2021-06-18, 07:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Haha avslutningen på intervjun blev ännu bättre än det jag hade hört när jag skrev detta. Hon sa tydligt nej till att stödja en M-regering även om de garanterar att det inte blir marknadshyror. Därmed är det fritt fram för S+C+L+MP att fortsätta som innan denna cirkus.
V enda alternativ är att ett extraval ändrar på möjligheterna. Jag tycker att de gör rätt. Inte för att jag är emot en fri marknad utan för att hon tar till sitt mandat mot en regering som inte ens vill förhandla.
Det är helt rätt av SD och V att gör ALLT för att stoppa regeringen.
Citera
2021-06-18, 07:47
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Att riksdagens politiker driver politik som HELT saknar folkligt stöd stämmer givetvis inte. Det finns säkerligen ett stort antal beslut som fattats det gångna året som även du stöttar eller i alla fall kan acceptera.

Sveriges mellanmjölkspolitik där samtal och kompromiss går först har historiskt sett visat sig vara ett framgångsrikt koncept.

OT - jag hoppas parterna kan sätta sig ner och kompromissa även denna gång. Även om ett nyval skulle vara underhållande har jag svårt att tänka mig att det skulle lösa regeringsfrågan.
Jag nämnde väldigt specifika frågor som saknar folkligt majoritetsstöd och med tanke på hur stora dessa frågorna faktiskt är så är detta demokratiskt oförsvarbart. Att ett parti som Miljöpartiet kan ha så stor påverkan på hur vi driver landet är ett utmärkt exempel på att vårt politiska system är förlegat.
Citera
2021-06-18, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Vad tänker du att V ska göra då? Bara släppa fram S hela tiden?

Nej, V gör helt rätt. Dom har en bra chans nu att ta väljare från S.
Eller hur. Så tacksamma vänster-vänsterns väljare kommer att bli, när de upptäcker att det finns grader i helvetet och att deras nya partiledare lurat in dem i det hetaste hörnet.
Citera
2021-06-18, 07:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag nämnde väldigt specifika frågor som saknar folkligt majoritetsstöd och med tanke på hur stora dessa frågorna faktiskt är så är detta demokratiskt oförsvarbart. Att ett parti som Miljöpartiet kan ha så stor påverkan på hur vi driver landet är ett utmärkt exempel på att vårt politiska system är förlegat.
Demokrati och parlamentarism har sannerligen sina nackdelar. Vilket annat system är att föredra och i vilka stater finner du goda förebilder till det?
Citera
2021-06-18, 07:55
Avslutad
Fantastiskt att c:a 1/3 av sveriges väljare betraktas som "extremister" av vissa partiföreträdare.
Citera
2021-06-18, 07:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Demokrati och parlamentarism har sannerligen sina nackdelar. Vilket annat system är att föredra och i vilka stater finner du goda förebilder till det?
Jag skulle gärna se aktiv demokrati likt den i Schweiz med viss modifikation där vi låter ämneskunniga avgöra vilken väg vi ska ta i tekniskt komplicerade frågor snarare än politiker vars kunskap är minst sagt bristfällig.
Citera
2021-06-18, 07:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Bra analys av Johan Hakelius väl värd att läsa i sin helhet. Jag tar med slutklämmen här:

MY LITTLE PONY MOT BUKLANDNING
Egentligen handlar misstroendet mot Löfven varken om S eller V. Det handlar om Centerns ovilja att acceptera verkligheten.
/.../DET VI SER nu är helt enkelt en rätt dyr och omständlig läxa för att lära Centerpartiet att en vänsterregering som driver högerpolitik är ungefär som flygande enhörningar mot drömska regnbågar: kul idé, men en fantasi.
https://www.fokus.se/2021/06/my-little-pony-mot-buklandning/
En träffsäker analys.
Citera
2021-06-18, 08:02
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
V enda alternativ är att ett extraval ändrar på möjligheterna. Jag tycker att de gör rätt. Inte för att jag är emot en fri marknad utan för att hon tar till sitt mandat mot en regering som inte ens vill förhandla.
Det är helt rätt av SD och V att gör ALLT för att stoppa regeringen.

Hur skulle ett ändrat valresultat vara bra för V menar du?

Det mest sannolika är att det blir som nu och då har inte V vunnit något (ja inte i sakfrågorna i alla fall men möjligen fler röster och ökat partistöd men det stoppar inte marknadshyror).

Eller så åker mot förmodan både L och MP ut och M+KD+SD får egen majoritet men då behöver de inte deala med V och kan genomföra marknadshyror + en andra saker som V inte vill.

