Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-08-04, 17:37
  #2017
Medlem
En till fråga, ställer den här eftersom man genomför GMU där också. Har någon här blivit anställd för SOFU och har erfarenhet om det?
Citera
2022-08-10, 17:26
  #2018
Medlem
Allt är jobbigt i början, och du behandlas inte särskilt vuxet alltid. Mycket att man ska stressa runt, hämta saker, allt går på tid, man måste göra likadant som alla andra, inte gå nånstans på eget initiativ etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Moottorijumala
Kommer att göra lumpen som lastbilsförare, 11 månader i halmstad.

Ganska taggad ändå!

Någon som kan dela med sig om erfarenhet? Tänker att GU nästan är jobbigaste delen?
Citera
2022-08-28, 05:53
  #2019
Medlem
se8035s avatar
Kan man öva på datortestet någonstans?
Citera
2022-08-29, 15:35
  #2020
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se8035
Kan man öva på datortestet någonstans?

Gör test på "Spatial awareness", sök på google. Annars är det att öva matte och ordkunskap. Men i slutändan är det ganska lönlöst att plugga på ett prov som ska mäta hur klok man är. Antingan har man det, eller så har man det inte, Med det sagt, provet är bara en liten del och Försvaret behöver många slags människor, både kloka och mindre kloka.
Citera
2022-08-29, 17:54
  #2021
Medlem
se8035s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grumligtvatten
Gör test på "Spatial awareness", sök på google. Annars är det att öva matte och ordkunskap. Men i slutändan är det ganska lönlöst att plugga på ett prov som ska mäta hur klok man är. Antingan har man det, eller så har man det inte, Med det sagt, provet är bara en liten del och Försvaret behöver många slags människor, både kloka och mindre kloka.
Tack. Jo, det är klart men samtidigt kan man ju öva på det så man blir bättre.
Citera
2022-09-19, 13:55
  #2022
Medlem
Mönstring

Ska in på mönstring snart, när jag ansökte via total försvars plikten så svara jag som det var att jag haft depression osv och blev inte kallad såklart, men min vilja gjorde att jag sökte igen och då svara jag att jag inte haft några psykiska besvär och då blev jag intagen, min fråga är nu kommer dem kunna kolla igenom min andra ansökan samt min sjukhus journal?
Citera
2022-09-19, 13:59
  #2023
Medlem
prizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturn88
Ska in på mönstring snart, när jag ansökte via total försvars plikten så svara jag som det var att jag haft depression osv och blev inte kallad såklart, men min vilja gjorde att jag sökte igen och då svara jag att jag inte haft några psykiska besvär och då blev jag intagen, min fråga är nu kommer dem kunna kolla igenom min andra ansökan samt min sjukhus journal?

Psykologen kommer nog göra det.
Citera
2022-09-19, 15:49
  #2024
Medlem
Bergakungens avatar
Troligen kommer psykologen att upptäcka detta. Antingen får du frågan varför du sagt en sak tidigare och nu en annan sak, eller (i värsta/bästa fall) kommer dina svar och ditt bettende att avslöja att du inte är lämplig. Finns risken att du inte fixar militärtjänst är det kanske lika bra att detta kommer fram?

Skälet att det inte uppdagas direkt att du har två olika utsagor i detta är att de som sållar bort de som inte är "prövningsvärdiga" troligen inte har tillgång till tidigare testresultat eller anteckningar.

Är det inte så farligt med depressionen längre, kanske också litet kreativt överdriven tidigare får du väl diskutera den saken med psykologen, om frågan ställs.
Citera
2022-09-19, 15:53
  #2025
Medlem
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturn88
Ska in på mönstring snart, när jag ansökte via total försvars plikten så svara jag som det var att jag haft depression osv och blev inte kallad såklart, men min vilja gjorde att jag sökte igen och då svara jag att jag inte haft några psykiska besvär och då blev jag intagen, min fråga är nu kommer dem kunna kolla igenom min andra ansökan samt min sjukhus journal?

Tycker du själv att du är lämplig att handha militära skjutvapen med en historia av psykisk ohälsa?
Ja det kommer självklart att komma fram eftersom de naturligtvis har information om vad du tidigare sagt till dem.
Citera
2022-09-19, 15:55
  #2026
Medlem
Du är rökt.
Citera
2022-09-19, 15:56
  #2027
Medlem
Linda.Hermosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturn88
Ska in på mönstring snart, när jag ansökte via total försvars plikten så svara jag som det var att jag haft depression osv och blev inte kallad såklart, men min vilja gjorde att jag sökte igen och då svara jag att jag inte haft några psykiska besvär och då blev jag intagen, min fråga är nu kommer dem kunna kolla igenom min andra ansökan samt min sjukhus journal?
Kommer du skjuta dig själv eller någon av dina kamrater om du får ett återfall medan ni är ute i fält?

Är du säker?

Nej, du ska inte bära handgranater eller andra vapen med skarpladdad ammunition.

Ansök till något lajv istället.
Citera
2022-09-19, 21:51
  #2028
Medlem
Grejen är att jag gick på antidepressiva ca 4 mån sen o har slutat o jag tror garanterat jag kommer klara av lumpen och har ”drömt” om det. Kommer dem gå in i ens journal o se utan o fråga?
Kan jag bli antagen fast än mitt förflutna
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback