2019-09-24, 22:21
Medlem
Är det någon här som har gjort BU en tid efter genomförd GMU? Jag valde i början på 2018 att inte fortsätta min BU av olika anledningar men gjorde de första 3 månaderna med godkända resultat och funderar på att söka mig tillbaka till grönkläderna nu då jag verkligen kan sakna det emellanåt.

Min fundering är om det finns någon här som funderar likadant eller bara har kunskap om hur det kan vara att hoppa på det militära igen efter något år i det civila mörkret. Så som jag förstått hoppar man på en befintlig militär grundutbildning när den går in i befattningsutbildningen. Känns spontant som det kan vara lite småtufft att bara hoppa in i en grupp som svetsats samman under 3 månader samt att man kommer vara lite ringrostig i det mesta första tiden. Någon som har erfarenhet av liknande sits?
Citera
2019-09-28, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ddekadens
Är det någon här som har gjort BU en tid efter genomförd GMU? Jag valde i början på 2018 att inte fortsätta min BU av olika anledningar men gjorde de första 3 månaderna med godkända resultat och funderar på att söka mig tillbaka till grönkläderna nu då jag verkligen kan sakna det emellanåt.

Min fundering är om det finns någon här som funderar likadant eller bara har kunskap om hur det kan vara att hoppa på det militära igen efter något år i det civila mörkret. Så som jag förstått hoppar man på en befintlig militär grundutbildning när den går in i befattningsutbildningen. Känns spontant som det kan vara lite småtufft att bara hoppa in i en grupp som svetsats samman under 3 månader samt att man kommer vara lite ringrostig i det mesta första tiden. Någon som har erfarenhet av liknande sits?

Gjorde du GU 2018 genomförde du GU NY, där GMU egentligen inte var ett separat moment. Detta skiljer sig från tidigare, när man gjorde 3 månader och sedan får anställning och gör BFU. Söker du igen så borde du behöva genomföra en fullständig GU. T.ex. så genomför strvbesättningar endast en 9 veckors "GMU", för att därefter direkt gå in på vagnsutbildning.
Citera
2019-09-29, 19:42
Medlem
Gjorde GMU för ett antal år sedan.
Funderar nu på att söka anställning i Försvarsmakten.
Är kille och minns att jag tyckte att det var väldigt awkward att byta om med tjejer. Tror inte att jag hanterade det optimalt utan fick höra att en del tjejer kände sig utstirrade av mig i början.
En snubbe bryr ju sig inte om jag vänder på huvudet och ser han stå kallingar.

Nu inför att återvända till försvaret så att jag inte gör bort mig igen. Hur gör ni?
Citera
2019-09-30, 11:32
Medlem
Machiavellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudonym23
Självfallet så menade han att du bör kunna cykla 150w i 30 minuter för att klara cyklandet. Genomförde nyss min mönstring och fick tillräckligt bra resultat på allt för att kunna bli jägarsoldat förutom cykeltestet vilket jag misslyckades med brutalt och fick därför ingen befattning.

Träna konditionen och benstyrkan hårt, cykeltestet är tio gånger svårare än styrketestet.

Skulle du kunna typ beskriva lite hur belastningen för cykeltestet var? Hur många watt cyklade du och hur länge?
Citera
2019-10-02, 11:38
Medlem
Hej! Ska till rektyreringsmyndigheyen nu på Måndag ( 7/10 )
Kan tyvärr inte bestämma mig för vilken befattning jag vill gå.... Är lite inne på skyttesoldat alternativ fordon.
Någon som kan hjälpa mig med förslag....
Har dålig koll!
Citera
2019-10-02, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanielMelin
Hej! Ska till rektyreringsmyndigheyen nu på Måndag ( 7/10 )
Kan tyvärr inte bestämma mig för vilken befattning jag vill gå.... Är lite inne på skyttesoldat alternativ fordon.
Någon som kan hjälpa mig med förslag....
Har dålig koll!

Yrkesvägledaren hjälper dig med det.
Citera
2019-10-13, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harzdorf
Gjorde du GU 2018 genomförde du GU NY, där GMU egentligen inte var ett separat moment. Detta skiljer sig från tidigare, när man gjorde 3 månader och sedan får anställning och gör BFU. Söker du igen så borde du behöva genomföra en fullständig GU. T.ex. så genomför strvbesättningar endast en 9 veckors "GMU", för att därefter direkt gå in på vagnsutbildning.

Där tror jag att du har fel. Det finns ingen info som jag har kunnat finna som styrker det du påstår. Vet inte om det spelar någon roll men jag påbörjade utbildningen 2017 och slutförde den 2018.

"Du är behörig att ansöka till befattningsutbildning om du har genomfört frivillig militär grundutbildning minst tre månader, alltså GMU, och inklusive eventuell tjänstgöring som totalt är kortare än sex månader.

HUR GÅR UTBILDNINGEN TILL?
Befattningsutbildningen är cirka sex månader. Du hoppar på en befintlig militär grundutbildning när den går in i befattningsutbildning."

https://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kampanj/befattningsutbildning-2019/

Det var dock inte superlockande BU:s ute just nu så tror jag avvaktar.
Citera
2019-10-15, 05:41
Bannlyst
Jag vill bli kust jägare men undrar när man får baskern?

Jag ska snart mönstra och jag vill bli kust jägare. Om jag inte kommer in får jag ”nöja” mig med antingen fjäll jägare eller fält jägare tänkte jag. Sen har jag hört talas om flygbas jägare men en polare sa att det inte är ”riktiga jägare”.
Hur som helst undrar jag hur lång tid före ”muck” man får sin basker.
Citera
2019-10-15, 06:34
Medlem
ps870s avatar
Baskern får du inte. Du måste förtjäna den, det krävs alltså en motprestation i form av tester.
Jag skulle rekommendera dig att söka malaj, hangarsopare eller någon tjänst inom Trossen. Tjänster som borde passa dig bättre även om du kommer att uppleva dem som svåra.
Citera
2019-10-15, 07:30
Medlem
FelGuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Internetporr
Jag ska snart mönstra och jag vill bli kust jägare. Om jag inte kommer in får jag ”nöja” mig med antingen fjäll jägare eller fält jägare tänkte jag. Sen har jag hört talas om flygbas jägare men en polare sa att det inte är ”riktiga jägare”.
Du kan läsa om basket testet här:

https://cornucopia.cornubot.se/2018/04/foton-alla-vill-vara-jagare-baskerprov.html?m=1
Citera
2019-10-15, 08:03
Medlem
Enligt tjänsteguiden på FM:s hemsida krävs militär grundutbildning minst 9 månader för att man ska kunna söka till kustjägare, som i sig är en 12 månader lång utbildning. Man torde därför inte kunna bli kustjägare vid mönstring.
Citera
2019-10-15, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FelGud
Du kan läsa om basket testet här:

https://cornucopia.cornubot.se/2018/04/foton-alla-vill-vara-jagare-baskerprov.html?m=1
Nej det kan man inte, för det där är på K3 och har ingenting med KJ att göra.

Citat:
Ursprungligen postat av Internetporr
Baskern är inte KJ:s "grej" idag, treudden har inte suttit på baskern på typ 20 år.
Kommer du till KJ från ett annat amfibieförband så har du dessutom baskern redan.
Hursomhelst så går det inte att göra GU som KJ ändå, "fjäll jägare" och "fält jägare" existerar inte ens så du kommer inte "nöja" dig med något. Särskriv mindre och läs på själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in