2021-06-18, 07:20
Bannlyst
Spännande tider. SD och V gör gemensam sak som en desperat åtgärd att få realpolitisk makt. Uppenbarligen, i likhet med deras aningslösa väljare, helt omedvetna om att de själva kommer att förlora mest på det här.

Strategisk begåvning har aldrig varit dessa partiers paradgren. Påminner mer om chimpanser med pensel. Att de står utanför djupare politiskt samarbete är helt i sin ordning.
Citera
2021-06-18, 07:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
HGF är ett skämt. De finns bara till för att vara ett kampanjverktyg åt sosseriet vart fjärde år så som jag ser det. Sett i ljuset av den värdestegring på fastigheter som varit, så blir det än mer märkligt.

Jag tänker att (V) gör rätt som sätter ner foten, men jag vet inte om de har en bra plan för hur vi ska kunna komma till rätta med vår dysfunktionella bostadsmarknad. Det största problemet tycker jag är när det inte finns vettiga bostäder, till vettiga kostnader, för människor som så att säga ska starta upp sina normala liv.

Som student fungerar annars det mesta. När jag pluggade utomlands så bodde vi sex personer i en trea, och sov på madrasser på golvet. Vi hade inte råd med annat. Vi hade inte ens kylskåp.

Det var en härlig tid ändå.

Tveklöst så.
Men detta är ju till 100% ett problem orsakat av massinvandring.
Och massinvandring vill V ha. Så det blir lite av ett moment 22.

Fö så hade kanske marknadshyror fungerat om vi inte haft detta och det hade varit ett naturligt och sunt överskott på hyresbostäder.
Precis som det var fram till nån gång på 90-talet.
Senast redigerad av MrStreamer 2021-06-18 kl. 08:03.
Citera
2021-06-18, 07:21
Medlem
DEGOStar är konstig - de samarbetare med azozialdemokraterna och hotar att fälla Rumpnisse
på en fråga.

Är detta smart? Nej

Vad är smart - svar detta.

Vi inom V är inte nöjda med Er bostadspolitik

Därför kräver jag Degostar att få bli Bostadsminister redan i morgon.

Vårt Kommunistparti är mycket större än Menlöza Partiet som ni faktiskt har gett ministerposter.

Detta anser vi är mycket bättre än att ställa misstroendevotum, men det kommer vi att göra
om vi inte får Bostadsministerposten
Citera
2021-06-18, 07:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
När du producerar halmgubbar istället för att bemöta det du citerar så har jag inget val.

Nej, dom röstade för att få sina anti-Sovjet-reformer genomförda.

Förstår du verkligen inte det.

Det finns ett skäl för S att gå med på att leverera åt C. Är du förvånad över det eller, varför skriver du det här. Det är väldigt omotiverat. Försöker du byta samtalsämne eller vad?
Att få några "anti-sovjet reformer" genomförda, när flera av dem dessutom skjutits ned på punkt efter punkt samtidigt som man medverkat till en S/MP regering är knappast en vinst för borgerligheten på det stora hela om man överväger fördelar och nackdelar. Men eftersom du inte ens vet vilka befogenheter en regering faktiskt har så förstår jag att du skriver som du gör.

S levererar några småsaker åt C samtidigt som S åtnjuter alla dess befogenheter en regering har. Svensk politik är inte bara 73 punkter om du nu förstått det. De som vann grovt på detta är S. Varför tror du annars de gick med på januariavtalet? Dessutom ett avtal där flera nyliberala reformer röstats ned av en riksdagsmajoritet. På vilket sätt tjänade Annie Lööf på detta avtal?
Citera
2021-06-18, 07:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jo av de skäl jag angav.
Det du kan göra är att hävda att V redan befinner sig på botten, och kan inte komma längre ned map förtroende. Alla ser dom redan som höns.

Iaf blev du svarslös.

Löfven kan utlysa nytt val. Då vet vi inte hur mandaten fördelar sig alls. Vi får vänta med spekulationerna tills han isåf gör det.

Ny talmansrundor kan det bli och då måste UK ha förberett sig så det inte blir samma misslyckande som förra gången. Sedan kan naturligtvis SD stoppa UK. Att inte samarbeta är dom ju duktiga på.
Tvärtom. V kommer få fler väljare eftersom de visat att de har bollar och inte längre är dörrmattor. Centerpartiet kan inte räkna med vänsterpartiets mandat om inte centern förhandlar med V.

Snarare du som blev svarslös när du försöker få det allmänt känt vad som är höger och vänster när du inte ens kan göra en djupgående analys mer än att kalla SD "sovjet" bara för att de är lite mer vänster i vissa förslag. Det du säger är "tämligen vedertaget" verkar inte vara "tämligen vedertaget" för andra experter. Så varför har du mer rätt än dessa i dina definitioner av höger-vänster skalan?

Ja, och om Löfven utlyser extra val så kommer M/KD/SD ha en god chans att nå en majoritet, vilket är min poäng. Så vad vill du ha sagt?

Om det blir nya talmansrundor med dagens mandatfördelning så är det ändå bättre än att Löfven sitter som regerande statsminister då oppositionen tjänar på att Löfven inte sitter vid makten en dag för mycket. Samtidigt som centerpartiet måste bekänna färg. Ska de välja Löfven och vänsterpartiet eller Kristersson och SD?
Citera
2021-06-18, 07:27
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Han kan få det ja, men inte sannolikt att det kommer att ske.
Du verkar inte fatta att dom borgerliga vill avsätta Löfven, inte hjälpa honom.
Menlöst att diskutera med en idiot som dig, ingen håller med dig, så gå och lägg dig nu.

Du har svårt för att hålla två saker i huvudet samtidigt.

Ja de vill avsätta Löfven och bilda en M-regering och är beredda att ge löften till V för att få deras stöd att göra det. Men om V inte nappar utan fortsätter att rösta nej till en M-regering så kommer S fortsätta att regera och kan fortsätta med sin JÖK. Då kan de alltså lägga fram förslaget om marknadshyror och det kommer sannolikt få majoritet då även M+KD sannolikt kommer stödja det.

Citat:
Ursprungligen postat av RandomSvenskDude
Vi kommer nog inte längre här.. Vi kan ju surra mer efter omröstningen på måndag så vet vi vem av oss som fick rätt.

Peace and out.

Då har du inte förstått något alls för jag har sagt att Löfven mycket väl kan röstas ned på måndag men att det inte kommer innebära att han slutar vara statsminister. Möjligen kan han tycka att det är ett bra tillfälle att lämna över till Maggan men en sosse-regering kommer vi ändå att ha.

Citat:
Ursprungligen postat av Patch1
Så det avgörs på riktigt på måndag alltså? Det är först om det faktiskt sker då som jag tror på skiten. Vänsterpartiet är fega töntar som aldrig verkar göra verklighet av sina töntiga hot. Tills vidare utgår jag ifrån att inget sker och allt rullar på som vanligt till september 2022.

Nej på måndag sker endast det första slaget men kriget fortsätter efter det. Det intressanta nästa steget om Löfven röstas ned är om han ska utlysa extra val eller inte.

Det är också förväntat att Löfven ska pensionera sig snart och frågan är när han och partiet tycker tillfället för det är rätt. Det innebär dock inte något maktskifte.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-18 kl. 07:32.
Citera
2021-06-18, 07:28
Medlem
Stenevi i MP sa nyss P1 Morgon att hon trodde på samtal i helgen skulle kunna förhindra omröstning av idioten nu på måndag.
Skulle inte bli förvånad. Sverige är Sverige är Sverige.

Frågan är hur mycket skada Dadgostar då skulle ta.
Inte mycket tror jag. Hennes väljare är nöjda och stolta över att hon vågade ställa till rabalder under några dagar. Hon visade S och C att V i fortsättningen inte kan köras över utan att havet börjar storma.

Det blev vinsten för V och förslaget om fri hyressättning i nybyggnation gör sina remissrundor och läggs fram i lag på nyåret sockrat med snömos så att V, och S, kan se sig som segrare för hyresgästerna.

Och Lööf tiger still för hon vet att hon fick igenom sin vilja med första bräschen mot hyresgäster och för fastighetsägarna. Det rullar på mot finska vägen.
Citera
2021-06-18, 07:32
Medlem
arbetets avatar
Som det ser ut och som alla bedömare tycks vara ense om så blir det slut med JÖK-regeringen på måndag. Om inte Stefan Löfven återigen lyckas med konststycket att avvärja hotet. Men det ser mörkt ut. En väg vore ju att han ringer upp HGF och får dem med på förslaget som han gjorde med LAS där han ringde upp sin gamla fack-polare. Jag är dock tveksam till att det skulle funka den här gången HGF är ganska fundamentalistiska i frågan och jag tror inte att de är så pigga på att avskaffa sig själva.

Men man vet aldrig som sagt var.

"Makten framför allt" tycks vara det man lever för bland socialdemokrater och HGF är i princip en informell del av partiet.
Citera
2021-06-18, 07:34
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stallbackshjonet
Stenevi i MP sa nyss P1 Morgon att hon trodde på samtal i helgen skulle kunna förhindra omröstning av idioten nu på måndag.
Skulle inte bli förvånad. Sverige är Sverige är Sverige.

Frågan är hur mycket skada Dadgostar då skulle ta.
Inte mycket tror jag. Hennes väljare är nöjda och stolta över att hon vågade ställa till rabalder under några dagar. Hon visade S och C att V i fortsättningen inte kan köras över utan att havet börjar storma.

Det blev vinsten för V och förslaget om fri hyressättning i nybyggnation gör sina remissrundor och läggs fram i lag på nyåret sockrat med snömos så att V, och S, kan se sig som segrare för hyresgästerna.

Och Lööf tiger still för hon vet att hon fick igenom sin vilja med första bräschen mot hyresgäster och för fastighetsägarna. Det rullar på mot finska vägen.

Ja, men det förekommer å andra sidan mycket önsketänkande nu från (Mp). Det är en form av krisreaktion från henne och den där andra lismande byfånen vars namn jag inte ens lyckats lära mig. Miljöpartiet är i vanlig ordning i fullständig otakt med verkligheten.
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2021-06-18 kl. 07:37.
Citera
2021-06-18, 07:35
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Spännande tider. SD och V gör gemensam sak som en desperat åtgärd att få realpolitisk makt. Uppenbarligen, i likhet med deras aningslösa väljare, helt omedvetna om att de själva kommer att förlora mest på det här.

Strategisk begåvning har aldrig varit dessa partiers paradgren. Påminner mer om chimpanser med pensel. Att de står utanför djupare politiskt samarbete är helt i sin ordning.

Vad tänker du att V ska göra då? Bara släppa fram S hela tiden?

Nej, V gör helt rätt. Dom har en bra chans nu att ta väljare från S.
Citera
2021-06-18, 07:37
Medlem
arbetets avatar
Bra analys av Johan Hakelius väl värd att läsa i sin helhet. Jag tar med slutklämmen här:

MY LITTLE PONY MOT BUKLANDNING
Egentligen handlar misstroendet mot Löfven varken om S eller V. Det handlar om Centerns ovilja att acceptera verkligheten.
/.../DET VI SER nu är helt enkelt en rätt dyr och omständlig läxa för att lära Centerpartiet att en vänsterregering som driver högerpolitik är ungefär som flygande enhörningar mot drömska regnbågar: kul idé, men en fantasi.
https://www.fokus.se/2021/06/my-little-pony-mot-buklandning/
Citera
2021-06-18, 07:43
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Futurist
Schweiz anyone?
I wish..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera