig @MrBarnaby, vilken tidigare skrivit ett antal inlägg i L*na Wesstr*m-tråden, och då i första hand beträffande den mordmisstänkte St*fan Davidss*n.

St*fan Davidss*n:s dator, i dennes hem vid Bet*esvägen 14 Bertil, öppnades upp klockan 23:34:16 - 23:34:17 under den aktuella mordkvällen den 14 Maj (2018).

Dödsmisshandeln av offret L*na Wesstr*m påbörjades cirka klockan 23:30 vilken tid sedan blev fastställd med hjälp av @dalaan:s.

Mvh/JM.
MrBarnaby här. Ja jag har skrivit mycket om den eländiga icke-utredningen av 23.34-händelsen. Domen må vara "välskriven" men det som står om 23.34-händelsen är en skam för den (TR-domen var lika dålig på den punkten), den delen borde strykas. Jag säger inte att händelsen är ett alibi, däremot att den inte är utredd på ett professionellt och seriöst sätt. "Vi vet att datorn levde ett eget liv" eller hur det nu var åklagare TJ lär ha uttryckt det. Bedrövligt.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-07-23 kl. 22:38.
Citera
2021-07-24, 01:19
Medlem
Knuxs avatar
Utfrågades inte SD i HR? Hittar bara hans förhör från TR.
Citera
2021-07-24, 03:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
Ok, jag vet för lite om den typen av skada.
Och i vilken utsträckning det var ett handikapp.

Tänkte spontant dock att han verkar väldigt aktiv i övrigt under den perioden.
Tex cykling och andra bestyr där tumgrepp antagligen ingår.

Har dock inte fått uppfattningen att han var så handikappad i praktiken.

Vad gäller försvaret så får vi hoppas att de "tittade" på det oavsett.
Beror kanske på om han själv var så "handikappad" att han nämnde det.

Skadan kanske också blev negativt påverkad under mordnatten och han var smart nog att förstå att det skulle ligga honom i fatet... Möjligen.

Svårt få svar på.

Tillägg: såg nu att Nötis redan tagit det sistnämnda som ett möjligt scenario.
Att cykla är inte jämförbart med den kraft våldet kräver ang grepp kring mordvapnet och det är multipla slag med frakturer.

Om advokaten satsat mer hade det kunnat ställa till det hela via sakkunnigutlåtande.
Dvs om skadan var såpass dryg i läkning relaterat till tidsaspekt, läkningsprocess och handstyrka.

HD berättar om funktionsnedsättningen som aktuell status 2018-05-29 pga av aktuell tumskada:
"han har en svag högerhand han .. jättedålig o greppa i sak."
Senast redigerad av develi 2021-07-24 kl. 03:59.
Citera
2021-07-24, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knux
Utfrågades inte SD i HR? Hittar bara hans förhör från TR.
Nix, inga förhör i hovrätten. Bara hans egna tal, som tyvärr inte finns att ta del av.
Citera
2021-07-24, 10:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att cykla är inte jämförbart med den kraft våldet kräver ang grepp kring mordvapnet och det är multipla slag med frakturer.

Om advokaten satsat mer hade det kunnat ställa till det hela via sakkunnigutlåtande.
Dvs om skadan var såpass dryg i läkning relaterat till tidsaspekt, läkningsprocess och handstyrka.

HD berättar om funktionsnedsättningen som aktuell status 2018-05-29 pga av aktuell tumskada:

Eftersom försvaret inte tog upp detta i rätten, är jag ganska säker på att försvaret bedömde att risken att det skulle slå tillbaka mot dom istället för tvärtom.

Att HD i förhör eftermordet tar upp det här och på det har SD nämnt det för sin kompis, ochså efter mordet.

Har någon nämnt det strax före mordet? SD?

Man kan ju tänka sig att sakkunnigutlåtandet blir tunt om det saknas en ny undersökning och ny röntgen/MR-röntgen av handen/tummen. Detta skulle kunna visa nya rupturer i värsta fall.

Stor skillnad om SD hade sökt före mordet för att greppet i den viktiga högerhanden inte fungerade tillfredsställande. Det handlade väl om två månader iaf, från skada till mord. Och två och enhalv månad tills vi hör från SD och HD om detta.

Jag tänker att det istället blir som med blodet och HDs vittnesmål. Alla förstår varifrån berättelsen har sitt ursprung. Och alla tänker samma sak...

