2021-07-23, 07:08
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onerider
Spenderade idag med vånda inför morgondagen med knappen på köp endera sälj. Bävar inför rapporten. Samtidigt är jag övertygad om att det blir en riktig hållkäften-rapport från NHY! Fegade ur för jag inte vill stöka till mitt fina gav. Jag förtjänar att få ångra det bittert imorgon. Flera bolag som trycker aluminium har levererat i linje med eller över förväntan så nog borde det bästa av dem också ha de bästa resultaten. Sen är NHY verksamhet större än så.
Ser ut som att vi skall bli belönade. Hilde Merete Aasheim drämmer fiffin i bordet så att colaburkarna yr.
Citat:
Norsk Hydro ASA posted second-quarter 2021 adjusted EBITDA of NOK 6,598 million, up from NOK 2,794 million in the same quarter last year. Continued global economic recovery is supporting increased demand for aluminium and aluminium products. Hydro Aluminium Metal and Hydro Extrusions business areas reported record quarterly results.
Estimaten var 6008 miljoner. Is nice yes.

Citat:
“Circular economy and increased recycling are key elements in the transition towards a low-carbon economy. Our strategy is to double recycling of post-consumer aluminium by 2025, and we have announced several key investments this quarter. To further reduce emissions from our operations and leveraging our unique position in the energy value chain, we are continuing to grow Hydro REIN and our Hydrogen company, adding new projects to their portfolios while preparing for their process to raise capital,” says Aasheim.
Egen vattenkraft, vertikal integration och tentakler in i vätgassvängen. Gillar aktien.
Citera
2021-07-23, 19:44
Medlem
Smutzs avatar
Finns det någon superkontrerian i tråden som har något lästips om fracking? Jag försöker lära mig mer.

Alltså inte hur det rent tekniskt går till utan hur hur affärsklimatet förväntas se ut de kommande åren. Bockstensmannen i Washington har ju uttryckligen sagt att det inte kommer förbjudas och de flesta prospekt ligger utanför federal mark där han ändå inte kan spela Allan hur som helst. Men man kan nog inte påstå att det är särskilt poppis att knäcka berg till höger och vänster.

Mycket av det jag hittar som verkar intressant är lite för gammalt för att ge någon större vägledning.

Skälet till att jag vill lära mig mer är att jag börjat titta på bland annat Smart Sand. De levererar själva sanden som behövs för frackandet och sköter logistik och sprut. De har bröstat coronan utan att knappt svettas och både P/E och P/S är nere vid fotknölarna. Hopplöst om fracking inte har någon framtid men det vill jag gå till botten med först innan jag släpper det här.

Så har ni sett, läst eller hört något på sista tiden? Tips emottages tacksamt.
Citera
2021-07-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Finns det någon superkontrerian i tråden som har något lästips om fracking? Jag försöker lära mig mer.

Alltså inte hur det rent tekniskt går till utan hur hur affärsklimatet förväntas se ut de kommande åren. Bockstensmannen i Washington har ju uttryckligen sagt att det inte kommer förbjudas och de flesta prospekt ligger utanför federal mark där han ändå inte kan spela Allan hur som helst. Men man kan nog inte påstå att det är särskilt poppis att knäcka berg till höger och vänster.

Mycket av det jag hittar som verkar intressant är lite för gammalt för att ge någon större vägledning.

Skälet till att jag vill lära mig mer är att jag börjat titta på bland annat Smart Sand. De levererar själva sanden som behövs för frackandet och sköter logistik och sprut. De har bröstat coronan utan att knappt svettas och både P/E och P/S är nere vid fotknölarna. Hopplöst om fracking inte har någon framtid men det vill jag gå till botten med först innan jag släpper det här.

Så har ni sett, läst eller hört något på sista tiden? Tips emottages tacksamt.

Jag har indirekt kommit i kontakt med fracking en del på sista tiden, och det är när det pratas om olja och oljepriset.

Förra oljebullen dödades av att frackingen gick helt över styr och det frackades överallt. Företagen var då 100% inställda på tillväxt, varje ny tunna olja belånades för att få mer pengar till att borra nytt.

Det de flesta tror kommer hända den här gången och som vi redan ser är att frackingbolagen har en helt annan syn på ekonomin. Nu för att kunna locka till sig kapital så är det utdelning och återköp som gäller. Ska man ut med utdelning varje kvartal så kommer det inte finnas så mycket pengar kvar till att borra för tillväxt.

Fracking kommer att vara en stabil bransch framöver och man kommer borra nog för att bibehålla sin produktion eller öka lite, så det kommer behövas sand till det såklart men inte som det var förra gången.
Citera
2021-07-24, 08:59
Medlem
bajssprutans avatar
Fan hasse, det låter som du beskriver en viss metallbransch när du skriver om fracking. Man kunde i princip byta ut orden mot stål 2008.
Folk har lärt sig.

