2021-06-25, 22:12
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
AuAg SilverBullet är en vettig fond med ett 30-tal gruvbolag i USA och Kanada.

Sprott Physical Silver Trust (PSLV). 100 andelar motsvarar lite drygt 1.1 kilo silver. De förvarar sitt silver hos Kanadas myntverk. Finns förteckning med serienummer på tackorna.

Här har du silvertackor i olika storlekar. Jag föredrar dock 1 oz mynt då de blir lättare att avyttra privat när silverpriset går upp rejält.

Köpte in mig i silverbullet i vintras bara för att doppa tårna. Ligger plus o känns stabil.

Kanske ska köpa lite pslv också och lite mynt, för som du säger nice att kunna sälja ett gäng när man behöver siffror på kontot till nåt
Citera
2021-06-26, 08:21
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snivlem
Herregud hur förvarar man massa tungt silver säkert då? Bankfack? Kassaskåp infällt i beronggolv.?

Hörde en intervju med Eric Strand som förvaltar silverfonden auag silver bullet att han ansåg att fysiskt silver för 20 000 kr (alltså några kg) var lagom att ha nedgrävt i trädgården ifall shit hits the fan. Lagom lite för att kunna transportera smidigt men ändå av tillräckligt värde för att köpa sig det nödvändigaste på kort sikt. Han resonerar att 20 k (i dagens penningvärde) är mycket pengar i ett framtida shithole-country.
Citera
2021-06-26, 08:30
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Hörde en intervju med Eric Strand som förvaltar silverfonden auag silver bullet att han ansåg att fysiskt silver för 20 000 kr (alltså några kg) var lagom att ha nedgrävt i trädgården ifall shit hits the fan. Lagom lite för att kunna transportera smidigt men ändå av tillräckligt värde för att köpa sig det nödvändigaste på kort sikt. Han resonerar att 20 k (i dagens penningvärde) är mycket pengar i ett framtida shithole-country.

känns så oseriöst att ha det i trädgården. Jag har ett källarrum i huset, med gammalt parkettgolv, bygga sig ett hemligt hål under parketten känns vettigare.

för övrigt såg jag ditt inlägg i den andra tråden om att ha en smältdegel i trädgården och smälta ner silverbestick och skit från loppisar ungefär. Hur blir det med renheten i det ?? eller var det bara lustigheter?

Var ska man inhandla sitt silver? finns nån grossist med vettiga priser ? Guldcentralen tar ju hutlösa överpriser jämfört med dagspriset
Citera
2021-06-26, 08:39
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
känns så oseriöst att ha det i trädgården. Jag har ett källarrum i huset, med gammalt parkettgolv, bygga sig ett hemligt hål under parketten känns vettigare.

för övrigt såg jag ditt inlägg i den andra tråden om att ha en smältdegel i trädgården och smälta ner silverbestick och skit från loppisar ungefär. Hur blir det med renheten i det ?? eller var det bara lustigheter?

Var ska man inhandla sitt silver? finns nån grossist med vettiga priser ? Guldcentralen tar ju hutlösa överpriser jämfört med dagspriset

Det blir nog ett riktigt grissilver om du inte är en silversmed med tillgång till rätt kemikalier och verktyg. Det var bara en lustigheter, jag kan ingenting om det här.

Men om jag tillåts spekulera så kan ju även matsilver säljas som skrot för affinering. Om efterfrågan går upp (och inte produktionen ökar takten i motsvarande grad) samtidigt som kapaciteten och och effektivitet hos återvinnarna ökar, då kanske gammalt loppissilver kan vara en halvbra investering.
Citera
2021-06-26, 08:44
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Det blir nog ett riktigt grissilver om du inte är en silversmed med tillgång till rätt kemikalier och verktyg. Det var bara en lustigheter, jag kan ingenting om det här.

Men om jag tillåts spekulera så kan ju även matsilver säljas som skrot för affinering. Om efterfrågan går upp (och inte produktionen ökar takten i motsvarande grad) samtidigt som kapaciteten och och effektivitet hos återvinnarna ökar, då kanske gammalt loppissilver kan vara en halvbra investering.

det är säkert nysilver och plätteringar på loppisar tror jag. allt med stämplar osv synas nog rätt bra innan det säljs.

kanske man skulle börja kika på dödsbo auktioner. gamla ljusstakar och skit. har man tur så springer imte priset iväg.
Citera
2021-06-26, 09:46
Medlem
boriss avatar
Citat:

Beror på 25% moms i Sverige. Fram till månadsskiftet kan du beställa utan moms från vissa EU-länder. Sedan ändras reglerna.

Mer info finns i Guld & Silver-tråden.
Citera
2021-06-26, 10:24
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Beror på 25% moms i Sverige. Fram till månadsskiftet kan du beställa utan moms från vissa EU-länder. Sedan ändras reglerna.

Mer info finns i Guld & Silver-tråden.

oj oj, då är det dags att slå till.

ska kika i tråden. men du har ingen sajt som du vet är ok??
Citera
2021-06-26, 10:37
Medlem
boriss avatar
Citat:
ska kika i tråden. men du har ingen sajt som du vet är ok??
GoldSilver.be är bra och betalning görs lämpligen med Wise.com så slipper du krångla med att ringa banken för att aktivera utlandsbetalningar (vilket Swedbank numera kräver).

Men vi kan väl fortsätta diskussionen i den andra tråden om du undrar något mer
Citera
2021-06-26, 16:58
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:

Det känns tryggt med en fysisk investering men spreaden och premien gör det inte värt det.
Du säljer en 1kgs silvertacka för 6900-7000kr och inköpspris idag är runt 11 000kr, d.v.s. du behöver i slutändan en uppgång på 60%, eller köper med 40% förlust.
Guld är något bättre.

Tyvärr tycker jag aktier är bättre om inte fördelningen är att köpa t ex en tacka i månaden eller ett antal mynt beroende på intresse och ekonomi.

Ingen utdelning eller årlig avkastning på fysiska guldet eller silvret heller..
Citera
2021-06-26, 17:21
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Det känns tryggt med en fysisk investering men spreaden och premien gör det inte värt det.
Du säljer en 1kgs silvertacka för 6900-7000kr och inköpspris idag är runt 11 000kr, d.v.s. du behöver i slutändan en uppgång på 60%, eller köper med 40% förlust.
Guld är något bättre.

Tyvärr tycker jag aktier är bättre om inte fördelningen är att köpa t ex en tacka i månaden eller ett antal mynt beroende på intresse och ekonomi.

Inget man går all in på givetvis, aktier för berörda metaller är där förmögenheter skapas, metallen själv bevarar den genom skakiga tider.

Jag kände att jag blivit såpass tät att jag borde diversifiera lite i fysisk ädelmetall utöver kåken.

Fick du köpt stål-dippen eller ?
Citera
2021-06-26, 17:49
Medlem
boriss avatar
Citat:
Guld är något bättre.

Spreaden i silver beror ju på 25% moms. Därför köper man aldrig silver i Sverige utan från andra EU-länder. Efter att den möjligheten täpps igen nu vid månadsskiftet får det bara bli Sprott Physical Silver Trust (PSLV, fysiskt backat papper) för min del.
Citera
2021-06-26, 18:31
Medlem
snivlems avatar
Citat:
Guld är något bättre.

varför ska man då köpa fysiskt? alla säger olika hela tiden. vissa säger att fondvarianten är övervärderad och kommer rasa..

jag har förstått det som att mängden silver tillgängligt minskar för allt som tex används i elektronik återvinns inte, och "försvinner"

så fysiskt silver som man sitter på långsiktigt borde bli en bra affär
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in