2021-06-01, 19:26
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alelalen
Tack så mycket.
Jag funderar om jag skulle "fejka" att man jobbat 2-3 dagar ibland bara för att hålla dom på gott humör kanske. Jag blir ju såklart utan ersättning för dom dagarna men.
Eller kan dom kräva något intyg/bevis på arbetet?
Isåfall får jag jobba någon dag i månaden. Om

Tänkte söka jobb sen och ha ett riktigt uselt CV, vad tror ni om det?
Andra tips för att inte bli kontaktad och för att hålla AF på gott humör?
Varför inte söka 10-20 jobb nu, du lär ju inte få något ändå så det är riskfritt...
Citera
2021-06-08, 09:43
Medlem
Dan88s avatar
Kan man bli avstängd från a-kassa om de ber om arbetsgivarintyg och man inte svarar de?
Citera
2021-06-08, 10:03
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dan88
Kan man bli avstängd från a-kassa om de ber om arbetsgivarintyg och man inte svarar de?
Ja det kan man säkert det är ju en förutsättning för att AF skall kunna avgöra din ersättning och om du har rätt att få den utbetald.

Varför skulle du inte svara på den frågan menar du?
Citera
2021-06-09, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smennom
En liten update, kom nyligen hem det var inga problem! ska dock sticka iväg igen i juli och känner inte riktigt att jag fått svar på ovanstående, jag menar hur vet ni/någon att de inte ser att man registrerat dessa saker från ett utländskt IP-nummer, någon som är mer insatt i hur det funkar?

vilken är den billigaste VPN:en som ger en ett svenskt IP-nummer isåfall, någon som vet?

Hur gick det för dig?
Något som man måste tänka på om man ska göra detta?
Citera
2021-06-09, 09:45
Medlem
Har efter jobbsökningar under våren kommit till insikt om att det är dags att använda A-kassan. Grejen är den att jag har sökt diverse utbildningar till hösten, men det är inte säkert att jag kommer in - eller att jag kommer tacka ja om jag kommer in. Men nu vill ju A-kassan ha reda på om jag planerar att studera i framtiden, och i sådana fall var, till vad och från vilket datum. Hur går jag tillväga här, jag har ju sökt flera olika utbildningar som jag dessutom inte är hundra på att jag kommer vilja läsa. Kan min ersättning nekas om jag vet att jag kommer studera efter sommaren?

Tack på förhand.
Citera
2021-06-09, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför inte söka 10-20 jobb nu, du lär ju inte få något ändå så det är riskfritt...

Okej tack så mycket.

- Om jag söker 10 jobb, och sen kommer AF och kräver att dom ska se vilka jag ansökt till, kan dom i sin tur höra av sig till det företaget för att kräva ut t.ex. CV och PB?
Jag tänkte om jag skulle skriva ett sånt icke attraktivt CV och PB så de inte hör av sig.
Citera
2021-06-09, 17:40
Medlem
Hej,

Jag har stämplat A kassa (byggnads) en period men har 170 dagar kvar. Jag antog mig precis ett jobb som är riktigt slitsamt på alla sett och vis. Jag har provanställning 6 mån.

Jag ska försöka kriga på 1 månad men om jag inte klarar av det kan jag då återgå till min A-kassa (170 dagar kvar) precis som förut?

- Jag antar att jag måste bli avskedad eller ännu bättre att dom avslutar min tjänst för att slippa avstängning 45 dagar?
- Detta kommer jag isf göra om inte allt känns helt rätt efter första månaden och efter jag fått min lön så att dom inte blåser mig på den. Företaget har kollektivavtal och är med i LAS.
- Hur får man egentligen sparken? Bäst att snacka med chefen och se ifall dom kan va schyssta att säga upp mig eller ska/kan jag sjukanmäla mig och ge blanka fan it tills dom sparkar mig?

På mitt förra jobb som jag också ledsnade på efter att nästan gått in i väggen sa dom på byggnads att jag får 45 dagars avstängning för att jag sa upp mig själv. Jag var då med i facket och dom sa att jag skulle ta problemen med dom först vilket jag inte gjorde. Efter det lämnade jag facket.

- Om man inte är med i facket kan dom fortfarande kräva att man ska vara det för att slippa 45 dagars avstängning igen. Jag har legitima själ då jag eventuellt har jobbat i asbest utan mask och det är ingen ordning alls på bygget.

Blev lite luddiga frågor kanske och lite OT med facket-frågan men uppskattar om någon som har koll kunde svara på detta.

