2021-06-27, 13:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Framför allt 2010 var "trollens" år.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Möjligt, men vi vet ju inget med säkerhet. Och det är ju "Skaraborg" hela tiden noga med att också säga. Det finns säkert "troll" i tråden. Jag uppfattar i alla fall "Skaraborg" som seriös. Hans forskning har kommit långt, även om den inte har nått ända fram. Han känner ju t ex till personer som i dag är i livet och som vet vad som hände, men de håller ju tyst. En liten tanke från min sida kan vara att om killarna dog 1965, så kanske de som vet hade kunnat låta sig "intervjuas" och bara bekräfta det. För att komma längre och närmare sanningen är nog en grävande journalist på SVT eller TV4 den bästa möjligheten.

Uppgiften om att Janne Dahlsjö kom att hamna i Holland är faktiskt bekräftad.

När det gäller "troll" så var dessa extra flitiga under 2010. Det tog många år innan flera av varandra oberoende UL gjorde detta. Gällande den här uppgiften om Dahlsjö så har den faktiskt blivit bekräftad att han överlevde datumet den 29 juli 1965. Flest uppgifter har framkommit om Kjell-Åke Johansson. Här finns det mycket uppgifter och vittnesiakttagelser. Tyvärr dock inte bekräftade. När det gäller Gay Karlsson att han kom att bli avrättad kort tid efter detta datum har i o f s framkommit från flera håll men enbart då från anonyma sådana.

Jag och flera med mig känner till två personer som ännu är i livet. Detta är Kjell-Åkes äldre bror och hans dåvarande flickvän. Dessa har nu tigit som muren i snart 56 år. Den f. d. flickvännen vägrar t. o. m. att berätta för Kjell-Åkes egen syster. Varför tiga om detta om misstankarna hade varit att de alla tre tillsammans med den midnattsblå hade försvunnit i vatten? Naturligtvis stämmer inte den teorin. Den teorin är faktiskt omöjlig med tanke på alla uppgifter som har framkommit under drygt 12 års tid. Varför skulle "Putte" och f. d. flickvännen i s f då vägra att berätta något? Drunkningsteorin har det tjatats om till leda därför att denna är en lättförklarlig anledning till massförsvinnandet. På samma sätt som Franska främlingslegionen. Den här orsaken dras också ofta fram. Även i det här fallet har den teorin lanserats ett flertal gånger. Naturligtvis kom inte heller någon av de tre försvunna att hamna där.

Även om det inte går att bevisa så har ändå delvis orsaken/orsakerna till varför detta hända framkommit med mycket stor sannolikhet. Egentligen försvann de inte utan blev tvungna att gå under jorden - förutom Gay.

Helt riktigt så skulle det behövas en grävande journalist på SVT eller TV4. Kanske skulle h*n lyckas att få den äldre brodern och f. d. flickvännen att börja berätta? Jag hoppas det i s f men jag betvivlar tyvärr men jag hoppas att jag har fel.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-06-27 kl. 14:01.
Citera
2021-06-27, 19:35
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Jag och flera med mig känner till två personer som ännu är i livet. Detta är Kjell-Åkes äldre bror och hans dåvarande flickvän. Dessa har nu tigit som muren i snart 56 år. Den f. d. flickvännen vägrar t. o. m. att berätta för Kjell-Åkes egen syster.

Kanske man kan gissa att K-Å:s son också vet. Han har väl rimligen, frågat sin mamma om sin pappa. En gissning kan väl vara att han i vuxen ålder, av sin mamma fått veta vad som hände.
Har du "Skaraborg" haft kontakt med honom, jag utgår från att du vet vad han heter och var han bor.

I detta med folk som vet, ligger ju två saker, eller hur.
* Vetskap om vad som hände, som ledde till försvinnandet.
* Vetskap om var K-Å finns nu, om han lever.

Vet exet och Putte det första, eller vet de bägge. Ja, det lär vi väl aldrig få klarhet i.
Citera
2021-06-27, 20:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och personer som fanns runt honom.

Citat:
Kanske man kan gissa att K-Å:s son också vet. Han har väl rimligen, frågat sin mamma om sin pappa. En gissning kan väl vara att han i vuxen ålder, av sin mamma fått veta vad som hände.
Har du "Skaraborg" haft kontakt med honom, jag utgår från att du vet vad han heter och var han bor.

I detta med folk som vet, ligger ju två saker, eller hur.
* Vetskap om vad som hände, som ledde till försvinnandet.
* Vetskap om var K-Å finns nu, om han lever.

