2021-07-15, 15:12
Medlem
tigerrakets avatar
Han som är överlevande och som åkt med ut. Varför får han uttala sig som expert i tidningen?
Han tycker det är mystiskt att saker går sönder när de ligger i saltvatten i flera tiotals år...

Han var med på båten som passagerare, lika lite som att jag ska vara med och utreda en flygolycka och göra analyser på hurvida motorn snurrar eller ej bara för att jag satt i ett säte och spillde ut vatten när vi landade lite hår.
Citera
2021-07-15, 15:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Hålet som Evertsson/D-play upptäckte samt även bogrampen (?) verkar ha filmats igår (står 14/7 17:32 på bildskärmen när hålet syns i bild).
Översättning kommer förhoppningsvis ganska snart i DN/Aftonbladet/Expressen.

https://youtu.be/wjWJi2sY5uE
Det är ju det här som är så kasst skött. HK-ordföranden ger en intervju på estniska till en estnisk tidning som lägger bilder m.m. bakom en betalvägg, en svensk representant för de överlevande skriver inlägg i en sluten FB-grupp som sedan refereras till av ’Bettans blogg’ med en tydlig konspiratorisk synvinkel (och där tillhörande missförstånd). Detta leder med 100% till ryktesspridning och missförstånd, medvetna i vissa fall. TTs reporter försöker reda ut saker och ting, men det är många bollar att hålla reda på.

Säger det igen: de bör ASAP ordna en gemensam PK varje dag där de också kan lägga upp de videoklipp de vill dela ut.

Vi har fortfarande inte fått reda på var de nya sprickorna ligger eller hur de ser ut!
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-15 kl. 15:26.
Citera
2021-07-15, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Han som är överlevande och som åkt med ut. Varför får han uttala sig som expert i tidningen?
Han tycker det är mystiskt att saker går sönder när de ligger i saltvatten i flera tiotals år...

Han var med på båten som passagerare, lika lite som att jag ska vara med och utreda en flygolycka och göra analyser på hurvida motorn snurrar eller ej bara för att jag satt i ett säte och spillde ut vatten när vi landade lite hår.
Han valdes ut av anhöriggruppen eller om det kallas överlevande gruppen att representera dem, han själv visste inte varför men trodde att det berodde på att han har maritim erfarenhet.
Blev förvånad över att de blev inbjudna till det hela, men det är bra det känns som att de vill vara riktigt seriösa nu. Sedan har han sagt han självklart inte är expert utan är med för förmedla sina upplevelser och fakta vad de ser och inte ser till gruppen i första hand, så har han utmålats som expert så är det som vanligt tidningarna som förvrider verkligheten, anledningen till att han får uttalas beror givetvis på att det är intressant och lite spännande att rapportera vad en överlevare känner,tänker och tror, + att de inte får mycket information av experterna och övrig personal som är med på båtarna.
Citera
2021-07-15, 17:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Han valdes ut av anhöriggruppen eller om det kallas överlevande gruppen att representera dem, han själv visste inte varför men trodde att det berodde på att han har maritim erfarenhet.
Blev förvånad över att de blev inbjudna till det hela, men det är bra det känns som att de vill vara riktigt seriösa nu. Sedan har han sagt han självklart inte är expert utan är med för förmedla sina upplevelser och fakta vad de ser och inte ser till gruppen i första hand, så har han utmålats som expert så är det som vanligt tidningarna som förvrider verkligheten, anledningen till att han får uttalas beror givetvis på att det är intressant och lite spännande att rapportera vad en överlevare känner,tänker och tror, + att de inte får mycket information av experterna och övrig personal som är med på båtarna.
Rolf Sörman är säkert en förträfflig människa, med uppenbart socialt engagemang, men varken han eller hans kompis ’Bettan’ är neutrala observatörer. Rolf länkar på FB till Lars Ångströms YT-kanal och den goda Bettan är som bekant ute efter att få fram ”sin sanning” om Estonia, läs: långt ifrån vad de olika utredningarna kommit fram till.

