Nu kan jag inte längre hålla mig, nu lanserar jag min sjövilda teori om varför i helvete våra aktier beter sig som några volatila smallcaps hela tiden.
Ni har säkert läst foliehattsteorier om max pain och quad witching och gud vet allt. Det pratas om onda market makers i konspiration som fimpar folks optionsplays. Jag tror inte på detta.
Men vad är det som pågår då egentligen ?
Gamma
När någon köper en option av market maker måste denne köpa in aktier för att förhålla sig
delta-neutral.
Eftersom en option är ett kontrakt på 100 aktier blir det en hel del aktier som måste köpas in.
Köptrycket som uppstår skickar upp priset vilket leder till att mm måste köpa in ännu fler aktier.
En självmatande loop. Det var precis såhär det gick till med memestocksen i Januari.
Wsb köpte mängder med billiga OTM-optioner med orealistiskt höga strikes för att i kombination med en liten float pressa upp priset.
Min teori är att det är precis det som händer här, fast i en mindre vansinnig skala driven av girighet och bråttom att bli rik som alla kids idag.
Våra vänner jänkarna handlar som bekant mest med optioner ger en enorm hävstång.
Kolla in den här
grafen för $MT sedan årsskiftet där jag har märkt ut den 20e som är optionsinlösendatum med röda prickar.
Den senaste tiden har det fan aldrig slagit fel att det har börjat rasa strax innan inlösendatum.
Såklart har även andra saker hänt som har påverkat, men jag tycker mig kunna se ett mönster.
Det jag tror händer är att folk börjar ta vinster inför inlösendatum eftersom väldigt få har kapitalet att köpa de där 100 aktierna per kontrakt. MM som har köpt aktierna i början av månaden kan utan problem sälja av dem även om priset rasar utan att gå back och när ett köptryck saknas för de stora volymerna aktier blir det obönhörligen så här.
Bild 2 visar den här månadens utveckling.
Jag tänkte faktiskt egentligen nyttjat den här teorin denna månaden och sålt av lite men lät bli eftersom det kändes som en alltför efterbliven teori.
Men nu upprepar sig samma mönster igen. Är jag helt ute och reser eller är jag något på spåren ?
Är det ens någon som förstår vad jag svamlar om ?
Om det blir en bombning inför nästa 20e är jag fan övertygad om att det är så här det ligger till.
Jag vidrörde ämnet den 18e Juni i det här
inlägget:
Citat:
En vitard gjorde den här genomgången av optionskedjorna på MT och det var ungefär så jag tänkte att det har gått till. Han beskriver det mer detaljerat och mindre svamligt än jag.
WSB-arna kör bara optioner och säljer dem innan inlösendatum.
Det är alltså antagligen ingen direkt manipulation, utan flockbeteende med hävstång.
Samma sak händer säkert i memestocksen när folk går bananas med en massa calls som gör att MM måste köpa aktier för att förbli delta-neutral.
Självklart var JPow och kinaljug den största delen av smällen vi fick men jag överväger att sälja nån vecka innan nästa optionsinlösen och köpa in igen senare.
Agerade givetvis inte, och heller i Juli och inte heller nu. Vilket med facit i hand var korkat.
Är jag helt galen eller är det här på riktigt ? Det är ingen vansinnig konspiration jag beskriver utan snarare den naturliga förklarigen till en märklig marknad som andra försöker förklara med folieteorier.