2021-07-22, 18:11
Medlem
bajssprutans avatar
Som jag ser det kan man ta en piltavla som inkluderar den svenska börsnoterade totenkopf-divisionen som tillverkar stål, kasta pilen, chilla och invänta tendies. Essessaybe to the möön.
Paradigmskiftet har redan hänt, Kina är trötta på att vara vår cumbucket men stålet måste fortfarande fram.
Fuck you pay me.
NHY i morgon. Undrar om kineserna tycker att energikrävande alu med kolkraft är bra för folkhälsan ?

Jag har köpt en chingchong-cp-elscooter, det är inte ett privilegie förbehållet stadsbor att skada sig på fyllan.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-07-22 kl. 18:17.
Citera
2021-07-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jag hoppas att jag inte går alltför OT nu men borde inte cement ticka rätt många av samma boxar som stål, kol och olja? Alltså en jävla miljöbov som ingen tycker är sexig. spyr ut massvis med koldioxid (8-10% av VÄRLDENS utsläpp) fast kommer behövas i enorma mängder när diverse tramspellar ska rädda sina länders ekonomi genom att bygga massa infrastruktur (främst bockstensmannen i Washington). Utan att veta ett dugg så utgår jag kallt från att kineserna äter tonvis med cement till frukost varje dag. Någon som har ett kul cement-play på gång?

Jag har letat men ännu inte hittat någon trovärdig "grön betong" - spelare.

Jag har en slant i Saxlund (känd från Öresfonden) som renar gretagaser i cementfabrikerna men de har gått segt, hoppet är att olika EU-påbud kommer ge dem bättre affärsmöjligheter. Har också lite Vulcan Materials som blandar betong för fullt i Amerika.

Håller med här, detta bör bevakas. Stål och cement är stora ”bovar”. Hittade denna artikel som verkade ganska intressant, även kommenterna. Har inte lusläst än dock. Men verkar finnas många startups i sektorn som namedroppas. Noterade skulle jag inte tro men kanske snart i en SPAC nära dig?!

https://www.ft.com/content/24d610a0-fb65-45bb-b747-e015e1f10c1a#comments-anchor

(Jag har pren. via jobbet tror jag men hoppas artikeln är olåst och du kommer åt den..)

Har annars köpt in mig i Strategic Metals på kanadabörsen, egentligen ett prospekt generator bolag fokuserat på guld o annat men de äger 20% i ett onoterat Grönt cementbolag som heter Terra CO2 och verkar hyfsat intressant.
Citera
2021-07-22, 18:35
Medlem
Är väl bara att köpa Heidelberg Cement eller CHR PLC. Heidelberg Cement som är tyskt (även ägare till Cementa) kommer behöva börja producera grön cement framöver och lär få saftigt stöd från både EU och tyska staten för att göra det.

CHR Plc är irländskt störst i världen på betong, de producerar även annat för byggindustrin som asfalt och kalksten. Irländare är inte lika politiskt korrekta som tyskar men även de är ju med i EU så både krav och bidrag kommer nog på posten. Jag köpte in mig i CHR 2009 eller om det var 2010 efter att irländska ekonomin kraschat totalt pga en riktig jävla bostadsbubbla, gjorde en del pengar men tjänade mycket mer på Kingspan (isoleringstillverkare, också irländskt) där det blev en 10x eller liknande (minns inte exakt uppgången samt sålde av i omgångar).

Heidelberg Cement är listat i Frankfurt och CHR i Dublin och London.
Senast redigerad av Bankkonsulten 2021-07-22 kl. 18:41.
Citera
2021-07-22, 20:09
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doffe5
Håller med här, detta bör bevakas. Stål och cement är stora ”bovar”. Hittade denna artikel som verkade ganska intressant, även kommenterna. Har inte lusläst än dock. Men verkar finnas många startups i sektorn som namedroppas. Noterade skulle jag inte tro men kanske snart i en SPAC nära dig?!

https://www.ft.com/content/24d610a0-fb65-45bb-b747-e015e1f10c1a#comments-anchor

(Jag har pren. via jobbet tror jag men hoppas artikeln är olåst och du kommer åt den..)

Har annars köpt in mig i Strategic Metals på kanadabörsen, egentligen ett prospekt generator bolag fokuserat på guld o annat men de äger 20% i ett onoterat Grönt cementbolag som heter Terra CO2 och verkar hyfsat intressant.

