2021-07-16, 11:15
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
I diagrammet från Wikipedia avläser jag
Kod:
1998    0,60
2012    0,64
vilket ger 0,04 °C, vilket stämmer bra med AR5 från 2013.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Global_uppv%C3%A4rmning#/media/Fil%3AGlobal_Temperature_Anomaly.svg

Fast pausen sträckte sig fram till 2016, inte 2012. Mellan 1998 och 2015 är uppgången knappt 0,3 C, många gånger högre alltså.

Kollar man GISTEMP på woodfortrees för 98-15 så är det kallare 2015. Fake news?
Citera
2021-07-16, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Fast pausen sträckte sig fram till 2016, inte 2012. Mellan 1998 och 2015 är uppgången knappt 0,3 C, många gånger högre alltså.

Kollar man GISTEMP på woodfortrees för 98-15 så är det kallare 2015. Fake news?
Du såg inte "pausen" i det korrekta diagrammet, därför att det handlade om tillfälliga fluktuationer som berodde på havsströmmar som förde ner varmvatten i djupet.
Citera
2021-07-16, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lehs
därför att det handlade om tillfälliga fluktuationer som berodde på havsströmmar som förde ner varmvatten i djupet.

Fler gissningslekar förklädda som vetenskapliga sanningar?

Stabilt.
Citera
2021-07-16, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av casefold
Du ger inte heller några källor förutom NRC:s långa rapport utan någon sidhänvisning. Snäppet bättre än att ange internet som källa. Men vi kan ju kolla vad den rapporten har att säga om mina påståenden.

Om Pinus longaeva, sida 51-52:
Ditt citat handlar om hur dessa träd kan påverkas av ökad CO2-halt, ett problem i modern tid som även MBH-99 nämnde. Det är dock under första perioden i deras rekonstruktion, 1000-1400 de hade så få serier tillgängliga att dessa träd hade någon betydelse, och då var CO2-halten konstant. MBH noterade även att dessa träd väl stämde överens med andra proxies under därpå följande århundraden vilket de ansåg ökade trovärdigheten av dem som temperaturproxy.

Sen förstår jag fortfarande inte er besatthet av denna gamla artikel som bekräftats av många senare resultat och dessutom bara är en rekonstruktion av historiskt klimat, inte någon skattning av AGW.
Citera
2021-07-16, 12:27
Medlem
Trumpetflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ditt citat handlar om hur dessa träd kan påverkas av ökad CO2-halt, ett problem i modern tid som även MBH-99 nämnde.

Och faktiskt även som casefolds utdrag nämnde. H*n missade kanske att klippa bort det.
Citera
2021-07-16, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife

Öppna ögonen,och ta in verkligheten!
Är själv uppvuxen i Lund. Jag kan säga såhär. På 30 år har det hänt mycket med klimatet i södra Sverige. När jag växte upp på 90-talet var det snö i Lund mellan november - februari. Idag får du vara glad om det ens kommer någon snö i februari. Julafton är +10 grader varmt. Sjukt.
Citera
2021-07-16, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Är själv uppvuxen i Lund. Jag kan säga såhär. På 30 år har det hänt mycket med klimatet i södra Sverige. När jag växte upp på 90-talet var det snö i Lund mellan november - februari. Idag får du vara glad om det ens kommer någon snö i februari. Julafton är +10 grader varmt. Sjukt.

Har Lund aldrig upplevt sådana temperaturer innan 90-talet?
Citera
2021-07-16, 13:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Ditt citat handlar om hur dessa träd kan påverkas av ökad CO2-halt, ett problem i modern tid som även MBH-99 nämnde. Det är dock under första perioden i deras rekonstruktion, 1000-1400 de hade så få serier tillgängliga att dessa träd hade någon betydelse, och då var CO2-halten konstant. MBH noterade även att dessa träd väl stämde överens med andra proxies under därpå följande århundraden vilket de ansåg ökade trovärdigheten av dem som temperaturproxy.

Ditt påstående var att resultatet blev detsamma utan bristlecone pine, vilket motsägs av NRC.

Citat:
Ursprungligen postat av Trumpetflugan
Och faktiskt även som casefolds utdrag nämnde. H*n missade kanske att klippa bort det.

Tack för en givande one-liner. Du har just visat att du inte förstår problemet med att en proxyserie är kontaminerad under kalibreringsperioden. Jag ska komma ihåg det nästa gång du rycker ut till hockeyklubbans försvar.
Citera
2021-07-16, 16:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ja, jag ser också med egna ögon hur annorlunda mycket har blivit. Mindre snö, mer halka eftersom det töar och fryser om vartannat, träden släpper löven senare på hösten, blommor blommar på nytt, fåglar kommer tillbaka tidigare på våren osv.
Citera
2021-07-16, 16:42
Medlem
Citat:
Tack för en givande one-liner. Du har just visat att du inte förstår problemet med att en proxyserie är kontaminerad under kalibreringsperioden. Jag ska komma ihåg det nästa gång du rycker ut till hockeyklubbans försvar.
Nu beskriver dock MBH-99 i sin artikel hur de jämfört ITRDB #1 som inkluderar dessa bristlecones med andra serier under perioden 1400-1800 då man inte har någon kontaminering av CO2. Se deras figur 1.

Sen har du fortfarande inte förklarat varför du är så besatt av denna gamla artikel snarare än alla nyare rekonstruktioner.
Citera
2021-07-16, 16:47
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Jag ska komma ihåg det nästa gång du rycker ut till hockeyklubbans försvar.
Du låter som du påtalar en dåraktig händelse. Men nu är det ju så att många studier har verifierat den globala temperaturökningen, så det råder ju ingen som helst tvekan.

Vi får kvitto på kvitto på att klimatforskarna har haft rätt när de varnat för konsekvenserna av uppvärmningen; mer extrema väder. Mer värmeböljor, mer översvämningar, mer torka, mer orkaner, mer skogsbränder. Och dessutom stigande havsnivå, försurning av haven och död åt många arter mm.

De senaste åren har vi haft mycket av detta, miljoner människor har drabbats och tvingats lämna sina hem. Och nu på mindre än 2 månader har vi haft både extrem värmebölja i Västra Nordamerika med många dödsfall och miljarder döda djur, och många skogbränder. En värmebölja i Kalifornien och nu en värmebölja i Europa och dessutom omfattande översvämningar med flera dödsfall.

Trots motstånd från fossilindustrins påhejare och politiska ledare har klimatforskarna envist sökt efter sanning och fakta, forskningen har tagit enorma kliv på några decennier och de har delat med sig av sin kunskap. De har gjort mänskligheten och livet på planeten en ovärderlig tjänst.

Nu är det hög tid att flummiga klimatförnekare erkänner verkligheten som den är istället för att kalla allt normalt. Det verkar som ni har flytt verkligheten på allvar.
Citera
2021-07-16, 19:04
Medlem
Faronstreams avatar
Citat:

Lund inklusive skåne generellt har extremt sällan sådana snövintrar med snö från november till februari, räcker att kolla statistiken för vita jular i skåne så ser man hur sent vintern generellt inträffar och startar i skåne. 90-talet hade dessutom mildare vintrar är både 00 och 10-talets vintrar så du ljuger eller har plockat ur passande minnen och applicerat på hela årtiondet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in