2021-05-28, 17:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Det tror jag inte, fallet är uppklarat och dom har fallit. Skulle tro dödsboet får stå för skadestånden.
Märklig situation. Den har laga kraft inom några veckor om ingen överklagar.
Citera
Medlem
Citat:
Det tror jag inte, fallet är uppklarat och dom har fallit. Skulle tro dödsboet får stå för skadestånden.
Den har dock inte vunnit laga kraft.
Citera
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:

Ok. Tack, nya bud.
Tar gärna synpunkter på den alhemska el allmänna förtjänsten med att ta livet av sig innan straffet vunnit laga kraft...

Sen då, i en rättsstat, borde man argumentera för detta allmänt, eller bara särskilt?
Citera
2021-05-28, 18:00
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Mycket bra analytiskt skrivet. Särskilt noterar jag det fetade. Det är i samma riktning som även mina tankar går.

Tack. I väntan på mer besked så vidhåller jag att jag inte tror på självmord och inte litar på morföräldrarna.

Kring hela fallet har det varit en stor trådinblandning från involverade vilket finns fastslaget i FUP. Det har tydlighet visat sig att det funnits olika personer som valt att ägna stor energi dygnet runt till att hata offret och sprida smutskastning om henne samtidigt som de aktivt skapat trådsanningar och sått villospår. Fler har haft vetskap om mordet, fler har hatat offret med en sjuklig besatthet och fler har verkat ha skäl att både vara tysta och försöka tysta andra. SD har inte agerat i ett vakuum. Hittas han nu död så borde verkligen fler synas i sömmarna och vittnesmål granskas igen. Redan från start har paret Ds agerande och den misstänktes relation till svärfar varit märklig. Och i IRL och i tråd har fasader runt HD varit allt, offrets liv och barn av liten vikt.
Citera
2021-05-28, 18:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Etthuspalandet
Ser lite ut som Folket*rp 436 om man kollar på satelitbilder

Den vita tillbyggnaden/altanen verkar kunna stämma överens på bilderna.
Senast redigerad av GilGrissom82 2021-05-28 kl. 18:02.
Citera
2021-05-28, 18:01
Medlem
https://tv.aftonbladet.se/video/329252/sven-erik-alhem-om-dodsbeskedet-olyckliga-omstandigheter
De enda olyckliga omständigheterna i det här fallet är väl, att hade den svenska rättsapparaten fungerat hade det här inte hänt.
Citera
Medlem
Zoneinopiums avatar
Självmord? De var ju nån som va misstänkt för mord på han?
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Ja som icke-utredningen angående min käpphäst, 23.14-aktiviteten:
Tingsrätten har redogjort för aktiviteten i Stefan Davidssons dator kl. 23.34 (okänd
kontakt med Google-kontot) och Johan Erikssons uppgifter i den delen. Bevisningen i
denna del är densamma i hovrätten som vid tingsrätten. Hovrätten ser inte skäl att
värdera uppgifterna på något annat sätt varför även hovrätten finner det utrett att dessa
inte genererats av en aktiv åtgärd från Stefan Davidssons sida.
Det är dock klarlagt att
Stefan Davidsson skickade ett mail kl. 23.00 och öppnade ett PDF-dokument kl. 00.00.
Däremellan finns inga spår av att Stefan Davidsson suttit vid datorn.

Det är alltså helt fel, JE:s köksutredning har inte alls visat att det "inte genererats av en aktiv åtgärd från Stefan Davidssons sida".

Åklagare TJ utryckte det som att "datorn levde ett eget liv", på den nivån är det. Sorgligt även detta.

Då kommer vi osökt in på min käpphäst: att det är skit samma om SD grejade med datorn 23.34 för jag tror att han skulle ha hunnit mörda LW innan dess. Och hunnit hem.

Nu blir det av rent akademiskt intresse.

Men, allt som kan utredas bör utredas i utredningen, alla frågetecken bör rätas ut. Frågan är hur mycket energi och tid som kan läggas på ett sådant här "färdigt" fall, när det förmodligen myllrar av nya fall som pockar på att bli utredda.
Citera
Medlem
Lova33s avatar
Citat:
Haha lugn i stormen, jag hade gärna sett att han pinades på kåken. Han hade aldrig klarat av att sitta inlåst innanför staket och murar i 12 år.
Detta var faktiskt lika bra, nu är världen en lite bättre plats trots allt.
Självmord såklart, och SOA som är anhållen. Det sorgliga med hela historien är att han kunde gjort detta först, istället för att ha ihjäl Lena.
Nu har han förstört så många liv, det fega kräket. Nåväl han kommer brinna i helvetet till tidens slut, det straffet slipper han inte.

Ja, om han nu var så jävla besatt av att använda död som lösning på sina problem hade det varit det absolut bästa alternativet.

Han var helt jävla sjuk i huvudet som bara tänkte och agerade på död, död och åter död!😡 Vafan liksom?!
Citera
2021-05-28, 18:02
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
Klockan 11:02 visste många i denna tråd redan att han blev dömd för mord... Han behövde inte vänta på något samtal från ombudet.
Min tanke är att han kanske fick reda på det redan kl.10.00. Från att ha blivit frikänd i TR till att dömas till 18 år i HR är ett stort steg. HR kanske meddelar ombudet innan det nås allmänheten i sådana fall, tänker jag
Citera
2021-05-28, 18:03
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av susanna.s
Den har dock inte vunnit laga kraft.

Det ska inte göra någon skillnad.

Oavsett, detta är ju bästa möjliga scenario för stackars LW's familj. Stefan Davidsson är både dömd mördare och nu även död. På samma dag!

Vilken fantastisk dag för rättvisan och familjen W! De får upprättelse och lever även med vetskapen att de slipper se Stefans fula tryne någonsin igen.

Undrar vad som händer med HD nu? Hoppas hon flyttar till någon liten byhåla med barnen och börjar om. Eller utomlands kanske?
Senast redigerad av Vaxad 2021-05-28 kl. 18:07.
Citera
2021-05-28, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det måste vara SOA som är anhållen.
Alt 1: Det ovanstående är det mest troliga.
Alt 2: De två var i stugan och SD gick ut och sköt sig innan SOA fattade vad som hände
Alt 3: De två var i stugan och överens om att SD skulle begå självmord.
Spekulationer

Vem skulle det annars kunna vara som är anhållen?
JG är för feg.

Tror på alternativ 3.
Det hela är så jäkla sorgligt. Först Lenas barn och anhörigas sorg. Nu även SDs och HDs barns sorg. Detta drama verkar inte ha något slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in