Vet exet och Putte det första, eller vet de bägge. Ja, det lär vi väl aldrig få klarhet i.

Ja jag har haft telefonkontakt med Kjell-Åkes son vid ett flertal tillfällen.

En trevlig och lättsam person att samtala med. Ja jag vet vad han heter och var han bor någonstans. Han var bara drygt 3½ månad då fadern försvann så han har förstås inga som helst egna minnen av honom.

Han har i första hand frågat sin mormor men antar även sin mamma. Det svar han då fick var att pappan försvann när han skulle gå ut och köpa en tidning. När sonen blev äldre ville han försöka att få reda på vad som hade hänt med sin far men åtminstone hans mormor avrådde honom att göra det.

När det gäller det första så känner båda dessa personer till vad som hände och varför de tre var tvungna att försvinna/gå under jorden. Kjell-Åkes f. d. flickvän har aldrig kunnat sluta att tänka på deras sista sommar tillsammans och kom att bli en mycket förgrämd och arg person. Hon har bl. a. uttalat sig "och där lämnade han mig bara mitt i skiten". Utan att följande är på något sätt bekräftat så är vi flera som tror att han helt enkelt lurade henne. Kanske inte medvetet men ju längre tiden gick desto svårare blev det att komma tillbaka. De båda förstod att han var tvungen att försvinna. Flickvännen ställde upp och hjälpte honom och han i sin tur lovade att komma tillbaka till henne. Troligtvis var det henne "Tröjmannen" väntade besök av när systern till Gay istället dök upp utanför sin brors lägenhet runt den 10 augusti 1965. Hade det funnits ett tittöga på den ytterdörren så hade aldrig "Tröjmannen" öppnat dörren. Rykten i Haga gjorde gällande efter att Kjell-Åke hade försvunnit att det var hon som kom att sälja Kjell-Åkes bil. Bilen var en vit PV av årgång 1964.

När det gäller det andra vet jag inte. Kjell-Åke hade troligtvis telefonkontakt någon gång då och då med flickvännen men detta var troligtvis länge sedan. I september 2012 dök "Cykelmannen" upp i Vänersborg i samband med att hans mor hade avlidit. Han kan då mycket väl ha satt sig i kontakt med sin äldre bror. Om Kjell-Åke nästan nio år senare fortfarande är i livet har jag ingen som helst aning om.

När jag tänker efter så finns det faktiskt ytterligare en person som skall veta vad som hände och varför. Det gäller flickvännens näst äldsta syster och moster till Kjell-Åkes son. Hon skall ha berättat att hon visste vad som hade hänt men att hon aldrig skulle komma att berätta något. Den här uppgiften är inte bekräftad på något vis. Inte annat än vad jag vet så lever hon fortfarande och är bosatt i Göteborgstrakten.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-06-27 kl. 20:55.
Citera
2021-06-27, 21:49
Medlem
RFTs avatar
Alltså detta är ju oerhört spännande. Jag hoppas att du någon gång, innan folk som var med dör, lyckas bryta isen och få någon att berätta.

Bara ren nyfikenhet: Har du frågat sonen om han själv gjort några efterforskningar på annat håll. Jag menar, eftersom han ju känner till det du fått fram, och allt som skrivits och även radiodokumentären.
Kan han hålla sin bakgrund hemlig för folk? Har han aldrig fått "hintar" och kommentarer från andra?

Sedan tänker jag på det där att de skulle sprängt "fel" kassaskåp. Finns det några rykten om vad det i så fall var för ägare till det skåpet och vad det skulle ha innehållit. Något mer än pengar kanske? Jag menar, det måste ju ha varit någon riktig höjdare, som "tog så illa vid sig" att han såg till att Guy försvann för alltid. Fanns det någon maffia?
Citera
2021-06-27, 22:22
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Denna tråd spårade ur för flera årsen med "uppgiftslämnare" som talar om att vissa av grabbarna överlevde och levde "där och där". Det troliga är att dom alla dog 1965.

Nej, det gjorde de inte. Så mycket är ju i alla fall bevisat.
Citera
2021-06-27, 23:00
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Nej, det gjorde de inte. Så mycket är ju i alla fall bevisat.

Jag har följt den här tråden i många och några bevis har jag ALDRIG sett, bara spekulationer och vaga uppgifter.
Citera
2021-06-27, 23:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kjell-Åke och kretsen runt honom.

