Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-21, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Du kanske kan specificera vad du använder för källa, för med t ex GISS stämmer det då inte:
https://data.giss.nasa.gov/gistemp/graphs_v4/graph_data/Global_Mean_Estimates_based_on_Land_and_Ocean_Data /graph.html

Humanlife påstod att han/hon märker skillnaden på hur växter/djur uppför sig mellan 50- till 70-talet och nu på grund av högre medeltemperatur. Då pratar vi om Sverige för jag antog att det är där humanife bor och märkte av skillnaden. Jag tyckte det var konstigt att välja en av de kallare perioderna av 1900-talet och jämföra med nu när det var varmare tidigare.
Medeltemperatur för Sverige hittar du på SMHI webbsida.

Det stämmer också delvis med grafen som humanlife länkade till i sitt inlägg. Där är början av 1900-talet mycket varmare än andra delen, nästan 1 grad varmare.
Senast redigerad av Bush1 2020-05-21 kl. 19:56.
Citera
2020-05-21, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bush1
Humanlife påstod att han/hon märker skillnaden på hur växter/djur uppför sig mellan 50- till 70-talet och nu på grund av högre medeltemperatur. Då pratar vi om Sverige för jag antog att det är där humanife bor och märkte av skillnaden.
OK, jag tyckte det lät som du talade om global temperatur.
Citat:
Det stämmer också delvis med grafen som humanlife länkade till i sitt inlägg. Där är början av 1900-talet mycket varmare än andra delen, nästan 1 grad varmare.
Det där var en väldigt lurig graf. Titta på y-axeln, den mäter inte temperatur utan "warming rate" i C/sekel.
Citera
2020-05-21, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
OK, jag tyckte det lät som du talade om global temperatur.

Det där var en väldigt lurig graf. Titta på y-axeln, den mäter inte temperatur utan "warming rate" i C/sekel.

Jag litar inte på de värden som redovisas för globala medeltemperatur historiskt. Det saknas alldeles för mycket mätstationer och när temperaturen justeras för att passa ”rätt” kurva så ger det inte så stort förtroende.

Håller med om att det var en väldigt lurig graf men den visar ändå mycket mer detaljer än per sekel eller 51 år som det står?
Citera
2020-05-22, 08:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Humanlife påstod att han/hon märker skillnaden på hur växter/djur uppför sig mellan 50- till 70-talet och nu på grund av högre medeltemperatur. Då pratar vi om Sverige för jag antog att det är där humanife bor och märkte av skillnaden. Jag tyckte det var konstigt att välja en av de kallare perioderna av 1900-talet och jämföra med nu när det var varmare tidigare.
Medeltemperatur för Sverige hittar du på SMHI webbsida.

Jag beskrev helt kort mina egna erfarenheter av klimatförändringarna. Eftersom jag är född på 1950-talet så var det naturligt att börja där. Jag har inga erfarenheter av 30 och 40-talet.
Citera
2020-05-22, 08:18
Medlem
humanlifes avatar
Skogar är tacksamma kolsänkor. Men nu visar en studie att med ökad temperatur börjar skogen släppa ifrån sig kol istället. Det är riktigt dåliga nyheter.

Tropical forests soak up huge amounts of greenhouse gas. Climate change could end that

Tropical forests have been one of Earth’s best defenses against rising carbon dioxide levels. The trees suck carbon from the atmosphere as they grow, and researchers estimate that, despite ongoing deforestation, tropical forests hold more carbon than humanity has emitted over the past 30 years by burning coal, oil, and natural gas. But scientists have worried that the ability of tropical forests to act as carbon sinks will diminish and ultimately reverse with continued global warming, as trees stressed by heat and drought die and release their carbon.

Today in Science, researchers report that measurements of carbon storage and growing conditions for some 500,000 trees around the world suggest some tropical forests, particularly in Africa and Asia, will—if left intact—continue to sequester large amounts of carbon even as global temperatures rise. But only up to a point. “There are certain levels where forests can’t respond,” says William Anderegg, a forest ecologist at the University of Utah. If warming reaches 2°C above preindustrial levels, the study finds huge swaths of the world’s tropical forests will begin to lose more carbon than they accumulate. Already, the hottest forests in South America have reached that point.

The team calculated that, worldwide, each 1°C increase in maximum temperature reduces carbon storage in tropical forests by 7 billion tons (roughly equivalent to total U.S. carbon emissions over 5 years), although much of that loss is currently offset by increased growth. If global temperatures rise 2°C above preindustrial levels, however, 71% of tropical forests will be pushed past the thermal tipping point, the researchers found. Carbon losses would be four times greater, with South America seeing the largest loss.

https://www.sciencemag.org/news/2020/05/tropical-forests-soak-huge-amounts-greenhouse-gas-climate-change-could-end

Här är studien:
Long-term thermal sensitivity of Earth’s tropical forests
https://science.sciencemag.org/content/368/6493/869
Citera
2020-05-22, 23:27
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Det har redan skett stora förändringar, jag märker att det är annorlunda mot t ex 50-talet till 70-talet.

Vad är det du märker?
Du menar att en halv grads medeltemperatur skulle göra att dina somrar eller vintrar blir märkbart förändrade?

Enbart i Stockholm kan temperaturen skilja 60 grader Celsius under ett normalt år.
Citera
2020-05-22, 23:29
Medlem
NASA postade det här för 10 minuter och erkänner i princip att de inte har en aning hur klimatet påverkas av diverse händelser (solbestrålning, periodiska förändringar som El Niño, utsläpp från vulkaner, samt ökade växthusgaser).

https://www.nasa.gov/mission_pages/sunearth/solar-events-news/Does-the-Solar-Cycle-Affect-Earths-Climate.html

Citat:
How do we separate the effect of the solar cycle from other possible effects on Earth's climate?

Unfortunately, one can't simply take estimates of Earth's temperature and rainfall all over the globe and know how much of it is affected by changes in the Sun's total irradiance. Numerous natural and man-made occurrences – from periodic climate fluctuations like El Niño, emissions from volcanoes, and increased greenhouse gases in the atmosphere – affect temperatures and weather patterns too. Instead, scientists must use computer models or statistical analyses to attribute all the changes to all the different influences. In general, the bigger the effect, the easier it is to get a confident answer. Input into those calculations comes from the measured changes in irradiance from space using instruments like the Total and Spectral solar Irradiance Sensor - 1 (TSIS-1) instrument on the International Space Station.

Hoppas att vi nu kan slippa alla självsäkra uttalanden från er självutnämnda experter (klimatalarmister).
Senast redigerad av Snullerux 2020-05-22 kl. 23:40.
Citera
2020-05-23, 03:41
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snullerux
NASA postade det här för 10 minuter och erkänner i princip att de inte har en aning hur klimatet påverkas av diverse händelser (solbestrålning, periodiska förändringar som El Niño, utsläpp från vulkaner, samt ökade växthusgaser).

https://www.nasa.gov/mission_pages/sunearth/solar-events-news/Does-the-Solar-Cycle-Affect-Earths-Climate.html

Hoppas att vi nu kan slippa alla självsäkra uttalanden från er självutnämnda experter (klimatalarmister).
Vår i den länkade texten utlöser du att NASA erkänner att de inte har en aning hur klimatet påverkas av diverse händelser?
Förklara noga för jag har verkligen försökt hitta det du säger utan att lyckas.
Citera
2020-05-23, 07:12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vår i den länkade texten utlöser du att NASA erkänner att de inte har en aning hur klimatet påverkas av diverse händelser?
Förklara noga för jag har verkligen försökt hitta det du säger utan att lyckas.

Solens eventuella påverkan på den nu pågående klimatförändringen är så liten att vi kan bortse från den
Det finns ju ett tydligt budskap i texten.