Med detta i åtanke tycker jag att Sörman skulle tänka sig för innan han t.ex. uttalar sig om hur rampen kan ha trillat av efter att ha suttit på sniskan i 26 år. Att hela tiden utgå från att det pr mystiska saker i görningen är kanske frestande, men knappast idealt om man är observatör.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-15 kl. 17:08.
Citera
2021-07-15, 17:31
Medlem
Några aktuella artiklar angående den pågående kartläggningen:

15 juli, 15:45 https://news.err.ee/1608278892/expert-new-estonia-ferry-findings-do-not-prove-official-enquiry-is-wrong
15 juli, 08:04 https://news.err.ee/1608278460/gallery-ms-estonia-wreck-dive-reveals-vehicle-deck-ramp-fully-open
14 juli, 16:15 https://news.err.ee/1608277890/ms-estonia-preliminary-investigation-not-yielding-any-big-surprises-yet
Citera
2021-07-15, 17:59
Medlem
tedbundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Magnetladdningar används endast för att sänka fartyg som ligger stilla, de faller av under gång, i synnerhet om fartyget går i så hård sjö som Estonia.

För konverstaionen skull, om jag skulle nyttja sådana skulle jag plcera dem på insidan av skrovet, vilket förvisso i sig också är ett problem då åtkomsten til skrovet den vägen är komplicerad.

Har fartyget sedan dubbelskrov så är metoden oduglig oavsett vilken sida laddningen sitter.....

Laddningarna satt på insidan och inte utsidan, dom sattes strax innan. Den som aldrig small satt fint kvar när det filmades i vraket. När dykarna meddelade att det ser ut som en bomb som sitter i aktern så var den vips borta dagen efter
Citera
2021-07-15, 18:03
Medlem
tedbundys avatar
[quote=Dianthus|76575315]Vad har du för källa avseende all denna information?

Jag har läst att Estline/Estonia bombhotades ett tag innan denna resa, och att man på grund av detta haft övningar med personalen för hur de skulle hantera situationen.[/QU

Ja källan är en person som har god kontakt med Estnisk och Litauisk Maffia.
Citera
2021-07-15, 18:08
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Några aktuella artiklar angående den pågående kartläggningen:

15 juli, 15:45 https://news.err.ee/1608278892/expert-new-estonia-ferry-findings-do-not-prove-official-enquiry-is-wrong
15 juli, 08:04 https://news.err.ee/1608278460/gallery-ms-estonia-wreck-dive-reveals-vehicle-deck-ramp-fully-open
14 juli, 16:15 https://news.err.ee/1608277890/ms-estonia-preliminary-investigation-not-yielding-any-big-surprises-yet
Tack för länkarna!

Det jag tänker när jag ser reaktioner (t.ex. på Bettans blogg) är att när konspirationsteorin kommer in, så åker tyvärr ofta det sunda förnuftet ut. Ett exempel är den nedfallna rampen som diskuteras i den första länken ovan:
- vi har en flera ton tung ramp som bevisligen hängt i ett par fästen på ena sidan i 25 år (1994-2019)
- om någon velat ta sig in på bildäck så har de haft minst 25 år på sig.
- denna ramp har nu befunnits ramla ner.
Vad är då reaktionen hos Bettan och i denna tråd? Ja, självklart skall vi tro att någon sedan 2019 slitit loss rampen för att komma in på bildäck och hämta något. Men varför i hela friden skulle man vänta 25 år med att göra det?

Den helt uppenbara förklaringen, som passar in på fyndet av nya omfattande sprickor i vraket är att det håller på att falla sönder, men det duger inte. I stället kommer confirmation bias in och de konspirationstroende (t.ex. på Fria Tider) ser sina ideer om ”deep state” bekräftade.

Den stora nyheten, förutom sprickorna (vid maskinrummet?), var annars förekomsten av sten och fast botten. Eftersom premissen för Dplay-dokumentären var att sådan saknades nära hålen (trots att den faktiskt syns i deras egen film!), så vill jag gärna veta mer om denna botten finns i närheten av hålet/sprickan vid fendern som Evertsson/Andersson hittade. Kanske kan detta förklara hålets uppkomst, annars får vi leta vidare.
Senast redigerad av farbror_barbro 2021-07-15 kl. 18:14.
Citera
2021-07-15, 18:36
Medlem
tedbundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigerraket
Fast kaptenen på Mariella har ju kontakt med Estonia på Radio.

Och den försvinner från radarn därefter. Används en radarstörare så fylls radarskärmen av brus, saker försvinner inte utan man täcker över. Sedan funkar inte din jammer-idé då den isåfall står under däck i en båt byggt av stål...

Sist men inte minst: Det är inbuktningar man har hittat så då hsr sprängladdningen suttit ute i det fria helt synligt?

