Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-11, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
Eller också sätter vi solceller på taken och kör AC för överskottselen vi får varma sommardagar.

Jo, men det verkar så amerikanskt.

Men visst jag använder markis-textil och isolering för min lösning så det kan ju gå på ett ut miljömässigt kanske.

Och den där kvalmiga och vindstilla sommarnatten får man stå ut med?
Citera
2022-03-11, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Och den där kvalmiga och vindstilla sommarnatten får man stå ut med?
Det har hänt att jag cyklat ut med ett liggunderlag och lagt mig på en klippa vid vattnet.
Citera
2022-03-11, 11:19
Medlem
Citat:
Nej, det finns ingen övre gräns. Hur skulle den uppstå? Kan ingen värme läcka ut kommer temperaturen bara att fortsätta stiga.

Så även med det ynkligaste Ei saa peittää-elementet kan garaget värmas upptill 1000-tals grader bara det är välisolerat? Varför hela tiden tänka sig massa långsökta grejer som uppenbarligen strider mot sunda förnuftet? Du försöker hela tiden komma bort från det som diskussionen verkligen handlar om, nämligen energibudget-siffrorna som visar att energi skapas i atmosfären, helt i strid mot högstadiefysiken.

Citat:
På planetskala kan du se på Venus hur varmt det kan bli med en tjock, välisolerande atmosfär

Har du varit där?

Citat:
Det är inte FN:s växthuseffekt. Det var väletablerad fysik långt innan FN satte ihop en grupp för att sammanfatta forskningsläget. Du får nog helt enkelt inse att naturvetenskap inte riktigt är din grej.

Det är inte riktigt deras växthuseffekt, men nästan. Var väldigt tyst i många år om "växthusgaserna" från typ slutet av 1800-talet till 1980-talet, när Klimatpanelen bildades. Och då, som det heter i introt till tv-serien Riket: "Nu skulle verkligheten definieras"
Citera
2022-03-11, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Så även med det ynkligaste Ei saa peittää-elementet kan garaget värmas upptill 1000-tals grader bara det är välisolerat? Varför hela tiden tänka sig massa långsökta grejer som uppenbarligen strider mot sunda förnuftet?
Det kanske strider mot ditt sunda förnuft, men som sagt, naturvetenskap är nog inte riktigt din grej. Vart menar du att energin från det där elementet skulle ta vägen?
Citat:
Du försöker hela tiden komma bort från det som diskussionen verkligen handlar om, nämligen energibudget-siffrorna som visar att energi skapas i atmosfären, helt i strid mot högstadiefysiken.
Det skapas ingen energi i atmosfären enligt det där diagrammet.
Citat:
Har du varit där?
Nej, men Sovjet lyckades landa där med sonder som överlevde någon timme och skickade hem data.
Citat:
Det är inte riktigt deras växthuseffekt, men nästan. Var väldigt tyst i många år om "växthusgaserna" från typ slutet av 1800-talet till 1980-talet, när Klimatpanelen bildades. Och då, som det heter i introt till tv-serien Riket: "Nu skulle verkligheten definieras"
Det var kanske tyst för dem som inte följde vetenskapen. Keeling, Revelle, Manabe etc var verksamma långt tidigare.
Citera
2022-03-11, 18:01
Medlem
Citat:
Det kanske strider mot ditt sunda förnuft, men som sagt, naturvetenskap är nog inte riktigt din grej. Vart menar du att energin från det där elementet skulle ta vägen?

Du har faktiskt rätt i att naturvetenskap inte är min grej, men det spelar ingen större roll eftersom denna diskussion handlar om nåt som ett litet barn borde kunna förstå, den allra enklaste mängdläran. Men om jag ändå ska uttala mig om det jäkla garaget med elementet:

Det kan inte bli varmare än elementet självt, väl?(termodynamikens andra lag).

Och sen kommer energi alltid att ledas bort, oavsett hur välisolerat det är.

Men nu åter till ämnet

Citat:
Det skapas ingen energi i atmosfären enligt det där diagrammet.

Jag förstår hur resonemanget går: det finns dels energi från solen, dels energi som "återstrålats" från atmosfären. Men var ifrån kommer denna "åtrerstålade" energi då, ursprungligen?

Citat:
Nej, men Sovjet lyckades landa där med sonder som överlevde någon timme och skickade hem data.

Tror jag vad jag vill på.

Citat:
Det var kanske tyst för dem som inte följde vetenskapen. Keeling, Revelle, Manabe etc var verksamma långt tidigare.

Ja, charlataner har det alltid funnits. Men under mindre vansinniga tider är det inte så många som lyssnar på dem.
Citera
2022-03-11, 18:19
Medlem
Citat:
Det kan inte bli varmare än elementet självt, väl?(termodynamikens andra lag).
Fortsätter du pumpa in energi kommer även elementet bli varmare när rummet blir så varmt att det inte längre förmår kyla elementet. I praktiken antar jag att någon ledning så småningom smälter av och stoppar tillförseln av ny energi.
Citat:
Jag förstår hur resonemanget går: det finns dels energi från solen, dels energi som "återstrålats" från atmosfären. Men var ifrån kommer denna "åtrerstålade" energi då, ursprungligen?
Från solen, naturligtvis (Lite geotermiskt också, men närmast försumbart)

Citat:
Tror jag vad jag vill på.
Vad du tror påverkar dock inte verkligheten. Även NASA har sänt ned sonder genom atmosfären om du är misstänksam bara för att det var Sovjet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Pioneer_Venus_Multiprobe
Citat:
Ja, charlataner har det alltid funnits. Men under mindre vansinniga tider är det inte så många som lyssnar på dem.
Ja, tänk om världen bara bestod av "genier" som du. Du skulle vi sluppit absurda uppfinningar som hjulet. "Hur kan det gå fortare än att gå? Var kommer den extra energin ifrån?"

Jag tror det är dags att sluta här, du är mest pinsam vid det här laget.
Citera
2022-03-11, 19:18
Medlem
Citat:
Från solen, naturligtvis (Lite geotermiskt också, men närmast försumbart)

Vad bra att du tillstår detta. Så vi har alltså energi från solen. Till den energin adderas sedan den återstålade(vi leker med tanken att "återstålning" faktiskt är ett verkligt fenomen) energin, som även den kommer från solen. Så att vi i sluttändan får mer energi t.o.m. än vad vi hade innan en stor del reflekterades bort av atmosfären. Så att netto blir större än brutto.

Du inser fortfarande inte vad som är problemet?
Citera
2022-03-11, 20:49
Medlem
Citat:
Vad bra att du tillstår detta. Så vi har alltså energi från solen. Till den energin adderas sedan den återstålade(vi leker med tanken att "återstålning" faktiskt är ett verkligt fenomen) energin, som även den kommer från solen. Så att vi i sluttändan får mer energi t.o.m. än vad vi hade innan en stor del reflekterades bort av atmosfären. Så att netto blir större än brutto.

Eftersom att du använde ett finländskt uttryck tidigare kanske det här intresserar:
https://www.climatexam.com/single-post/the-greenhouse-definition-of-the-ipcc-violates-physical-laws

Han har säkert samma information på finska om du söker på sidan
Citera
2022-03-12, 13:43
Medlem
Danneliuss avatar
Citat:

Ett element och en gasolflaska med koldioxid som öppnas när man drar till jobbet, kommer du hem till tropisk värme...
Citera
2022-03-12, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dannelius
Ett element och en gasolflaska med koldioxid som öppnas när man drar till jobbet, kommer du hem till tropisk värme...
Det fungerar nog om du har några kilometer i takhöjd...
Citera
2022-03-13, 07:51
Medlem
liffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Det finns ju som forskningsområde och några projekt blir ju verklighet.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Geoengineering

En grej jag såg är att man lade vit plast över permaisen på Grönland. Den smälter ju nu och plasten skulle reflektera bättre än isen och även bevara den på sommaren.

Problemet var väl att det var plastfolie...

Kommer man till varmare länder, inte minst södra USA, så ser man att de oftare har träd på tomten. Själv har jag träd nära huset som skuggar bra, och jobbar med markiser över söderväggen. det är egentligen bara under de längre värmeböljorna som värmen tränger sig in och det blir kvalmigt. Jag har räknat ut att det kommer in från vinden och jag har svarta betongpannor och 80-tals isolering i bjälklagret. Det går att fixa... om det nu inte blir enklare med AC.

Romarna hade ju alltid en damm med vatten på innergården och den svalkade hela huset som de var byggda.

Vi bygger ju för att hålla kylan ute, men söderut bygger de ju för att slippa värmen under sommaren. Det finns ganska mycket vi kan göra utan att som amerikaner lösa allt med AC och billig energi.

Ja!

Skugga och vatten ger direkt märkbar klimatpåverkan. Koldioxid ger en klimatpåverkan som kanske är mätbar.
Citera
2022-03-13, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liffen
Ja!

Skugga och vatten ger direkt märkbar klimatpåverkan. Koldioxid ger en klimatpåverkan som kanske är mätbar.

Fast, nu blandar du mikroklimat med globalt klimat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in