2021-06-29, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
500 000 vaccindoser givna (rapporterade) sedan i torsdags!!
https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/statistik-over-registrerade-vaccinationer-covid-19/

Släpar siffrorna lika mycket i alla regioner? Uppsala har 66% dos 1 i egna rapporten, 60% hos FHM.
Citera
2021-06-29, 14:59
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frankkk
Släpar siffrorna lika mycket i alla regioner? Uppsala har 66% dos 1 i egna rapporten, 60% i denna.

Det släpar nog. Jag skrev igår att jag tror att vi har 70% täckning med 1 dos inom två veckor, men jag tror att vi nog egentligen har det redan denna vecka.

Region Jönköping har 62 % dos 1 enligt deras hemsida.

FHM:s regiondata uppdateras bara 1 gång/vecka
Citera
2021-06-29, 15:01
Medlem
Beaver14s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Talar något för att Sverige gör det också, det vill säga försöker köpa loss vaccin från öststater som inte använder sin pott?

Här får jag nog säga att Sverige är så "solidariska" att om man skulle köpa upp restlager så skulle man nog skänka det till COVAX.
Citera
2021-06-29, 15:02
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Vaccinerna har bara nödgodkännande och behöver ytterligare säkerhets data för att formellt godkännas.

"FDA also expects manufacturers who receive an EUA to continue their clinical trials to obtain additional safety and effectiveness information and pursue licensure (approval)."
Det är alltså inget steg som hoppats över och det är ingenting det "fuskats" med. Bra.
Citera
2021-06-29, 15:06
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag har haft covid så jag vet att det var milt för mig och så även för de flesta jag känner. Tillochmed mildare än en förkylning skulle jag säga.
Jaha, milt säger du? Jaha, då måste det varit så för de som avlidit också. Det har helt enkelt inbillat sig att de blev allvarligt sjuka och dog. Idiot.
Citera
2021-06-29, 15:09
Medlem
Otroligs avatar
Citat:
Här får jag nog säga att Sverige är så "solidariska" att om man skulle köpa upp restlager så skulle man nog skänka det till COVAX.
Synd, men jag räknade inte heller med att regeringen skulle vara proaktiv. Man verkar vara snabb med att skänka bort vaccin, men desto mindre alert när det gäller att skrapa fram extra doser.

Får väl hoppas på att pratet om att Moderna skulle tidigarelägga leveranser stämmer och kommer Sverige till del. Ju fler som är fullvaccinerade innan hösten, desto bättre.

Vi får se vad som händer, men något säger mig att rumänerna kommer att ångra sin vaccinskepsis i typ oktober.
Citera
2021-06-29, 15:24
Medlem
negrofobens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Synd, men jag räknade inte heller med att regeringen skulle vara proaktiv. Man verkar vara snabb med att skänka bort vaccin, men desto mindre alert när det gäller att skrapa fram extra doser.

Får väl hoppas på att pratet om att Moderna skulle tidigarelägga leveranser stämmer och kommer Sverige till del. Ju fler som är fullvaccinerade innan hösten, desto bättre.

Vi får se vad som händer, men något säger mig att rumänerna kommer att ångra sin vaccinskepsis i typ oktober.
Ja det är nog många som kommer att ångra vaccinskepsis väldigt snart….
Citera
2021-06-29, 15:33
Medlem
bridgeblandnings avatar
Stockholm har öppnat vaccination för 30+ nu.
Citera
2021-06-29, 15:35
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Det släpar nog. Jag skrev igår att jag tror att vi har 70% täckning med 1 dos inom två veckor, men jag tror att vi nog egentligen har det redan denna vecka.

Region Jönköping har 62 % dos 1 enligt deras hemsida.

FHM:s regiondata uppdateras bara 1 gång/vecka

Ja det verkar som dom flesta regioner ligger en bra bit över 60%
Det känns som vi kommer ligga bra till i Oktober, om vi får liknande tilldelning borde vi ha över 7 miljoner fullvaccinerade (om jag räknat rätt).
Vi får se om semestern drar ner på takten annars ser det onekligen bra ut.
Skönt med någon som du som skriver sansade och normala inlägg
Citera
2021-06-29, 15:36
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Jaha, milt säger du? Jaha, då måste det varit så för de som avlidit också. Det har helt enkelt inbillat sig att de blev allvarligt sjuka och dog. Idiot.

Medelåldern på de som dött är 84 år och över 80% har dessutom bakomliggande sjukdomar. Är du 80+ eller vad är det frågan om?

Är man 80+ och multisjuk kan man dö av en förkylning. Ska vi låsa in hela världen för att folk kan bli förkylda?
Citera
2021-06-29, 15:43
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Medelåldern på de som dött är 84 år och över 80% har dessutom bakomliggande sjukdomar. Är du 80+ eller vad är det frågan om?

Är man 80+ och multisjuk kan man dö av en förkylning. Ska vi låsa in hela världen för att folk kan bli förkylda?
Det kommer säkert som en fullständig överraskning för dig som är komplett idiot, men jag tror du skulle bli förvånad över hur många som faktiskt har en underliggande sjukdom. T.ex. har en miljon människor diabetes. 2 miljoner har hjärt-kärlsjukdomar. Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst men då du är både dum och idiot känns det meningslöst att förklara för nån "som in't begrip". Den här sjukdomen drabbar både unga och gamla. Logga nu av och kom inte tillbaka.
Citera
2021-06-29, 15:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det kommer säkert som en fullständig överraskning för dig som är komplett idiot, men jag tror du skulle bli förvånad över hur många som faktiskt har en underliggande sjukdom.
JA vad är det jag påtalat i denna tråd så många gånger? I de flesta fall är det självförvållat. Det positiva är att det går att göra förändringar till det bättre. Nu vet vi vilka som är i riskzonen för att bli allvarligt sjuka. Då är det väl på sin plats att agera proaktivt? Känner man på sig att man går runt med ölmage kanske det är läge att göra vissa justeringar i kosten?

Citat:
T.ex. har en miljon människor diabetes. 2 miljoner har hjärt-kärlsjukdomar.
No shit och vad tror du att det beror på?

Citat:
Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst men då du är både dum och idiot känns det meningslöst att förklara för nån "som in't begrip".
Jo du... jag vet mkt väl att folkhälsan inte är den bästa, men jag vet också varför så många blir sjuka i covid. Är det någon som "int begrip" så är det väl du som hela tiden ska skjuta brevbäraren?

Citat:
Den här sjukdomen drabbar både unga och gamla. Logga nu av och kom inte tillbaka.
Trams. Du klarar inte av att läsa statistik på ett nyktert sätt. De flesta som blir riktigt risiga är äldre och multisjuka. Yngre och friska personer är inte alls så drabbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in