2021-07-19, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Vilken jävla chef du är! Gick in och kollade på grafen av nyfikenhet idag. -40 % igår. Måste börja göra som dig. Ta vinst hehe…
Haha ja, Seadrill fortsätter rasa, ibland ska man ha tur också (eller en jävligt bra magkänsla som man vågar lyssna på...).

Just nu njuter jag, oljan och relaterade aktier faller medan det långsiktiga caset är stabilt. Det innebär att mina vinster från Seadrill ger mer aktier i Noble Corp och Valaris när det är dags att investera. Får se om jag köper denna vecka eller håller ut lite och hoppas att den återupplivade oron för Wuhan-snuvan (vilket den faktiskt är i västvärlden nu när riskgrupperna är vaccinerade) sänker aktierna mer.

Något jag med åren har lärt mig är att uppskatta börsfall när jag har likvider och har en fundamentalt positiv syn. Fallen innebär ju bara att jag kan köpa aktier till ett ännu bättre pris.
Citera
2021-07-21, 12:20
Medlem
Såssestål AB (SSAB) levererar en dunderrapport och kursen rör sig knappt. Den planerade utförsäljningen av Solidium aktier misstänks vara en orsak.

Blivit lite mer bull SSAB efter att EU förslaget om klimattullar presenterades. Fortfarande är den väntande elbristen i norr oroande tyvärr...

Gjort mig snabba 12% på SSAB men behåller lite till. Skalar nog ut kanske 25% av innehavet när B-aktien når 45, sedan får jag se hur jag agerar med resten, kan mycket väl behålla mer långsiktigt.
Citera
2021-07-21, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bankkonsulten
Såssestål AB (SSAB) levererar en dunderrapport och kursen rör sig knappt. Den planerade utförsäljningen av Solidium aktier misstänks vara en orsak.

Blivit lite mer bull SSAB efter att EU förslaget om klimattullar presenterades. Fortfarande är den väntande elbristen i norr oroande tyvärr...

Gjort mig snabba 12% på SSAB men behåller lite till. Skalar nog ut kanske 25% av innehavet när B-aktien når 45, sedan får jag se hur jag agerar med resten, kan mycket väl behålla mer långsiktigt.

Ingen förväntade sig väl annat än en bra rapport?

Solidum äger 6% av värdet, det kan knappast vara särskilt förödande för aktiekursen om de aktierna säljs ut.

Jag tror snarare att det är stora osäkerheter angående det fossilfria stålet som orsakar den låga värderingen. Det kommer kosta miljarder och har aldrig gjorts förut. Ingen vet exakt hur mycket det kommer kosta vare sig i fasta kostnader eller i kronor/ton, eller om kunderna kommer vara beredda att betala mer för fossilfritt stål.

Inte heller vet vi hur länge det höga stålpriserna håller i sig. Jag minns fortfarande Rottneros som på slutet av 90-talet handlades till ett pe-tal runt 3. En snabb titt på historiken idag visar att den nog var för högt värderad ändå.

Jag avser inte att såga SSAB, det kan mycket väl visa sig att fossilfritt stål blir rena guldgruvan och man kan ju även dra liknelsen med Nokia som man på 90-talet förknippade med däck och TV-apparater och de där mobiltelefonerna var bara en liten parentes.

Det jag menar är bara att det är stora osäkerheter i SSAB just nu, dessutom delägda av staten och miljöpartisterna kanske har lite för mycket att säga till om.

Nästa vecka kommer Lundin Mining med rapport, ska vi gissa att kursen går upp fram tills rapporten? Sen får vi väl se om rapporten mottas som SSAB eller Boliden nästa vecka.
Senast redigerad av L.D. 2021-07-21 kl. 20:41.
Citera
2021-07-21, 22:37
Medlem
Smutzs avatar
Jag hoppas att jag inte går alltför OT nu men borde inte cement ticka rätt många av samma boxar som stål, kol och olja? Alltså en jävla miljöbov som ingen tycker är sexig. spyr ut massvis med koldioxid (8-10% av VÄRLDENS utsläpp) fast kommer behövas i enorma mängder när diverse tramspellar ska rädda sina länders ekonomi genom att bygga massa infrastruktur (främst bockstensmannen i Washington). Utan att veta ett dugg så utgår jag kallt från att kineserna äter tonvis med cement till frukost varje dag. Någon som har ett kul cement-play på gång?