Varför har han inte sökt vård om läkningen verkar funka så dåligt?
Citera
2021-07-24, 12:16
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Nej jag förstår det är väldigt stor skillnad, tog bara exempel på att han är aktiv med handen/tummen
och att det är svårt veta vart i läkningsprocessen han befann sig, direkt före mordet.

Jag tycker dock det var jäkligt bra observerat vad gäller skadan och vad det hade kunnat berätta!
Och att försvaret ej tog upp det.

Det har FB missat om inte jag själv har missat det från tidigare diskussioner.

Däremot tror jag att det finns en risk att de (försvaret) valde medvetet att inte göra det.
Att det lätt kunde bli en "graverande omständighet".

Det hade kanske bara kunnat användas om man med säkerhet visste att han dagarna före mordet fortfarande var i dåligt skick vad gäller tumgreppet osv.

Om han däremot uppvisade en klar förbättring i jämförelse med Mars/april
och plötsligt efter mordet blir sämre igen....

Man hade gärna velat ha ett läkarutlåtande från första halvan av Maj.
Och en direkt efter mordet.
Citera
2021-07-24, 12:25
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Eftersom försvaret inte tog upp detta i rätten, är jag ganska säker på att försvaret bedömde att risken att det skulle slå tillbaka mot dom istället för tvärtom.

Att HD i förhör eftermordet tar upp det här och på det har SD nämnt det för sin kompis, ochså efter mordet.

Har någon nämnt det strax före mordet? SD?

Man kan ju tänka sig att sakkunnigutlåtandet blir tunt om det saknas en ny undersökning och ny röntgen/MR-röntgen av handen/tummen. Detta skulle kunna visa nya rupturer i värsta fall.

Stor skillnad om SD hade sökt före mordet för att greppet i den viktiga högerhanden inte fungerade tillfredsställande. Det handlade väl om två månader iaf, från skada till mord. Och två och enhalv månad tills vi hör från SD och HD om detta.

Jag tänker att det istället blir som med blodet och HDs vittnesmål. Alla förstår varifrån berättelsen har sitt ursprung. Och alla tänker samma sak...

Varför har han inte sökt vård om läkningen verkar funka så dåligt?

Håller med.

Med tanke på tex "cykelsadelsex" och L:s enorma "blödningar" som flödar över S:s ansikte/hals och över diverse platser/rum (blödningar som ingen annan "partner" har noterat)...
ja då finns ju en klar risk att de även på "tumpunkten" ljuger eller förvränger sanningen
av någon "misstänkt" anledning.

Och det togs inte upp...
Misstänker att det var medvetet.
Citera
2021-07-24, 12:45
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det hade varit betydelsefullt om det funnits dokumentation på att SD varit på återbesök på handkriurgen ytterligare för att greppet i handen inte blev återställd. *

En sådan försvagning som är så viktig (greppa med höger hand), det återkommer man till sin läkare med.

"[...] Dagen efter kom jag sedan att få en liten skada konstaterad på ett ligament när jag återbesöker handkirurgen, så denna logg skrivs med ett snyggt gips på näven."

https://www.geocaching.com/seek/log.aspx?code=GLv990wc

Min tro är att skadan som var under läkning, blev under själva mordtillfället belastat och SD fått problem på nytt. Därför måste han få denna skada (från mordnatten) "sedd" som den gamla skadan som aldrig blir bra.

Om SD hade nämnt detta innan 14 maj och inte efter, då kunde man tagit upp detta av försvaret möjligen.

Kan inte tro att försvaret slarvat bort en sådna möjlighet om den fanns. Inte heller hade SD låtit bli den.

Det handlar om en skada som istället kan bli sedd som ytterligare ett bevis på att SD kan ha med mordet att göra. Det är ju inte riktigt samma som att han brutit ett ben eller en arm.

Tillägg: *
Eller om det funnits med i loggar eller meddelanden till någon mellan tiden från skadan fram till mordet , att SD hade problem med greppet.

Ja.
Jag är inne på ditt spår vad gäller orsaken att det inte togs upp osv.

Klar risk (eller chans, beroende på..) att det var ett medvetet val.
Citera
2021-07-24, 13:14
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ja.
Jag är inne på ditt spår vad gäller orsaken att det inte togs upp osv.

Klar risk (eller chans, beroende på..) att det var ett medvetet val.

Vi tänker väldigt lika i mycket, så det blir lite "ryggdunkningar".

