2021-06-18, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laxrulle
Inte helt orimligt att Annie viker sig.
Det blir ju en triumf för både S och V.
Ingen triumf för S. Knappast ens för V, du tar partiets offentliga skrikande som representativt för dess klassidentitet.
Citera
2021-06-18, 05:53
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eoku
S, V och SD har tillsammans majoritet i riksdagen. Och med tanke på deras partiprogram och historia, så borde alla tre partierna vilja att Svenska staten ska vara stor och stark och åtminstone äga all mark i landet.
Så om SD kunde slopa sina krav på minskad invandring, och istället fokusera på att göra Sverige stort och starkt, så borde de tre partierna tillsammans kunna bygga upp ett välfungerande Sverige.
Och då slipper vi kapitalister och liberaler i regeringen!

Det är främst MP o C som står bakom den oansvariga migrationspolitiken. Tradionellt vill ju icke globalister kontrollera invandringen för att minimera negativa effekter på "arbetarklassen"
Citera
2021-06-18, 06:03
Medlem
Soterns avatar
Hur ska Liberalerna och Vänstern hantera detta? Om det blir en ny talmansrunda, vilket enligt mig är mer troligt än ett nyval, ska då Liberalerna rösta för Löfven?
Gör de det, har de definitivt ställt sig på vänstersidan igen. Gör de inte det, måste de som konsekvens gå ur Jöken.
Och hur ska Vänsterpartiet göra vid en talmansrunda? Ska de rösta mot Löfven och därmed för Kristerson, det kan de rimligen inte vilja göra.
Andra sidan kan Vänsterpartiet knappast rösta för samma Löfven som de nu tappat förtroende för.
Det har onekligen blivit en jävla röra där alla har backat in i en återvändsgränd.
Jag tror de alla har agerat lite i hastigt mod.
Senast redigerad av Sotern 2021-06-18 kl. 06:24.
Citera
2021-06-18, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Även om det blir världens röra är jag glad att ett parti stöttade sin ideologi.

Det är det vi saknar i politiken idag. Partierna ändrar sig bara för att vinna röster. Men vi som är väljare vill ju inte ha kappvändare, vi vill ha dem som har en ideologi.

Jag litar inte på en statsminister som säger A om invandrarna och sedan ändrar till B för att det är folkligt.

Det ingår i politiken för V att inte marknaden ska ta alla pengarna från arbetare och staten. Man ska inte ha marknadshyror eller vinst i välfärden. Alla bara tror att de ska göra avkall på sin politik för det gör alla.

Men även de som inte tycker om Vänsterpartiet borde tycka om att det kanske kommer en trend att stå upp för sin ideologi. Har man ingen är alla partier samma. Tror inte detta är ett utspel för makt, utan ett äkta tyckande för att de tycker vi har gått för långt i att göra marknaden till lags.

De kastade ju bort sin maktposition och bildade inte regering för de ville inte ha vinst i välfärden. Då tycker jag man är dum om man tror att de bluffar nu. Alla har trott att de bluffar. Men de står för sin ideologi.

Jag hoppas de orkar hela vägen. Det är ju inte bara Nooshi utan hela partiet.

Håller med. Hur mycket jag än avskyr vänstern, så avskyr jag än mer det kalkryggs-samhälle som blivit. Detta jävla kappvändande, med blame-games och total avsaknad av hederlighet. Det pågår i topp-politiken och i toppen på företag och sipprar naturligtvis hela vägen ner. Ja-sägare och skitsnack är vägen framåt. Ingen vet längre vad som är rätt och riktigt, det är inte heller intressant, för egoismen berättar att det är narrativet för att berika sig själv.

Detta är modern till hela PK-ismen, och därmed förstörelsen av vad som en gång var världens bästa land att leva i. Man har kännts sig lite lätt spy-färdig de senaste 20 åren, så jag välkomnar minsta lilla tecken på att det fortfarande kan växa fram ryggrad på homosapiens. Även om det kommer från den röda delen av arten.
Citera
2021-06-18, 06:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sting4488
Det säger hon ju inte.
Hon kommer aldrig släppa fram Löfven så länge han tänker införa marknadshyror, fattar vilken idiot som helst.

Fast honblommors ju inte släppa fram M+KD backat av SD heller så S sitter kvar.
Citera
2021-06-18, 06:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NegerStryparen
Haha vilket inlägg - Kudos för det, Ta några extra pilsner åt mig. Nyss kommit från bastun med polarna och är rätt mosig
Ceaușescu hette diktatorn i Rumänien som avrättades i en hastigt uppsatt ståndrätt på Juldagen år 1989.
Blir det också den gängkriminelle Löfvéns och våldtäktsministern Mållgans väntande öde på Slottsbacken nu på måndag ?

FOIs hatkluster som gnager sig igen dagens inlägg här på Flashback kraschar nog nu, kretsarna brinner ihop, det ryker från hela FOI. Hårddiskarna snurrar så fort att skivorna lossnar och går i omloppsbana runt Jorden
Är det hela PKs pågående härdsmälta vi ser nu, eller ?
Hur fan ska de reda upp det här nu ?
Ska den sminkade grisen Peter Hultqvist rycka in nu, med sminklådan i beredskap, och sminka Löfvén och Mållgan till de riktiga Sosse-svin de verkligen är så att ingen känner igen dem och de rymmer direkt med regeringsplanet till Kuba ?
Det enda landet som möjligen kunde ge dem asyl, typ ?

Och man kan nog säga att historiskt sett inte någonsin sedan 1900-talets början så har så stor del av den disponibla inkomsten gått åt till boendet. Det är nog unikt i Sveriges historia, faktiskt.
På 1950-talet så köpte dåtidens ungdomar sina hus med sparade pengar, och behövde inte ta lån på husen. Inte mycket i lån i alla fall. Bostadsrättsmarknaden var så smal att det knappt fanns någon omsättning alls att tala om. Priserna var också mycket modesta.
Minns någon kompis som sålde sin femrummare på Dalagatan vid Vasaparken för cirka 300 000, detta var på 1980-talet.
Årslönen för en vanlig arbetare låg då på cirka 70 000 kr/år före skatt.
Cirka 50 000 kr per år efter skatt.
En insatslägenhet i tex HSB i närförorterna tex Solna, Enskede mfl de kostade ungefär 50 000 kr då.
Handel med svarta kontrakt förekom knappt alls, det fanns alltid lediga lägenheter.
Fanns inga pengar att tjäna på svarta kontrakt. Kunde lika gärna köpa en insatslägenhet helvitt.
Fanns nästan ingen kontroll alls på "svarta pengar".
"Svarta pengar" var ganska väl accepterade och bankerna frågade inget om man kom med sedelbunt och ville sätta in dem på konto.
Ja om det inte var svarta pengar från bankrån, narkotika eller något liknande. Men det fanns nästan ingen marknad för narkotika heller.

Innerstadens "slum" låg vid Hornstull, tex sista biten på Hornsgatan och Bergsunds Strand.
Många av dem som bodde där var frånskilda försupna alkisar, och hyrorna var svinbilliga, många ettor med kokvrå.
Utifrån var det dock inte slum-kvarter i jämförelse med stora städer i utlandet.
Stockholm har nog aldrig haft någon riktig slum som i utlandet.
Och det fanns ett stort socialkontor vid Hornstull.
Ett annat fanns på Östgötagatan och hette Monumentet, som var ett ungkarlshotell.
Många uteliggare huserade där.

Var man två och jobbade på ordinarie arbeten så gick cirka 10 % av den skattade inkomsten till hyran.
Pengarna räckte då till både semester, plus någon vintertur till Mallorca, och en skidtur till Alperna.

Det var inte "inne" att lägga stora pengar på boendet då precis.
Det har varit en sjuk bostadspris- och hyresutveckling faktiskt.
Och tex ockupationen av kvarteret Mullvaden berodde rätt mycket på grund av att det på den tiden också var rätt så svårt att få jobb i Stockholm om man var ungdom och nyss flyttat dit. Tillfälliga jobb, tex tidningsutbärare, städare, lagerjobb, diskare, och tex vårdjobb, delades ut på Arbetsförmedlingen vid Holländargatan vid Adolf Fredriks Kyrka, arbetstagaren fick då en jobbanvisning plus en SL-biljett som gällde för hela dygnet.

Eftersom dessa ungdomar inte heller hade en egen fast telefon så blev det jäkligt svårt att söka jobb. Hade man heller ingen fast adress så ville inte soc ge en spänn i bidrag. Därför ockuperades Mullvaden för ungdomarna ville ju ha någonstans att sova, istället för bara en trappuppgång, och visa upp en adress för socialen.

