2021-06-21, 17:07
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Negersmurfen
Scientologerna i Malmö är väldigt aktiva på Instagram:
https://www.instagram.com/scientologymalmo/

De vill ge ett intryck av hur bra det är hos dem.

Här är en som gjort Studerandehatten:
https://www.instagram.com/p/COnh7rxgQOp/

Scientologer är ofta ganska roliga (ofta på ett omedvetet, men kanske ibland medvetet sätt) ifråga om hur positiva och "entusiastiska" de låter när de försöker att framställa sina Scientologi-erfarenheter på ett positivt sätt.

Detta i förhållande till graden av omedvetenhet (även om en del är medvetna om det) kring hur stora delar av de personer som dessa scientologer har i sina egna omgivningar och kring hur det omkringliggande samhället ofta ser på dem och på Scientologin...
Citera
2021-06-21, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Kul att höra detta minsta lilla (eller lite större?) medgivande...jag tror själv att många har blivit hjälpta av Scientologernas studieteknik, och jag tror även att många har blivit hjälpta av icke-Scientologi-relaterade kunskapsmängder kring studieteknologi...

Eftersom just denna tråd handlar om Scientologi ger jag vanligtvis "Scientologi-infallsvinkeln" (så som jag uppfattar den, även detta är ju olika från person till person), men det kan i sammanhanget sägas att på grundläggande Scientologi-nivå (Science of Survival (Vetenskapen om Överlevnad på svenska)) är det mer "hög-tonigt" att skaffa sig infallsvinklar från flera håll än att bara hålla sig till det som man redan känner till och tillämpar...

Det varierar (förstås?) från scientolog till scientolog exakt hur "besserwiss-rig" just den scientologen är, och jag hoppas att jag åtminstone ger ett bättre intryck än de allra mest "besserwiss-riga" scientologer som du har kommit kontakt med...

Jag tror på systematisk utvärderande metod i de flesta fall och en genomtänkt studieteknik är viktig. Jag är inte speciellt insatt i just er metod. En metod för studieteknik är nog alltid bättre än ingen helt enkelt.

De scientologer jag träffat är enbart en styck på den tiden ni var mer sekteristiska än idag. Vid diskussioner om er skyllde han på den klassiska "huvudvärken", en metod den sekteristiska scientologin lärde ut på den tiden. Om jag inte är helt fel på det?

Eftersom han faktiskt hade fått skallen intryckt av en hästspark en gång så var huvudvärken inget jag ville ifrågasätta.
Citera
2021-06-21, 22:02
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Jag har läst igenom det flera gånger men ser ingen koppling till verkligheten!
Författaren pratar om 4 Studiebarriärer varav den sista barriären Förutfattade meningar är ny!

Författaren måste ta ett exempel i tillvaron som man känner igen (ett fall där personen är normal i huvudet!) och att vanlig Teori och praktik med en vanlig ökning av svårighetsgraden inte har kunnat lösa det fallet, utan det var studieteknologin som löste det!

Tråkigt att höra att du inte tyckte dig få ut något av detta...lägger ingen större uppmärksamhet på att utveckla mer här och nu, men du är välkommen att återkomma ytterligare ifall du vill att jag skall se och det finns något som jag kan försöka utveckla i sammanhanget...

Utöver det kan jag åtminstone kort kring "normal i huvudet" nämna att barn och ungdomar (förstås) kan ha motsvarade svårigheter kring studier som "vuxna under normen" har i äldre ålder, men att det är normalt för deras utvecklingsstadium...

Detta var väl antagligen inte så svårt att räkna ut för dig själv, så skriver det mest för säkerhets skull för att i alla fall skriva något i min kommentar, och utifrån att "hellre konstatera det 'självklara' en gång för mycket" än att utgå från att någonting som förmodades vara självklart inte visade sig vara det...
Citera
2021-06-21, 22:23
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Jag tror på systematisk utvärderande metod i de flesta fall och en genomtänkt studieteknik är viktig. Jag är inte speciellt insatt i just er metod. En metod för studieteknik är nog alltid bättre än ingen helt enkelt.

Systematisk utvärderande metod låter som det är i enlighet med min egen inriktning, även om det säkert skiljer sig lite i formuleringar och praktisk metodik beroende på sammanhang...