V sköt sig själva i foten i går kväll när de kategoriskt avfärdade alla möjligheter att stödja något annat än en S-regering. Det beskedet innebär att S kan fortsätta med sin JÖK och skita i om V röstar nej till Löfven på måndag. Detta kommer nog dock behöva sjunka in hos en del som inte kan tänka längre än ett steg.
Senast redigerad av Ohshit.Cuntwell 2021-06-18 kl. 08:09.
Citera
2021-06-18, 08:10
Medlem
I Uppsala ute i Flogsta stod de 8-9 höghusen halvt uthyrda i mitten av 80-talet. Man kunde åka till Uppsala på morgonen utan boendeplanering alls och ha ett förstahandskontrakt på eftermiddagen. Det var kö ut på gården till studentbostäders kontor. En kontorist kom ut och sa: Ni behöver inte vara oroliga, alla kommer garanteras studentrum.

Bara det. Komma ut och lugna oss på ett vänligt sätt. Det var ett annat Sverige. Egentligen oerhört hur Sverige förändrats. Oerhört det med, eftersom ett land ju skall utvecklas till det bättre med åren.

Samma i Oskarshamn i mitten av 70-talet dit jag åkte för nytt jobb utan en susning hur jag skulle bo.
Efter 10 minuter på allmännyttans kontor hade jag ett !:a handskontrakt. Fanns hur mycket lediga bostäder som helst.
Och det gick att bo billigt då både i Uppsala och Oskarshamn.

Fan vad politiker har ställt till det i Sverige sista 20-30 åren. Hörde den här förmätna Reinfeldts visdomsord om Biden och skällsord om Trump i P1 igår, eller förrgår. Samma självsäkra docerande hur bra allt nu blir i världen.
Tar upp Reinfeldt eftersom han är den som började förstörelsen av bostadspolitiken i Sverige. Alla fick ju inte plats då bostäder inte byggdes i takt med att folk togs in och de som hade plats fick det bättre genom skenande kapitaltillväxt medan hyror och avgifter steg för mellanskiktet i bostadsbristens Sverige med ökande befolkning.
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2021-06-18 kl. 08:32.
Citera
2021-06-18, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BIB3l
HGF är ett skämt. De finns bara till för att vara ett kampanjverktyg åt sosseriet vart fjärde år så som jag ser det. Sett i ljuset av den värdestegring på fastigheter som varit, så blir det än mer märkligt.

Jag tänker att (V) gör rätt som sätter ner foten, men jag vet inte om de har en bra plan för hur vi ska kunna komma till rätta med vår dysfunktionella bostadsmarknad. Det största problemet tycker jag är när det inte finns vettiga bostäder, till vettiga kostnader, för människor som så att säga ska starta upp sina normala liv.

Som sagt V har ingen lösning på problemet. De kan enbart försvara nuvarande system där hyror skrivs upp med nominell löneutveckling varje år och kräver 10 år i en ort som Sthlm för att få tag i.

Det finns ingenting V kan, vill eller kommer att göra åt saken.

Med det sagt så gör de rätt från deras synvinkel.
Citera
2021-06-18, 08:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Jag skulle gärna se aktiv demokrati likt den i Schweiz med viss modifikation där vi låter ämneskunniga avgöra vilken väg vi ska ta i tekniskt komplicerade frågor snarare än politiker vars kunskap är minst sagt bristfällig.
Ok, du föredrar Schweiz världsunika modell, där förändringar är som att trampa i sirap och som bland annat medförde att kvinnor fick vänta till 70-talet på att få rösträtt.

Ämneskunniga? Du menar som tjänstemannasystemet med dess expertis, som vi har i Sverige och som mot mångas förfasan präglade bla vår coronastrategi?
Senast redigerad av Krmkr 2021-06-18 kl. 08:19.
Citera
2021-06-18, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Hur skulle ett ändrat valresultat vara bra för V menar du?

Det mest sannolika är att det blir som nu och då har inte V vunnit något (ja inte i sakfrågorna i alla fall men möjligen fler röster och ökat partistöd men det stoppar inte marknadshyror).

Eller så åker mot förmodan både L och MP ut och M+KD+SD får egen majoritet men då behöver de inte deala med V och kan genomföra marknadshyror + en andra saker som V inte vill.

V sköt sig själva i foten i går kväll när de kategoriskt avfärdade alla möjligheter att stödja något annat än en S-regering. Det beskedet innebär att S kan fortsätta med sin JÖK och skita i om V röstar nej till Löfven på måndag. Detta kommer nog dock behöva sjunka in hos en del som inte kan tänka längre än ett steg.
SD vill inte ha marknadshyror.
Inte ens ebba vill ha marknadshyror över hela beståndet.

Så varför skulle m kd sd deala om marknadshyror?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in