Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Tack för länkarna!
Det jag tänker när jag ser reaktioner (t.ex. på Bettans blogg) är att när konspirationsteorin kommer in, så åker tyvärr ofta det sunda förnuftet ut. Ett exempel är den nedfallna rampen som diskuteras i den första länken ovan:
- vi har en flera ton tung ramp som bevisligen hängt i ett par fästen på ena sidan i 25 år (1994-2019)
- om någon velat ta sig in på bildäck så har de haft minst 25 år på sig.
- denna ramp har nu befunnits ramla ner.
Vad är då reaktionen hos Bettan och i denna tråd? Ja, självklart skall vi tro att någon sedan 2019 slitit loss rampen för att komma in på bildäck och hämta något. Men varför i hela friden skulle man vänta 25 år med att göra det?
Den helt uppenbara förklaringen, som passar in på fyndet av nya omfattande sprickor i vraket är att det håller på att falla sönder, men det duger inte. I stället kommer confirmation bias in och de konspirationstroende (t.ex. på Fria Tider) ser sina ideer om ”deep state” bekräftade.
Den stora nyheten, förutom sprickorna (vid maskinrummet?), var annars förekomsten av sten och fast botten. Eftersom premissen för Dplay-dokumentären var att sådan saknades nära hålen (trots att den faktiskt syns i deras egen film!), så vill jag gärna veta mer om denna botten finns i närheten av hålet/sprickan vid fendern som Evertsson/Andersson hittade. Kanske kan detta förklara hålets uppkomst, annars får vi leta vidare.