2021-07-15, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mainforcepatrol
Ok, DET är suspekt, hon blir inte strukturellt stabilare när tiden går, och nu verkar det som om hon börjar rasa.

Jag känner på rak arm till minst två aktörer som skulle kunna ha adekvat utrustning på plats inom 2 veckor.

Att vänta ett år kan leda till att huvudmaskinerna hinner falla, och då kommer vraket att kollapsa rejält.

Det tycks vara mycket prestigetänkande här...
Ja märkligt är det, men det var sagt så redan från början att i år ska man bara göra förberedande dyk för att göra det ordentligt nästa år då vattnet är klarare, gissar att politikerna höll inne med pengarna för länge eller tog beslutet om att upphäva gravfriden tillfälligt försent så att de inte kunde sätta igång tidigt i våras har för mig att det skylldes på blåst också.
Citera
2021-07-15, 11:17
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Sånt där är som du citerade är inte värt att svara på.

Antar att du har rätt där.

Hade jag en stålbåt kunde jag demonstrera live hur magneterna inte håller, men nu är hon ju av plast (om än tjock) tyvärr
Senast redigerad av Mainforcepatrol 2021-07-15 kl. 11:19. Anledning: tillägg
Citera
2021-07-15, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av clanton
Det har rest runt lite först Hangö sedan Dalarö numera Muskö har aldrig varit tillgängligt för allmänheten. Proven som Jutta tog kom från båten där gångjärnen satt fast och förmodligen var det spår efter dykarna som hade skurit loss ett fäste till gångjärnen som hon trodde var spår av sot från någon sprängning.

Jag jobbade på musköbasen 2006 då stod det där, stod hyfsat nära det, 5-10m kanske. Likaså dc3an låg inne i berget och jag var in i tältet där vraket låg.
Citera
2021-07-15, 11:26
Medlem
Citat:
Antar att du har rätt där.

Hade jag en stålbåt kunde jag demonstrera live hur magneterna inte håller, men nu är hon ju av plast (om än tjock) tyvärr
Nej sådana där sagoförfattare är inget att bry sig om, speciellt inte när de drar till med saker som är lätta att kontrollera.
Citera
2021-07-15, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SDI
Jag jobbade på musköbasen 2006 då stod det där, stod hyfsat nära det, 5-10m kanske. Likaså dc3an låg inne i berget och jag var in i tältet där vraket låg.
Jaha trevligt såg du några konstigheter då.
Citera
2021-07-15, 12:43
Medlem
2n00b4Us avatar
Vad verkar ha varitSveriges delaktighet i förlistningen? Förr ville man ju lägga cement över hela skeppet vilket redan det känns mycket konstigt. Och nu ville svenska myndigheter fördröja de senaste dykningarna, de ville ju att de skulle ske 2022 (vilket kanske även det skulle skjutas upp).
Citera
2021-07-15, 13:27
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Vad verkar ha varitSveriges delaktighet i förlistningen? Förr ville man ju lägga cement över hela skeppet vilket redan det känns mycket konstigt. Och nu ville svenska myndigheter fördröja de senaste dykningarna, de ville ju att de skulle ske 2022 (vilket kanske även det skulle skjutas upp).

Oavsett vad man tror/vill tro/har konspirationsteorier om rörande Estonia kan vi nog vara överens om att det vore bra för alla engagerade/inblandade om fartyget undersöktes INNAN det kollapsar till en brun, skelettströsslad stålhög.

För om det kollapsar, och kroppar/ben kommer i dagen kan ni vara säkra på att dykförbud införs för tid och evighet av "respekt för de omkomna"
Senast redigerad av Mainforcepatrol 2021-07-15 kl. 13:29. Anledning: Ändring
Citera
2021-07-15, 13:32
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ok, DET är suspekt, hon blir inte strukturellt stabilare när tiden går, och nu verkar det som om hon börjar rasa.

Jag känner på rak arm till minst två aktörer som skulle kunna ha adekvat utrustning på plats inom 2 veckor.

Att vänta ett år kan leda till att huvudmaskinerna hinner falla, och då kommer vraket att kollapsa rejält.

Det tycks vara mycket prestigetänkande här...
Till SHK och estniska HKs försvar skall sägas att ingen, inklusive Evertsson/Andersson, har varnat för att vraket håller på att falla sönder. Det tog ett år för Evertsson/Andersson att upplysa världen om de nya hålen/sprickorna och sönderfallet går nu tydligen snabbare än någon anande.

