2021-06-06, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Anti-rasismen kan naturligtvis inte vara rasistisk, men den kan vara högfärdig och i värsta fall totalitär mot sina meningsmotståndare.

Vilket vi ser i Sverige idag då man blir canceled om man säger emot er. Man blir av med sina förtroendeposter i fackföreningsrörelsen, man förlorar sitt arbete.

Vem "den andre" är kan variera. För vänstern är det ju klassfiender, fascister, reaktionärer, rasister osv. Den antagonisten måste ju finnas. Någon måste ju ha förstört Utopia. Så letar ni nazister i varje buske, trots att vi knappast har fler idag än för 40 år sedan. Den dramaturgin tycker jag mig se i alla vänsterrörelser.

Det är väldigt få ideologer som lyckats komma bort från vi och dom. Gandhi då såklart, hans nationalism (ja, Gandhi var nationalist) var inkluderande och omfattade alla. Alla ville dock inte ha alla som grannar och blodbad och etniska rensningar utbröt vid Indiens frigörelse. Så spräckte man brittiska kronjuvelen i tre delar till slut.

Jag tycker din och Uvens diskussion passerade bäste för datum redan före jag gav mig in i den. Nej, jag tycker inte du klarar den särskilt bra faktiskt.

Du har rätt i de negativa konsekvenser som kan inträffa vid ett abortförbud och jag tycker Uven tar för lätt på den problematik som uppstår. Inte minst för unga tonåringar. Där är hans akilleshäl, han menar att ett modernt och rikt samhälle kan hantera detta. Jag tvivlar även om jag tror Sverige skulle klara det bättre än USA t ex.

Men jag tycker du har fel när du förtvivlat försöker få definitioner av livets början att vara vetenskapliga slutsatser. Det är de inte, de är vetenskapliga utgångspunkter. Det är fullt möjligt att anse att mänskligt liv börjar vid befruktningen. Jag ser inget orimligt i den definitionen.

Så tror jag inte Uvens syfte och bevekelsegrunder handlar om en önskan att förtrycka kvinnan. Där faller du i vänsterfällan och letar ondskan som förstör ditt Utopia. Jag tror Uven är god och välmenande, en man som tar ansvar och är en god fader och make.

Med totalitär avses att enbart en ideologi/ politik/ sätt att agera etc är accepterad.
Får jag påminna dig om att Sverige har demokrati?

Och vad är värst tycker du, bli "canceled" för att man är mörk i huden, icke svensk, kvinna eller homosexuell eller bli det för att man tycker att ovan grupper är sämre människor som ska förtryckas/ förbjudas rättigheter?

Jag har full förståelse för att begår man något olagligt (köper sex ex.) eller icke moraliskt ( ägnar sig åt sexism, rasism ex.) så blir man stigmatiserad i samhället dvs. "canceled".

Uvens och min diskussion har absolut för länge sen passerat bäst före datum, men det beror på att diskussionen tvingas gå i cirklar eftersom han vägrar svara på mina argument.

Och VEM av oss försöker få att hans definition av "livets början" skulle vara "vetenskapligt"?
Inte fan är det jag.
jag hävdar att det finns ingen definition på "liv", inte heller finns det en exakt gräns när mänskliga celler formaterat sig så att ex. nån form av medvetande uppstår, den gränsen är luddig och skiljer säkerligen mellan olika foster...
Men! jag hävdar alltså att man kan säkerställa att förre tidpunkt X så finns garanterat inget system/ organ för medvetande som fungerar, och jag hävdar att det är inhumant att tvinga kvinnor föda oönskade barn de eller deras män, eller samhället, eller planeten! inte vill eller kan ta hand om, de tär direkt inhumant. fri aborträtt före tidpunkt X är alltså ren pragmatism bäst för alla parter och inte minst bäst med tanke på vår världs överbefolkning av människor.

Uvens ideer är fullständigt fantasier som aldrig nånsin i något samhälle har fungerat.
Citera
2021-06-06, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Jag har full förståelse för att begår man något olagligt (köper sex ex.) eller icke moraliskt ( ägnar sig åt sexism, rasism ex.) så blir man stigmatiserad i samhället dvs. "canceled".

Det blir man dock ej canceled för i Sverige. Har ju varit en debatt om kriminella musikartister som prisas och lyfts upp trots (eller tack vare) sin kriminalitet.
Citera
2021-06-06, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorHockey
Det blir man dock ej canceled för i Sverige. Har ju varit en debatt om kriminella musikartister som prisas och lyfts upp trots (eller tack vare) sin kriminalitet.

Är det de som hyllats som personer, eller är det deras musikaliska gärning?
Citera
2021-06-06, 16:01
Medlem
Citat:
Och VEM av oss försöker få att hans definition av "livets början" skulle vara "vetenskapligt"?
Inte fan är det jag.
jag hävdar att det finns ingen definition på "liv", inte heller finns det en exakt gräns när mänskliga celler formaterat sig så att ex. nån form av medvetande uppstår, den gränsen är luddig och skiljer säkerligen mellan olika foster...
Det kanske var jag som sa det? Bara kolla en vecka eller någre månader tillbaka, någon var det som sa det! Han orkar bara inte leta fram det.

