Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Vad tror du om Sala-pappan som 2019 sköt sina söner och sig själv?
Tror du att han också var nerbruten av exhustrun och hennes familj? Kände han sig hotad, hade dödsfruktan och ville skona barnen från moderns fysiska och psykiska misshandel?
Eller gäller dina empatiska antaganden enbart när kvinnor är mördare och inte män?
Jag tror att det är så att män som tar livet av sig och sina barn, generellt gör det av andra skäl än när kvinnor gör det.
För en man som gör det handlar det oftare om hämndbegär. Att sabotera livet för barnens mamma. Sedan kanske man dessutom hatar sig själv, känner sig misslyckad eller inte vill spendera 20 år i fängelse, så då tar man även livet av sig själv.
För kvinnan handlar det snarare om att ”rädda”/skona sig själv och barnen från en ondskefull värld eller outhärdlig tillvaro. Det vill säga utvidgat självmord.
Sedan kan det ju även vara rena psykoser eller vanföreställningar, typ att jorden imorgon kommer invaderas av utomjordingar. Det kan ju drabba både män och kvinnor.
I fallet tråden handlar om är jag däremot inte helt övertygad om vad som ligger bakom. Det kan vara motiverad eller inbillad rädsla för exet. Men av vad som framkommit är jag inte övertygad om att han var så farlig att han utgjorde en fara för hennes och barnens liv, och även i så fall är ju mord på barnen följt av självmord en inte helt intuitiv lösning, kan jag tycka.