2021-06-20, 16:15
Medlem
Skaraborg2s avatar
Enbart skribentens egna ord.

Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Han är begravd i Rotterdam fick jag pm om i dag, Jaan Janssen.

Ja du har ofta omnämnt att du har en UL som har berättat en del för dig via PM om Janne Dahlsjö och hans liv i Rotterdam.

Tyvärr har vi bara ditt ord på detta så det går inte att tro på dessa uppgifter.
Citera
2021-06-20, 23:20
Medlem
RFTs avatar
Quentin5!
Fråga din källa på vilken begravningsplats han ligger. Det finns runt 15 stk i Rotterdam.
Din källa kanske t o m kan åka dit och ta en bild på stenen.

I Nederländerna har man en sorts personnummer, men det bygger inte på födelsedatum.
Tidigare skötte kommunerna folkbokföringen; Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA), men sedan 2014 är den gemensam för hela landet och heter Basisregistratie Personen (BRP).
Där borde han ju finnas. Det är synd att vi inte vet hans holländska personnummer.
Han borde; om han hade "vit" inkomst också finnas hos den holländska skattemyndigheten:
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/home/home
Utan hans p-nr är det nog hopplöst; det finns "några" andra i Holland som heter Jaan Janssen...

Quentin 5; jag väntar med spänning på att få veta namnet på kyrkogården.
Citera
2021-06-21, 00:37
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Han är begravd i Rotterdam fick jag pm om i dag, Jaan Janssen.

Kom med något mer konkret än patetisk hörsägen för att du ska få någon som helst trovärdighet. Det där kan ju vem som helst påstå.
Citera
2021-06-22, 18:02
Medlem
Mitt första och kanske sista inlägg i den här tråden

Jag har inte mer än ströbläddrat i denna gigantiska tråd och har absolut inget att komma med förutom något som jag har tänkt på vilket kanske redan har tagits upp i tråden.

Det måste finnas personer kvar i livet från den tiden som kände eller kände till dessa killar som försvann.

Dessa personer är idag gamla och kanske inte ens har datorer eller känner till den här tråden.

Kan man "annonsera" i korthet i någon tidning eller sätta upp lappar i Göteborg om någon känner dessa killar och i så fall kontakta ................

Vore intressant om det dök upp någon eller några som kände killarna och tom kanske hade någon information att delge.
Citera
2021-06-22, 21:50
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det var precis det som hände att en sådan person dök upp.

Citat:
Ursprungligen postat av concensus

Jag har inte mer än ströbläddrat i denna gigantiska tråd och har absolut inget att komma med förutom något som jag har tänkt på vilket kanske redan har tagits upp i tråden.

Det måste finnas personer kvar i livet från den tiden som kände eller kände till dessa killar som försvann.

Dessa personer är idag gamla och kanske inte ens har datorer eller känner till den här tråden.

Kan man "annonsera" i korthet i någon tidning eller sätta upp lappar i Göteborg om någon känner dessa killar och i så fall kontakta ................

Vore intressant om det dök upp någon eller några som kände killarna och tom kanske hade någon information att delge.

Det var precis det som hände i början av 2020.

Då framkom det en person som numera var boende på ett hem för gamla missbrukare. Han kände inte till tråden och hade ingen dator. Han visste mycket väl vilka de tre försvunna var även om han inte personligen umgicks med dem. Han var sommaren 1965 missbrukare men det var varken Dahlsjö, Kjell-Åke eller Gay - undantaget alkohol förstås. Den här personen kom mycket väl ihåg ryktena som florerade i Haga. Han var då 20 år och själv boende i den här stadsdelen. Du kan själv läsa vad han hade att berätta. Finns under februari - april 2020. Det den här personen hade att komma med var mycket intressant information. Inte bara gällande de tre som försvann utan även Kjell-Åkes äldre bror "Putte på Haga Östergata".

Det gjordes faktiskt en "efterlysning" i CityGängets gästbok. Det t. o. m. utlovades en belöning men de få som var kvar från den tiden hade tyvärr inte mycket att komma med. Är det någon eller några speciella tidningar du har i åtanke att införa en sådan "efterlysning" förutom att detta måste i s f ske förstås i Göteborg.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-06-22 kl. 21:55.
Citera
2021-06-22, 22:02
Medlem
RFTs avatar
Ja, det är klart att det finns folk som vet. Leif GWP har ju tagit upp försvinnandet i TV och det har genom åren skrivits flera artiklar i olika tidningar. Det är väl rimligt att anta att de som vet något, och velat höra av sig, hade gjort det, antigen till Leif GWP eller till någon tidning. Vad jag förstår så har "Skaraborg" ganska god koll på folk som vet, men som håller tyst. En stor satsning i TV; typ en dramadokumentär; kanske skulle få några att berätta. Låt säga att SVT eller TV4 går ut med att man tänker göra en dramadokumentär om fallet, och inför denna "efterlyser" personer som kan bidra med uppgifter.

En sak jag tänkt på är att ägare och/eller personal på "Mården", kanske är i livet och kanske kan bidra med något, om de vill... Svårigheten är väl att få fram namn.
Citera
2021-06-22, 22:55
Medlem
Skaraborg2s avatar
Vad som skulle behövas är en TV - dokumentär.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Ja, det är klart att det finns folk som vet. Leif GWP har ju tagit upp försvinnandet i TV och det har genom åren skrivits flera artiklar i olika tidningar. Det är väl rimligt att anta att de som vet något, och velat höra av sig, hade gjort det, antigen till Leif GWP eller till någon tidning. Vad jag förstår så har "Skaraborg" ganska god koll på folk som vet, men som håller tyst. En stor satsning i TV; typ en dramadokumentär; kanske skulle få några att berätta. Låt säga att SVT eller TV4 går ut med att man tänker göra en dramadokumentär om fallet, och inför denna "efterlyser" personer som kan bidra med uppgifter.

