2021-06-23, 22:37
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsgocrazy
Jag tycker scientologerna är superfascinerande. När slår upp sina tält på stan tar jag gärna chansen och pratar lite med dem. De är ju regel snälla och tillmötesgående. Men vilka säljare som vill kränga på en sak är inte det å andra sidan?

Av dem jag pratat medär det ungefär samma mönster som går igen. De är många gånger arbetslösa, har personliga problem, kanske ekonomiska och liknande, dåligt självförtroende och ensamma.
Sånt tycker jag lyser igenom ganska så väl i de interaktioner jag haft med dem iaf.

Med detta sagt så har jag inget emot det egentligen. Många finner säkert ett sammanhang och gemenskap och att det är bra för dem att vara i ett sådant sammanhang. Så det är väl bra?

Ska man vara lite sarkastisk så är det väl inte svårt att i det större perspektivet inse att det är ett klassiskt (men skickligt!) pyramidspel där det finns vinnare på toppen och de på lägre nivåer som betalar för kalaset men är de ändå nöjda med detta, dvs att glädjen för att få vara med i en gemenskap överväger det ekonomiska bidrag som de på ett eller annat sätt bidrar med, ja men då är det väl kanon?

Det är nog sällan som scientologer som är någorlunda välbalanserade beter sig särskilt illa mot folk i allmänheten. Eftersom scientologin däremot har en s.k. Doctrine of Exchange (https://en.wikipedia.org/wiki/Doctrine_of_Exchange) kan man antagligen förvänta sig att många kan komma att vara lite korta i tonen mot personer som desaa scientologer inte uppfattar bidra antingen till samhället, till scientologin eller båda, vilket t.ex. i värsta fall kan uppfattas som onödigt otrevligt av utomstående, men det är nog knappast något som kommer att bli jättepåtagligt i något enstaka möte med en scientolog.

Det är ju en stor "sales-point" inom scientologin att man skall hitta en persons "ruin" (någonting som förstör personens liv, och då anses det att i stort sett varenda har åtminstone någonting som gör deras liv en hel del sämre än vad det borde kunna vara) för att därefter kunna presenterera scientologin för dem, problemet är väl att många personer historiskt sett inte har lyckats lösa sina liv med scientologin heller, och i åtminstone vissa fall har scientologi-engagemanget sannolikt kostat dem väldigt mycket på andra områden i deras liv.

När det gäller om scientologer är arbetslösa eller inte, så vet jag folk som har varit det, men umgås inte med jättemånga scientologer just i dagsläget...ifråga om att nå "väldiga karriärsmässiga och ekonomiska framgångar" så vet jag enstaka svenska scientologer (både inom Scientologikyrkan) som iaf är egna företagare (åtminstone enstaka av dem tjänar bra och går det ganska bra för), någon Scientologi-kyrkemedlem är artist och låtskrivare som ändå har någorlunda uppseende meritlista med enstaka artist- och låtskrivarsamarbeten, och någon enstaka scientolog undervisar akademiskt, men många inom Scientologi-kyrkan har t.ex. startat städbolag för att lösa problemet med att kanske annars ha svårt att kombinera ett yrkesliv med sitt scientologi-engagemang, och även om jag inte på något som helst vill förringa värdet av lokalvård (jag respekterar personligen allt samhällsnyttigt arbete), så kanske detta inte är kännetecknet för de allra största karriärsmässiga framgångarna i världshistorien (då flera av de mer återkommande skribenterna i denna tråd som bevisligen har insatthet i och personlig erfarenhet av scientologin t.ex. verkar lägga stor vikt vid akademiska meriter), även om det åtminstone är mer driftigt att äga ett städbolag än att arbeta som anställd på ett.

Dina två sista paragrafer kan jag i relativt stor utsträckning hålla med om, med reservationen att det är beklagligt ifall personernas engagemang när det verkligen kostar att vara med i scientologin beror på att dessa personer undanhålls information och att de skulle ha agerat annorlunda ifall de hade känt till den informationen som undanhållits.
Citera
2021-06-23, 22:48
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
/.../ Metod-Statik-Orduppklaring har jag aldrig hört talas om /.../

Den Tekniska Esperianism-Bulletinen 33 - The Modern Definition Of Static utvecklar kring Esperianism-synen på Statik, men eftersom jag inte har tillgång till denna i översatt form dröjer det lite innan jag kan posta innehållet ifall detta fortfarande skulle vara relevant vid ett senare tillfälle...

Jag kan däremot posta ett litet utdrag ur den Tekniska Esperianism-Bulletinen 3 - PHASING - NUTIDA MENTAL ANDLIG PROCESSING:

Citat:
"Ordet Thetan betyder helt enkelt ande eller andlig varelse. Det antogs för att undvika den negativitet som associerades med orden ande och själ, vilka användes inom andra religioner och trossystem vid denna tidpunkt.

