2020-10-05, 23:16
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turphiee
För att det också finns vittnen som sagt att fartyget sjönk med visiret kvar, för att sonarbilder innehåller en kulle som är skrämmande lik visiret (med skadan), för att mycket annat har hemlighållts kring visirets upphittande, för att meyervarvet har upptäckt skärmärken i stålet på visiret, för att filmsnutten inte säger ett skvatt om visirets vara eller ickevara rent bildmässigt och för att ingen av de bärgande fartygen tog upp positionen för bärgningen i sin logg. Det är några av anledningarna till att jag inte litar blint på den teorin du tror på.
Källa till det fetade har du såklart!

”Kullen” på sonarbilderna har vi diskuterat tillräckligt. Orginalbilderna som cirkulerade tidigare visade mängder av artefakter. Att påstå att visiret står på eller bredvid vraket saknar stöd. Dessutom borde blotta förekomsten av två helt oförenliga nya visir-platser visa hur svårt det är att tolka sonar-bilder.

Meyervarvet upptäckt skärmärken i visiret? Man har tagit materielprover, är det vad du menar? Eller menar du de bristfälliga reparationerna de påtalade? Här får jag be dig vara tydlig: hävdar du att Meyer-varver påstår att visiret skurits loss på havets botten? I annat fall är deras iakttagelser helt irrelevanta, inte sant? Om så är fallet så ären källa på sin plats. Man kan ju för övrigt säga att bara tanken att Meyer-varvet fick undersöka visiret är ett oerhört starkt argument mot att visiret skulle skurits loss under ytan, för det hade ju varit fullständigt omöjligt att dölja för någon som fick se visiret i verkligheten. Materialbrott skiljer sig något från smält metall från skärbrännare, eller spår av kapning.

Vad gäller SvT-filmen så vet jag inte vad du menar. Menar du på fullt allvar att ”visirets vara eller ickevara” på vraket är oklar? Vi ser ju att det inte är kvar på vraket vid filmningen 1994-10-02.

Till sist nämner du angivelse av positionen för visiret i det finska fartygets blogg. De kan ju ha skrivit ner det på en pappersnäsduk, vad spelar det för roll? Finnarna berättade för svenskarna var visiret låg så det kunde plocka upp det. Vilket de gjorde. Hur kan någon hitta en konspiration i det?
Citera
2020-10-05, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qazwsxedc
Om du lämnade din flaska ifred hade du nog förstått ett och annat.

Jag sa aldrig att vågor över 5 meter inte förekom, jag sa att ditt påstående om 8-10 m vågor var falskt och att förhållanden var kring 4 meter.

Ska du ta och hänvisa till någon som helst trovärdig källa om dina 30 m/s som nu är nere på 25 m/s?

Jag har aldrig påstått att 8-10 meter höga vågor förekom då Estonia förliste. Nu ljuger du vilket du är väl medveten om. Jag citerade befälhavaren på M/S Mariella som i sin tur pratar om 8-10 meter höga vågor som något vanligt förekommande på Östersjön vid hårt väder. Detta framkommer tydligt och jag lämnade en länk till dig så att du kan gå tillbaka och lyssna.

Jag hänvisade till gränsen gällande vad som anses vara en storm till sjös vilket du påstod att det var "långt ifrån". Jag kan faktiskt nöja mig med att hänvisa till den källa som du hänvisar till och konstatera att 18–20 m/s inte är långt ifrån 25m/s. Det räcker för mig.

Vad jag däremot har gjort är att motbevisa dina påståenden, nämligen:

Det var lång i från storm och inga 5-meters vågor. Estonia var dessutom mer än 100 meter lång och man behövde inte träffa just där. U-båt eller vad som helst som man kan ha skickat iväg

Detta gjorde jag dessutom med källor som du själv använde dig av .....
Citera
2020-10-05, 23:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Mina (o)vanliga tankar i frågan:

Övertäckningen var en vanvettig idé som inte genomfördes. Ett j-a tjat om den fortfarande.

Bärgning av vraket 6-7 månader senare hade blivit en mycket komplicerad och dyr historia, antagligen i miljardklass, med väldigt liten uppsida, fullt möjligt med nya kostnader i form av dödsfall från olyckor. Bättre undersökning av vraket hade varit billigare och att föredra.

Bärgning av kroppar är en svår fråga som saknar bra svar, trots gnäll i tråden dag ut och dag in. Ingen i Estland eller Finland verkar klaga över att vraket fick bli grav på samma sätt som skett vid 99.9% av historiska förlisningar, även de sista 100 åren.

I övrigt tycker jag att det på det stora hela har skötts utmärkt, framförallt publicerade man efter 1 resp 3 år haverirapporter som överträffar allt som skett innan, och kanske efteråt, i form av grafik, foton, omfattning, begriplig text. Detta kompletterades med Estoniasamlingen där tonvis med material såsom vittnesförhör i original och ljudfil finns för nedladdning. Betyder det att allt som står är rätt, eller att man måste hålla med om slutsatserna? Självklart inte. Men det gör inte arbetet värdelöst. Speciellt menar jag att man skall titta på uppdraget, frågorna och om de besvarats:
  1. Varför sjönk Estonia? Svar: ett scenario med tappat bogvisir, vatten på bildäck, slagsida, kantring förklarar det väsentliga i olycksförloppet.
  2. Är det rimligt att visiret kunde lossna? Svar: ja. Systerfartyget Diana II hade en snarlik incident året innan och prover på stålet samt beräkningar på konstruktionen visade att den var underdimensionerad.
  3. Varför hade det inte inträffat tidigare? Svar: förhållandena olycksnatten skilde sig från de som fartyget utsatts för tidigare.
  4. Gjorde besättning eller befäl något allvarligt fel? Svar: nej. Underhåll och larmanordningar var inte i bästa skick men anses inte ha orsakat olyckan. Befälet vidtog åtgärder som kan sägas förvärra situationen men inget tyder på att de förstod vad som faktiskt hänt.
Utöver detta finns de som sagt utrymme för kritik:
  • Man kunde och borde undersökt vraket noggrannare
  • I slutrapporten kunde alternativa scenarion behandlats, inklusive de beräkningar som kom senare.
  • Slutsatserna och ansvarsutkrävandet var till del tveksamma; jag anser t.ex. att det är groteskt att Viking Sally/Estonia fick runda SOLAS krav på kollisionsskott. Hade man haft ett sådant med en port hade ingenting allvarligt inträffat..

Men man har också vidtagit åtgärder i form nya forskningsprojekt i VINNOVAs regi med forskningsinstitut från Tyskland, Nederländerna och Storbritannien. Syftet med dessa har varit att vetenskapligt granska det officiella sjunkförloppet och studera tänkbara på alternativa förklaringar. Av döma av diskussionen i den här tråden har detta varit poänglöst, eftersom de största kritikerna av myndigheter och JAIC inte läser sådana rapporter i alla fall.
Tack för svar.
Citera
2020-10-05, 23:24
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Gissade du på 200 benbitar på en kropp?. Bra gissat i så fall. En vuxen människa består av 220 benbitar. Vi gör en liten snabb beräkning hur många benbitar det blir. 850 kroppar - 195 redan upptagna =655st x 220= Totalt antal ben 144 000 st benbitar.
Adressen på dessa borde väl vara regeringskansliet.

Nä jag gissade inte. Hade för mig att det var ca 200 ben ett människoskelett består av.
Ja det kan ju skickas till regeringskansliet så kan de ägna sommarledigheten åt att pussla ihop olika personer. Kan inte tänka mig att de bara skickar kraniet i en liten kartong till de anhöriga.
Citera
2020-10-05, 23:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Jag ser framför mig ett rätt stort antal sätt ett fartyg kan träffa bottnen med fören först och ändå hamna på sidan... Tror att de flesta med lätthet kan göra det.
Jo visst, men nu vet vi att Estonia sjönk med aktern ner i botten, sedan sjönk fören. Mer som ett trädi skogen, om du förstår hur jag menar. Så jag kan inte se hur rampen skulle kunnat pressas in i fartyget.

Det finns såvitt jag vet ingen senare som påtalat att rampen skulle vara dubbelvikt som ett U, vilket är nödvändigt för att kunna pressas in. Jag inser att jag ödslar min tid här, för det är helt självklart att rampen inte pressades in i fartyget: rampen var även bredare än öppningen där hydrauliken satt i skrovet bakom.
Citera
2020-10-05, 23:25
Medlem
Estonia Estonia. Mayday Mayday.

Det är det vi lätt tänker på först när vi har namnet Estonia. Denna tragiska händelse måste få en lösning. Så många liv som gick till spillo och vi hade kunnat rädda åtskilliga fler av dessa. Anhöriga och alla svenska medborgare måste få reda på vad som egentligen hände. Om utredningen som nu Estland tillsammans med Sverige kommer fram till att man ej skall dyka igen vid Estonia kommer privata som t.ex Håkan Bergmark att göra det har han lovat. Vi kommer att få reda på sanningen vilket känns mycket skönt. Mörkläggningen kommer att avslöjas om den finns. Estland har enligt en artikel öppnat för nya dykningar vid vraket. Alla kroppar som går att ta upp måste tas upp och man bör bärga hela vraket, kosta vad det kosta vill.