Jag har letat men ännu inte hittat någon trovärdig "grön betong" - spelare.

Jag har en slant i Saxlund (känd från Öresfonden) som renar gretagaser i cementfabrikerna men de har gått segt, hoppet är att olika EU-påbud kommer ge dem bättre affärsmöjligheter. Har också lite Vulcan Materials som blandar betong för fullt i Amerika.
Citera
2021-07-21, 23:55
Medlem
Jokern Seadrill är borta för mig nu. Slutade med en vinst på runt 150-200%, kommer inte ihåg riktigt. Den är för instabil för min smak. Köpte Linde istället som verkar vara rätt stabil. I övrigt när det gäller råvarubolag och energibolag satsar jag på Cleveland Cliffs, SSAB, ARC Resources, Boliden och Siemens Energy. Jag funderar lite på ArcelorMittal och BHP med kanske. Synpunkter? Någon som har något vettigt (bra eller dåligt) att säga om nämna bolag? Någon spännande info osv.
Citera
2021-07-22, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fineman
Jokern Seadrill är borta för mig nu. Slutade med en vinst på runt 150-200%, kommer inte ihåg riktigt. Den är för instabil för min smak. Köpte Linde istället som verkar vara rätt stabil. I övrigt när det gäller råvarubolag och energibolag satsar jag på Cleveland Cliffs, SSAB, ARC Resources, Boliden och Siemens Energy. Jag funderar lite på ArcelorMittal och BHP med kanske. Synpunkter? Någon som har något vettigt (bra eller dåligt) att säga om nämna bolag? Någon spännande info osv.
Kan tillägga att Vestas har varit någorlunda intressant men är lite tveksam till vindkraft i allmänhet så jag har inte köpt aktien. Solkraft däremot är ju antagligen vettigare (och hade gärna investerat i något fint fusionskraftverk om vi hade varit ett par decennier längre fram). Jag är dock osäker på vilka solkraftsbolag som kan tänkas vara bra. Det finns ju bland annat det svenska Azelio vilket jag inte har fastnat för, och ett antal andra utländska, tex Solaredge Technologies, som möjligtvis kan vara en kandidat. De verkar dock främst syssla med utrustning och diverse osv hjälp i samband med solenergiteknik och då jag redan har Applied Materials som delvis sysslar med detta så kanske det bör finnas något bättre och mer renodlat solenergibolag isåfall (även om tips om ett bra oljebolag nog för tillfället ligger högst upp på min lista just nu. Efterfrågan på olja kommer inte sjunka förrän det finns bra alternativ). Vätgas och bra batterier är troligtvis också något som kommer efterfrågas mer och mer så det hade varit trevligt om någon har något bra tips vad gäller detta med. De bolaget jag har spanat in inom dessa områden har verkar lite tveksamma nämligen (tex metacon, Nel, plug power osv).
Senast redigerad av Fineman 2021-07-22 kl. 01:42.
Citera
2021-07-22, 08:24
Medlem
bajssprutans avatar
BHP har jag, gillar bolaget. De är just i färd med att avyttra olje och gasverksamheten enligt nyhet igår.
Antagligen för att bli mera ESG, och det bör leda till dels inflöden av pengar och dels antingen deleveraging med ökat börsvärde som resultat eller en köttig utdelning.
Citat:
Olje- och gasverksamheten förväntas därmed tjäna över 2 miljarder dollar under det brutna räkenskapsåret enligt estimat från RBC Capital, vilket utgör omkring 6 procent av bolagets totala förväntade resultat, rapporterade Bloomberg.
Alltså ingen stor del av deras totala verksamhet. Kanske värt det att renodla sig lite ?

Idag är det den stora dagen, Cliffs earnings lite senare idag. länk

Tyvärr får inte Timna Tanners vara med på earnings call. Hon har fått långledigt, för alltid.
Bank of America tar tillbaks allt de sagt:
Citat:
Coverage of the following equity securities has been placed under Extended Review due to analyst departure.

Investors should not rely upon our previously published reports, recommendations, price objective, or estimates.
Efter flera dagars bombmatta över portföljen är det trevligt med lite gröna dagar.
Åkte på en rejäl GUH med peab pga just cementbristrisken, tror det löser sig, men marknaden är som vanligt betydligt högre på Bristolskalan än jag. Miljöbetong är definitivt nåt att ha koll på.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-07-22 kl. 08:29.
Citera
2021-07-22, 11:36
Medlem
Smutzs avatar
Magkänslan säger att gretabetong kommer ha likheter med hybrithokuspokuset, alltså kräva mycket mer elektricitet än vad vi producerar och har kapacitet att överföra (vart ska all den elen komma ifrån ). I vilket fall behövs det nog lite mer allmänt medvetande om cementutsläppen, tror få skulle gissa att det är 3-4 gånger så ruskigt som flygtrafiken t ex. Då kan det bli politisk press. Eftersom EU och USA löser problem genom att kasta nytryckta pengar på dem kan det nog bli kul i framtiden.

Men skit i det, nu taggar vi bara inför Cliffens rapport. Det verkar ju vara många som kroniskt underskattat dem.
Citat:
The company’s earnings beat the Zacks Consensus Estimate in three of the last four quarters, while missed once. It has a trailing four-quarter earnings surprise of roughly 38.3%, on average. The company posted an earnings surprise of around 6.1% in the last reported quarter.
https://www.google.com/amp/s/finance.yahoo.com/amphtml/news/cleveland-cliffs-clf-report-q2-110511030.html

Cashen dom tas.
Citera
2021-07-22, 12:21
Medlem
$CLF Estimate:
EPS $1.53
EBITDA $1.32B

Så ser förutsättningarna ut, rapporten kommer innan USA börsen öppnar, sen conference call vid 16

Men va fan, 1,53 på ett kvartal = 6,12$ på årsbasis för en aktie som står i 21$, löjligt lågt aktiekurs kan jag tycka.

Tror inte det blir så stora överraskningar när det kommer till siffrorna då LG har guidat marknaden ganska länge, men man kan alltid hoppas.

Det jag ser mest framemot är att höra hur LG ser på kommande kvartal och framöver, har skulderna börjat betas av, när kommer återköp/utdelning mm.
Senast redigerad av HasseTass 2021-07-22 kl. 13:15.
Citera
2021-07-22, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
$CLF Estimate:
EPS $1.53
EBITDA $1.32B

Så ser förutsättningarna ut, rapporten kommer innan USA börsen öppnar, sen conference call vid 16

Men va fan, 1,53 på ett kvartal = 6,12$ på årsbasis för en aktie som står i 21$, löjligt lågt aktiekurs kan jag tycka.

Tror inte det blir så stora överraskningar när det kommer till siffrorna då LG har guidat marknaden ganska länge, men man kan alltid hoppas.

Det jag ser mest framemot är att höra hur LG ser på kommande kvartal och framöver, har skulderna börjat betas av, när kommer återköp/utdelning mm.

Ja rapporten nådde inte upp till förväntningarna och aktien faller i förhandeln. Ändå så är det det bästa kvartalet någonsin och det jag tar med mig är att dom har konkurrensfördelar mtp sin reduktionsanläggning samt att marknaden ser bra ut. Men allra viktigast för mig är att LG sett till att dom kommer vara helt skuldfria redan nästan år. Blir spännande att följa idag och framöver.
Citera
2021-07-22, 15:00
Medlem
Smutzs avatar
Jag funderar på hur man ska tolka beslutet att snabbt casha hela skulden.

Är det så enkelt som att de redan investerat i allt de vill ha (ArcherolMittal USA och AK Steel) och inte vill öka produktionen heller för att hålla uppe priset? Dvs att de har mer pengar än vad de kan göra av med.
Citera
2021-07-22, 15:32
Medlem
bajssprutans avatar
Slog visserligen sin egen guidance på 1.3B, det är väl bara analytikerna som drabbats av hybris.
Personligen överväger jag husförhör med samtliga mina innehav med frågan om de kan ge mig 75-100% avkastning på mitt kapital på ett års sikt. Är svaret nej väntar likvidation och BTFD i cliffs.
Bortsett en finanskris har det aldrig funnits ett säkrare sätt att bli tätare.

Jag ska tradea delar efter min nyuppfunna gamma-sentiment-meme-strat som jag kommer att förklara i ett senare inlägg.

1:1 leverage i slutet av året vilket är lyx i den svängen, vertikalt integrerade och den nya verkligheten inom stål.
Gillar MT lika mkt iofs, men säkert mer uppsida kvar i cliffs. Ingen stoppar LG.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in