Man använde också ordet Statik och detta avsåg att beskriva naturen och karaktäristiken hos en andlig varelse.

Detta innebar “att vara överallt och ingenstans samtidigt, med förmågan att vara överallt och ingenstans på en och samma gång” “utan någon massa eller våglängd, och utan position i rymd eller tid.”

/.../

THETA-STATIKTEORIN

Givet att en statik eller andlig varelse är ingenstans och överallt på en och samma gång och faktiskt bara har förmågan att tänka eller föreställa sig en tanke, och därefter varsebli den tanken, verkar det som att det vi känner till som skapelse och universum, skapas och placeras mellan de elektromagnetiska banden hos Theta (ett annat ord för tankeenergi) och Statiken.

Huvudsakligen placerar en andlig varelse ut en tanke och därefter vibrerar den emot, eller ger resonans mot, statikens harmoni (som både kan vara stationär eller i rörelse på samma gång), och det som personen ursprungligen tänkte på kvarstår därefter mentalt, eller i personens minne.

Ifall tillräckligt många av dessa mentala minnen eller bilder och tankar kombineras, skapas med tiden en fysisk manifestation av dessa i det som är känt det som det fysiska universum.

Detta kan också vara en kombination av flertalet olika andliga varelser på en gång, och detta är mer eller mindre det som bildar “allmän verklighet”. Du förstår att allt detta äger rum mellan tanke och statik.

I övrigt avser jag fortfarande att se efter om det är något mer jag ville kommentera i dina inlägg, men nu är det lite sent, så får ta det någon kommande dag...postar du ett nytt inlägg under tiden inkluderar jag även detta i min nya utvärdering kring vad jag eventuellt vill kommentera...
Citera
2021-06-23, 22:58
Medlem
TwoThousands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isaso
Utifrån hur du uttrycker dig anar (utan att jag självklart vill utgå ifrån det) jag att du inte nödvändigt vis har särskilt mycket till övers för akademisk teologi och därmed inte för svensk-kyrkligt (och motsvarande för många andra samfund) prästerskap heller då detta kräver minst en magister-examen i teologi...

Jag länkar dock till detta, för att ge dig en möjligtvis att se scientologin utvärderas ifrån ett teologiskt perspektiv på kandidat-nivå: https://drive.google.com/file/d/14ftm-fkRuTnOLBFKzh1T_8brCTfBAWHV/view?usp=sharing

(Det är jag som har skrivit uppsatsen och jag har blankat ut lite delar nu innan jag postade den, eftersom uppsatsen är tre år gammal utan att det har arbetats på den, och jag bedömde att vissa delar blivit lite inaktuella...uppsatsen är inte godkänd, och därför inte helt finputsad språkligt/i formalian, och av hänsyn till handledarens integritet väljer jag att inte kommentera dennes kommentarer till i samband med senaste beskedet om icke godkänd.)

Eftersom du mycket möjligt inte kommer att vilja läsa hela (om du ens vill läsa något) tänker jag att det mest relevanta är att skumma stycke 2.2 och sedan kan du (allt är frivilligt förstås) läsa uppsats-sidan 31 (PDF-sidan 34),så får du dig iaf lite Bibel-ord till livs...

Gillar inte detta längre, för du vet mycket väl du kan till och med känna det på dig..

Guds barnen gillar inte villoläror och skriftlärda människor med en egen ideologi.

Har inte människan Gud med sig får inte vara i deras närhet och umgås med dom.
Citera
2021-06-23, 23:16
Medlem
Citat:
Det är nog sällan som scientologer som är någorlunda välbalanserade beter sig särskilt illa mot folk i allmänheten. Eftersom scientologin däremot har en s.k. Doctrine of Exchange (https://en.wikipedia.org/wiki/Doctrine_of_Exchange) kan man antagligen förvänta sig att många kan komma att vara lite korta i tonen mot personer som desaa scientologer inte uppfattar bidra antingen till samhället, till scientologin eller båda, vilket t.ex. i värsta fall kan uppfattas som onödigt otrevligt av utomstående, men det är nog knappast något som kommer att bli jättepåtagligt i något enstaka möte med en scientolog.

Det är ju en stor "sales-point" inom scientologin att man skall hitta en persons "ruin" (någonting som förstör personens liv, och då anses det att i stort sett varenda har åtminstone någonting som gör deras liv en hel del sämre än vad det borde kunna vara) för att därefter kunna presenterera scientologin för dem, problemet är väl att många personer historiskt sett inte har lyckats lösa sina liv med scientologin heller, och i åtminstone vissa fall har scientologi-engagemanget sannolikt kostat dem väldigt mycket på andra områden i deras liv.