Vi kan bortse från Solens variation när ser till vad som orsakar den nu pågående klimatförändringen.
Do scientists think that changes in solar irradiance due to the 11-year solar cycle could be strong enough to cause the current change being measured in Earth's climate?
"In a word, no. Scientists agree that the solar cycle and its associated short-term changes in irradiance cannot be the main force driving the changes in Earth's climate we are currently seeing. For one thing, the Sun's energy output only changes by up to 0.15% over the course of the cycle, less than what would be needed to force the change in climate that we see. Also, scientists have not been able to find convincing evidence that the 11-yr cycle is mirrored in any aspects of the climate beyond the stratosphere – such as surface temperature, rainfall or wind patterns."
Med tanke på att det då och då i tråden dyker upp självutnämnda experter som förnekar växthuseffekten och hävdar att den nu pågående globala uppvärmningen orsakas av Solen borde jag kanske skriva (ungefär som Snullerux):

"Hoppas att vi nu kan slippa alla självsäkra uttalanden från er självutnämnda experter (klimatförnekare, vetenskapsförnekare, välj själv vad som passar bäst)".

Men jag tror inte att det är realistiskt att hoppas. Dumhet brukar inte försvinna så lätt. Kanske fungerar det att injicera desinfektionsmedel? Som Trump föreslog. Då försvinner dumheten men resultatet kommer troligen att kunna sammanfattas så här:

"Operationen lyckades, men patienten dog."

Senast redigerad av lasternassumma 2020-05-23 kl. 07:15.
Citera
2020-05-23, 09:15
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Vad är det du märker?
Du menar att en halv grads medeltemperatur skulle göra att dina somrar eller vintrar blir märkbart förändrade?

Enbart i Stockholm kan temperaturen skilja 60 grader Celsius under ett normalt år.
Vi har fått mildare vintrar. Vi hade ett par riktigt varma somrar på 50-talet, men något som sommaren 2018 har jag aldrig upplevt i Sverige.
Vädret växlar mera nu och snabbare, temperaturen tycks variera mer under en dag. Och det blåser mer och oftare.
Det är mina upplevelser, som förstås är subjektiva och kanske inte stämmer med vetenskapen på alla punkter.

Hittade nedanstående i all hast, en beskrivning av det svenska klimatet mellan 1860 och 2014.
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.89469!/Menu/general/extGroup/attachmentColHold/mainCol1/file/klimatologi_13.pdf
Senast redigerad av humanlife 2020-05-23 kl. 09:23.
Citera
2020-05-23, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Vi har fått mildare vintrar. Vi hade ett par riktigt varma somrar på 50-talet, men något som sommaren 2018 har jag aldrig upplevt i Sverige.
Vädret växlar mera nu och snabbare, temperaturen tycks variera mer under en dag. Och det blåser mer och oftare.
Det är mina upplevelser, som förstås är subjektiva och kanske inte stämmer med vetenskapen på alla punkter.

Hittade nedanstående i all hast, en beskrivning av det svenska klimatet mellan 1860 och 2014.
http://www.smhi.se/polopoly_fs/1.89469!/Menu/general/extGroup/attachmentColHold/mainCol1/file/klimatologi_13.pdf

2010-talets medeltemperatur för sommaren var 0,21C varmare än 1930-talets.
2010-talets medeltemperatur för vintern var 1,05C kallare än 1930-talets vintrar.
Även om man tar bort de extra kalla vintrarna 2010 och 2011 som ligger på plats 21 och 22 över kallaste vintrarna sedan 1860 så är ändå 1930-talets medeltemperatur varmare.

1950-1980 hade överlag mycket lägre medeltemperatur för vintern.

Det man kan se mest skillnad på senaste 30 åren är att hösten och våren har blivit varmare. Men inte sommar och vintersäsongerna jämfört med 80 år sedan.
Citera
2020-05-23, 10:36
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
2010-talets medeltemperatur för sommaren var 0,21C varmare än 1930-talets.
2010-talets medeltemperatur för vintern var 1,05C kallare än 1930-talets vintrar.
Även om man tar bort de extra kalla vintrarna 2010 och 2011 som ligger på plats 21 och 22 över kallaste vintrarna sedan 1860 så är ändå 1930-talets medeltemperatur varmare.

1950-1980 hade överlag mycket lägre medeltemperatur för vintern.

Det man kan se mest skillnad på senaste 30 åren är att hösten och våren har blivit varmare. Men inte sommar och vintersäsongerna jämfört med 80 år sedan.
Om man väljer intervall som passar ens intentioner så kan man visa vad som helst. Klimatforskarna använder intervall om 30 år, eftersom variationerna är så stora.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in