Dagsfärsk artikel
Citat:
With a 3.3 Forward P/E Ratio, Cleveland-Cliffs Is a Great Deal
Investors looking for a value will have a hard time beating Cleveland-Cliffs

Nu börjar de vakna. Vi vann
Citera
2021-07-24, 13:00
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Jag har indirekt kommit i kontakt med fracking en del på sista tiden, och det är när det pratas om olja och oljepriset.

Förra oljebullen dödades av att frackingen gick helt över styr och det frackades överallt. Företagen var då 100% inställda på tillväxt, varje ny tunna olja belånades för att få mer pengar till att borra nytt.

Det de flesta tror kommer hända den här gången och som vi redan ser är att frackingbolagen har en helt annan syn på ekonomin. Nu för att kunna locka till sig kapital så är det utdelning och återköp som gäller. Ska man ut med utdelning varje kvartal så kommer det inte finnas så mycket pengar kvar till att borra för tillväxt.

Fracking kommer att vara en stabil bransch framöver och man kommer borra nog för att bibehålla sin produktion eller öka lite, så det kommer behövas sand till det såklart men inte som det var förra gången.

Allright, tack. Verkade ju vara riktigt vilda västern där ett tag men även den tämjdes ju. Då kanske träskoljan från Kanada är en roligare krydda till mina LUNE.
Citera
2021-07-25, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Fan hasse, det låter som du beskriver en viss metallbransch när du skriver om fracking. Man kunde i princip byta ut orden mot stål 2008.
Folk har lärt sig.

Dagsfärsk artikel

Nu börjar de vakna. Vi vann

Tror att alla bolag jag äger kommer ha under PE 5 innan nästa år(Ej inkluderat Uranus). Känns som "alla" råvarubolag fått en sjuk disciplin när det gäller skulder och nyinvesteringar. Saker tar lite längre tid än vad vi först hade hoppats på, men visst fan ser det riktigt bra ut nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Allright, tack. Verkade ju vara riktigt vilda västern där ett tag men även den tämjdes ju. Då kanske träskoljan från Kanada är en roligare krydda till mina LUNE.

Ja det finns mycket roliga bolag där borta både inom gas och olja, och värderingarna är löjligt låga. Och för mig är det inte en krydda utan det är faktiskt ryggraden av portföljen Ett bolag som jag inte äger är MEG Energy Corp (MEG) men de var först ut av de kanadensiska olja/gas bolagen att rapportera, och de fick ett bra mottagande här i fredags och jag hoppas det visar hur de andras rapporter kommer att tas emot.

Men min favorit för stunden är nog ändå kolbolaget Peabody Energy (BTU), när man börjar sätta sig in hur mycket kol världen och USA använder så inser man snabbt att detta kommer inte kunna ersättas i en handvändning. Alternativet till kol är idag inte förnyelsebart, alternativet är att stänga av strömmen och jag skulle vilja se den politikern som tar det beslutet.

BTU har rapport den 29 tror jag, kommer bli riktigt spännande.
Citera
2021-07-25, 16:32
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Tror att alla bolag jag äger kommer ha under PE 5 innan nästa år(Ej inkluderat Uranus). Känns som "alla" råvarubolag fått en sjuk disciplin när det gäller skulder och nyinvesteringar. Saker tar lite längre tid än vad vi först hade hoppats på, men visst fan ser det riktigt bra ut nu.

Ja det finns mycket roliga bolag där borta både inom gas och olja, och värderingarna är löjligt låga. Och för mig är det inte en krydda utan det är faktiskt ryggraden av portföljen Ett bolag som jag inte äger är MEG Energy Corp (MEG) men de var först ut av de kanadensiska olja/gas bolagen att rapportera, och de fick ett bra mottagande här i fredags och jag hoppas det visar hur de andras rapporter kommer att tas emot.

Men min favorit för stunden är nog ändå kolbolaget Peabody Energy (BTU), när man börjar sätta sig in hur mycket kol världen och USA använder så inser man snabbt att detta kommer inte kunna ersättas i en handvändning. Alternativet till kol är idag inte förnyelsebart, alternativet är att stänga av strömmen och jag skulle vilja se den politikern som tar det beslutet.

Jag funderar på att ta vinst i Ternium, +25% på mycket kort tid för att ha lite ammo redo, och eventuellt sälja outokumpu innan rapport med runt 40% profit för att slippa ett GUH som sist.
Fast säljer jag blir det såklart rally dan efter.

Dels vill jag ha mer Cliffs vid en eventuell Jpowrea, och så börjar jag snegla lite på Freeport.
Kopparn ser ut att vända igen, och de har olja och gas. Gasen över $4 BTU ett tag nu.

