Citat:
Källa till det fetade har du såklart!För att det också finns vittnen som sagt att fartyget sjönk med visiret kvar, för att sonarbilder innehåller en kulle som är skrämmande lik visiret (med skadan), för att mycket annat har hemlighållts kring visirets upphittande, för att meyervarvet har upptäckt skärmärken i stålet på visiret, för att filmsnutten inte säger ett skvatt om visirets vara eller ickevara rent bildmässigt och för att ingen av de bärgande fartygen tog upp positionen för bärgningen i sin logg. Det är några av anledningarna till att jag inte litar blint på den teorin du tror på.
”Kullen” på sonarbilderna har vi diskuterat tillräckligt. Orginalbilderna som cirkulerade tidigare visade mängder av artefakter. Att påstå att visiret står på eller bredvid vraket saknar stöd. Dessutom borde blotta förekomsten av två helt oförenliga nya visir-platser visa hur svårt det är att tolka sonar-bilder.
Meyervarvet upptäckt skärmärken i visiret? Man har tagit materielprover, är det vad du menar? Eller menar du de bristfälliga reparationerna de påtalade? Här får jag be dig vara tydlig: hävdar du att Meyer-varver påstår att visiret skurits loss på havets botten? I annat fall är deras iakttagelser helt irrelevanta, inte sant? Om så är fallet så ären källa på sin plats. Man kan ju för övrigt säga att bara tanken att Meyer-varvet fick undersöka visiret är ett oerhört starkt argument mot att visiret skulle skurits loss under ytan, för det hade ju varit fullständigt omöjligt att dölja för någon som fick se visiret i verkligheten. Materialbrott skiljer sig något från smält metall från skärbrännare, eller spår av kapning.
Vad gäller SvT-filmen så vet jag inte vad du menar. Menar du på fullt allvar att ”visirets vara eller ickevara” på vraket är oklar? Vi ser ju att det inte är kvar på vraket vid filmningen 1994-10-02.
Till sist nämner du angivelse av positionen för visiret i det finska fartygets blogg. De kan ju ha skrivit ner det på en pappersnäsduk, vad spelar det för roll? Finnarna berättade för svenskarna var visiret låg så det kunde plocka upp det. Vilket de gjorde. Hur kan någon hitta en konspiration i det?