När det gäller om scientologer är arbetslösa eller inte, så vet jag folk som har varit det, men umgås inte med jättemånga scientologer just i dagsläget...ifråga om att nå "väldiga karriärsmässiga och ekonomiska framgångar" så vet jag enstaka svenska scientologer (både inom Scientologikyrkan) som iaf är egna företagare (åtminstone enstaka av dem tjänar bra och går det ganska bra för), någon Scientologi-kyrkemedlem är artist och låtskrivare som ändå har någorlunda uppseende meritlista med enstaka artist- och låtskrivarsamarbeten, och någon enstaka scientolog undervisar akademiskt, men många inom Scientologi-kyrkan har t.ex. startat städbolag för att lösa problemet med att kanske annars ha svårt att kombinera ett yrkesliv med sitt scientologi-engagemang, och även om jag inte på något som helst vill förringa värdet av lokalvård (jag respekterar personligen allt samhällsnyttigt arbete), så kanske detta inte är kännetecknet för de allra största karriärsmässiga framgångarna i världshistorien (då flera av de mer återkommande skribenterna i denna tråd som bevisligen har insatthet i och personlig erfarenhet av scientologin t.ex. verkar lägga stor vikt vid akademiska meriter), även om det åtminstone är mer driftigt att äga ett städbolag än att arbeta som anställd på ett.

Dina två sista paragrafer kan jag i relativt stor utsträckning hålla med om, med reservationen att det är beklagligt ifall personernas engagemang när det verkligen kostar att vara med i scientologin beror på att dessa personer undanhålls information och att de skulle ha agerat annorlunda ifall de hade känt till den informationen som undanhållits.

Just personerna som blir engagerade i scientologin så tror jag nog egentligen inte det undanhålls i ordets rätta bemärkelse. Inte så att du är med, och sedan två år hux flux kommer kravet att du måste ta deras kurser som kostar 10 000kr styck. Ett mer talande exempel är nog kanske heroin. Det är väl extremt sällsynt att någon som aldrig knarkat börjar direkt med heroin. I princip alla vet ju att ett rus med heroin kan få dig beroende för livet och förstöra ditt liv. Även människor med begränsat förnuft och tragiska livsvillkor tror jag normalt sett förstår att inte göra ett sådant val. Nej jag tror, om vi ska ta knarktemat, att det istället är små små steg. Det börjar med alkohol, det blir gräs, det blir x, y, z och sedan när inget hjälper för ruset eller när man är helt avtrubbad/förstörd ser heroinmissbruk inte ut som någon större skillnad. Så misstänker jag det är med scientologin också. Steg för steg blir man "hooked" så de där dyra kurserna verkar fullkomligt självklara tror jag för dem som är i den situationen.

Säg att man kanske lever ett miserabelt liv och att detta då blir bättre med scientologin. Som sagt det blir tudelat i någon mening med både bra och dåligt. Men som du skriver så är de ju inte våldsamma eller att deras religion skulle vara särskilt destruktiv för dem själva (utöver då kanske kostnaden) eller samhället så om nu människor kan finna frid i detta jämfört med religioner där utövarna lätt verkar kunna förledas i tron att de ska förstöra eller döda andra människor, ja då känns scientologin som ett ganska bra alternativ.

Klart det måste finnas scientologer som har varit karriärmässigt framgångsrika men nånstans tror jag ändå att detta är mer undantag än regel i och med att det nog hos många skulle uppfattas skämmigt och udda och att det därmed av skamfaktorn inte lockar till sig gräddan av samhället direkt.

Jag hörde förresten för några år sedan i en p3-dokumentären om det där rättegångsfallet där deras heliga skrift blev publik och det var onekligen fascinerande att ta del av. Rena tramset med utomjordingar som koloniserade jorden och allt var det var och när man bara hör det sådär men med "rätt" utbildningar osv och att vara inne i tänket så kanske det hade varit mer begripligt.

Det hade varit kul om det är någon scientolog som ser är inne i denna tråd och kan kommentera lite kring detta.
Citera
2021-06-24, 15:50
Medlem
isasos avatar
Citat:
Citat:
/.../ Metod-Statik-Orduppklaring har jag aldrig hört talas om /.../
Den Tekniska Esperianism-Bulletinen 33 - The Modern Definition Of Static utvecklar kring Esperianism-synen på Statik, men eftersom jag inte har tillgång till denna i översatt form dröjer det lite innan jag kan posta innehållet ifall detta fortfarande skulle vara relevant vid ett senare tillfälle...