En sak jag tänkt på är att ägare och/eller personal på "Mården", kanske är i livet och kanske kan bidra med något, om de vill... Svårigheten är väl att få fram namn.

GW har avskrivit fallet som en drunkningsolycka inte bara en gång utan två gånger.

Ja, det finns åtminstone två personer som vet i a f delar. Vad som hände och varför. Det har redan sänts en radiodokumentär 2015 och vad som verkligen skulle behövas är en TV-dokumentär. Det är möjligt att en TV-journalist skulle lyckas få dessa personer att yttra sig men jag betvivlar. Det är mycket möjligt att det kan finnas andra personer i rätt ålder som bodde i Haga 1965 och umgicks i dessa kretsar. Fast inte lär det finnas många kvar från den tiden om ens några. I början av 2017 fanns det ytterligare två personer som visste vad som hade hänt och varför. Den ene var Dahlsjös äldre bror (han som ev. sålde O 18920 till Janne) och "Fjärde mannen" eller "Fotografen" som han också kallades. Denne var chaufför åt gänget eftersom han var den ende som hade körkort. Båda dessa personer avled tyvärr med kort tids mellanrum under 2017.

Namnet på personen som ägde den omtalade lunchrestaurangen Mården är känt. Hon är sedan länge avliden. Hon var ingen tonåring precis 1965 och skulle idag ha varit uppemot 100 år om hon hade levat. Det fanns även personal som hjälpte till där men det finns tyvärr inga namn.
Senast redigerad av Skaraborg2 2021-06-22 kl. 22:58.
Citera
2021-06-22, 23:49
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av concensus

Du har ströbläddrat dåligt. Det finns exempel i tråden på det du efterlyser.
Citera
2021-06-24, 08:34
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det fanns även personal som hjälpte till där men det finns tyvärr inga namn.

Och ett inte alltför kvalificerat antagande kan vara att personalen jobbade svart.

Lite off topic kan man konstatera att man, när man intresserar sig för detta fall, på köpet får en riktigt bra inblick i hur det var att leva på den tiden. Det är inte mer än dryga 50 år sedan, men "allt" var helt klart mycket annorlunda. Säger jag som levde då och var med (dock inte i Göteborg) och borde minnas, men man glömmer tydligen med åren.

https://gamlagoteborg.se/2018/06/14/kvarteret-matrosen/

https://www.expressen.se/gt/kultur/pa-landsvagsgatan-fanns-nastan-allt/
Citera
2021-06-25, 17:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Mården - ett ställe av intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Och ett inte alltför kvalificerat antagande kan vara att personalen jobbade svart.

Lite off topic kan man konstatera att man, när man intresserar sig för detta fall, på köpet får en riktigt bra inblick i hur det var att leva på den tiden. Det är inte mer än dryga 50 år sedan, men "allt" var helt klart mycket annorlunda. Säger jag som levde då och var med (dock inte i Göteborg) och borde minnas, men man glömmer tydligen med åren.

https://gamlagoteborg.se/2018/06/14/kvarteret-matrosen/

https://www.expressen.se/gt/kultur/pa-landsvagsgatan-fanns-nastan-allt/

På Mården var det förstås inte så noga.

Där strålade bl. a. inbrottstjuvar och hälare samman efter nattens "övningar". Ja 1965 var Sverige ett helt annat samhälle - både på gott och ont. Jag var också med på den tiden och kommer fortfarande mycket väl ihåg hur det var fast inte heller i Göteborg. Landsvägsgatan var en gata som Kjell-Åke ofta frekventerade. Här bodde hans kompis Kent Sollenstedt ett tag och det var på denna gata han blev gripen för fylla kort tid innan försvinnandet. Böterna på 50 kr kom aldrig att bli betalda eftersom när han erhöll boten var han försvunnen - eller rättare sagt hade gått under jorden.

Publicerat 2021-06-21:

Senast redigerad av Skaraborg2 2021-06-25 kl. 17:41.
Citera
2021-06-27, 03:41
Medlem
Denna tråd spårade ur för flera årsen med "uppgiftslämnare" som talar om att vissa av grabbarna överlevde och levde "där och där". Det troliga är att dom alla dog 1965.
Citera
2021-06-27, 09:39
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturligt-urval
Denna tråd spårade ur för flera årsen med "uppgiftslämnare" som talar om att vissa av grabbarna överlevde och levde "där och där". Det troliga är att dom alla dog 1965.

Möjligt, men vi vet ju inget med säkerhet. Och det är ju "Skaraborg" hela tiden noga med att också säga. Det finns säkert "troll" i tråden. Jag uppfattar i alla fall "Skaraborg" som seriös. Hans forskning har kommit långt, även om den inte har nått ända fram. Han känner ju t ex till personer som i dag är i livet och som vet vad som hände, men de håller ju tyst. En liten tanke från min sida kan vara att om killarna dog 1965, så kanske de som vet hade kunnat låta sig "intervjuas" och bara bekräfta det. För att komma längre och närmare sanningen är nog en grävande journalist på SVT eller TV4 den bästa möjligheten.
Senast redigerad av RFT 2021-06-27 kl. 09:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in