Tack! Var tyvärr bakom betalvägg. Men hittar du (eller någon annan) något prospekt där som verkar extra intressant så droppa gärna namnet så man kan forska vidare i andra källor. Läste lite på Terra Co2:s hemsida men tyvärr var det en liten surgubbe i mig som muttrade att de inte verkar ha någon bättre idé än att bygga som antikens romare. Säkert mindre Co2-utsläpp men jag kommer inte ifrån tanken att det är för enkelt. Skulle det vara konkurrenskraftigt hade det funnits på marknaden sedan länge. Kan vara jag som missar någon väsentligt här och då blir jag gärna rättad.

Samma surgubbe viskar också till mig att anledningen till att cement får så lite uppmärksamhet kan vara att det i nuläget inte riktigt går att göra så mycket grönare. Det kanske inte finns några vettiga alternativ och då väljer man bort den striden till fördel för utsläpp det faktiskt går att göra något åt (som stål, bilar och flyg). Optimisten i mig säger dock att det är en alldeles för stor del av utsläppskakan för att inte tas itu med till slut och det kommer någon oundvikligen tjäna pengar på.

Bill Gates av alla människor har fattat galoppen men verkar tyvärr inte ha något roligare att komma med än strafftullar och subventioner. Han hintar förvisso om att det kan funka att bara tröcka in koldioxiden som släpps ut tillbaka i cementen på något vänster. Någon som kan sådant här får gärna göra en bedömning om det låter rimligt.
https://www.marketplace.org/2021/02/17/bill-gates-shares-his-plan-for-avoiding-climate-disaster/
https://www.carboncure.com/technology/

Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Är väl bara att köpa Heidelberg Cement eller CHR PLC. Heidelberg Cement som är tyskt (även ägare till Cementa) kommer behöva börja producera grön cement framöver och lär få saftigt stöd från både EU och tyska staten för att göra det.

CHR Plc är irländskt störst i världen på betong, de producerar även annat för byggindustrin som asfalt och kalksten. Irländare är inte lika politiskt korrekta som tyskar men även de är ju med i EU så både krav och bidrag kommer nog på posten. Jag köpte in mig i CHR 2009 eller om det var 2010 efter att irländska ekonomin kraschat totalt pga en riktig jävla bostadsbubbla, gjorde en del pengar men tjänade mycket mer på Kingspan (isoleringstillverkare, också irländskt) där det blev en 10x eller liknande (minns inte exakt uppgången samt sålde av i omgångar).

Heidelberg Cement är listat i Frankfurt och CHR i Dublin och London.

Well played i Irland och tack för infon. Båda kan säkert vara vettiga som långsiktiga placeringar av samma typ som konstgödsel. Alltså produkter ingen vill kännas vid men som alltid kommer behövas för att de täcker in oerhört basala behov.

När jag kravlade runt lite i kaninhålet som är nonmetallic construction materials fick jag en liten chock. Sand är svindyrt!
https://fred.stlouisfed.org/series/WPU1321
Nu verkar det här vara en hel vetenskap och olika sorters sand/grus ger lite olika grafer men det är alltid historiskt höga priser. Den obligatorisk kinesvinkeln finns såklart: Kommunistkina stjäl Taiwans dyrbara sand som någon sorts bisarr ekonomisk krigsföring.
https://www.insider.com/china-deploys-armada-of-sand-dredgers-carve-up-taiwans-coast-2021-6

Egentligen är det här bara ostrukturerade tankar från min sida. Kommer nog bara fokusera på stål och uran i närtid eftersom det är begripligt för mig. Men när man lär sig mer om hur de teserna är uppbyggda är det svårt att inte snegla på annat som verkar vara undervärderat och det kan bli brist på.
Citera
2021-07-22, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Som jag ser det kan man ta en piltavla som inkluderar den svenska börsnoterade totenkopf-divisionen som tillverkar stål, kasta pilen, chilla och invänta tendies. Essessaybe to the möön.
Paradigmskiftet har redan hänt, Kina är trötta på att vara vår cumbucket men stålet måste fortfarande fram.
Fuck you pay me.
NHY i morgon. Undrar om kineserna tycker att energikrävande alu med kolkraft är bra för folkhälsan ?

Jag har köpt en chingchong-cp-elscooter, det är inte ett privilegie förbehållet stadsbor att skada sig på fyllan.

Spenderade idag med vånda inför morgondagen med knappen på köp endera sälj. Bävar inför rapporten. Samtidigt är jag övertygad om att det blir en riktig hållkäften-rapport från NHY! Fegade ur för jag inte vill stöka till mitt fina gav. Jag förtjänar att få ångra det bittert imorgon. Flera bolag som trycker aluminium har levererat i linje med eller över förväntan så nog borde det bästa av dem också ha de bästa resultaten. Sen är NHY verksamhet större än så.
Senast redigerad av onerider 2021-07-22 kl. 21:33.
Citera
2021-07-22, 21:18
Medlem
Cement, detta ljuva material. En konst som sträcker sig tillbaka till romarriket. Och contrarian till klimathysterikerna. Det är så lite som godhetsknarkarna förstår. De älskar sina hem. Åker elbuss till en nybyggd Ica, köper odlad lax, cyklar elcykel och bor i betonghus. Det är nästan sött. Som Putin vidbehöll: “No one has explained to Greta that the modern world is complex and different and ... people in Africa or in many Asian countries want to live at the same wealth level as in Sweden.”

Och eftersom muljöhattarna inte kommer börja leva som de lär så kommer vi kunna fortsätta gräva upp allsköns bra skit ur marken och förse dem med denna lyx och flärd som är nödvändig för deras överlevnad. Var gång jag ser någon susa förbi i en Tesla tänker jag på alla gruvor som krävs, och jag ler åt min växande plånbok och åt deras miljövidrighet när de tror de räddat klimatet men i sin iver glömde bort allt annat.

Haft Heidelberg i portfölj sen 2018. Det har inte varit en rolig kursutveckling. Men eftersom jag gifter mig med älskvärda bolag så är jag okej ändå. Utdelning inräknad omkring +-0%.

Funderar om det finns fler spaningar att göra. Har tråden missat något bolag som kommer tälja guld som gör djupa sår i marken, förbrukar massvis av energi och spyr ut koldioxid men som är nödvändiga för klimatomställningen?

Vapen och militär räknar jag med att ni är investerade i.
Senast redigerad av onerider 2021-07-22 kl. 21:23.
Citera
2021-07-22, 21:50
Medlem
Citat:
Tack! Var tyvärr bakom betalvägg. Men hittar du (eller någon annan) något prospekt där som verkar extra intressant så droppa gärna namnet så man kan forska vidare i andra källor. Läste lite på Terra Co2:s hemsida men tyvärr var det en liten surgubbe i mig som muttrade att de inte verkar ha någon bättre idé än att bygga som antikens romare. Säkert mindre Co2-utsläpp men jag kommer inte ifrån tanken att det är för enkelt. Skulle det vara konkurrenskraftigt hade det funnits på marknaden sedan länge. Kan vara jag som missar någon väsentligt här och då blir jag gärna rättad.

Ja det är mest en kul grej, är investerad pga metallpotentialen primärt. Men appropå Bill Gates så sitter det en kille med i styrelsen som är Investment manager på Gates bolag Breakthrough Energy vilket jag tycker är intressant ändå. Gates har ju också investerat I Boston Metals som ska göra grön stål men frågan är ju precis som bankkonsulten är inne på hur dessa uppstickare ska stå sig mot jättarna när de växlar över. Samtidigt kan det ju finnas mer raketartade möjligheter om man hittar mindre bolag som har en bra teknik, plats för nya aktörer har det ju uppenbarligen funnits inom elbilarna och batteritillverkare trots att bilar och batterier funnits sen länge tänker jag...
Citera
2021-07-22, 22:22
Medlem
Eller så börjar man bara bygga i trä istället eller varför inte injicera grafen i skiten?

https://newatlas.com/materials/worlds-first-graphene-enhanced-concrete-slab/

Grafen verkar ju vara nåt sorts mirakelbär. Alldeles för avancerat för mig tyvärr.

Fan...Så fort man börjar titta på nåt man kan relatera till typ stål och cement så slutar det alltid med att man sitter med ett gäng mangan, vanadin och neodymbolag i knät...
Citera
2021-07-22, 22:33
Medlem
Citat:
Tack! Var tyvärr bakom betalvägg. Men hittar du (eller någon annan) något prospekt där som verkar extra intressant så droppa gärna namnet så man kan forska vidare i andra källor.