Eftersom du nämnde Statik ville jag fortfarande se till att få detta förmedlat...det finns säkert en del i dina inlägg som jag kan kommentera skriftligt utan att bara förmedla citat, men det får bli om någon dag, för nu är det snart dags att börja fira midsommar!

Citera
2021-06-24, 16:42
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TwoThousand
Gillar inte detta längre /.../

Fanns det något tillfälle i diskussionen då du kände dig lite mer ok angående den?

Citat:
Guds barnen gillar inte /.../ skriftlärda människor /.../

Jag antar att du med "skriftlärd" i sammanhanget avser ungefärligen en sådan innebörd som t.ex. förekommer i ett Bibel-ställe såsom Matt 23:1-12 (i bokstavlig bemärkelse en jude som var lärd i Gamla Testamentetet/Hebreiska Bibeln (Tanakh) eller t.ex. De fem Moseböckerna (Torah/Pentateuken) och mycket möjligt sådant som Mishnah, Talmud, Midrash och liknande (eller deras motsvarigheter vid den tidpunkten).

I överförd bemärkelse menar du möjligtvis någon som är insatt i både Nya Testmentet och Gamla Testamentet, samt eventuellt även övrig Kristen teologi (eller "teologi".))

Uppfattar du mig som någonting motsvarande får du väl tillämpa följande Bibel-ord:

Citat:
Sedan talade Jesus till folket och Sina lärjungar och sade: ”De skriftlärda och fariseerna har satt sig på Moses stol. Gör därför allt vad de lär er och håll fast vid det, men handla inte som de gör, för de säger ett och gör ett annat. (Matt 23:1-3)

(I bemärkelsen att om jag lär ut någonting som är i enlighet med Kristen tro kan du väl åtminstone ta till dig detta, men du behöver i övrigt inte agera som mig i bemärkelsen av att se någonting positivt med scientologin.)

Funkar inte det perspektivet, så åtminstone...:

Citat:
Men Jag (Jesus) säger er: Älska dina fiender och be för dem som förföljer er. (Matt 6:44)

Citat:
Håll fred med alla människor så långt det är möjligt och kommer an på er. (Rom 12:17)

...utan att för den sakens skull gå i par med någon som du inte uppfattar är troende på Kristus. (2 Kor 6:14-15)
Citera
2021-06-24, 17:21
Medlem
isasos avatar
Citat:

Just personerna som blir engagerade i scientologin så tror jag nog egentligen inte det undanhålls i ordets rätta bemärkelse. Inte så att du är med, och sedan två år hux flux kommer kravet att du måste ta deras kurser som kostar 10 000kr styck.

Kurserna och scientologins s.k. auditering är ju i stigande skala, där de första kurserna bara kostar någon hundralapp (och det erbjuds oftast även gratis onlinekurser, seminarier, filmvisningar och demonstrations-auditering), nästa steg kan kosta uppemot tusen kronor, därefter någon tusenlapp o.s.v.

Utifrån "inifrån"-perspektivet brukar det förväntas att en person som tar del av scientologi-praktiken också blir mer kapabel att tjäna pengar (och på andra plan) i takt med att denne gör framsteg inom scientologin, och de som blir kvar ser det nog ofta själva i stor utsträckning som att mycket av deras förmåga och talanger kommer ifrån scientologiframsteg (även om de helt klart både kan anse sig ha haft både förverkligad och oförverkligad förmåga kapabel redan innan de kom in i scientologin), medan personer som sedan eventuellt hoppar av eller slutar engagera sig i scientologin kan komma att tycka att de hade klarat sig lika bra eller bättre utan någon inblandning i scientologin överhuvudtaget...

Citat:
Ett mer talande exempel är nog kanske heroin. Det är väl extremt sällsynt att någon som aldrig knarkat börjar direkt med heroin. I princip alla vet ju att ett rus med heroin kan få dig beroende för livet och förstöra ditt liv. Även människor med begränsat förnuft och tragiska livsvillkor tror jag normalt sett förstår att inte göra ett sådant val. Nej jag tror, om vi ska ta knarktemat, att det istället är små små steg. Det börjar med alkohol, det blir gräs, det blir x, y, z och sedan när inget hjälper för ruset eller när man är helt avtrubbad/förstörd ser heroinmissbruk inte ut som någon större skillnad.

Scientologin betonar i stor utsträckning "graderade skalor", och det går ju både att se graderade skalor i bemärkelsen att göra framsteg och att (som du här ger ett bra exempel på) befinna sig på ett sluttande plan/i en nedåtgående spiral...sedan är ju (nämnt i förbifarten) scientologin relativt känt för sitt (i mångas uppfattning) kontroversiella (får man väl ändå säga) drogrehabiliteringsprogram som på allmänhetsnivå presenteras genom Scientologi-kyrkans "frontgrupp" Narconon.

Citat:
Men som du skriver så är de ju inte våldsamma eller att deras religion skulle vara särskilt destruktiv för dem själva (utöver då kanske kostnaden) eller samhället så om nu människor kan finna frid i detta jämfört med religioner där utövarna lätt verkar kunna förledas i tron att de ska förstöra eller döda andra människor, ja då känns scientologin som ett ganska bra alternativ.

Detta stämmer enligt egen uppfattning för huvuddelen av utövarna...som har nämnts av andra i tråden så tar journalister som t.ex. Tony Ortega upp en del av baksidorna med Scientologin, att ett antal människor faktiskt har råkat riktigt illa ut (även om jag tror att procentsatsen är en del hel lägre jämfört med t.ex. samtida militanta religionsutövningar, samt historiska utövningar av mången religion förringar inte detta att sådana förekomster kan vara verkliga tragedier för de inblandade och deras anhöriga...)

I sammanhanget av journalister såsom just Tony Ortega vill jag i förbifarten nämna att jag kan fortfarande tycka att hans perspektiv är lite väl ensidigt då han inte verkar försöka att se något som helst gott i scientologin, men Scientologi-kyrkan behöver nog "blåslampor" av ett liknande slag ifall det skall kunna ske en reformation av rörelsen, och i detta syfte är t.ex. Ortegas journalistik ändå ganska effektiv...

Citat:
Klart det måste finnas scientologer som har varit karriärmässigt framgångsrika men nånstans tror jag ändå att detta är mer undantag än regel i och med att det nog hos många skulle uppfattas skämmigt och udda och att det därmed av skamfaktorn inte lockar till sig gräddan av samhället direkt.

Jag har inte insikt i någon faktiskt statistik med procentsatser, men även där det förekommer utstickande eller anmärkningsvärda exempel i positiv bemärkelse får man också hålla i medvetande att det också förekommer många anmärkningsvärda bedrifter även av personer som inte är scientologer.

Ett exempel där en scientolog-relaterad person faktiskt är "världsbäst" är att grundaren själv, L. Ron Hubbard, faktiskt innehar världsrekordet i Guinness rekordbok för "Most published works by one author" (https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-published-works-by-one-author)

Citat:
Jag hörde förresten för några år sedan i en p3-dokumentären om det där rättegångsfallet där deras heliga skrift blev publik och det var onekligen fascinerande att ta del av. Rena tramset med utomjordingar som koloniserade jorden och allt var det var och när man bara hör det sådär men med "rätt" utbildningar osv och att vara inne i tänket så kanske det hade varit mer begripligt.

Det hade varit kul om det är någon scientolog som ser är inne i denna tråd och kan kommentera lite kring detta.

Detta relaterar antagligen till innehållet i följande artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenon_Panoussis (det förekom även en incident som hade med en svensk radiokanal att göra, men det var ju mer lokalt, och händelsen som finns i artikeln jag länkar till hade långt större proportioner.)

När man talar om "scientologins heliga skrift" brukar detta ofta på den (ö)kända(?) "OT III"-nivån (Operating Thetan (Opererande Thetan på svenska - Thetan betyder enkelt uttryckt ande eller själ), level III), vilken t.ex. beskrivs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi#F%C3%B6re_detta_hemliga_%22l%C3%A4ror% 22

(Uttrycken "scientologi-bibeln" eller "scientologernas bibel" kan också i begränsad bemärkelse syfta på ett verk med titeln "Excalibur Revisited: The Akashic Book of Truth" skrivet av en person under namnet Geoffrey C. Filbert (http://www.freezoneearth.org/pub/EXCALIBURpdf.zip), men detta är inget officiellt scientologi-verk utan ett verk där författaren, som bröt med L. Ron Hubbard vid tiden för utfärdandet av ett (ö)känt(?) scientologi-policy med titeln "Keeping Scientology Working", menar sig förklara och rätta till många av punkterna i scientologin som inte fungerar.

Filberts verk har åtminstone historiskt sett fått viss uppmärksamhet inom det s.k. Free Zone (https://sv.wikipedia.org/wiki/Free_Zone), men i praktiken har verk av andra personer med påtaglig scientologi-koppling oftast fått större uppmärksamhet, t.ex. Bill Robertson och David Mayo.

För att vara grundlig angående Filberts verk behöver man i vilket fall vara ganska insatt i scientologin i vilket fall...)

Det som i faktiska förhållanden vore närmre att se som "scientologernas bibel" utifrån deras eget perspektiv är annars boken "Dianetics: The Modern Science of Mental Health" (sv. "Dianetik: Hur Tanken Påverkar Kroppen", alternativ titel: "Dianetik: Den Moderna Vetenskapen om Modern Hälsa".)