Allvarligt talat så har personen bakom det där kontot sjukt stora problem med att återge vad någon annan ahr sagt. Halmgubbar som en medveten argumentationsteknk eller genuina svårigheter att begripa åsikter som är något annat än kategoriska påståenden som står i direktmotsats till varandra? Det är lite mer oklart. Men samma fenomen upprepas gång på gång. En högerpopulist säger något kontroversiellt och felaktigt, exempelvis:
- Kristendomen är den enda religionen som faktiskt är kritisk till slaveri, och kyrkan förbjöd slaveri!
- Livet börjar i det ögpnblick en spermie befruktar ett ägg!

Någon rättar då högerpopulisten med ett nyanserat svar, exempelvis:
- Kristna ägnade sig i högsta grad åt slaveri och använde religionen som argument för sin rätt att ta slavar från ickekristna folk i Afrika och Amerika, kristendomen är knappast bättre än någon annan religion.
- Det finns ingen entydig vetenskaplig definition av när livet börjar, och det är inte biologers uppgift att avgöra när en individ har ett rättsligt skyddsvärde.

Och omedelbart förvanskas detta till ett lika kategoriskt och felaktigt påstående i motsatt riktning:
- Hur kan du påståe att slaveri och rasism beror på kristendomen!? Muslimer har ju också haft slavar, varför pratar du inte om det?
- Du har fel som påstår att det är en vetenskaplig slutsats att livet börjar vid födseln!

Påpekar du sedan att det inte alls är vad som sagts är du visst autist och allt möjligt trams. Godnattsagor för "liberaler" som måste övertyga sig själva om hotet från den extrema vänstern trettio år efter murens fall.
Citera
2021-06-06, 18:11
Medlem
Citat:
Med totalitär avses att enbart en ideologi/ politik/ sätt att agera etc är accepterad.
Får jag påminna dig om att Sverige har demokrati?

Det intressanta är vad man blir kallad om man vill minska asylinvandringen?

Och var verkligen Decemberöverenskommelsen demokratisk? det parti som ville minska asylinvandringen deltog inte i majoritetsbeslutet, majoritet togs inom en avgränsad majoritet.

Det tycks mig som att Sveriges etablissemangs tolkning av asylinvandring, anhöriginvandring med mera står över demokratin faktiskt. Kritik mot den är rasism och nazism.

Det är intressant hur olika två syskonpartier i två grannländer med i princip samma traditioner och värderingar har hamnat så olika.
Citera
2021-06-06, 18:23
Medlem
Citat:
Är det de som hyllats som personer, eller är det deras musikaliska gärning?

Deras musikaliska gärning, vilket ju dock går in i deras kriminella liv då musiken handlar om detta. Men om man får sin musik spelad i public service och tilldelas priser av branschen, trots kriminell belastning, så är man ju allt annat än canceled.
Citera
2021-06-06, 18:33
Medlem
Citat:
Jag påstår inte att kristna alltid har varit kritiska mot slavhandel. Jag påstår dock att man varit det, och jag påstår att man var först historiskt. Och jag köper inte att islam är kritisk mot slaveri, även om muslimska länder har förbjudit det idag. Det finns fortfarande slaveri i många muslimska länder, och får de chansen tillåter deras lag det.

Det kan vara att hinduismen inte accepterar slaveri, jag vet inte. Men de behöver ju inga slavar att göra skitgörat som deras kastväsende är uppbyggt.

I fallet om Merapis påstående om kristna som orsak till rasism och känsla av överhöghet har jag absolut för mig att jag gick in i diskussionen genom att citera Uven.

Vilken religion är mer kritisk än kristendomen? Det är frågan du behöver svara på tycker jag.

Och det lilla ateismen har härskat var ju inte vackert precis, eller hur?

Nu har du i flera inlägg citerat Merapi. Trots att du påstod alldeles nyss att du ej citerar den skribenten.

Slaveri är i vår tid förbjudet i alla möjliga länder, med olika majoritetsreligioner. Inte enbart i kristna länder.

Citat:
Det intressanta är vad man blir kallad om man vill minska asylinvandringen?

Och var verkligen Decemberöverenskommelsen demokratisk? det parti som ville minska asylinvandringen deltog inte i majoritetsbeslutet, majoritet togs inom en avgränsad majoritet.

Det tycks mig som att Sveriges etablissemangs tolkning av asylinvandring, anhöriginvandring med mera står över demokratin faktiskt. Kritik mot den är rasism och nazism.

Det är intressant hur olika två syskonpartier i två grannländer med i princip samma traditioner och värderingar har hamnat så olika.

Alla partier i riksdagen, utom möjligen Vänsterpartiet, har sedan 2015/2016 stått för en mer restriktiv asylinvandring.

Att SD inte ingick i Decemberöverenskommelsen är inte mer odemokratiskt än att S inte ingick i Alliansen-samarbetet.
Citera
2021-06-06, 18:43
Medlem
Citat:
Nu har du i flera inlägg citerat Merapi. Trots att du påstod alldeles nyss att du ej citerar den skribenten.

Slaveri är i vår tid förbjudet i alla möjliga länder, med olika majoritetsreligioner. Inte enbart i kristna länder.

Alla partier i riksdagen, utom möjligen Vänsterpartiet, har sedan 2015/2016 stått för en mer restriktiv asylinvandring.

Att SD inte ingick i Decemberöverenskommelsen är inte mer odemokratiskt än att S inte ingick i Alliansen-samarbetet.

Det är Merapi som citerar mig. Jag svarar.

Men jag valde att citera Uven i frågan vi diskuterar, inte Merapi.

Vad är din poäng?

Ja, Alliansen och den överenskommelsen var inte heller särskilt bra. I en demokrati fattar majoriteten beslut. Inte majoriteten av majoriteten.

Notera nu att detta är en principliberal ståndpunkt. Jag röstar inte på SD, jag är gammal folkpartist.m Inga fula ord och etiketter tack!

Invandringen just nu är fortfarande mycket hög ur ett historiskt perspektiv.
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2021-06-06 kl. 18:50.
Citera
2021-06-07, 09:24
Medlem
Citat:
Deras musikaliska gärning, vilket ju dock går in i deras kriminella liv då musiken handlar om detta. Men om man får sin musik spelad i public service och tilldelas priser av branschen, trots kriminell belastning, så är man ju allt annat än canceled.

Alltså förlorade det argumentet hela sin poäng, eller hur?

Man hyllar inte kriminalitet, bara för att man ger pris till ett album/ musikstil.

Samma med PR, bara för att han visade sig vara just det machopraktsvin, som alla misstänkte honom för att vara, som kan tänka sig köpa sex av "hittvingad" kvinna så behöver man därför se ner på allt vad PR nu har åstadkommit i sitt yrkesliv.
Citera
2021-06-07, 20:01
Medlem
Citat:
Alltså förlorade det argumentet hela sin poäng, eller hur?

Man hyllar inte kriminalitet, bara för att man ger pris till ett album/ musikstil.

Samma med PR, bara för att han visade sig vara just det machopraktsvin, som alla misstänkte honom för att vara, som kan tänka sig köpa sex av "hittvingad" kvinna så behöver man därför se ner på allt vad PR nu har åstadkommit i sitt yrkesliv.

Min poäng var att man inte blir canceled bara för att man begått brott. Vilket dessa artister är exempel på.

Hade de blivit canceled hade de tagits bort från Spotify, ej spelats i public service, ej fått priser, osv.
Citera
2021-06-07, 21:53
Medlem
Citat:
Min poäng var att man inte blir canceled bara för att man begått brott. Vilket dessa artister är exempel på.

Hade de blivit canceled hade de tagits bort från Spotify, ej spelats i public service, ej fått priser, osv.
Nej och vem har påstått att man skulle bli "canceled" pga brott?

"Canceled" är samma sak som social stigma, dvs man blir sedd ner på socialt, utstött ur gruppen eller "vanärad" som det hette förr.

Förr...så blev kvinnor "canceled" för att de haft sex, män för att de inte gillade kriga, för att förenkla saken något. BÅDA fullständigt meningslösa saker att se ner på människor för.

Idag ser man ner på människor om de utnyttjar andra för sex, pengar eller på annat sätt skadar andra människor, rejält mer rimliga skäl att stigmatisera någon för.
Citera
2021-06-08, 07:25
Medlem
Citat:
Nej och vem har påstått att man skulle bli "canceled" pga brott?

"Canceled" är samma sak som social stigma, dvs man blir sedd ner på socialt, utstött ur gruppen eller "vanärad" som det hette förr.

Förr...så blev kvinnor "canceled" för att de haft sex, män för att de inte gillade kriga, för att förenkla saken något. BÅDA fullständigt meningslösa saker att se ner på människor för.

Idag ser man ner på människor om de utnyttjar andra för sex, pengar eller på annat sätt skadar andra människor, rejält mer rimliga skäl att stigmatisera någon för.

Idag ser man ner på människor som anklagats för saker som t ex ett sexbrott.

Det är ett gatans parlament. Har det alltid funnits? Ja, det har det ju.

Förr var man illa ute om man fick sin handel och vandel ifrågasatt i den lilla byn. Bögar flyttade till Stockholm t ex.

Idag är det internet som satt turbo på allt och det finns ingenstans att ta vägen. Man förlorar arbete och drevet är nationellt.

Det kan räcka med ganska lite, som i fallet Bard på TV4, eller Lasse Kronér på SVT. Bard spelade sin karaktär som den elake i idoljuryn. Han var castad till att agera som han gjorde. Någon ville åt hans jobb och drevet var igång.

Lasse Kronér var i rimlighetens namn helt oskyldig men vad hjälpte det?

Nog finns det problem att diskutera med detta internätet och vilka sociala regler vi skall ha där.

Vad gäller artisten ifråga handlar det ju inte om cancelkultur utan om det är riktigt att lyfta upp och ge pris åt en kriminell gangstarappare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in