2021-05-30, 22:51
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag är helt övertygad om att Hanna ligger bakom precis allt och att hon är den egentliga gärningsmannen.
Visst, Stefan kanske var med där bakom planket men det ursinnig våldet tyder på en kvinnas hat. Hanna hade det hatet mot Lena.
Stefan hade ingen som helst anledning att mörda Lena. Han hade kunnat fortsätta sitt vänsterprassel i flera år till utan problem så i mina ögon får han ingen vinning av att Lena är död.
Hanna däremot har flera starka motiv och inget hållbart alibi.
Abledningen till att hon ljög och inte mindes något var för att om hon skyddade Stefan så skyddade hon sig själv. Så länge Stefan gick fri så gick hon fri. Därför skyddade hon Stefan. Soa kunde såklart räkna ut att så var fallet och eftersom Stefan nu blev skyldig så kunde han inte tillåta att Stefan drog med sig Hanna i fallet.
Kan tänka mig att Stefan hotade med att göra detta, och då såg Soa ingen annan utväg än att ta livet av Stefan och få det att se ut som självmord.
Jag är helt 100 på att det är såhär det gått till.
Det finns bara en enda vinnare i detta hemska och det är Hanna.
Ingen otrogen man för han är död och ingen som raderar hennes fuskloggar och sist så är personen som hon hatade över allt annat också död.
Solklart i mina ögon
I något förhör när förhörsledaren nämnde att Lena hade mördats så svarade Stefan:
Mot min vilja
Citera
2021-05-30, 22:54
Medlem
Parasolltrolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleudhesten
Se på fan! Där står ju klart och tydligt att han skulle ha häktats i samband med att domen meddelades.
Vem bär ansvar för detta misslyckande?
Hovrätten gissar jag, då handräckningen om att leta efter SD inkom till polisen kl.11.29
Var har du hittat uppgiften om tidpunkten för begäran om handräckning, 11.29 !? Kan den ha fastnat i faxen? 11 minuter tidigare kom larmsamtalet. Hur lång tid hade det tagit polisen att åka till Folketorp? Stod det nån polisbil utanför SDs hus strax före 11.00?
Citera
2021-05-30, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det återstår ju att se. Enligt fd överåklagare SE Alhem finns ingen giltig fällande dom på SD.
SE Alhem uppger att domen måste vinna lagakraft för att den ska gälla och det nu inte kommer kunna ske. Enligt SE Alhem ”ska han (SD) betraktas som oskyldig idag”.

Lyssna och begrunda. SE Alhem tituleras fd överåklagare och rättsexpert. Han borde ju ha kunskap om gällande regelverk. ( SE Alhems uttalande kommer i en sidoruta till höger efter reklamen)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod

Om SD ska betraktas som juridiskt oskyldig och icke dömd - ja då har han/hans dödsbo naturligtvis rätt till de knappa 50’ + ränta som hans häktning ska ersättas med. Helt enligt regelverket när någon är häktad i 8 månader och sedan inte får en giltig fällande dom.

Jag frågar igen. Vad är det för 50’ du pratar om? Varifrån har du den uppgiften?
Citera
2021-05-30, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Om SD begick självmord, vilket jag tror, så skulle det kunna vara hans hämnd på ÅH. Hon kommer troligen att förknippas med att han kunde ta livet av sej, och det för mycket lång tid.

Hämnden var nog viktig för SD som var extremt långsint och inte glömde något som han upplevde som en oförrätt. Och vilken oförrätt kunde vara större än att han hamnade i fängelse och miste sin frihet att cacha mm.

Jag håller det inte alls för otroligt i alla fall.

Tror inte han tänkte på ÅH. Eller någon annan. Han tänkte som vanligt bara på sig själv och tog the easy way out.
Citera
2021-05-30, 22:58
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
[/b]
Det accepteras inte i tråden att en man inte är intresserad av en kvinna . "Kvinnor dödas alltid när de försöker lämna en man" så låter det alltid. Att Stefan inte längre var intresserad av Lena blir för tungt för alla dessa dissade människor i tråden att ta till sig.

Det tråkiga (och det menar jag) är att de hon var intresserad av inte ville ha henne, det står i FUP.
När hon precis hade skilt sig från UW träffade hon en man som hon blev kär i men som efter ett tag tröttnade på henne. Då brakade hon ihop fullständigt. Vännerna fick komma och hjälpa henne och städa osv..