Citat:
Alltså detta är ju oerhört spännande. Jag hoppas att du någon gång, innan folk som var med dör, lyckas bryta isen och få någon att berätta.

Bara ren nyfikenhet: Har du frågat sonen om han själv gjort några efterforskningar på annat håll. Jag menar, eftersom han ju känner till det du fått fram, och allt som skrivits och även radiodokumentären.
Kan han hålla sin bakgrund hemlig för folk? Har han aldrig fått "hintar" och kommentarer från andra?

Sedan tänker jag på det där att de skulle sprängt "fel" kassaskåp. Finns det några rykten om vad det i så fall var för ägare till det skåpet och vad det skulle ha innehållit. Något mer än pengar kanske? Jag menar, det måste ju ha varit någon riktig höjdare, som "tog så illa vid sig" att han såg till att Guy försvann för alltid. Fanns det någon maffia?

Nej sonen har mig veterligen aldrig gjort några egna efterforskningar.

Han har i a f inte berättat något om detta för mig. Han känner till delar av vad vi har fått fram. Tror inte att han är inne här i tråden och läser speciellt mycket. Han verkar faktiskt inte ha något större intresse för vad som hände pappan.

Jodå nog har folk haft koll på sonen alltid. Bl. a. i form av åtminstone ett anonymt brev. Runt 1985 så var Kjell-Åke på tapeten bland hamnarbetarna i Göteborgs hamn. Även sonen kom då också att bli omnämnd. Just hamnarbetarna visste vad "grabbarna" hade hittat på och varför de var tvungna att försvinna. Har också haft kontakt med Kjell-Åkes äldsta sondotter men detta är nu ganska länge sedan.

Redan i ganska tidigt skede misstänkte vi att trion hade gjort något som gjorde att de fick lägga på en rem så snabbt som möjligt. Detta gjorde t. ex. gängets chaufför som kallades bl. a. för "Fjärde mannen". Även Kjell-Åkes kompis Kent Sollenstedt begav sig snabbt ut till sjöss. Nu hade han inget att göra med vad de höll på med men Kjell-Åke hade berättat för honom. Detta är inte bekräftade uppgifter.

Att de tre försvunna tillsammans med Kjell-Åkes äldre bror skulle ha varit kassaskåpssprängare var en helt ny uppgift. Detta är inte heller en bekräftad uppgift men ryktet i Haga gjorde gällande vid den här tiden att dessa fyra personer var kassaskåpssprängare. Återigen enligt detta rykte så skall en i fyrklövern också ha varit inbrottstjuv "vid sidan om". Detta var Gay Karlsson. Den här uppgiften att han var inbrottstjuv är däremot bekräftad. Vad som kom att hittas i det "felaktiga" kassaskåpet vet ingen men det var säkerligen inte enbart pengar.

Det fanns åtminstone en mycket fruktad liga i Göteborg vid den här tiden. Detta var Finska ligan. En mycket våldsam liga som verkligen kunde sprida skräck omkring sig. Andra namn har också dykt upp under årens lopp.
Citera
2021-06-27, 23:08
Medlem
Skaraborg2s avatar
Janne Dahlsjö och den bekräftade uppgiften om Holland.

Citat:
Ursprungligen postat av Raven666
Jag har följt den här tråden i många och några bevis har jag ALDRIG sett, bara spekulationer och vaga uppgifter.

Det finns faktiskt bevis på detta när det gäller Janne Dahlsjö.

Tre av varandra oberoende UL har lämnat den uppgiften att han kom att bosätta sig i Holland efter den 29 juli 1965.
Citera
2021-06-27, 23:23
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

Då får du läsa igen.
Citera
2021-06-27, 23:24
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns faktiskt bevis på detta när det gäller Janne Dahlsjö.

Tre av varandra oberoende UL har lämnat den uppgiften att han kom att bosätta sig i Holland efter den 29 juli 1965.

Nej, det finns inga bevis angående Dahlsjö. Fortfarande handlar det om påstådda uppgifter. Det kommer ju från vad du själv kallar för uppgiftslämnare. Finns det bevis så lägg fram dem tydligt i så fall.
Citera
2021-06-27, 23:25
Medlem
Raven666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Då får du läsa igen.

Och du borde läsa på om skillnaden mellan bevis och indicier.
Citera
2021-06-27, 23:29
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Och du borde läsa på om skillnaden mellan bevis och indicier.

Nu handlar ju inte det här om något brottsfall på det sättet så kopplingen slirar. Det är ändå fortfarande bekräftat från så många håll att det inte kan kallas indicier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in