Citat:
Ursprungligen postat av
stockholm223
Hej,
Kom hem precis på min första permis efter 10 dagar inne. Har mått psykiskt dåligt varannan dag och bara känt att jag inte vill mer. Har lätt för att vända mig inåt när jag är stressad och allt är nytt, och har därför inte kommit in i gruppen på samma vis som övriga verkat göra. Har ni några tips? Jag är en person som ofta behöver lite längre tid för att smälta och komma in i grejer.
Hur var det för er i början och hur mådde ni? Vet att jag inte är ensam om att känna såhär men skulle verkligen uppskatta om någon vill dela med sig av tankar och erfarenheter. Hur ska jag tänka? När kände ni att det blev bättre?
Att må dåligt i början av sin värnplikt är helt normalt och egentligen inte något som du behöver oroa dig för mycket över, då det tenderar att gå över allteftersom tiden inne går. Själv så minns jag att jag under de 2 första veckorna innan vår permis så mådde jag så dåligt varje dag att jag bara ville hem. Vet många som låg och grät sig till sömns för att de mådde så dåligt. Detta är inget konstigt, då man befinner sig i en helt ny, väldigt annorlunda miljö från tidigare. Försök ge det lite tid (och ta vara på tiden du har hemma att verkligen vila upp dig!), så kommer det kännas mer och mer hanterbart ju längre man ligger inne, då man blir allt mer van med sin omgivning.
Gällande dina lumparvänner så skulle jag också försöka ge det lite tid. Det är aldrig helt lätt i början med en helt ny grupp människor som man inte känner, och jag vet själv att det tog ett bra tag innan vi var helt bekväma med varandra. Om det dock är något som FM är riktigt duktiga på så är det att bygga upp en känsla av kamratskap inom gruppen. Detta kommer också komma allteftersom ni gör mer saker tillsammans, saker som ofta är designade för att ni ska lära et att jobba som grupp, och det kommer hjälpa med att få er att känna er mer bekväma med varandra.
Jag må säga mycket att det gäller att uthärda i början, men det är för att jag själv känner att det är så. Att må dåligt precis när man ryckt in är helt normalt, och kommer för de flesta att släppa då man blir mer van med den miljö som man hamnat i. Försök bara vara öppen för de andra som finns runt omkring dig, och våga söka vänner i andra grupper, och även andra plutoner (då jag gissar att ni alla delar kasern), så kommer du kunna hitta personer som du kan trivas med att spendera tiden utanför tjänsten med. Hoppas jag kunde hjälpa dig lite!