2021-02-14, 13:25
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumligtvatten
Man får helt enkelt anamma sin inre tonåring litegrann, prata med bönder på bönders vis 😂

Haha, ja lite så är det nog. Man har ju en del kunskaper och erfarenheter som kan komma gruppen till godo också, om man är ödmjuk och delger dem på ett vettigt sätt.
Citera
2021-02-16, 11:54
Moderator
T-80Us avatar
Jag har en fråga till er värnpliktsantagna, baserad på en diskussion jag hade härom sistens...

Har vi någon här som antagits till tjänster som exempelvis luftbevakning, stabsassistent, drivmedelssoldat, logistik, ledning/samband eller liknande inom flygvapnet?

Detta gäller alltså enbart om du är antagen till FV.

Vilken tjänst har du fått? Vad hade du för resultat på cykel, styrka och inskrivningsprov?

Tacksam för eventuella svar!
Citera
2021-03-05, 09:54
Medlem
Citat:
Jag är sjukt taggad på inryck till sommaren, nån mer som ska in på P7? 😇🤘

Fått definitivt besked ännu?
Citera
2021-03-06, 02:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sacrebleuuu
Fått definitivt besked ännu?

Mailade för nån vecka sen, då fick jag besked att generalerna sätter sig ner och bestämmer sig för nästa säsongs laguppställning v. 10, dvs nästa vecka. Sen får vi se när beskedet dimper ner därefter. Men räkna med att man går här och taggar😇
Citera
2021-03-06, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mwhinchell10
Intressant. Ja, jag delar den uppfattningen. Känns ändå som man tillhör samma generation som 18-19 åringarna mer än någon som ligger på 30+. Och det är ju positivt på så sätt eftersom de flesta lär vara runt 20.

Låter bra! Morgonrutinerna är något jag behöver dra igång, man vet hur mycket det kommer bli av det första veckorna Jag kör kondition blandat med lite styrka och vanligt gymmande, men främst kondition och HIIT som det kallas för dvs intervallträning på löpband. När isen och snön försvunnit tänkte jag börja lägga till distans. Marschträning blir det nog kommande veckan med vikter omkring 6kg för att vänja sig.

Kul! Man ska definitivt inte låta åldern stoppa en, dessutom håller jag med om perspektivet kring livserfarenhet. Vill också göra det så man inte sitter där och ångrar sig på äldre dagar. Nomineringen lär komma snart för din del? Jag fick inkallelse i januari så det är skönt.

Är förresten inne på vecka 2 av 12 i FMTKs 'Inför Militär Grundutbildning' nu. Även om slutgiltigt besked om min inskrivning dröjer några veckor till så har jag börjat träna som om inryck är ett faktum, man måste tänka positivt 🤘
Hur går det själv?
Citera
2021-03-07, 00:41
Medlem
Citat:
Mailade för nån vecka sen, då fick jag besked att generalerna sätter sig ner och bestämmer sig för nästa säsongs laguppställning v. 10, dvs nästa vecka. Sen får vi se när beskedet dimper ner därefter. Men räkna med att man går här och taggar😇

Härligt! Så det är så det fungerar alltså, befälen vid regementet tar beslut utifrån rekryternas resultat vid mönstring? Låter rimligt, men visste inte att det var så det låg till.
Citera
2021-03-07, 12:35
Medlem
Citat:
Härligt! Så det är så det fungerar alltså, befälen vid regementet tar beslut utifrån rekryternas resultat vid mönstring? Låter rimligt, men visste inte att det var så det låg till.

Jag vet inte, men förmodligen. 'Generalerna' var min omskrivning av 'Försvarsmakten' för att göra mig lite lustig 😂
Citera
2021-03-07, 13:52
Medlem
Citat:
Jag vet inte, men förmodligen. 'Generalerna' var min omskrivning av 'Försvarsmakten' för att göra mig lite lustig 😂

Haha, ja jag misstänkte det eftersom antalet generaler Sverige har förmodligen går att räkna på sin egna hand
Citera
2021-03-07, 21:48
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Haha, ja jag misstänkte det eftersom antalet generaler Sverige har förmodligen går att räkna på sin egna hand

Inte riktigt.

2011 hade vi 191 generaler/amiraler och överstar/kommendörer. Av det totala antalet var nog runt ett hundratal överstar/kommendörer och resten generaler/amiraler.

Det är nog något mindre generaler/amiraler och något fler överstar/kommendörer idag, även om jag inte kan hitta bättre siffror vid en snabb koll.
Citera
2021-03-08, 20:29
Medlem
Booiis avatar
Min syster har blivit preliminärt placerad på säkerhetskompani sjö i Göteborg vilket jag tycker är väldigt kul då jag själv varit marinbasjägare. Jag skrev i tråden innan att det var jag som kommit in men orkade inte tjafsa om att jag frågade åt någon "annan". Till min fråga dock. Är säkerhetskompani sjö samma som marinbasjägarna var och vad har de för uppgifter (om det är samma som för MBJ så vet jag men ni får gärna förtydliga om de har skett en ändring). Jag kollade upp på internet om det och det verkade som att de är exakt som kustjägarna (med kanotprov och allt möjligt) men motsatta uppgifter om man säger så. Kommer det bli en tuff utbildning för henne eller är det en "lallar" utbildning?
Senast redigerad av Booii 2021-03-08 kl. 21:23.
Citera
2021-03-10, 09:57
Medlem
Citat:
Är förresten inne på vecka 2 av 12 i FMTKs 'Inför Militär Grundutbildning' nu. Även om slutgiltigt besked om min inskrivning dröjer några veckor till så har jag börjat träna som om inryck är ett faktum, man måste tänka positivt 🤘
Hur går det själv?

Snyggt! Jag marschtränade för första gången i helgen, 16 km med 6kg packning. Det var rätt jobbigt för benen Hade spelat hockey innan också i 2h. Sista biten släpade man sig mest. Men skönt och vara igång. Tänkte trappa upp försiktigt och successivt och sikta på 20kg runt midsommar. Målet i sig är inte så viktigt, men kul att ha något konkret o sikta på.

Har fått välkomstbrev o lite sådant också vilket är kul. Annars är det mest konditionsträning nu som gäller. Försöker lägga in ett gympass när det passar för o köra lite chins, dips, mark o bänk men kondis och att gå långt är prioriterat! Ska kika lite på FMTK programmet.
Citera
2021-03-12, 10:37
Medlem
Joinks avatar
Jaha! Sådär en månad senare så ringer det i telefonen och så var man placerad i utbildningsreserven istället.... FAN!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in