Jag misstänker faktiskt att det kan ligga till på det viset att han fick problem med sin tumme efter och såg en chans att använda detta som en förklaring till att han skulle ha haft svårt att hålla i ett tillhygge för att döda Lena på det brutala sätt som han gjorde.

Måste säga attjag är helt tagen av SDs förmåga till att ljuga, och till vilka ytterligheter han kan gå för ganska små orsaker. Gaslighting har jag hört talas om tidigare, men inte vetat hur det riktigt kan se ut i verkliga livet.

Jag är uppriktigt förvånad hur SD manipulerade sin GPS, filmade den och fick även HD (!) att medverka i lögnen till JG, som sett att SD åkte till Lena.försökte

Såg en youtubefilm om en kvinna som försöker gaslighta sin kille på det mest groteska (kan inte hitta rätt ord här!) sätt.

Kvinnan vill få ut så mycket ekonomiskt som möjligt av sin pojkvän, som hon igfter sig med. Får en annan kille att lura maken till att skriva över hela huset på henne. Sedan försöker hon få maken att bli fängslad genom att plantera knark i hans bil, ringa in tips till polsien mm. När deta inte lyckas försöker hon få en fd att mörda maken istället, men han går till polisen istället.

Det är nu man får se den "verkliga" Dalia. Ondsint och psykopatisk. Polisen (i USA) installerar en dold kamera i den bil som en undercoverpolis kommer att träffa Dalia i. Filmen är mycket detaljerad, och man kan både se och höra tydligt varje stavelse.

Att se den här kvinnan i både förhör och sedan höra inspelningar från samtal från fängelset med hennes mamma och med hennes make är helt i en egen division av lögner och skådespel.

Tänker på hur hon lyckats få sin familj att tro på henne, och jämför med SD.

https://www.youtube.com/watch?v=7JttwV6XZ_I&t=1s

Det påminner lite om hur SD (minns inte längre detaljerna, någon annan kanske minns?) försökte få HD att tro att hon inte sett ett foto på Lena, eller liknande. Intimbild var det vl? Hur han fick bort den bilden, om det var genom att säga att han inte kunde hjälpa vad Lena skickade?

Eller när SD fick HD att tro att hon sovit fast hon visste att hon inte gjort det.

Det skulle kunna ha varit något liknande med tummen, att SD försökte plantera info hos HD och kompisen i "förebyggande" syfte.

Jag tror att försvaret har haft ett sjå att få SD att inte lägga fram en massa teorier, egna förslag osv, eftersom de har visat alltför mycket hur SD fungerar. Minns någon artikel där försvarsadvokat IB sa att det fanns någon teori (förmodar, gissar att det var SDs?), men att de skulle avvakta med den tills senare.
Senast redigerad av notknapparen 2021-07-24 kl. 13:47.
Citera
2021-07-24, 13:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Håller med.

Med tanke på tex "cykelsadelsex" och L:s enorma "blödningar" som flödar över S:s ansikte/hals och över diverse platser/rum (blödningar som ingen annan "partner" har noterat)...
ja då finns ju en klar risk att de även på "tumpunkten" ljuger eller förvränger sanningen
av någon "misstänkt" anledning.
Du menar att han och HD är överens även i den här detaljen?

I sammanhanget när SD nämner den fortsatt svaga tummen pratar han med A M*arklund.

AM inleder diskussionen med att han har skadat sin hand och säger till SD att vara försiktig.
Det är alltså inte på SDs initiativ och förefaller inte planterat. De pratar även om annat parallellt, citerar det som berör skadade tummar:

697827972 Stefan Davidsson
Robotklipparen heter Folke, medan åkgräsklipparen saknar namn. Trimma är däremot jobbigt...
Plattfonn: Unknown

753100989 A*ndreas M*arklund
Trimma med lie alltså ... Själv skada jag tummen med trimmern så akta kroppen.

Målar trädgårdsmöbler

Allvarlig skada?

753100989 A*ndreas M*arklund
Nae. Samma gamla sträckning. Ont å ta mjölkpaket från kylen.

Mun högertumme är fortsatt slapp. Jobbigt greppa, men det blir bättte
Citat:
Och det togs inte upp...
Misstänker att det var medvetet.
Förstod inte jämförelsen med en handskada där SD ett par månader senare ev saknar full funktion ang tumgrepp ?
Senast redigerad av develi 2021-07-24 kl. 14:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in