2021-07-05, 09:18
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Många strategier för att minska spridningen som görs idag användes även under spanska sjukan.

Dock hade de inte tillgång till lika bra filtermaterial så de kunde inte nå samma skyddseffekt då.

Motståndet mot andningsskydd liknar det mot säkerhetsbälten o hjälmar. Samma argumentation då som nu. Är väl troligen samma typ av personer som protesterar.

Så kan det vara. Om myndigheterna inför rekommendationer och regler som förordnar hjälm och skyddsglasögon vid allt hemmaarbete i trädgården, är det även då samma personer som protesterar? Eller krav på licens och utbildning för att hantera stora knivar i köket?

Mycket möjligt. Jag vet dock inte vad man kan dra för slutsatser av det.
Citera
2021-07-05, 09:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Du verkar inte ha kolla på något!

Kan du berätta var den svenska vården brister som gör att du tror att vi ligger i riskzonen för svampen?

Sen kan du ju också berätta vilka länder som ligger bättre till än oss.

Ja, jag tycker det känns rätt sunkigt på många sjukhus. Dålig städning, mycket damm och smuts. Långa väntetider, inte minst på akutsjukhusen.
Citera
2021-07-05, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
I USA är just nu 99,2% av alla som dör i covaids Ovaccinerade.

Begåvningsreserven börjar tunnas ut..

Hur kan det skilja så mycket mellan US och UK?

Bägge har ju liknande vaccineringsgrad (UK har har väl mer AZ) och i UK är det ju mest de som är vaccinerade som avlider - vilket inte är konstigt i sig då nästan alla äldre i UK har är vaccinerade - dvs det finns inga ovaccinerade kvar som kan avlida och vacciner ger inte 100% skydd.

Siffrorna från US skiljer sig ju extremt mot UK.
Citera
2021-07-05, 09:22
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad är det för fjanteri. Sköt om din hälsa och ditt immunförsvar? Vad är du för en hypokondriker egentligen? Munskydd hämmar immunförsvaret och gör pandemin bara värre...

Gör den värre? Varför är smittspridningen så låg i de länder där ALLA använder munskydd då?
Citera
2021-07-05, 09:24
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Nej vaccinet verkar fungera bra framförallt för de äldre. För de kan det absolut finnas skäl att ta ett experimentellt vaccin .

Men det betyder inte att alla måste ha det här. Själv vill jag vänta tills studierna är klara.

Vaccinet fungerar ännu bättre på de yngre, då de har en tydligare och bättre immunrespons beroende på ålder.
Citera
2021-07-05, 09:27
Medlem
Fråga till trådens sängvätare, hypokondriker och dum- å munblöjefanatiker osv+: Nu borde väl snart den sk. skolstängingseffekten kicka in och ge storaavtryck i bl.a. IVA-statistiken? För iom att vi drog i nödbromsen för några veckor sedan (förvisso vid typ stillastående) och stoppade den stora smittmototorn aka skolan så borde märkbara effekter snart börja synas på ex IVA from typ nu och framåt? För barnen ska ju hinna smitta i några led innan sin ev överviktikga mor- eller farförälder med en väldigt liten sannolikheter givet smitta hamnar på IVA (därav fördröjning på några veckor innan effekten ev blir märkbar).

Vi har iofs gått från över 400 på IVA i våras till 33 (idag) utan effekter av stängd skola,
men blir ändå jävligt spännande att se vad som händer nu.. Blir det måhända några kraftiga ändringar i kurvan ( i decelerationen) ..?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/
Senast redigerad av jerka11 2021-07-05 kl. 09:29.
Citera
2021-07-05, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Men hallå, sluta svamla. Det finns inga uppgifter eller forskning som tyder på att det är bra att få vattkoppor överhuvudtaget och i synnerht inte ju tidigare desto bättre. Ge dig nu din fyllgubbe och sluta hitta på en massa struntprat. Det dör barn av vattkoppor så börja bete dig som folk nu istället. Det blir inte mindre utslag ju tidigare ett barn smittas av vattkoppor. Vad får du allt nonsens ifrån undrar man liksom.

Vem är det som svamlar? Mästersvamlaren själv? Det tillhör allmänbildning att vattkoppor är nästintill riskfritt som barn men betydligt allvarligare om man drabbas efter tonåren. Det man kan läsa sig till på nätet är att det är 25 gånger högre risk att drabbas av allvarliga komplikationer om du är vuxen. Vattkoppor är nog det sista en småbarnsförälder behöver oroa sig över gubben.

