Citat:
Anti-rasismen kan naturligtvis inte vara rasistisk, men den kan vara högfärdig och i värsta fall totalitär mot sina meningsmotståndare.
Vilket vi ser i Sverige idag då man blir canceled om man säger emot er. Man blir av med sina förtroendeposter i fackföreningsrörelsen, man förlorar sitt arbete.
Vem "den andre" är kan variera. För vänstern är det ju klassfiender, fascister, reaktionärer, rasister osv. Den antagonisten måste ju finnas. Någon måste ju ha förstört Utopia. Så letar ni nazister i varje buske, trots att vi knappast har fler idag än för 40 år sedan. Den dramaturgin tycker jag mig se i alla vänsterrörelser.
Det är väldigt få ideologer som lyckats komma bort från vi och dom. Gandhi då såklart, hans nationalism (ja, Gandhi var nationalist) var inkluderande och omfattade alla. Alla ville dock inte ha alla som grannar och blodbad och etniska rensningar utbröt vid Indiens frigörelse. Så spräckte man brittiska kronjuvelen i tre delar till slut.
Jag tycker din och Uvens diskussion passerade bäste för datum redan före jag gav mig in i den. Nej, jag tycker inte du klarar den särskilt bra faktiskt.
Du har rätt i de negativa konsekvenser som kan inträffa vid ett abortförbud och jag tycker Uven tar för lätt på den problematik som uppstår. Inte minst för unga tonåringar. Där är hans akilleshäl, han menar att ett modernt och rikt samhälle kan hantera detta. Jag tvivlar även om jag tror Sverige skulle klara det bättre än USA t ex.
Men jag tycker du har fel när du förtvivlat försöker få definitioner av livets början att vara vetenskapliga slutsatser. Det är de inte, de är vetenskapliga utgångspunkter. Det är fullt möjligt att anse att mänskligt liv börjar vid befruktningen. Jag ser inget orimligt i den definitionen.
Så tror jag inte Uvens syfte och bevekelsegrunder handlar om en önskan att förtrycka kvinnan. Där faller du i vänsterfällan och letar ondskan som förstör ditt Utopia. Jag tror Uven är god och välmenande, en man som tar ansvar och är en god fader och make.
Vilket vi ser i Sverige idag då man blir canceled om man säger emot er. Man blir av med sina förtroendeposter i fackföreningsrörelsen, man förlorar sitt arbete.
Vem "den andre" är kan variera. För vänstern är det ju klassfiender, fascister, reaktionärer, rasister osv. Den antagonisten måste ju finnas. Någon måste ju ha förstört Utopia. Så letar ni nazister i varje buske, trots att vi knappast har fler idag än för 40 år sedan. Den dramaturgin tycker jag mig se i alla vänsterrörelser.
Det är väldigt få ideologer som lyckats komma bort från vi och dom. Gandhi då såklart, hans nationalism (ja, Gandhi var nationalist) var inkluderande och omfattade alla. Alla ville dock inte ha alla som grannar och blodbad och etniska rensningar utbröt vid Indiens frigörelse. Så spräckte man brittiska kronjuvelen i tre delar till slut.
Jag tycker din och Uvens diskussion passerade bäste för datum redan före jag gav mig in i den. Nej, jag tycker inte du klarar den särskilt bra faktiskt.
Du har rätt i de negativa konsekvenser som kan inträffa vid ett abortförbud och jag tycker Uven tar för lätt på den problematik som uppstår. Inte minst för unga tonåringar. Där är hans akilleshäl, han menar att ett modernt och rikt samhälle kan hantera detta. Jag tvivlar även om jag tror Sverige skulle klara det bättre än USA t ex.
Men jag tycker du har fel när du förtvivlat försöker få definitioner av livets början att vara vetenskapliga slutsatser. Det är de inte, de är vetenskapliga utgångspunkter. Det är fullt möjligt att anse att mänskligt liv börjar vid befruktningen. Jag ser inget orimligt i den definitionen.
Så tror jag inte Uvens syfte och bevekelsegrunder handlar om en önskan att förtrycka kvinnan. Där faller du i vänsterfällan och letar ondskan som förstör ditt Utopia. Jag tror Uven är god och välmenande, en man som tar ansvar och är en god fader och make.
Med totalitär avses att enbart en ideologi/ politik/ sätt att agera etc är accepterad.
Får jag påminna dig om att Sverige har demokrati?
Och vad är värst tycker du, bli "canceled" för att man är mörk i huden, icke svensk, kvinna eller homosexuell eller bli det för att man tycker att ovan grupper är sämre människor som ska förtryckas/ förbjudas rättigheter?
Jag har full förståelse för att begår man något olagligt (köper sex ex.) eller icke moraliskt ( ägnar sig åt sexism, rasism ex.) så blir man stigmatiserad i samhället dvs. "canceled".
Uvens och min diskussion har absolut för länge sen passerat bäst före datum, men det beror på att diskussionen tvingas gå i cirklar eftersom han vägrar svara på mina argument.
Och VEM av oss försöker få att hans definition av "livets början" skulle vara "vetenskapligt"?
Inte fan är det jag.
jag hävdar att det finns ingen definition på "liv", inte heller finns det en exakt gräns när mänskliga celler formaterat sig så att ex. nån form av medvetande uppstår, den gränsen är luddig och skiljer säkerligen mellan olika foster...
Men! jag hävdar alltså att man kan säkerställa att förre tidpunkt X så finns garanterat inget system/ organ för medvetande som fungerar, och jag hävdar att det är inhumant att tvinga kvinnor föda oönskade barn de eller deras män, eller samhället, eller planeten! inte vill eller kan ta hand om, de tär direkt inhumant. fri aborträtt före tidpunkt X är alltså ren pragmatism bäst för alla parter och inte minst bäst med tanke på vår världs överbefolkning av människor.
Uvens ideer är fullständigt fantasier som aldrig nånsin i något samhälle har fungerat.

Godnattsagor för "liberaler" som måste övertyga sig själva om hotet från den extrema vänstern trettio år efter murens fall.