Annars är det slakt bland ädelmetaller som var det "självklara" inflationsskyddet. Intressant.

Mina best performers är sånt man använder till saker och inte kan vara utan. Stål, gödning och salt.
Citera
2021-07-25, 17:16
Medlem
Vad tror ni om köp vad gäller koppar? Funderar på Aurubis då kanske. Någon som vet något om Aurubis?
Citera
2021-07-25, 22:50
Medlem
Smutzs avatar
Citat:

Peabody var riktigt snyggt, ligger du kvar med allt eller cashade du ut? Grejen är att för mig blir alla satsningar utöver stål och uran en krydda. Det är dessa två marknader jag någotsånär begriper och därför kommer ha lejonparten av stålarna i. Men jag håller helt med om att kol behövs och är undervärderat. Eftersom det för min del bara kommer röra sig om lekpengar kanske Suncoke energy passar mig bäst, jag är en sucker för roliga företagsnamn och tickers.

Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Annars är det slakt bland ädelmetaller som var det "självklara" inflationsskyddet. Intressant.
Mina best performers är sånt man använder till saker och inte kan vara utan. Stål, gödning och salt.

Det är en intressant spaning. Bland mina första innehav sen jag tog mig i kragen och började investera sparpengarna är AuAg-fonderna som investerar i silver och guld. De har dock gått mer i sidled än Daniel Andersson så de ligger farligt till för att likvideras så man har torrt krut när tillfället uppenbarar sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Vad tror ni om köp vad gäller koppar? Funderar på Aurubis då kanske. Någon som vet något om Aurubis?

Inte för att jag vet ett skit men kan det inte vara en vits att ha någon som gräver upp det ur marken istället för Aurubis som måste köpa dyrt skrotkpppar eller malm? Freeport-McMoRan som Bajsis suktar efter t ex?
Senast redigerad av Smutz 2021-07-25 kl. 22:52.
Citera
2021-07-26, 02:27
Medlem
Hänger inte med på situationen runt Cleveland Cliffs

https://www.clevelandcliffs.com/investors/news-events/press-releases/detail/526/cleveland-cliffs-reports-record-second-quarter-2021-results

Titta på datan, ta in vad vdn säger. Ser otroligt lovande ut. Känns för bra för att vara sant.

fy fan hade jag haft tio miljoner så vet ni vad jag hade gjort:
https://www.youtube.com/watch?v=Jrj0U3cTZlI
Citera
2021-07-26, 07:40
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman

En annan faktor i spel här är ju att EU-kommissionen verka vilja i princip totalförbud all export av metallskrot. Andra länder har för smutsiga återvinningsmetoder och man vill stimulera någon slags lokal cirkulär-ekonomi-mumbojumbo.
https://recyclinginternational.com/bir-convention/waste-export-ban-under-green-deal-questioned-by-euric/31794/
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/ALL/?uri=CELEX%3A32006R1013
(jag avråder från den andra länken om du inte har någon pervers böjelse för EU-byråkratiska. Det var plågsamt att läsa.)

Jag tänker att det bör vara något att hålla koll på om du vill investera i Aurubis. Ett exportförbud leder ju till ökad tillgång på skrot inom EU vilket sannolikt pressar ner priserna Aurubis måste betala. Har de dessutom kapacitet, vilket de verkar ha, kan de ju dessutom öka produktionen.

Kanske finns skäl att vara lite bullish ändå 🙂.
Men jag hade ändå satsat på gruvor (som inte ligger i Peru).
Senast redigerad av Smutz 2021-07-26 kl. 07:45.
Citera
2021-07-26, 10:45
Medlem
Tycker också att koppar börjar se riktigt intressant ut. Fast kineserna och även till viss del Powell har gjort allt dom kan för att få ned råvarupriserna så ligger kopparn strax under 4,5$/lbs, vilket är väldigt högt.

Algosarna har dock inte än hittat tillbaka till kopparbolagen, så här finns det såklart en möjlighet att hoppa på tåget nu.

Bra koppar bolag som vi gillar här

Boliden - Väljer att investera 7 miljarder i Norge och inte Sverige visar på att dom är smarta.
FCX - Stort kopparbolag, ett bolag som amerikanerna gillar, har dock lite verksamhet i Peru/Chile

Vill man köra på trippel-C metoden så finns det kanadensiska bolag som ej har verksamhet i Chile/Peru

Copper Mountain Mining Corp - Beter sig nästan som en derivatprodukt av kopparpriset
First Quantum Minerals Ltd - Stort bolag som tagit en del stryk under sommaren
Ivanhoe Mines Ltd - Kör i DRC, så en del risk men också såklart en hel del uppsida
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in