2021-06-25, 17:17
Medlem
Kanske lite off topic, ber om ursäkt men är tvungen att berätta vad som hände mig i lumpen.

Vi övade radiotjänst och jag och min stridsparskamrat satt under ett träd på regementet och skickade olika radiomeddelanden. Detta var på sommaren, kanske strax efter midsommar. Helt plötsligt känner jag hur något landar i min nacke, detta något sprattlar och rör sig och jag blir rädd och känner efter med handen och känner då hur detta något är ludet och något mindre än min knytnäve. Så jag greppar tag i det i panik och slungar iväg det, vilket slumpmässigt råkar vara i trädets riktning och rätt in i trädet och ser då att det var en fågelunge. Så jag har med andra ord fått en liten fågelunge som gissningsvis hoppade ut från boet och försökte på sin första flygtur rätt ner i nacken. Stackaren hade oturen att landa på mig och dessutom oturen att bli kastat rätt in i ett träd, ingen rolig start på livet...

Jag har sällan haft så dåligt samvete.
Citera
2021-06-25, 17:28
Medlem
Giant Squids avatar
Har det framkommit vilken fågel det rörde sig om?
Såg en svensk bild från twitter nyligen där en Skata satte sig och började dricka ur en snubbes öl. Och i England verkar detta ha blivit ett riktigt problem.

Fulla fåglar ett stort semesterproblem
Citat:
De vinglar runt på stan och spyr under sin tid på semesterorter. Men det handlar inte om fulla britter utan om måsar.

De berusade måsarna har blivit ett problem på den brittiska sydkusten. Inte nog med att britterna själva festar loss rejält, den öl som de lämnar efter sig på uteserveringar och stränder passar måsarna på att dricka upp.

Resultatet blir förstås fulla måsar som inte bara låter hemskt utan också beter sig konstigt.

Även räddningstjänsten har varit inkopplad och fått jaga fulla fåglar.

– När vi kom fram hade den redan trillat ner från taket och satt och skakade på huvudet och försökte flyga. Den stank av öl och spydde på mig när jag fångat den, säger han till The Sun.
https://www.beernews.se/articles/fulla-faglar-ett-stort-semesterproblem/
Citera
2021-06-25, 17:28
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
https://sverigesradio.se/artikel/cafegast-dodade-fagel-som-tog-kaka

Citerar lite delar:

"En fågel av okänd art fick sätta livet till på onsdagen när den försökte ta en kaka från en cafégäst i centrala Karlskrona."

"Fågeln försökte ta kakan från gästen som blev arg och grep tag i fågeln och slängde den i marken. Fågeln skadades och dog kort därpå."

En annan cafegäst anmälde händelsen men som förväntat av polisen i Sverige så läggs princip alla utredningar ner.

Så jävla onödigt beteende.

Vad är problemet och vad har det med kriminalitet att göra? Vad är det för idiot som anmäler det här?
Citera
2021-06-25, 17:33
Medlem
MissDecibellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag ringer in det i morgon, funderar på en JO-anmälan också.

Jag tycker duvor är fina.

Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Vilken gentlemannafylla du hade igår, saklig, lugn och vänlig! En tvättäkta brännvinsadvokat

Har du vaknat och ringt in det än? Jag hoppas du gör det!

Haha! Kan inget annat än instämma fast jag hade inte kunnat formulera det lika bra som dig !!

Verkar dock inte som Tok-Frans har vaknat än och kan förtälja oss andra huruvida anmälan faktiskt upprättades om jaktbrott eller ej..
Citera
2021-06-25, 17:34
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yrkesk
Ja nu handlade det ju nog inte om en pilgrimsfalk mitt i en dykning.

Småfåglar är ganska snabba och svåra att fånga.
Citera
2021-06-25, 17:45
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Småfåglar är ganska snabba och svåra att fånga.
Det gäller att lura in dom i ett buskage då blir dom lättare att få tag på, det har jag sett hur katten gör. Utekatter har ihjäl ca, 17 miljoner fåglar om året. En mås mer eller mindre gör väl ingen sommar.

Jag har dåliga erfarenheter med ett riktigt bussläkte bland fåglarna. Den Indiska Djungel Kråkan, den snor allt som glittrar så fort den får chansen, den får inte komma och göra kaos i Sverige. En helt omöjlig fågel.
Citera
2021-06-25, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det gäller att lura in dom i ett buskage då blir dom lättare att få tag på, det har jag sett hur katten gör. Utekatter har ihjäl ca, 17 miljoner fåglar om året. En mås mer eller mindre gör väl ingen sommar.

Jag har dåliga erfarenheter med ett riktigt bussläkte bland fåglarna. Den Indiska Djungel Kråkan, den snor allt som glittrar så fort den får chansen, den får inte komma och göra kaos i Sverige. En helt omöjlig fågel.

Det finns även den Indiska hackspetten som retar andra fåglar tills de blir helt galna och börjar bete sig som den själv. Det går en dokumentär om den varje julafton på SVT runt 15:00.
Citera
2021-06-25, 18:14
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shermz
Vad är detta för jävla idiot till djurplågare? Ungdom? Gammal? Psyksjuk?
Nysvensk fattar du väl
Citera
2021-06-25, 18:17
Moderator
oilslicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Var det ett jaktbrott? Inget vapen och ingen fälla.

Citat:
Ursprungligen postat av Zitilites
Kakan var en fälla

Han kanske vickade kakan lite förföriskt och visslade?

Han skulle inte behövt kasta den i marken, men men nu blev det inget mer med det.
Citera
2021-06-25, 18:18
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Var det ett jaktbrott? Inget vapen och ingen fälla.
Om du kör på exempelvis ett rådjur med bilen och smiter från platsen så klassas även det som ett jaktbrott och hamnar i den statistiken.
Citera
2021-06-25, 18:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asgard82
Det finns även den Indiska hackspetten som retar andra fåglar tills de blir helt galna och börjar bete sig som den själv. Det går en dokumentär om den varje julafton på SVT runt 15:00.
Inte för att vara petig men den handlar om en Aracua
Citera
2021-06-25, 18:32
Medlem
alicia66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Nej nej!

Det här är humor på högsta nivå.

Tro mig, det kommer utredas som jaktbrott.
Då kan han gaps paragraf 28 dom alla galna jägare kör med för att undkomma jaktbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in