Mvh
Senast redigerad av Snarkomanen 2021-06-09 kl. 17:43.
Citera
2021-06-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mommy123
Källa på detta. Aldrig hört talas om dessa regler.
SANKTIONSTRAPPAN
Så fungerar sanktionstrappan (sen med aktivitetsrapporten, säker inte anvisat arbete, kommer inte på inplanerade möten, söker inte arbete aktivt):

Första gången: Varning
Andra gången: Avstängd från rätten till ersättning 1 dag.
Tredje gången: Avstängd från rätten till ersättning 5 dagar.
Fjärde gången: Avstängd från rätten till ersättning 10 dagar.
Femte gången: Rätten till ersättning är förlorad tills ett nytt arbetsvillkor är uppfyllt.

https://ka.se/2014/10/02/olika-a-kassor-straffar-olika-hart/
Citera
2021-06-10, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smennom
Om en arbetsgivare ser min AMS-profil och erbjuder mig ett jävla pissjobb jag vare sig vill ha eller kan få lån av - vad händer om jag tackar nej(antar att jag ej får göra detta) samt kan man på något sätt dölja att man tackat nej? ser dom inte allting som gått via arbetsförmedlingen?

Om du tackar nej, och arbetsgivaren meddelar arbetsförmedlingen/a-kassa om att du tackat nej. Så får du 45 karensdagar avstängning..

Jag har själv råkat ut för det.
Fast ännu bättre, jag tackade nej till arbetsintervju. Var inget alls om erbjudande om jobb.

Så du kan bortse där folk pratar om lön hit och dit, räcker med att tacka nej till arbetsintervju.

Så gick det 1-2 veckor, fick jag ett brev på posten. Där dom beskrev att jag är avstängd i 45 karensdagar, från ett viss datum. Orsak, att jag tackade nej.
Senast redigerad av Noccofocus 2021-06-10 kl. 21:26.
Citera
2021-06-16, 17:15
Medlem
Kan jag få a-kassa enligt min situation?

Såg att om man inte har varit medlem i en a-kassa i 12 månader, så kan man inte beviljas medlemsersättning.

Däremot såg jag att man kan få ersättning om man uppfyller arbetsvillkor.

Om jag förstod det rätt så kollar det på hur mycket man har jobbat senaste 12 månaderna, från den dagen man blir arbetslös.

Mitt jobb slutar sista juni, och efter det kommer jag bli arbetslös.

Antar a kassan kollar från sista juni 2020 till sista juni 2021 för att bedöma om jag uppfyller arbetsvillkor.

Jag har jobbat väldigt lite under 2020, men däremot har jag jobbat ca. 865 timmar från 1 januari 2021 fram tills nu.

Tror ni att jag uppfyller krav för arbetsvillkor? Om ja, hur mycket daglig ersättning från a-kassan kan jag förvänta mig?

Tack!
Citera
2021-06-16, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invandraslayer
Såg att om man inte har varit medlem i en a-kassa i 12 månader, så kan man inte beviljas medlemsersättning.

Däremot såg jag att man kan få ersättning om man uppfyller arbetsvillkor.

Om jag förstod det rätt så kollar det på hur mycket man har jobbat senaste 12 månaderna, från den dagen man blir arbetslös.

Mitt jobb slutar sista juni, och efter det kommer jag bli arbetslös.

Antar a kassan kollar från sista juni 2020 till sista juni 2021 för att bedöma om jag uppfyller arbetsvillkor.

Jag har jobbat väldigt lite under 2020, men däremot har jag jobbat ca. 865 timmar från 1 januari 2021 fram tills nu.

Tror ni att jag uppfyller krav för arbetsvillkor? Om ja, hur mycket daglig ersättning från a-kassan kan jag förvänta mig?

Tack!

De räknar på senaste 12 månaderna och sen tar de ut ett snitt av det.
Har du inte varit medlem i Akassan i mer än ett år får du minimibeloppet; så typ 4000kr per månad.

Lycka till, se till att alla "papper" osv är inskickade när du tar sista dagen.
Citera
2021-06-16, 17:20
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Om jag minns rätt behöver du ha jobbat sammanlagt 6 månader under de föregående 12 månaderna, vilket du verkar ha gjort.

Ersättningen är låg men tippar på att det blir ca 300 kr/dag.

Någon annan får gärna rätta mig. Jag hade A-kassa genom Alfakassan en kortare period under 2015 och detta är vad jag minns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in