Citat:
Jag tycker scientologerna är superfascinerande. När slår upp sina tält på stan tar jag gärna chansen och pratar lite med dem. De är ju regel snälla och tillmötesgående. Men vilka säljare som vill kränga på en sak är inte det å andra sidan?
Av dem jag pratat medär det ungefär samma mönster som går igen. De är många gånger arbetslösa, har personliga problem, kanske ekonomiska och liknande, dåligt självförtroende och ensamma.
Sånt tycker jag lyser igenom ganska så väl i de interaktioner jag haft med dem iaf.
Med detta sagt så har jag inget emot det egentligen. Många finner säkert ett sammanhang och gemenskap och att det är bra för dem att vara i ett sådant sammanhang. Så det är väl bra?
Ska man vara lite sarkastisk så är det väl inte svårt att i det större perspektivet inse att det är ett klassiskt (men skickligt!) pyramidspel där det finns vinnare på toppen och de på lägre nivåer som betalar för kalaset men är de ändå nöjda med detta, dvs att glädjen för att få vara med i en gemenskap överväger det ekonomiska bidrag som de på ett eller annat sätt bidrar med, ja men då är det väl kanon?
Av dem jag pratat medär det ungefär samma mönster som går igen. De är många gånger arbetslösa, har personliga problem, kanske ekonomiska och liknande, dåligt självförtroende och ensamma.
Sånt tycker jag lyser igenom ganska så väl i de interaktioner jag haft med dem iaf.
Med detta sagt så har jag inget emot det egentligen. Många finner säkert ett sammanhang och gemenskap och att det är bra för dem att vara i ett sådant sammanhang. Så det är väl bra?
Ska man vara lite sarkastisk så är det väl inte svårt att i det större perspektivet inse att det är ett klassiskt (men skickligt!) pyramidspel där det finns vinnare på toppen och de på lägre nivåer som betalar för kalaset men är de ändå nöjda med detta, dvs att glädjen för att få vara med i en gemenskap överväger det ekonomiska bidrag som de på ett eller annat sätt bidrar med, ja men då är det väl kanon?
Det är nog sällan som scientologer som är någorlunda välbalanserade beter sig särskilt illa mot folk i allmänheten. Eftersom scientologin däremot har en s.k. Doctrine of Exchange (https://en.wikipedia.org/wiki/Doctrine_of_Exchange) kan man antagligen förvänta sig att många kan komma att vara lite korta i tonen mot personer som desaa scientologer inte uppfattar bidra antingen till samhället, till scientologin eller båda, vilket t.ex. i värsta fall kan uppfattas som onödigt otrevligt av utomstående, men det är nog knappast något som kommer att bli jättepåtagligt i något enstaka möte med en scientolog.
Det är ju en stor "sales-point" inom scientologin att man skall hitta en persons "ruin" (någonting som förstör personens liv, och då anses det att i stort sett varenda har åtminstone någonting som gör deras liv en hel del sämre än vad det borde kunna vara) för att därefter kunna presenterera scientologin för dem, problemet är väl att många personer historiskt sett inte har lyckats lösa sina liv med scientologin heller, och i åtminstone vissa fall har scientologi-engagemanget sannolikt kostat dem väldigt mycket på andra områden i deras liv.
När det gäller om scientologer är arbetslösa eller inte, så vet jag folk som har varit det, men umgås inte med jättemånga scientologer just i dagsläget...ifråga om att nå "väldiga karriärsmässiga och ekonomiska framgångar" så vet jag enstaka svenska scientologer (både inom Scientologikyrkan) som iaf är egna företagare (åtminstone enstaka av dem tjänar bra och går det ganska bra för), någon Scientologi-kyrkemedlem är artist och låtskrivare som ändå har någorlunda uppseende meritlista med enstaka artist- och låtskrivarsamarbeten, och någon enstaka scientolog undervisar akademiskt, men många inom Scientologi-kyrkan har t.ex. startat städbolag för att lösa problemet med att kanske annars ha svårt att kombinera ett yrkesliv med sitt scientologi-engagemang, och även om jag inte på något som helst vill förringa värdet av lokalvård (jag respekterar personligen allt samhällsnyttigt arbete), så kanske detta inte är kännetecknet för de allra största karriärsmässiga framgångarna i världshistorien (då flera av de mer återkommande skribenterna i denna tråd som bevisligen har insatthet i och personlig erfarenhet av scientologin t.ex. verkar lägga stor vikt vid akademiska meriter), även om det åtminstone är mer driftigt att äga ett städbolag än att arbeta som anställd på ett.
Dina två sista paragrafer kan jag i relativt stor utsträckning hålla med om, med reservationen att det är beklagligt ifall personernas engagemang när det verkligen kostar att vara med i scientologin beror på att dessa personer undanhålls information och att de skulle ha agerat annorlunda ifall de hade känt till den informationen som undanhållits.