Oavsett om jag kallar mig scientolog eller ej är jag nog tillräckligt insatt för att kunna svara på det mesta i ämnet, men ifall du fortfarande önskar fler infallsvinklar "inifrån" på ämnet scientologi kan vi hoppas att det dyker upp någon annan som kan och vill erbjuda detta...
Citera
2021-06-24, 18:43
Medlem
Citat:
Eftersom du nämnde Statik ville jag fortfarande se till att få detta förmedlat...det finns säkert en del i dina inlägg som jag kan kommentera skriftligt utan att bara förmedla citat, men det får bli om någon dag, för nu är det snart dags att börja fira midsommar!

Det här är klart intressant Statik, Elektromagnetism, etc för det har triggat ett gammalt minne! Den Svenske Fysikern 1882 - 1962 Gustaf Strömbergs book; ”The Autonomous Field”!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Str%C3%B6mberg

SPACE, TIME, AND ETERNITY BY GUSTAF STROMBERG I
In spite of the great advance in our knowledge of the physical world of space and time in recent years, little progress has been made in the field of research which deals with the relationship between the physical and the nonphysical worlds, sometimes referred to as the relationship between mind and matter, or, in popular language, between our body and our "soul."
https://www.sciencedirect.com/sdfe/pdf/download/eid/1-s2.0-0016003261907384/first-page-pdf

THEOSOPHIA
A Living Philosophy For Humanity
"THE SEARCHERS" DON'T MISS READING THIS BOOK!
The long-expected new book by Dr. Gustaf Stromberg, called The Searchers, has now been published. Though not a large work; it is nevertheless a major contribution to scientific and philosophical thought. The eminent astronomer and thinker develops further some of the leading thoughts expressed by him in The Soul of the Universe and elsewhere. Every student of the Ancient Wisdom should read this fascinating book written in the form of a discussion between a group of men. Dr. Stromberg's theory of the "Autonomous Field" is the closest scientific approach to the recognition of the existence of an astral pattern underlying all physical structures. The possibility of reincarnation is definitely hinted at in the Epilogue. The book his a spiritual appeal and sounds the note of high ethics. David McKay Co., Publishers, are to be congratulated for issuing this work. A more extensive analysis of it will appear shortly in the pages of Theosophia.
http://www.teozofija.info/Theosophia/Theosophia_Vol4_No6.htm

Teachers Guide
https://books.google.se/books?id=3g8iCwAAQBAJ&pg=PA197&lpg=PA197&dq=stromb erg+%22the+autonomous+field%22&source=bl&ots=dg1-Sdaere&sig=ACfU3U37GvwCT_4BnqpalXwJZgyB7OeVXQ&hl=s v&sa=X&ved=2ahUKEwiz-ZmX1rDxAhXE-yoKHVkCBtIQ6AEwBXoECA0QAw#v=onepage&q=stromberg%20 %22the%20autonomous%20field%22&f=false
The Autonoma Fältet av Gustav Strömberg är medvetandet!
Redovisat i länken ovan! Hur passar det in? Har du hört talas om det Autonoma Fältet tidigare?
Citera
2021-06-24, 18:49
Medlem
Citat:
Kurserna och scientologins s.k. auditering är ju i stigande skala, där de första kurserna bara kostar någon hundralapp (och det erbjuds oftast även gratis onlinekurser, seminarier, filmvisningar och demonstrations-auditering), nästa steg kan kosta uppemot tusen kronor, därefter någon tusenlapp o.s.v.

Utifrån "inifrån"-perspektivet brukar det förväntas att en person som tar del av scientologi-praktiken också blir mer kapabel att tjäna pengar (och på andra plan) i takt med att denne gör framsteg inom scientologin, och de som blir kvar ser det nog ofta själva i stor utsträckning som att mycket av deras förmåga och talanger kommer ifrån scientologiframsteg (även om de helt klart både kan anse sig ha haft både förverkligad och oförverkligad förmåga kapabel redan innan de kom in i scientologin), medan personer som sedan eventuellt hoppar av eller slutar engagera sig i scientologin kan komma att tycka att de hade klarat sig lika bra eller bättre utan någon inblandning i scientologin överhuvudtaget...

Scientologin betonar i stor utsträckning "graderade skalor", och det går ju både att se graderade skalor i bemärkelsen att göra framsteg och att (som du här ger ett bra exempel på) befinna sig på ett sluttande plan/i en nedåtgående spiral...sedan är ju (nämnt i förbifarten) scientologin relativt känt för sitt (i mångas uppfattning) kontroversiella (får man väl ändå säga) drogrehabiliteringsprogram som på allmänhetsnivå presenteras genom Scientologi-kyrkans "frontgrupp" Narconon.

