2021-04-27, 13:34
Medlem
doctor-potatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseTass
Okej då vet vi vem som jinxade detta

Jag förväntar mig en förtjänst på minst 24kr. Detta innebär att jag kommer kunna få 2 små Norrlands guld där i Juli.
Citera
2021-04-27, 16:17
Medlem
bajssprutans avatar
Det var väldigt vad hårt blankarrymdödlorna går på fomofolket i SSAB.
Se vad du gjorde med stackarna Doktor P

På ett seriöst plan visar det lite att om man ska playa earnings på ett känt bolag bör man likvidera dan innan. Eller iallafall ta lite vinst ifall det har vart en jävla runup.

VALE levererar på halvsvag rapport men de flesta fattar nog hur nästa rapport kommer att se ut.
Avsaknaden av dipp tar jag som att vale med all rätt är ganska impopulära.
Själv ber jag varje morgon att de har nog flextape hemma för att hålla dammarna intakta.

Just formuleringen att dyrare järnmalm kommer att käka av marginalerna är rena myspyset för mig just nu.
De två stålbolag jag gillar mest och numera utgör nästan 50% av portföljen har egna gruvor, och så vale då om det inte går tits up innan Jul.

Mina Luxemburgnoterade MT låg rejält rött tills USA-börsen öppnade vilket leder mig till att tro att det är europamarknaden som svag.

Allt detta prat om wurrar gör mig hungrig, dags att grilla ett par korvar.
Citera
2021-04-27, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Det var väldigt vad hårt blankarrymdödlorna går på fomofolket i SSAB.
Se vad du gjorde med stackarna Doktor P

På ett seriöst plan visar det lite att om man ska playa earnings på ett känt bolag bör man likvidera dan innan. Eller iallafall ta lite vinst ifall det har vart en jävla runup.

VALE levererar på halvsvag rapport men de flesta fattar nog hur nästa rapport kommer att se ut.
Avsaknaden av dipp tar jag som att vale med all rätt är ganska impopulära.
Själv ber jag varje morgon att de har nog flextape hemma för att hålla dammarna intakta.

Just formuleringen att dyrare järnmalm kommer att käka av marginalerna är rena myspyset för mig just nu.
De två stålbolag jag gillar mest och numera utgör nästan 50% av portföljen har egna gruvor, och så vale då om det inte går tits up innan Jul.

Mina Luxemburgnoterade MT låg rejält rött tills USA-börsen öppnade vilket leder mig till att tro att det är europamarknaden som svag.

Allt detta prat om wurrar gör mig hungrig, dags att grilla ett par korvar.
Precis, ta dig en stadig bratwurst och lita på den vertikala integrering de fina bolagen har skaffat sig, då mår man!
Citera
2021-04-27, 18:50
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erk0r
Precis, ta dig en stadig bratwurst och lita på den vertikala integrering de fina bolagen har skaffat sig, då mår man!
Den smakade bra. Och i förra inlägget funderade jag på att föreslå att hasse och zneekah skulle ha uppesittarkväll ikväll för att se om koppar passerade 4.50 idag men skrev det aldrig pga lathet och korvhunger.

Medan jag åt en korv flyttade koppar till 4.75. Scripted!

Och medan jag skrev inlägget en megadump till 4. Antingen statistikfel eller fulspel.
Jag såg det i realtid. edit igen, säkert statistikfel. Men värt att memorera att set var en flashdump just runt klockslaget för inlägget.

Kopparspotpriset stinker hedgie.
Senast redigerad av bajssprutan 2021-04-27 kl. 18:58.
Citera
2021-04-27, 18:59
Medlem
Citat:
Den smakade bra. Och i förra inlägget funderade jag på att föreslå att hasse och zneekah skulle ha uppesittarkväll ikväll för att se om koppar passerade 4.50 idag men skrev det aldrig pga lathet och korvhunger.

Medan jag åt en korv flyttade koppar till 4.75. Scripted!

Och medan jag skrev inlägget en megadump till 4. Antingen statistikfel eller fulspel.
Jag såg det i realtid. edit igen, säkert statistikfel. Men värt att memorera att set var en flashdump just runt klockslaget för inlägget.

Ja måste vara nån bugg ser inget sådant vare sig på investing.com, IG eller marketwatch

Men jag ser en massa stållar som handlar upp lumi borta i Kanada, antar att dom hoppas på bra rapport imorgonkväll.

Men jag såg också hur märkligt den beter sig på https://tradingeconomics.com/commodities, fan nu blir jag sittandes med 10 sec upplösning på koppar resten av kvällen.
Senast redigerad av HasseTass 2021-04-27 kl. 19:01.
Citera
2021-04-27, 19:06
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ja måste vara nån bugg ser inget sådant vare sig på investing.com, IG eller marketwatch

Men jag ser en massa stållar som handlar upp lumi borta i Kanada, antar att dom hoppas på bra rapport imorgonkväll.

Men jag såg också hur märkligt den beter sig på https://tradingeconomics.com/commodities, fan nu blir jag sittandes med 10 sec upplösning på koppar resten av kvällen.
Den kanske följer andra marknader, en del är noterat i yuan där. Dock inte koppar.
För oss som bara håller vår koppar är det inga problem, men för sinewave som daytradear kan det vara ett rejält guh.