En konsekvens blir kanske att 3D-mätningen som planerades för våren 2022 blir meningslös för att skrovet kollapsar. Redan de två nya sprickorna gör ju att man måste ifrågasätta om skrovets form är samma nu som 1994. Fokus kanske i stället borde ligga på de två hålen från dokumentären och bottens beskaffenhet i närheten av dessa.
Citera
2021-07-15, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tedbundy
Det som fanns ombord är avfyrningsalgoritmer/program för ryska kärnvapen. Hade USA fått dom hade dom kunnat göra alla robotar obrukbara.

Detta är ett arbete signerat MUST (Militärens underrättelsetjänst) så politiker mfl har inte haft någon som helst insyn i detta.

Direkt nyheten kom om olyckan så satt Sverige i krismöte med USA i Norrköping. MI6 var med på ett hörn i själva smugglingen, men folk där är rädda för att säga någonting då vissa kände av en stor hotbild.
Helt sant . Ovanpå detta ska vi väl aldrig heller glömma berra xxx-gren på firma Ericsson et consortes, inom Wallenbergsfären, med sina fingrar i "firma dödliga smuggelkörningar"??!
Citera
2021-07-15, 14:06
Medlem
Hålet som Evertsson/D-play upptäckte samt även bogrampen (?) verkar ha filmats igår (står 14/7 17:32 på bildskärmen när hålet syns i bild).
Översättning kommer förhoppningsvis ganska snart i DN/Aftonbladet/Expressen.

https://youtu.be/wjWJi2sY5uE
Citera
2021-07-15, 14:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Magnetladdningar används endast för att sänka fartyg som ligger stilla, de faller av under gång, i synnerhet om fartyget går i så hård sjö som Estonia.

För konverstaionen skull, om jag skulle nyttja sådana skulle jag plcera dem på insidan av skrovet, vilket förvisso i sig också är ett problem då åtkomsten til skrovet den vägen är komplicerad.

Har fartyget sedan dubbelskrov så är metoden oduglig oavsett vilken sida laddningen sitter.....

Varför ramlar minorna av? Det borde väl vara möjligt att konstruera dem med mycket starka magneter relativt sin storlek.

https://www.maritime-executive.com/article/navy-limpet-mine-used-in-attack-was-similar-to-iranian-munition

Om man läser om limpet mine verkar de använts under gång i alla fall. Nu var visserligen vädret hårt här, men ändå.

Inte för att jag förespråkar teorin om minor, men är du säker på din sak? Har du sådan kompetens också och inte bara stor erfarenhet av sjömansyrket?
Citera
2021-07-15, 14:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
ja, rampen har trillat av. Saker lossnar från fartyg som ligger på botten och bryts ned av naturen. Att gångjärnen höll så här länge är i sig anmärkningsvärt med tanke på hur mycket stryk de fått. Det var dessutom bara 3 kvar, så att den skulle falla av är utom tvivel.

jag skerv att den KUNDE ha kilats fast. Troligare är att den slog upp och ned med vågrörelserna tills fartygets slagsida gjorde att gravitationen stängde den.

Sedan hängde den där tills gångjärnen korroderat så illa att den föll av. Så, där gick den, nu skall vi se när nästa kollaps kommer, skorsten eller huvudmaskiner?

För övrigt är jag på intet sätt emot en undersökning av fartyget, nu går det ju tillochmed att komma in på bildäck.

Så jag kan inte se någon anledning att inte skicka in en ROV där.

Dyka in skulle jag undvika, en huvudmaskin i skallen förkortar dykkarriären högst vesäntligt.

Faktum är att om de INTE vill undersöka bildäck, nu när det går pga den bortrostade rampen, DÅ kan man börja undra vad de håller på med.

Alla bilar och dylikt borde ligga i en mosad hög i aktern, så det borde vara helt fritt på bildäck till midskepps åtminstone.

Ser inga hinder för att surra in och "Spana" lite.

Jag tycker absolut att man skall lyssna på folk med kunskaper och tar till mig vad du uppger. Om man inte har kunskapen själv gäller det att noga värdera experters utsagor och om de är ense måste man acceptera det givetvis. Men jag förmodar att du känner till att den störste konspirationsteoretikern i de flestas ögon i Estoniafrågan är Anders Björkman som förvisso också är mycket kunnig om fartyg.

Men vi tycks oavsett relativt överens angående rampen och behovet av undersökningar av vraket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in