Skulle man bli intresserad av Scientologins studiemetod är detta inte så svårt att hitta på internet, eller så frågar man någon som är aktiv Scientolog...men har du något som redan fungerar för dig brukar man som scientolog inte lägga större uppmärksam på en sådan person, utan personen kan själv återkomma när och om denne skulle bli intresserad längre fram i tiden...

Och, ja, det är nog oftast bättre att ha någon studieteknik än ingen alls..."dikena" (i stället för bildligt hålla sig mitt på vägen) är ifall man försöker att göra någonting för grundligt (vilket har påtalats i den här tråden att scientologi-studieteknologin försöker göra), eller för ytligt, men undviker man ytterligheterna finns det nog mycket som fungerar i åtminstone någon utsträckning...

Citat:
De scientologer jag träffat är enbart en styck på den tiden ni var mer sekteristiska än idag.

Då är jag med...Scientologi-kyrkan kan nog fortfarande vara ganska sluten, men t.ex. internet gör ju att många kommer kontakt med varandra ändå...

Citat:
Vid diskussioner om er skyllde han på den klassiska "huvudvärken", en metod den sekteristiska scientologin lärde ut på den tiden. Om jag inte är helt fel på det?

Jo, detta ingick väl mer eller mindre i symtom som studiebarriärerna beskrevs kunna ge upphov till...jag har väl inte upplevt några påtagliga symtom av just det slaget i samband med just studier, men däremot fick jag en riktigt rejäl huvudvärk en gång själv av att mentalt ha hamnat in i en sådan händelse av de slag som man kör i scientologins auditering utan att vara beredd på det...

Angående "brist på massa" som nämnts i andra inlägg, så är det ju skönare att ta lite promenader framför att nöta teori framför en dator eller bok en hel dag, och kan man dessutom besöka något som anknyter till det man studerar, desto bättre (detta i relation till huvudvärk och andra liknande symptom)...

Citat:
Eftersom han faktiskt hade fått skallen intryckt av en hästspark en gång så var huvudvärken inget jag ville ifrågasätta.

Precis, det ingår ju i Dianetik-praktiken att förfluten faktisk smärta kan ge upphov till psykosomatisk smärta, och det är ju mycket möjligt det perspektivet som personen skulle ha kommit att hänvisa till...
Citera
2021-06-21, 22:29
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Förstår inte hur man kan ge en sekt en chans, hur man kan ge en människoskapad religion en chans..

Hur kan man ge dom en chans?

Det är kopierat, det är plagiat, det är rena lögner.

Och folk vill att man ger dom en chans?

Sjuk ide.

Snart kommer någon och påstår att evolutionsteorin är sant också...

På grundläggande nivå (dianetik-böcker och så) menar åtminstone L. Ron Hubbard att Charles Darwin "gjorde ett bra" jobb, och uttrycker inte allt för höga tankar om "ren kreationism"...i annat scientologi-material som av scientologer anses vara "mer avancerat" förekommer dock inslag som nog inte får sägas tillhöra en vetenskapliga mittfåran (även om det också förekommer inslag på andra håll där senare perspektiv åtminstone ger viss giltighet åt enstaka delar av scientologin, men dock kanske inte kring alltför etablerade delar av sådant som evolutionsteorin...

Sedan är väl i och för sig en del av sådant som anses som "etablerad" vetenskap också i praktiken teorier, även om de inte har lyckats falsifieras...(jämför positiv bevisbörda och negativ bevisbörda)...men detta tillhör kanske åtminstone delvis till en annan diskussion...
Citera
2021-06-22, 18:52
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
På grundläggande nivå (dianetik-böcker och så) menar åtminstone L. Ron Hubbard att Charles Darwin "gjorde ett bra" jobb, och uttrycker inte allt för höga tankar om "ren kreationism"...i annat scientologi-material som av scientologer anses vara "mer avancerat" förekommer dock inslag som nog inte får sägas tillhöra en vetenskapliga mittfåran (även om det också förekommer inslag på andra håll där senare perspektiv åtminstone ger viss giltighet åt enstaka delar av scientologin, men dock kanske inte kring alltför etablerade delar av sådant som evolutionsteorin...

Sedan är väl i och för sig en del av sådant som anses som "etablerad" vetenskap också i praktiken teorier, även om de inte har lyckats falsifieras...(jämför positiv bevisbörda och negativ bevisbörda)...men detta tillhör kanske åtminstone delvis till en annan diskussion...

Alla glömmer bort att vetenskapen är ett försök att ersätta religion/paranormalt.