Artikeln tog upp Carbon Cure som du nämnde, Solida och Carbon Built bland startupsen, även Holcims arbete med det nämndes.

Intressant var att artikeln nämnde att I US behöver tydligen inte cementbolagen köpa utsläppsrätter vilket är ett krav i Europa.

Det är nog bara en tidsfråga innan reglereringen hinner ikapp. Den amerikanska marknaden för utsläppsrätter är en bråkdel av den europeiska idag men min gissning är att carbon credits och reglering inom området kommer växa ordentligt även där.
Senast redigerad av doffe5 2021-07-22 kl. 22:44.
Citera
2021-07-22, 22:40
Medlem
Citat:
Eller så börjar man bara bygga i trä istället eller varför inte injicera grafen i skiten?

Grafen verkar ju vara nåt sorts mirakelbär. Alldeles för avancerat för mig tyvärr.

Fan...Så fort man börjar titta på nåt man kan relatera till typ stål och cement så slutar det alltid med att man sitter med ett gäng mangan, vanadin och neodymbolag i knät...

Tror att tanken med grafen i betongen besparar co2 genom att man antingen inte använder koldioxidsnuskigt kolstål som armering alternativt att de kan minska på mängden betong och eller armering som används totalt sett. Delmängd ingående cement i betongen borde vara så gott som densamma.

Inte kan vi avskoga jorden från en av de bättre koldioxidbufferts vi har och bygga hus av allt. Inte ens om det är klimatvänligt i ett kort perspektiv, eller?

edit: det handlar om att minska totala mängden betong. Vem vill bo i ett betonghus med 5cm golv och väggar? Steget till japanska lövtunna pappersdörrar inte långt bort. https://www.newcivilengineer.com/archive/graphene-super-concrete-could-cut-carbon-emissions-25-04-2018/
Senast redigerad av onerider 2021-07-22 kl. 22:42.
Citera
2021-07-22, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onerider

edit: det handlar om att minska totala mängden betong. Vem vill bo i ett betonghus med 5cm golv och väggar? Steget till japanska lövtunna pappersdörrar inte långt bort. https://www.newcivilengineer.com/archive/graphene-super-concrete-could-cut-carbon-emissions-25-04-2018/

Grafenväggar. Dvs ett atomlager tjockt.
Citera
2021-07-22, 22:52
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Cement, detta ljuva material. En konst som sträcker sig tillbaka till romarriket. Och contrarian till klimathysterikerna. Det är så lite som godhetsknarkarna förstår. De älskar sina hem. Åker elbuss till en nybyggd Ica, köper odlad lax, cyklar elcykel och bor i betonghus. Det är nästan sött. Som Putin vidbehöll: “No one has explained to Greta that the modern world is complex and different and ... people in Africa or in many Asian countries want to live at the same wealth level as in Sweden.”

Och eftersom muljöhattarna inte kommer börja leva som de lär så kommer vi kunna fortsätta gräva upp allsköns bra skit ur marken och förse dem med denna lyx och flärd som är nödvändig för deras överlevnad. Var gång jag ser någon susa förbi i en Tesla tänker jag på alla gruvor som krävs, och jag ler åt min växande plånbok och åt deras miljövidrighet när de tror de räddat klimatet men i sin iver glömde bort allt annat.

Amen brother. När jag har tillräckligt med pengar ska jag äga andelar ett riktigt smutsigt dagbrott i Kina som tar upp neodym så jag kan casha in på deras älskade vindkraft också.

Eller nja, allra helst vill jag att Sverige skärper sig så mina LEM kan åka till månen genom svenskt neodym från Norra Kärr.

Citat:

Spännande som fan. Men det måste ju finnas någon hake med det där eller att de gjort en jävla glädjekalkyl. Kan du minska mängden betong i ett bygge med 20% men bara behöver betala 5% mer per platta så har man ju uppfunnit en pengamaskin. Det låter för bra för att vara sant så det är nog tyvärr också.

Edit: för övrigt en snygg återhämtning av cliffen. Jag la en liten slant i dippen efter premarket men hade aldrig trott det skulle studsa tillbaka så fort.
Senast redigerad av Smutz 2021-07-22 kl. 22:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in