Detta stämmer enligt egen uppfattning för huvuddelen av utövarna...som har nämnts av andra i tråden så tar journalister som t.ex. Tony Ortega upp en del av baksidorna med Scientologin, att ett antal människor faktiskt har råkat riktigt illa ut (även om jag tror att procentsatsen är en del hel lägre jämfört med t.ex. samtida militanta religionsutövningar, samt historiska utövningar av mången religion förringar inte detta att sådana förekomster kan vara verkliga tragedier för de inblandade och deras anhöriga...)

I sammanhanget av journalister såsom just Tony Ortega vill jag i förbifarten nämna att jag kan fortfarande tycka att hans perspektiv är lite väl ensidigt då han inte verkar försöka att se något som helst gott i scientologin, men Scientologi-kyrkan behöver nog "blåslampor" av ett liknande slag ifall det skall kunna ske en reformation av rörelsen, och i detta syfte är t.ex. Ortegas journalistik ändå ganska effektiv...

Jag har inte insikt i någon faktiskt statistik med procentsatser, men även där det förekommer utstickande eller anmärkningsvärda exempel i positiv bemärkelse får man också hålla i medvetande att det också förekommer många anmärkningsvärda bedrifter även av personer som inte är scientologer.

Ett exempel där en scientolog-relaterad person faktiskt är "världsbäst" är att grundaren själv, L. Ron Hubbard, faktiskt innehar världsrekordet i Guinness rekordbok för "Most published works by one author" (https://www.guinnessworldrecords.com/world-records/most-published-works-by-one-author)

Detta relaterar antagligen till innehållet i följande artikel: https://sv.wikipedia.org/wiki/Zenon_Panoussis (det förekom även en incident som hade med en svensk radiokanal att göra, men det var ju mer lokalt, och händelsen som finns i artikeln jag länkar till hade långt större proportioner.)

När man talar om "scientologins heliga skrift" brukar detta ofta på den (ö)kända(?) "OT III"-nivån (Operating Thetan (Opererande Thetan på svenska - Thetan betyder enkelt uttryckt ande eller själ), level III), vilken t.ex. beskrivs här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Scientologi#F%C3%B6re_detta_hemliga_%22l%C3%A4ror% 22

(Uttrycken "scientologi-bibeln" eller "scientologernas bibel" kan också i begränsad bemärkelse syfta på ett verk med titeln "Excalibur Revisited: The Akashic Book of Truth" skrivet av en person under namnet Geoffrey C. Filbert (http://www.freezoneearth.org/pub/EXCALIBURpdf.zip), men detta är inget officiellt scientologi-verk utan ett verk där författaren, som bröt med L. Ron Hubbard vid tiden för utfärdandet av ett (ö)känt(?) scientologi-policy med titeln "Keeping Scientology Working", menar sig förklara och rätta till många av punkterna i scientologin som inte fungerar.

Filberts verk har åtminstone historiskt sett fått viss uppmärksamhet inom det s.k. Free Zone (https://sv.wikipedia.org/wiki/Free_Zone), men i praktiken har verk av andra personer med påtaglig scientologi-koppling oftast fått större uppmärksamhet, t.ex. Bill Robertson och David Mayo.

För att vara grundlig angående Filberts verk behöver man i vilket fall vara ganska insatt i scientologin i vilket fall...)

Det som i faktiska förhållanden vore närmre att se som "scientologernas bibel" utifrån deras eget perspektiv är annars boken "Dianetics: The Modern Science of Mental Health" (sv. "Dianetik: Hur Tanken Påverkar Kroppen", alternativ titel: "Dianetik: Den Moderna Vetenskapen om Modern Hälsa".)

Oavsett om jag kallar mig scientolog eller ej är jag nog tillräckligt insatt för att kunna svara på det mesta i ämnet, men ifall du fortfarande önskar fler infallsvinklar "inifrån" på ämnet scientologi kan vi hoppas att det dyker upp någon annan som kan och vill erbjuda detta...

