Citat:
Ursprungligen postat av
Merapi
Nä, det finns ideologier vars hela poäng är att ex. acceptera mångfald och allas lika rättigheter att slippa div. förtryck och diskriminering, kallas ex. antirasism, feminism och liberalism.
Och för din info, de mest "intoleranta" är de som alltså vill förvägra människor sina rättigheter att ex. bestämma själva över sina egna kroppar eller liv.
En slags intolerans som alltså Uven är ett praktexemplar av, men alltså INTE min ideologi.
Uven vill förbjuda sånna som mig (kvinnor) min rätt att bestämma över min egen kropp och liv, jag förvägrar överhuvudtaget inte honom den rätten.
Vill han inte göra abort så behöver han inte, vill han inte bli farsa trots att hans kondom sprack så slipper han i mitt samhälle, han slipper ju även i sitt eget samhälle förvisso, men alltså inte kvinnor.
Så fatta vad fan du sitter och skriver.
Och respekt???
Vem av Uven och mig klarar svara för sig och ge hållbara argument för sin sak utan att ständigt försöka veja undan för den andres argument med nonsens?
Just det. DET är nämligen respekt.
Anti-rasismen kan naturligtvis inte vara rasistisk, men den kan vara högfärdig och i värsta fall totalitär mot sina meningsmotståndare.
Vilket vi ser i Sverige idag då man blir canceled om man säger emot er. Man blir av med sina förtroendeposter i fackföreningsrörelsen, man förlorar sitt arbete.
Vem "den andre" är kan variera. För vänstern är det ju klassfiender, fascister, reaktionärer, rasister osv. Den antagonisten måste ju finnas. Någon måste ju ha förstört Utopia. Så letar ni nazister i varje buske, trots att vi knappast har fler idag än för 40 år sedan. Den dramaturgin tycker jag mig se i alla vänsterrörelser.
Det är väldigt få ideologer som lyckats komma bort från vi och dom. Gandhi då såklart, hans nationalism (ja, Gandhi var nationalist) var inkluderande och omfattade alla. Alla ville dock inte ha alla som grannar och blodbad och etniska rensningar utbröt vid Indiens frigörelse. Så spräckte man brittiska kronjuvelen i tre delar till slut.
Jag tycker din och Uvens diskussion passerade bäste för datum redan före jag gav mig in i den. Nej, jag tycker inte du klarar den särskilt bra faktiskt.
Du har rätt i de negativa konsekvenser som kan inträffa vid ett abortförbud och jag tycker Uven tar för lätt på den problematik som uppstår. Inte minst för unga tonåringar. Där är hans akilleshäl, han menar att ett modernt och rikt samhälle kan hantera detta. Jag tvivlar även om jag tror Sverige skulle klara det bättre än USA t ex.
Men jag tycker du har fel när du förtvivlat försöker få definitioner av livets början att vara vetenskapliga slutsatser. Det är de inte, de är vetenskapliga utgångspunkter. Det är fullt möjligt att anse att mänskligt liv börjar vid befruktningen. Jag ser inget orimligt i den definitionen.
Så tror jag inte Uvens syfte och bevekelsegrunder handlar om en önskan att förtrycka kvinnan. Där faller du i vänsterfällan och letar ondskan som förstör ditt Utopia. Jag tror Uven är god och välmenande, en man som tar ansvar och är en god fader och make.