2021-07-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Ebola är superlätt att klara sig undan. Bo inte i Afrika är ju ett bra tips och det gör jag ju redan. Varför ska jag exponera mig för ett virus som faktiskt är farligt helt i onödan. Covid däremot är inte farligt. Det har jag redan varit exponerad emot och det var inga problem alls faktiskt.

Vilken medicinsk specialitet har du? Överläkare i? Professor? Dubbla specialiteter? Du kan ju allt om infektionssjukdomar, hälsa och kost och allt om smittspridning.
Citera
2021-07-04, 22:59
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nu ljuger du igen. Munskydd har visst det varit rekommenderat vid tidigare pandemi.

Vid spanska sjukan så blev till o med nån skjuten av hälsopolis pga att de inte var munskydd.

Ja, då hade ju munskydd ett väldigt tydligt värde om avsaknaden innebar akut blyförgiftning. Idag mindre så.
Citera
2021-07-04, 23:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Munskydd är och förblir tidernas största blåsning och tillika covidiansektens foliehatt.

Om munskyddet fungerat hade viruset stannat i kina.

Det har aldrig någonsin varit rekommenderat ett använda vid pandemier i allmänheten och så även denna gång innan rädslan och sektbeteendet tog över...

Det rekommenderades redan 1918 till allmänheten vid spanska sjukan, man stiftade till och med lagar om det.

https://www.google.com/search?q=spanska+sjukan+munskydd&oq=spanska+sjukan +munskydd&aqs=chrome..69i57.5031j0j7&sourceid=chro me&ie=UTF-8

Citat:
Lagstiftning om tvång att bära munskydd
Under covid-19-epidemin har flera länder stiftat lagar om att alla måste bära munskydd. Det är inget nytt – lagstiftning tillgreps också under spanska sjukan 1918–1919. I oktober 1918 hade mer än 60 000 insjuknat i influensa i USA och 7 000 enbart i San Fransisco.

Att du fortsätter med din munskyddsfobi och kommer med rent felaktiga påståenden är bara dumt, sluta hitta på saker.
Citera
2021-07-04, 23:20
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Lycka till att få alla att bära munskydd 100% korrekt i allmänheten i icke steril miljö.

Hur i hela fridens namn tror du att det skulle fungera här? Dessutom är dessa länder betydligt mer trångbodda. Finns noll anledning att alla ska gå runt och godhetssignalera och lajva kirurger i vårt land.

När jag var och vaccinerade mig för andra sprutan igår fick man sitta kvar 15 minuter, jag noterade att alla i kön hade munskydd, de var korrekt påsatta och ingen verkade ha problem med fingrande på sina munskydd. Alla höll gott avstånd. Det var dessutom ingen steril miljö, men det luktade handsprit. Men det är klart det var ju intelligenta människor där och inte begåvningsreserven av antivaxxers.
Citera
2021-07-04, 23:22
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Varför vill du undvika vattkoppor? Det är farligt att vänta med? Ju tidigare du får det desto bättre i princip. Skulle tippa på att samma princip gäller covid. Det är bra om barnen exponeras för viruset nu när det är ofarligt för dem istället för att hålla på och skydda dem helt i onödan. Det gör bara mer skada än nytta på så många plan.

Vattkoppor vaccinerar man mot i flertal länder. Mycket bättre att vaccinera än låta barnen genomlida en sjukdom som kan vara ganska svår för vissa barn.
Citera
2021-07-04, 23:25
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
När jag var och vaccinerade mig för andra sprutan igår fick man sitta kvar 15 minuter, jag noterade att alla i kön hade munskydd, de var korrekt påsatta och ingen verkade ha problem med fingrande på sina munskydd. Alla höll gott avstånd. Det var dessutom ingen steril miljö, men det luktade handsprit. Men det är klart det var ju intelligenta människor där och inte begåvningsreserven av antivaxxers.

Min kamp för rätt användning av ordet begåvningsreserven fortsätter:

”…Begåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit, till exempel inom sport [källa behövs], på ett företag eller i den akademiska världen. Uppskattningen av begåvningsreserven är en uppskattning av humankapitalet, och visar på organisationens möjligheter att möta framtida utmaningar…”

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Begåvningsreserv
Citera
2021-07-04, 23:25
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Kommentar på Metaanalysen på Ivermectin:

https://youtu.be/3j7am9kjMrk

Det ser verkligen ut som att vi kunde avslutat pandemin innan den började, utan vaccin. Trots bristerna i studien så är signalen tveklös.
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Grejen med läkemedel mot virus är dock att de måste sättas in på en gång, vid första symptom (eller helst innan). För senare, när det har blivit massor av virus i kroppen, så krävs det så höga doser att boten blir värre än soten.