Alla glömmer bort att vetenskapen är en skapelse av anti Kristus att ersätta Gud.

Kommer aldrig att se Gud, Kommer aldrig att förstå Gud, Kommer aldrig att höra Gud.

Ifall använder metoder som omöjliggör det, var det inte möjligt att använda det som en metod.

Kan inte vara av vetenskapen men tillbe Gud, Kan inte vara av Gud och tillbe odjurets vetenskapen.

Varför låtsas vara intellektuell och häva ur sig "vetenskapliga studier" mm i en diskussion där det är högst förbjudet och olämpligt att beblanda sig med idoler och sekter för att finna genuin kunskap?
Senast redigerad av TwoThousand 2021-06-22 kl. 18:54.
Citera
2021-06-22, 19:39
Medlem
Jag tycker scientologerna är superfascinerande. När slår upp sina tält på stan tar jag gärna chansen och pratar lite med dem. De är ju regel snälla och tillmötesgående. Men vilka säljare som vill kränga på en sak är inte det å andra sidan?

Av dem jag pratat medär det ungefär samma mönster som går igen. De är många gånger arbetslösa, har personliga problem, kanske ekonomiska och liknande, dåligt självförtroende och ensamma.
Sånt tycker jag lyser igenom ganska så väl i de interaktioner jag haft med dem iaf.

Med detta sagt så har jag inget emot det egentligen. Många finner säkert ett sammanhang och gemenskap och att det är bra för dem att vara i ett sådant sammanhang. Så det är väl bra?

Ska man vara lite sarkastisk så är det väl inte svårt att i det större perspektivet inse att det är ett klassiskt (men skickligt!) pyramidspel där det finns vinnare på toppen och de på lägre nivåer som betalar för kalaset men är de ändå nöjda med detta, dvs att glädjen för att få vara med i en gemenskap överväger det ekonomiska bidrag som de på ett eller annat sätt bidrar med, ja men då är det väl kanon?
Citera
2021-06-22, 22:09
Medlem
Citat:
Tråkigt att höra att du inte tyckte dig få ut något av detta...lägger ingen större uppmärksamhet på att utveckla mer här och nu, men du är välkommen att återkomma ytterligare ifall du vill att jag skall se och det finns något som jag kan försöka utveckla i sammanhanget...

Utöver det kan jag åtminstone kort kring "normal i huvudet" nämna att barn och ungdomar (förstås) kan ha motsvarade svårigheter kring studier som "vuxna under normen" har i äldre ålder, men att det är normalt för deras utvecklingsstadium...

Detta var väl antagligen inte så svårt att räkna ut för dig själv, så skriver det mest för säkerhets skull för att i alla fall skriva något i min kommentar, och utifrån att "hellre konstatera det 'självklara' en gång för mycket" än att utgå från att någonting som förmodades vara självklart inte visade sig vara det...

Du missade vad jag menade!
Jag menar att en person som är så fullproppad med ”förutfattade meningar” att han har skriv och lässvårigheter är inte normal i huvudet, och jag tror inte att en sådan person existerar heller vilket är min uppfattning!

Citat:
DEN FJÄRDE STUDIEBARRIÄREN
Nyckeln till att låsa upp en superförmåga av läs- och skrivkunnighet
Studieteknologin fungerar fantastiskt och kan snabbt höja en persons IQ med 100 punkter,

Det är Bulletin 35, 2021-05-01!
Jag hörde aldrig talas om någon fjärde Studiebarriär inne på kyrkan på åttiotalet!
Men det verkar vara kopplat till Hubbard ändå med tanke på att författaren tar i så det förslår lik Hubbard! För vore det sant så höjs IQ från förståndshandikapp 65 till 165 IQ eller normal 100 till 200 IQ vilket ligger långt över Geni! Tänk vilken Reaktion det skulle bli runt dessa personer om det vore sant att intelligensen höjs från exempelvis; Förståndshandikapp till Geni, kan någonsin det vara möjligt utan att omgivningen blir helt entusiastisk och blir jätteintresserad av Scientologin? Och kommer in och vill ha service som i sin tur entusiasmerar sin omgivning! Men ingenting sådant har man sett!

Citat:
men hur är det med följande två problemområden?