Ja du verkar onekligen insatt. Det här med Xenu och överbefolkningen på de 76 planeterna som skulle ha skett för 75 miljoner år sedan. Man blir ju lite nyfiken på dessa planeter. Var fanns dessa? Vad var det för typ av planeter?
Citera
2021-06-24, 21:40
Medlem
isasos avatar
Citat:
Det här är klart intressant Statik, Elektromagnetism, etc för det har triggat ett gammalt minne! Den Svenske Fysikern 1882 - 1962 Gustaf Strömbergs book; ”The Autonomous Field”!
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustaf_Str%C3%B6mberg

SPACE, TIME, AND ETERNITY BY GUSTAF STROMBERG I
In spite of the great advance in our knowledge of the physical world of space and time in recent years, little progress has been made in the field of research which deals with the relationship between the physical and the nonphysical worlds, sometimes referred to as the relationship between mind and matter, or, in popular language, between our body and our "soul."
https://www.sciencedirect.com/sdfe/pdf/download/eid/1-s2.0-0016003261907384/first-page-pdf

THEOSOPHIA
A Living Philosophy For Humanity
"THE SEARCHERS" DON'T MISS READING THIS BOOK!
The long-expected new book by Dr. Gustaf Stromberg, called The Searchers, has now been published. Though not a large work; it is nevertheless a major contribution to scientific and philosophical thought. The eminent astronomer and thinker develops further some of the leading thoughts expressed by him in The Soul of the Universe and elsewhere. Every student of the Ancient Wisdom should read this fascinating book written in the form of a discussion between a group of men. Dr. Stromberg's theory of the "Autonomous Field" is the closest scientific approach to the recognition of the existence of an astral pattern underlying all physical structures. The possibility of reincarnation is definitely hinted at in the Epilogue. The book his a spiritual appeal and sounds the note of high ethics. David McKay Co., Publishers, are to be congratulated for issuing this work. A more extensive analysis of it will appear shortly in the pages of Theosophia.
http://www.teozofija.info/Theosophia/Theosophia_Vol4_No6.htm

Teachers Guide
https://books.google.se/books?id=3g8iCwAAQBAJ&pg=PA197&lpg=PA197&dq=stromb erg+%22the+autonomous+field%22&source=bl&ots=dg1-Sdaere&sig=ACfU3U37GvwCT_4BnqpalXwJZgyB7OeVXQ&hl=s v&sa=X&ved=2ahUKEwiz-ZmX1rDxAhXE-yoKHVkCBtIQ6AEwBXoECA0QAw#v=onepage&q=stromberg%20 %22the%20autonomous%20field%22&f=false
The Autonoma Fältet av Gustav Strömberg är medvetandet!
Redovisat i länken ovan! Hur passar det in? Har du hört talas om det Autonoma Fältet tidigare?

Hade egentligen tänkt att ta ledigt resten av dagen, men insåg att jag hade ganska mycket material som känns ok att lägga upp och som jag kan lägga upp utan att behöva lägga någon större tid och något större arbete på sammanställningen, så här kommer det: https://docs.google.com/document/d/19b2Aw0J6hPX9ZJEud-wzyZCREhFDwlx2OO87_fRe0Xo/edit

Dina länkar känns potentiellt intressanta "på riktigt" (med "på riktigt" menar jag uppriktigt att mitt intresse ligger närmre Starkt Intresse än Milt Intresse)...nu kollar jag inte dessa ikväll, men mycket möjligt att jag delar något av detta på facebook med mina vänner som både studerar "icke-Scientologi/icke-Esperianism"-relaterad naturvetenskap OCH Scientologi och/eller Esperianism...

Får jag någon intressant kommentar postar jag den här sedan...glad midsommar!
Citera
2021-06-28, 21:57
Medlem
Blackra1ns avatar
Från Mike Rinders Twitter
A touching tribute from Leah to our friend Ron Miscavige who sadly passed away today.
Citera
2021-06-28, 22:40
Medlem
isasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackra1n
Från Mike Rinders Twitter
A touching tribute from Leah to our friend Ron Miscavige who sadly passed away today.

Jag har läst Ron Miscavige's bok Ruthless (detta brukar oftast inte nämnas i sammanhanget, men den är skriven tillsammans med en person som heter Dan Koon)...

Något som jag tyckte var positivt med boken var att Ron Miscavige uttryckte sig ha fått ut positiva upplevelser av Scientologin.

Något lite lätt störande (men detta är kanske mest är ur ett Scientologi-perspektiv, en del andra skulle kanske uppfatta uttalandet som ädelt) var när Ron Miscavige i avslutningen av boken använde orden (fritt översatt, då jag läste på engelska): "David, jag förlåter dig!".

För Scientologi-perspektivet:

Citat:
Om det finns någon helgonlik egenskap, så är det inte att förlåta. ”Förlåtelse” innebär att acceptera det dåliga i en gärning. Det finns ingen anledning att acceptera det. Dessutom måste man beteckna gärningen som dålig för att kunna förlåta den. ”Förlåtelse” är en handling på en mycket lägre nivå och är tämligen fördömande. (Från artikeln "Vad är Storhet?" av L. Ron Hubbard)

(Men det brukar ju ofta anses att man skall hedra det bästa av nyligen avlidna personers minnen, så jag skall inte gå in alltför mycket mer i ämnet varken i den ena eller andra riktningen...tack för delandet!)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in