2021-06-22, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Ja, av kända skäl.

Den var inte färdigutvecklad.

Finns det annat skäl?
Citera
2021-06-22, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Den var inte färdigutvecklad.

Precis.
Citera
2021-06-22, 14:16
Medlem
Citat:
Precis.

Och därmed är ju inte deras upphandling att jämföra med den finska där Gripen t ex har lägst kostnad (vad jag kan begripa).

Att F-35 är ett billigt lågbudgetplan jämfört med mäktiga Eurofighter är ju sedan gammalt.
Citera
2021-06-22, 14:38
Medlem
Citat:
Och därmed är ju inte deras upphandling att jämföra med den finska där Gripen t ex har lägst kostnad (vad jag kan begripa).

Att F-35 är ett billigt lågbudgetplan jämfört med mäktiga Eurofighter är ju sedan gammalt.

Varken Schweiz eller Finland letar efter det billigaste planet.

De kräver att ett flygplan kan levereras (i antal) och driftas inom givna ekonomiska ramar (och F-35 kvalar här, till mångas förvåning!) och väljer sedan det plan de anser är det bästa i/för deras försvarsorganisation, med en given tidshorisont.
Citera
2021-06-22, 14:42
Medlem
Citat:
Varken Schweiz eller Finland letar efter det billigaste planet.

De kräver att ett flygplan kan levereras (i antal) och driftas inom givna ekonomiska ramar (och F-35 kvalar här, till mångas förvåning!) och väljer sedan det plan de anser är det bästa i/för deras försvarsorganisation, med en given tidshorisont.

Men Gripen är fortfarande ett alternativ för Finland som inte beaktades i Schweiz.

Jag ser nog det fortfarande öppet mellan F-18, F-35 och JAS39
Citera
2021-06-22, 15:02
Medlem
Citat:
Men Gripen är fortfarande ett alternativ för Finland som inte beaktades i Schweiz.

Jag ser nog det fortfarande öppet mellan F-18, F-35 och JAS39

I Finland, ja. Och i Schweiz är antagligen kandidaterna Super Hornet, F-35 och Rafale. Det "franska alternativet" innebär nog några rejäla hinder i Finland, men kan ha en viss positiv klang i Schweiz.
Citera
2021-06-22, 15:07
Medlem
Citat:
I Finland, ja. Och i Schweiz är antagligen kandidaterna Super Hornet, F-35 och Rafale. Det "franska alternativet" innebär nog några rejäla hinder i Finland, men kan ha en viss positiv klang i Schweiz.

Ja alltså Skandinavien har ju militärt samarbeta med UK och USA allihopa- Vi är helt utanför Frankrikes intresseområde.

Vill man ha en leverantör som sitter i FNs säkerhetsråd så går vi till UK eller USA, inte Frankrike. För Schweiz är det en annan femma.

Jag tror inte finnarna bekymrar sig över samma saker som bilköpare gör.
Citera
2021-06-22, 15:23
Medlem
Citat:
Ja alltså Skandinavien har ju militärt samarbeta med UK och USA allihopa- Vi är helt utanför Frankrikes intresseområde.

Vill man ha en leverantör som sitter i FNs säkerhetsråd så går vi till UK eller USA, inte Frankrike. För Schweiz är det en annan femma.

Jag tror inte finnarna bekymrar sig över samma saker som bilköpare gör.

När det gäller Rafale tror jag att finländarna ser mer till det praktiska, snarare än till det politiska. Ett system som inte är anpassat AMRAAM och dess efterträdares (AIM-120 / AIM-260) tror jag till exempel inte är så attraktivt för den finska Försvarsmakten. Det kan nog också finnas andra utmaningar, tekniskt och praktiskt .
Citera
2021-06-22, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Dock fortfarande svårt att efterlikna flygning. Att gå från 1 g till minus 6 g och tillbaka till 1 g på kort tid blir nåt annat än en långsam acceleration.
Mina grannar, som råkar ha en stor jaevla centrifug där de torterar piloter hela dagarna, garvar åt ditt exempel med negativa g. De hälsar att det är piloten och inte deras elmotorer som sätter gränsen, går tydligen utmärkt att simulera hela envelopen för Gripen.
Citera
2021-06-22, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jailb8
Mina grannar, som råkar ha en stor jaevla centrifug där de torterar piloter hela dagarna, garvar åt ditt exempel med negativa g. De hälsar att det är piloten och inte deras elmotorer som sätter gränsen, går tydligen utmärkt att simulera hela envelopen för Gripen.

Ja, det går att få en massa G hit och dit, men inte i närheten av lika snabba förändringar som i ett riktigt plan. Lycka till att gå från 0 till 9 G lika snabbt i centrifug som i Gripen.
Citera
2021-06-22, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfman
Ja, det går att få en massa G hit och dit, men inte i närheten av lika snabba förändringar som i ett riktigt plan. Lycka till att gå från 0 till 9 G lika snabbt i centrifug som i Gripen.
Profilerna i centrifugen är gjorda explicit för att likna Gripen. (Den bygger g långsammare än en renodlad aerobatickärra, likt de som susar runt i Red Bull Air Races. Styrsystemet har begränsningar för att skona struktur och pilot.)
https://www.youtube.com/watch?v=O7F6aJo1BIQ
Citera
2021-06-23, 08:29
Medlem
Discgears avatar
Citat:
Men din logik kan man ju också säga att flera timmar med träning i simulator frigör flera timmar i luften för just suveränitetshävdande uppdrag. Färre timmar där piloter studerar skärmar och trycker på knappar i luftrummet över norra Sverige, och fler timmar på spaning i luftrummet runt Gotland, så att säga.
Grundläggande flygträning görs med skolflygplan. Varje flygtimma som flygvapnet genomför med Gripen, är närvaro i luftrummet och försvar av vår suveränitet. Om piloterna sitter bakom simulatorer minskar den närvaron. Jämför med polis synlig i samhället eller polis på kontor. För övrigt är nog både Gotland och de norra delarna lika strategiskt utsatta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in