På min skärm medan jag skrev förra inlägget dippade den från 4.8 ner till 4.0 för att sedan rekylera till 4.5ish.
Inget att bry sig om egentligen i det långa loppet, bara traderhärj. Koppar till alla dessa elmotorer kommer inte att regna från himlen direkt.
Citera
2021-04-27, 20:59
Medlem
doctor-potatos avatar
SSAB ligger på mig. Den tar jag!
Därför lovar jag att bjuda alla jag ser med en CLF tisha i sommar på en ettan lös och en kall öl
Citera
2021-04-27, 21:59
Medlem
Zneekahs avatar
Mmm, en fet bioskärm, 4delad med candlesticks på 1 min live uppdaterad från världens commodity exchanges, fun light, hybridhasch och inga brudar !!!

Lustiga är att det inte är helt olikt hur mina senaste dagar sett ut, med undantag från bioduken.
Netflix shmetflix !

London har känts hungrigast, jänkarna har tagit rygg och pushat vidare, Indien har släpat strax bakom, men ligger just nu 0.02% framför the yanks ser jag, det har jag nog inte sett på ett tag. Bullish ! Demand från nya fronter !

Kina är inte live uppdaterad på investing.com och verkar bete sig märkligt. Starka saftiga nedåthack i slutet av dagen. Finns kanske logiska förklaringar.

Kul med tryck i de nordamerikanska lundin trots att det mesta rödar svagt - hoppas min långa LUMI-wurre är på glatt humör imorgon.
Rapport after the bell imorgon om jag förstod rätt.

Det bästa med bolidens rapport idag var nästan på s.23 under "Copper" - om jag tolkar det rätt så är det där kinesiska skafferiet inte så proppat med honung ? Och då stämmer det säkert att Nalle Puh är ute och trixar och tigger och försöker få till extrapriser igen. Not gonna happen nalle balle !

Tänker också på att koppargruvornas rapporter har inte varit.. vad ska man säga..sinnessjuka direkt, starka absolut men inte som stålisarna. Dvs fortsatt svag "guldgrävar-anda" antagligen. Och när intresset väl vaknar tar det cirka 8 år från fynd till brytstart. Samtidigt som världens behov bara ökar.

ATH intradag på $10,190 / ton på london metal exchange från 2011. När ryker det ? place your bets ! Jag ger det en vecka - tisdag 4 Maj. $5/lb får vi se i Augusti.

Obs obs obs reservation om någon ny som läser det här svälj nu inte mitt pumpande med hull och hår jag önsketänker högt.
Citera
2021-04-28, 10:52
Medlem
Zneekahs avatar
Citat:

Citat:
Den kanske följer andra marknader, en del är noterat i yuan där.

Kikade lite närmre - den verkar visa vad du får pröjsa för direktleverans / inte t.ex. juni/juli futures som de flesta visar nu. Vill du ha koppar innan April är över ser det ut som om du glatt får pröjsa $4,75/lb

Är folk ovilliga att kontraktera en framtida leverans på all time high-pris till sommaren rent psykologiskt ? Eller finns det goda skäl att tro att tillgång och efterfrågan kommer mötas kring $4,4-4,5 per pound så småningom.

Time will tell !
Citera
2021-04-28, 11:55
Medlem
bajssprutans avatar
Ah, det är spoten jag sitter och följer.
Fortsätter med det så att jag kan vara indikator för plötsliga ryck. Tyvärr är jag ute i den bistra verkligheten och slavar så det blir sporadiskt.

Citat:
Kina kommer att plocka bort importtullar på vissa stålprodukter och höja exporttariffer. Det meddelar landets finansministerium på sin hemsida, skriver Bloomberg News.

Beskedet lyfter de europeiska ståltillverkarna, så som Evraz, Thyssenkrupp, Klöckner och svenska SSAB. I Arcelormittal har dagens nedgång mattats av medan det är små rörelser i Salzgitter.

Förändringarna från Kinas håll träder i kraft den 1 maj.

Nån som sett det här ? Snart kommer tendieman.
Citera
2021-04-28, 16:00
Medlem
Zneekahs avatar
Så jävla fint. Om jag förstår det rätt går exportskatten upp från 10% till 15% ? Och importskatten ryker på scrap och annat för att göra återvunnet stål. Förhoppningsvis blir det inte bara så att det kinesiskt exporterade stålet blir dyrare och mindre konkurrenskraftigt, utan också att det kraftigt minskar i volym då Kina verkar ha rejäla nationella behov !

Var järnmalm också inkluderat i importskatten som försvann ? Ferrous material lät lite luddigt.
Citera
2021-04-28, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zneekah
Så jävla fint. Om jag förstår det rätt går exportskatten upp från 10% till 15% ? Och importskatten ryker på scrap och annat för att göra återvunnet stål. Förhoppningsvis blir det inte bara så att det kinesiskt exporterade stålet blir dyrare och mindre konkurrenskraftigt, utan också att det kraftigt minskar i volym då Kina verkar ha rejäla nationella behov !

Var järnmalm också inkluderat i importskatten som försvann ? Ferrous material lät lite luddigt.
Nu är jag inte insatt, men ”järnhaltigt material” skulle man väl översätta det till. Låter som järnmalm borde kunna ingå
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in