Tro mig att den funkar även där, jag har sett vad dom från forna Jugoslavien gör, Tittar du på hålet så buktar balkar ut, laddningarna satt i hytter långt ner. Finlands kustbevakning hade ingen radiokontakt stora delar av kvällen pga störningar, sverige hade inga problem så klart..

"Nödtrafiken fungerade inte så bra på olycksnatten. Det var dålig hörbarhet på grund av en störande radiosändare i närheten. Sjöräddningscentralerna i Åbo och Helsingfors reagerade för sent och för långsamt, anmärker haverikommissionen i sin slutrapport.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/01/26/nya-markligheter-i-estoniautredningen-rapporter-och-nodbojar-sparlost-forsvunna
Citera
2021-07-15, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Rolf Sörman är säkert en förträfflig människa, med uppenbart socialt engagemang, men varken han eller hans kompis ’Bettan’ är neutrala observatörer. Rolf länkar på FB till Lars Ångströms YT-kanal och den goda Bettan är som bekant ute efter att få fram ”sin sanning” om Estonia, läs: långt ifrån vad de olika utredningarna kommit fram till.

Med detta i åtanke tycker jag att Sörman skulle tänka sig för innan han t.ex. uttalar sig om hur rampen kan ha trillat av efter att ha suttit på sniskan i 26 år. Att hela tiden utgå från att det pr mystiska saker i görningen är kanske frestande, men knappast idealt om man är observatör.
Jo jag brukar inte delge min personliga åsikt om vad jag tycker om personer osv, inte nu heller men jag kan väl säga som så efter att ha sett dokumentären om det nya hålet/fyndet och hans uttalande om varför han tror att han blev vald, att valet är minst sagt märkligt. Men nu är det som det är huvudsaken är att detta blir ordentligt utrett även om vi kan vara helt säkra på att alla möjliga och omöjliga teorier om vad som hänt kommer att finnas kvar i all oändlighet.
Citera
2021-07-15, 18:50
Medlem
Allt prat om minor osv , om man ni gick den vägen så skulle väl det enklast vara att göra det i hamnen av några dykare innan resans början eller ?
Citera
2021-07-15, 19:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Tack för länkarna!

Det jag tänker när jag ser reaktioner (t.ex. på Bettans blogg) är att när konspirationsteorin kommer in, så åker tyvärr ofta det sunda förnuftet ut. Ett exempel är den nedfallna rampen som diskuteras i den första länken ovan:
- vi har en flera ton tung ramp som bevisligen hängt i ett par fästen på ena sidan i 25 år (1994-2019)
- om någon velat ta sig in på bildäck så har de haft minst 25 år på sig.
- denna ramp har nu befunnits ramla ner.
Vad är då reaktionen hos Bettan och i denna tråd? Ja, självklart skall vi tro att någon sedan 2019 slitit loss rampen för att komma in på bildäck och hämta något. Men varför i hela friden skulle man vänta 25 år med att göra det?

Den helt uppenbara förklaringen, som passar in på fyndet av nya omfattande sprickor i vraket är att det håller på att falla sönder, men det duger inte. I stället kommer confirmation bias in och de konspirationstroende (t.ex. på Fria Tider) ser sina ideer om ”deep state” bekräftade.

Den stora nyheten, förutom sprickorna (vid maskinrummet?), var annars förekomsten av sten och fast botten. Eftersom premissen för Dplay-dokumentären var att sådan saknades nära hålen (trots att den faktiskt syns i deras egen film!), så vill jag gärna veta mer om denna botten finns i närheten av hålet/sprickan vid fendern som Evertsson/Andersson hittade. Kanske kan detta förklara hålets uppkomst, annars får vi leta vidare.

Man blev tvungen att agera och få ut kompromenterande bevismaterial när det blev klart att vraket skulle undersökas på nytt och dykningar skulle genomföras under estniska myndigheter överseende som inte var delaktiga i konspirationen. Det är en händelse som sannerligen ser ut som en tanke att rampen väntar 25 år att ramla ned och sedan lämpligt faller av efter att Evertsson och Andersson genomfört sin journalistiska kupp mot gravfriden. Det var en oturlig "slump" som inträffade när bogrampen föll ned i olämplig tid för förnuftets riddare som på detta sätt fick ett bakslag i sin kamp att överyga allmänheten om värdet av upplysning och vetenskap. Jädrans oflyt, nu får man ju dras med konspirationsteorierna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in