Är man sängvätare och rädd för minsta lilla hot i stora världen så är man. Inget biter på det. Det är som den självuppfyllande profetian. Ju mer du försöker undvika alla dessa "hot" i världen, desto ömtåligare är du när tvingas möta dom. Det värsta som kan hända barn i den här pandemin är att de blir lika ängsliga och hypokondriska som sina föräldrar.
Senast redigerad av hasse3344 2021-07-05 kl. 09:48.
Citera
2021-07-05, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Fråga till trådens sängvätare, hypokondriker och dum- å munblöjefanatiker osv+: Nu borde väl snart den sk. skolstängingseffekten kicka in och ge storaavtryck i bl.a. IVA-statistiken? För iom att vi drog i nödbromsen för några veckor sedan (förvisso vid typ stillastående) och stoppade den stora smittmototorn aka skolan så borde märkbara effekter snart börja synas på ex IVA from typ nu och framåt? För barnen ska ju hinna smitta i några led innan sin ev överviktikga mor- eller farförälder med en väldigt liten sannolikheter givet smitta hamnar på IVA (därav fördröjning på några veckor innan effekten ev blir märkbar).

Vi har iofs gått från över 400 på IVA i våras till 33 (idag) utan effekter av stängd skola,
men blir ändå jävligt spännande att se vad som händer nu.. Blir det måhända några kraftiga ändringar i kurvan ( i decelerationen) ..?

https://www.svt.se/datajournalistik/corona-i-intensivvarden/

Om det blir som förra sommaren så kommer minskningen att plana ut över sommaren.

https://covidstatistik.se/iva#nuvarande-pa-iva

Det ser ut som att denna inbromsning i nedgången redan påbörjats.

Detta beror väl på att det ändå sker inläggningar på IVA och en liten andel av dessa blir långvariga på IVA.
Citera
2021-07-05, 09:37
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vaccinet fungerar ännu bättre på de yngre, då de har en tydligare och bättre immunrespons beroende på ålder.

Tycker big pharma ja. De vill väl vaccinera alla husdjur om de får som de vill..
Citera
2021-07-05, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Ja, de flesta sjukhus världen över har i princip gapat tomma de senaste 16 månaderna.

Det finns ju hur mycket bilder som helst på detta, du har dansande sjuksköterskor på tiktok, i Storbritannien t ex har massor med sjuksköterskor sagts upp pga det inte finns jobb, jag känner själv flera st som varit på sjukhus senaste året och de vittnar alla om samma sak. Stendött. Osv.

Men men, förnekare gonna förneka...
Du och de du känner kanske inte är medvetna om att mängder med läkarbesök och operationer har ställts in, att diverse kontroller har skjutits upp. Dina bekanta kanske heller inte har märkt att det är låsta dörrar till alla mottagningar och avdelningar på sjukhusen så det alltså inte går att komma in utan att ha en bokad tid och därmed inte går att se om det finns mängder med patienter där inne.
Du och dina vänner kanske heller inte vet att inneliggande patienter som är uppegående rekommenderats att inte röra sig i sjukhus korridorer utan stanna på sina avdelningar
Dina bekanta kanske heller inte har märkt att serveringar på sjukhusen inte haft öppet som vanligt och därför har fika med inneliggande anhöriga inte förekommit som vanligt
Citera
2021-07-05, 09:38
Medlem
Citat:
Varför vill du undvika vattkoppor? Det är farligt att vänta med? Ju tidigare du får det desto bättre i princip. Skulle tippa på att samma princip gäller covid. Det är bra om barnen exponeras för viruset nu när det är ofarligt för dem istället för att hålla på och skydda dem helt i onödan. Det gör bara mer skada än nytta på så många plan.
Absolut! Men jag fick det aldrig... sjuksköterskan var lite halv förvånad av vad jag hört!

Det jag vill poängtera varför är det självklart att man ska få covid? Jag ser det inte så
Citera
2021-07-05, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Du vet säkert redan om det, men du bör verkligen vaccinera dig mot vattkoppor isf.

Extremt smittsamt och kan vara farligt om man får det efter tonåren.
Jo jag har hört de men har inte varit en prioritet.. mina ungar har inte haft det heller märkligt nog..
Även fast de runt ikring har haft det , i.mitt fall så har jag hört att man inte behöver ha nå speciellt med "symtom" , kan ju vara så med. Aja
Senast redigerad av ArganaS 2021-07-05 kl. 09:42.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in