För att kunna sätta in behandlingen tidigt, så är det en stor fördel ifall läkemedlet kan göras tillgängligt receptfritt. Vanligtvis så söker man inte kontakt med vården redan när man får dom första milda symtomen på sjukdom.

Finns någon anledning till att ivermektin är receptbelagt? Det finns förvisso vissa ovanliga allvarliga biverkningar, men gäller inte samma sak för många läkemedel som redan nu är receptfria?

Ivermektins biverkningar är huvudsakligen relaterade till dom parasiter som ivermektin normalt används mot. Vid förebyggande behandling mot virusinfektion, så finns ju inte problemet med parasiter som dör inuti kroppen.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Men det skulle absolut vara en idé att ha ett lager av sådana läkemedel (vet inte om just Ivermectin är det bästa), som man snabbt kunde få ut till medborgarna när man hör att en pandemi är faggorna i världen. Vid smittspårning borde det absolut delas ut till alla som varit i kontakt med en smittad.
Citera
2021-07-04, 23:26
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ebola är superlätt att klara sig undan. Bo inte i Afrika är ju ett bra tips och det gör jag ju redan. Varför ska jag exponera mig för ett virus som faktiskt är farligt helt i onödan. Covid däremot är inte farligt. Det har jag redan varit exponerad emot och det var inga problem alls faktiskt.

Alla överfulla sjukhus världen över - bara fejk?
Citera
2021-07-04, 23:28
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArganaS
Hur kan det vara hopplöst? Jag fick aldrig vattkoppor så klart det går att undvika, ja det är inte bra att få som vuxen

Du vet säkert redan om det, men du bör verkligen vaccinera dig mot vattkoppor isf.

Extremt smittsamt och kan vara farligt om man får det efter tonåren.
Citera
2021-07-04, 23:30
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Varför vill du undvika vattkoppor? Det är farligt att vänta med? Ju tidigare du får det desto bättre i princip. Skulle tippa på att samma princip gäller covid. Det är bra om barnen exponeras för viruset nu när det är ofarligt för dem istället för att hålla på och skydda dem helt i onödan. Det gör bara mer skada än nytta på så många plan.
Haha men hallå nu. Det dör barn typ varje år av vattkoppor. Du är verkligen helt blåst. Jag tror inte du vet ett dugg om någonting liksom. Gå och sov ruset av dig nu. *hihi*
Citera
2021-07-04, 23:35
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Min kamp för rätt användning av ordet begåvningsreserven fortsätter:

”…Begåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit, till exempel inom sport [källa behövs], på ett företag eller i den akademiska världen. Uppskattningen av begåvningsreserven är en uppskattning av humankapitalet, och visar på organisationens möjligheter att möta framtida utmaningar…”

Källa: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Begåvningsreserv

Ja jo men det används inte i den bemärkelsen.
Citera
2021-07-04, 23:36
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag var otydlig tidigare.
............
Roterande värmeväxlare är absolut vanligast och då blandas en mycket liten del av fånluften med uteluften/tilluften. Denna lilla mängd inblandning kan vad jag förstår inte vara smittspridande utom i extremt speciella fall. Korsströmsvärmeväxlare har inte det problemet, men är inte lika vanliga eftersom återvinningen är sämre. Den lösning som du påstår att alla skolor SISAB ha hand om är ofta ännu mindre effektiva, men det finns fördelar som kan uppväga energiförlusten.

Men för helvete....googla åtminstone ordentligt innan du kommer med fler fel.

Covid-19 virus kan leva på rostfri plåt i flera dar i rumstemp.

Ett virus som transporteras med avluft ut och in i en roterande värmeväxlare fastnar då i de alu-lameller som hjulet består av, när sen hjulet snurrat lite till kommer kall friskluft in i alu-hjulet, där då luften förvärms upp av alu-lamellerna, där följer då viruset med tillbaka i den uppvärmda inluften. Det är därför som smitta i ett rum kan transporteras till ett annat rum via ventilationen, och lösningen med roterande alu-hjul är den billigaste värmeväxlaren på marknaden, därav mest använd i villor och i alla seniorboenden. Korsströms-växlare har något bättre verkningsgrad och är mycket säkrare för där ska det inte gå att få in och utluft ihopblandade, under förutsättningen att filtren är rena.

Och eftersom akademiska i Uppsala hade döda virus i inlufts-rören, som har det högsta kraven på ventilation och filtrering, borde du förstå att våra vent-system idag har varit bidragande orsak till smitta inom åldringsvård och i vissa sjukhus med undermåligt skötta ventsystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in