Bra inlägg! Historiebeskrivningen är spot on, och man häpnar nästan när man inser hur mycket och hur snabbt det har spårat ur.
Citera
2021-06-18, 06:46
Medlem
Det viktigaste av allt är att få bort Miljöpartiet och Bolund.
Citera
2021-06-18, 06:56
Avstängd
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Alla partier stödjer skit passivt eller aktivt. Det är tyvärr så här vi får ha det när vi inte får rösta på sakfrågorna utan svälja mängder av skit och välja partiet som bäst representerar våra åsikter mest. Även när vi gjort detta så skall regering bildas med en mängd andra partier som mindre representerar vår politik och därmed så får vi svälja ytterligare skit. Detta är anledningen till att vi har en invandringspolitik, bostadspolitik, välfärdspolitik m.m. som helt saknar folkligt stöd.

Att riksdagens politiker driver politik som HELT saknar folkligt stöd stämmer givetvis inte. Det finns säkerligen ett stort antal beslut som fattats det gångna året som även du stöttar eller i alla fall kan acceptera.

Sveriges mellanmjölkspolitik där samtal och kompromiss går först har historiskt sett visat sig vara ett framgångsrikt koncept.

OT - jag hoppas parterna kan sätta sig ner och kompromissa även denna gång. Även om ett nyval skulle vara underhållande har jag svårt att tänka mig att det skulle lösa regeringsfrågan.
Citera
2021-06-18, 07:06
Bannlyst
Steffo på TV4 kom med den intressanta idén om att Ulf Kristersson låter Stefan Löfven sitta kvar tills valet 2022 med kravet på att Sossarna dumpar Miljöpartiet.
Lägg därtill att dom även dumpar Miljöpartiet och Centerpartiets migrationspolitik, då kan även SD låta Löfven sitta kvar.👮🏽‍♀️🤷🏻‍♂️
Citera
2021-06-18, 07:10
Medlem
Returpappers avatar
Morgn Johansson öppnar för samtal i helgen står det på statstelevisionens nyhetssida. Kommer de att lyckas krångla sig ur detta? Jag såg först en riktig fest framför mig men intresset av att bevara regeringen är stort även från centerhåll. Annie backar eller Nosie backar, men jag hoppas inte.

Svenska folket vill dock leva kvar sosselunken. Vardagen ska vara ostörd så de kan inbilla sig att tillståndet i landet är gott, de kan grilla sin biff låta ungarna äta sin glass och glömma att det är krig i förorterna.
Citera
2021-06-18, 07:13
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Core.
Nu skrev du det här för snart en månad sedan, men undrar rent generellt. Som jag förstår det så ska marknadshyror på sikt innebära att fler bygger=mindre bostadsbrist= konkurrens tar ned hyrorna. Har jag fel?

Men innan det byggs ikapp måste ju huspriserna fortsätta skjuta i höjden och det lär skapa kaos på bostadsmarknaden i många år först.

Bara en spekulation.

Byggbolagen vill göra vinst. De bygger inte för det är kul..
Bygga bort köerna blir aldrig verklighet, då rasar hela upplägget med höga hyror och feta vinster för byggbolagen.
Citera
2021-06-18, 07:17
Medlem
BIB3ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Jag tror inte att V har någon praktiskt genomförbar lösning i sin vertygslåda. Det bästa de skulle kunna föreslå är miljonprojekt 2.0.

Angående Finland tycker jag argumentationen är dålig. Jag tror att det fanns andra aspekter som spelade in där. För övrigt steg hyrorna med 100% i Sverige åren 1990-2000 så bra var HGF på att förhandla.

Men ja planmonopolet måste bort, tror du V tänker gå med på det?
HGF är ett skämt. De finns bara till för att vara ett kampanjverktyg åt sosseriet vart fjärde år så som jag ser det. Sett i ljuset av den värdestegring på fastigheter som varit, så blir det än mer märkligt.

Jag tänker att (V) gör rätt som sätter ner foten, men jag vet inte om de har en bra plan för hur vi ska kunna komma till rätta med vår dysfunktionella bostadsmarknad. Det största problemet tycker jag är när det inte finns vettiga bostäder, till vettiga kostnader, för människor som så att säga ska starta upp sina normala liv.

Som student fungerar annars det mesta. När jag pluggade utomlands så bodde vi sex personer i en trea, och sov på madrasser på golvet. Vi hade inte råd med annat. Vi hade inte ens kylskåp.

Det var en härlig tid ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in