1. Att inte lyckas få någon att börja med studieteknologin för att denne har för dålig läs- och skrivkunnighet.

Om en person är född i Sverige och har Läs och Skrivsvårigheter så beror det på att personen är Dyslektiker (dom kan inte koppla ihop bokstäver med hur dom låter), eller så har han ett förståndshandikapp! Se Dyslektikerförbundets sakframställning!
https://www.dyslexi.org/skrivknuten/dyslexi

Citat:

2. Att få någon att konsekvent kunna använda studieteknologin efter det att denna lärts ut.

En person kanske har slutat att använda den för den ger så lite resultat för att kunna motivera en att fortsätta, och har heller inte sett några inspirerande resultat inne på kyrkan eller dess omgivning heller, vilket får personen att vara säker på att Studieteknologin inte håller måttet!

Citat:
I bägge fallen är det så att det finns en enkel lösning och denna lösning är dessutom lösningen till en fjärde Studiebarriär. Än mer otroligt än så är att lösningen till den fjärde studiebarriären möjligtvis kan avlägsna behovet att behöva adressera de föregående tre - även om detta ännu inte har bekräftats med visshet.

Den fjärde studiebarriären är nu känd som: "Förutfattade meningar!"

Att hitta och lösa förutfattade meningar kring ord, data och erfarenheter hjälper till att göra gemensamma konceptuella erfarenheter förenliga och hanterar alla fenomen som man tidigare stötte på med den klassiska Scientologins studieteknologi.

Man åstadkommer detta med Metod 0-orduppklaring.
0 här ovan står för statik och inte siffran 0 inom matematiken. Anledningen till detta är att det här äger rum och hanterar förutfattade meningar som bildas före något missförstått ord etc. Jag har sett en timme av Nya Erans Scientologi-auditering av Metod 0 öka intelligensen och förmågan hos varelser med en ratio på 100:1 i förhållande till genomförda timmar av den klassiska Scientologi-processingen.

Metod-Noll-Orduppklaring har jag sett inne på kyrkan på åttiotalet och deras i bästa fall triviala resultat! Metod-Statik-Orduppklaring har jag aldrig hört talas om, men det är för mycket lugn, och stilla, stiltje inom eller utom kyrkan (Frizon eller andra alternativa Scientologirörelser) för att Superlitterata Varelser skulle ha uppstått, för hade dom uppstått så skulle dom satt hela världen i gungning!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2021-06-22 kl. 22:24.
Citera
2021-06-23, 11:29
Medlem
När jag gick och lade mig för att sova igår började jag fundera på Bulletin 35 av den 1 maj 2021 att den var underskriven, om än textad av L. Ron Hubbard, men han dog ju 1986? Vidare reflektion ”New Erans Scientologi” ”ESP”” Esperianism”? Då drog jag mig till minnes om en person som jag sett om på internet som utger sig för att Vara Reinkarnationen av Scientologikyrkans Grundare L. Ron Hubbard, och om det kan vara han som skrivit Bulletin 35? En bra artikel av Journalisen Tony Ortega här!
https://tonyortega.org/2020/07/05/scientology-is-dead-says-the-ex-con-claiming-hes-the-reincarnated-l-ron-hubbard/

jo visst är det han som skrivit Bulletin 35 här säljer han en volym för typ 15 kronor och utlovar med endast några minuter om dagen så blir man 100 gånger mer kapabel och smart? Jag menar om någon tror att något sådant finns utan att världen har satts i gungning (Jag har inte ens hört talas om det tidigare) så måste man vara bra djävla flummig i huvudet! Finns här på Esperianisms hemsida!
https://store.esperianisminstitute.com/products/estb-volume-1-issue-35-the-fourth-barrier-to-study

Att han är svag för överdrifter lik Hubbard är inte tillräckligt för att övertyga mig om Reinkarnationen i fråga stämmer! Extra ordinära påståenden kräver extraordinär bevisning! Ett hypotetiskt exempel; om en person kommer in på en Polisstation och är blåslagen och hävdar att han har blivit misshandlad så verkar det väl troligt att det stämmer! Men säger han att han blivit kidnappad av ett rymdskepp och nyss rymt så tror man nog snarare att han rymt från något mentalsjukhus, men visar han upp ett föremål som är gjord av utomjordiskt material som han tog med sig när han rymde, har han ju något som backar upp det han säger och blir därför svår att avfärda!
Citera
2021-06-23, 14:02
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
När jag gick och lade mig för att sova igår började jag fundera på Bulletin 35 av den 1 maj 2021 att den var underskriven, om än textad av L. Ron Hubbard, men han dog ju 1986? Vidare reflektion ”New Erans Scientologi” ”ESP”” Esperianism”? Då drog jag mig till minnes om en person som jag sett om på internet som utger sig för att Vara Reinkarnationen av Scientologikyrkans Grundare L. Ron Hubbard /.../

Jo, det är mycket riktigt den personen...jag har läst dina inlägg och skriver mer lite senare, men det här är i vilket fall hans första Nya Erans Scientologi-bulletin (fast de började kallas för TEKNISK ESPERIANISM-BULLETIN istället...han utgav även egna bulletiner och policybrev enligt den klassiska Scientologins format under 2017-2020):

Citera
2021-06-23, 14:06
Medlem
isasos avatar
Forts.

Utan att gå allt för mycket på om anledningen är för att en del Scientologer faktiskt tror att personen är den han säger att han är, ifall det är som Tony Ortega skriver angående personen i en tidigare artikel än den du länkade...:

Citat:
Why pay attention to Ron 2.0’s latest controversy?

Hey, there’s a pandemic lockdown going on. We need entertainment.

...eller av någon annan anledning, men personens facebook-grupp har växt med ungefär 30-40% i antal medlemmar sedan den här tiden förra året, vilket oavsett vad man själv tror, tycker och tänker om honom på sätt och vis gör honom "upstat" ur ett Scientologi-perspektiv (även om internet-relaterad statistik inte ingår i Scientologins policy i dess bokstavliga och mest ortodoxa bemärkelse), och då kommer sannolikt många Scientologer att åtminstone försöka göra en allra mest översiktlig egen bedömning kring detta, och personen kan, enligt "oberoende (independent) Scientologi-standard" i dagsläget anses vara åtminstone en Klass IV-auditör och OT VII eller OT VIII (även om många freezone-/oberoende Scientologer också visserligen kraftigt ifrågasätter omdömet hos den person som "qual-ade" detta...)

Jag är lite upptagen under eftermiddagen/kvällen idag, så skriver som sagt mer senare, eventuellt inkluderar jag att svara även på eventuella ytterligare meddelanden i tråden i mitt svar då också...
Citera
2021-06-23, 22:37
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Alla glömmer bort att vetenskapen är ett försök att ersätta religion/paranormalt.

Alla glömmer bort att vetenskapen är en skapelse av anti Kristus att ersätta Gud.

Kommer aldrig att se Gud, Kommer aldrig att förstå Gud, Kommer aldrig att höra Gud.

Ifall använder metoder som omöjliggör det, var det inte möjligt att använda det som en metod.

Kan inte vara av vetenskapen men tillbe Gud, Kan inte vara av Gud och tillbe odjurets vetenskapen.

Varför låtsas vara intellektuell och häva ur sig "vetenskapliga studier" mm i en diskussion där det är högst förbjudet och olämpligt att beblanda sig med idoler och sekter för att finna genuin kunskap?

Utifrån hur du uttrycker dig anar (utan att jag självklart vill utgå ifrån det) jag att du inte nödvändigt vis har särskilt mycket till övers för akademisk teologi och därmed inte för svensk-kyrkligt (och motsvarande för många andra samfund) prästerskap heller då detta kräver minst en magister-examen i teologi...

Jag länkar dock till detta, för att ge dig en möjligtvis att se scientologin utvärderas ifrån ett teologiskt perspektiv på kandidat-nivå: https://drive.google.com/file/d/14ftm-fkRuTnOLBFKzh1T_8brCTfBAWHV/view?usp=sharing

(Det är jag som har skrivit uppsatsen och jag har blankat ut lite delar nu innan jag postade den, eftersom uppsatsen är tre år gammal utan att det har arbetats på den, och jag bedömde att vissa delar blivit lite inaktuella...uppsatsen är inte godkänd, och därför inte helt finputsad språkligt/i formalian, och av hänsyn till handledarens integritet väljer jag att inte kommentera dennes kommentarer till i samband med senaste beskedet om icke godkänd.)

Eftersom du mycket möjligt inte kommer att vilja läsa hela (om du ens vill läsa något) tänker jag att det mest relevanta är att skumma stycke 2.2 och sedan kan du (allt är frivilligt förstås) läsa uppsats-sidan 31 (PDF-sidan 34),så får du dig iaf lite Bibel-ord till livs...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in