Den teori som är mest sannolik enligt mig är en kollision med en ubåt. Det stämmer väl överens med vittnesberättelser samt händelseförloppet. Passagerare som har överlevt har hört två smällar med ca 30 sekunders mellanrum strax innan båten började att ta in vatten. Första smällen bör ha varit när ubåtens torns vinge slog i bogvisiret och det skadades allvarligt för att senare falla av. Sedan åkte ubåten jämns med Estonia. Det som bl.a Carl Erik Reintamm som hade hytt längst ned under bildäck hörde som ett skrapande ljud under ca 30 sekunder som att man körde på is bör ha varit när ubåten skrapade längs Estonias sida och åker bakåt längs Estonia. Sedan kränger tornet inåt och slår hål midskepps styrbord. Stämmer väl in med de som hör två smällar. Det finns många vittnen som har hört samma sak. Ubåtens vinge vid tornet stämmer dessutom i de flesta fall bra överens med skadan som uppkommit midskepps på styrbords sida av Estonia.

Båten skulle inte ha kunnat ta in så mycket vatten om det vara vore bogvisiret som lossnade. Det måste ha varit ett hål på sidan av båten. Det hål som man nu har hittat vid dykningar. Bogvisiret kan inte lossna så lätt som av de vågor som då var på Östersjön. Även om det lossnat kan det ej ha slagit hål på styrbords sida då det sjunker direkt.

Allt pekar tyvärr på en stor mörkläggning av denna katastrof. Inte minst att man ville omgärda Estonia med betong/cement. Varför skulle man vilja göra det om man inte hade något att dölja.

Svaret finns där nere. Vi får snart förhoppningsvis mer bevis i frågan. Vi ger oss inte förrän vi har bevis.
Citera
2020-10-05, 23:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Nä jag gissade inte. Hade för mig att det var ca 200 ben ett människoskelett består av.
Ja det kan ju skickas till regeringskansliet så kan de ägna sommarledigheten åt att pussla ihop olika personer. Kan inte tänka mig att de bara skickar kraniet i en liten kartong till de anhöriga.
Så mycket jobb det blir. Hade varit bättre att ta upp hela kroppar istället.
Citera
2020-10-05, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Jag har aldrig påstått att 8-10 meter höga vågor förekom då Estonia förliste. Nu ljuger du vilket du är väl medveten om. Jag citerade befälhavaren på M/S Mariella som i sin tur pratar om 8-10 meter höga vågor som något vanligt förekommande på Östersjön vid hårt väder. Detta framkommer tydligt och jag lämnade en länk till dig så att du kan gå tillbaka och lyssna.

Jag hänvisade till gränsen gällande vad som anses vara en storm till sjös vilket du påstod att det var "långt ifrån". Jag kan faktiskt nöja mig med att hänvisa till den källa som du hänvisar till och konstatera att 18–20 m/s inte är långt ifrån 25m/s. Det räcker för mig.

Det var lång i från storm och inga 5-meters vågor. Estonia var dessutom mer än 100 meter lång och man behövde inte träffa just där. U-båt eller vad som helst som man kan ha skickat iväg

Vågorna var 4-6m varav även en våg på 12m observerades samma natt, det framgår typ överallt.
Citera
2020-10-05, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired

Är du mytoman? Klicka dig tillbaks... du är för oseriös.

Menar du att det fetade är något jag skrivit? Fel.
Citera
2020-10-05, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
Men att eskortera lasbilar med motorcyklar låter å andra sidan som vilda fantasier, finns väl inget sämre fordon än en motorcykel för den uppgiften. Kanske snöskoter möjligtvis.

Tja, men om man ville vara säker på att komma med färjan, som man redan ”missat” med femton minuter så kanske det underlättar med fri väg. Eller var det snöstorm i Tallin den aktuella kvällen? Det har jag missat.
https://youtu.be/Xb9Z2M7Nl7o
Citera
2020-10-05, 23:33
Medlem
Giant Squids avatar
Uttalande från Estland inrikesminister igår.
Han verkar dela Margus Krums uppfattningar, känns som esterna möjligen har tillgång till mer info än vad som har framkommit officiellt.

Mart Helme: Remains must be brought to the surface from MS Estonia
Minister of Finance Martin Helme (EKRE) emphasized that Sweden has no levers with which to prosecute Estonians diving to the wreck

.....– it is not violation of the sanctity of a grave, it would be an entirely humanist mission," Helme said.

Father and son Helme criticized expert opinions according to which holes in the side of the ferry shown in a recent Discovery Channel documentary were caused by MS Estonia hitting rocks on its way to the bottom, while Martin Helme said that there is no doubt in his mind that MS Estonia collided with another vessel.

https://news.err.ee/1142941/mart-helme-remains-must-be-brought-to-the-surface-from-ms-estonia
Citera
2020-10-05, 23:34
Medlem
Rodrigos avatar
Är det någon som vet om det förekom något dyk på bildäck?

Det är nästan en mytisk plats det här bildäcket, varför gjorde man ingenting där? Därinne ligger hundratals bilar som rostar och förorenar området, hur de ligger borde ge fler ledtrådar om hur båten har rört sig och döda diskussionen om militära lastbilars vara eller icke vara. svetsa upp hål under bildäck där enbart hytter ligger, måste vara en av de ställen som säger minst om olyckan
Senast redigerad av Rodrigo 2020-10-05 kl. 23:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in