SD var inte intresserad, han sa det men hon kunde inte ta det till sig. Hennes sk vänner lyssnade på hennes trams när hon själv sa att SD hade sagt att även om det tog slut med HD ville han inte bli ihop med henne. Det accepterade hon inte utan hade olika bortförklaringar.

Den senaste "stockholmaren" som hon föll för ville inte heller ha något förhållande med henne. Hon kunde inte släppa SD oavsett om hon hade andra förhållanden. Att hon var elak, utstuderat elak mot HD är inte förtal utan rena sanningen.

Det intressant är vad hon skrev i en chatt om alla som uppvaktade henne. En del visste inte ens om att de var intresserade av henne.... Sedan fanns där ju några intressanta figurer någon P*trik Jacobsson som hon totaldissade, annars kunde det ju blivit ett förhållande. Kul är ju att de som skrivit så negativt om SD:s utseende och personlighet måste ju fundera på om han var så dålig då måste de andra som hon totaldissade vara rena bottenskrapet.

Sanningen om deras förhållande och deras personligheter står i FUP och inte i denna tråden. Det är väldigt många (inklusive jag själv) som inte orkat gå in i denna tråden och sagt till. I tre år har vänner och familj till den nyss dömde SD blivit uthängda på det mest obarmhärtiga sätt. J*rry Gr*ay har blivit väldigt illa åtgången precis som HD och hennes föräldrar.

När det gäller det fetade håller jag inte med dig. Mord är aldrig någonsin en lösning på problem. Det finna alltid möjlighet att flytta, blocka på telefon och sociala medier och till sist begära kontaktförbud.
Hade SD varit ärlig mot HD och avslutat sin förbindelse med LW när han sa det till HD hade aldrig denna situationen uppstått.

Något som är väldigt skrämmande är dessa människor som har skrivit dygnet runt och fyllt tråden med en massa skit. De har förföljt och stalkat en familj i tre år allt i anonymhetens trygga sfär.

Nu är SD död hoppas nu hans familj får lugn och ro och att dessa "privatspanare" som förföljer människor låter hans familj och vänner vara ifred.

Citat:
Det accepteras inte i tråden att en man inte är intresserad av en kvinna . "Kvinnor dödas alltid när de försöker lämna en man" så låter det alltid. Att Stefan inte längre var intresserad av Lena blir för tungt för alla dessa dissade människor i tråden att ta till sig.

Många som skriver i tråden är förälskade i den bild av Lena som de byggt upp i sin fantasi, trots att de inte kände henne. Det tycks vara helt omöjligt för dem att förstå att det kunde finnas någon man som inte ville ha henne.
Citera
2021-05-30, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Björn Linden kanske? Iom hansroll som myndighetschef
vid tingsrätten i Örebro, som borde ha ett intresse, men han var nog säker på en friande dom

Citat från Expressen
Senare på fredagen meddelade polisen att Stefan Davidsson hittats död.
Polisen fick in ett samtal 11.18 om att en man kunde ha hittats 18 minuter efter att domen blev offentlig och tio minuter innan polisen beslutade att gripa Stefan Davidsson.
11.29 beviljades en handräckningsbegäran från hovrätten om att vi skulle leta efter honom, säger Mats Öhman vid polisen.

Citat:
Ursprungligen postat av Parasolltroll
Var har du hittat uppgiften om tidpunkten för begäran om handräckning, 11.29 !? Kan den ha fastnat i faxen? 11 minuter tidigare kom larmsamtalet. Hur lång tid hade det tagit polisen att åka till Folketorp? Stod det nån polisbil utanför SDs hus strax före 11.00?

Här, från expressen, polisens uttalande
Citera
2021-05-30, 23:17
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En av de få gånger jag vrålat i en tråd - på repeat...
Vart är barnen?!!!
Speciellt eftersom han skrev om den äldre dagen innan, om hämtning eller vad det nu var, och att han är kryptisk.

Det kan väl hända att det funnits nåra alldeles särskilda skäl eller bedömningar av hälso- el familjenatur som vägt in för att låta GM vara på fri fot tiden närmast efter HR-förhandlingarna. Och försäkringar. Av privat natur. Och sen har då nåt hakat upp sig alldeles inför sluttampen kanske.
Citera
2021-05-30, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Nej, jag tar inte illa vid mig eftersom jag förstår att det är inte mig du vänder dig mot i din frustration.

Du har väl rätt i ditt resonerande också.

Det finns dock säkert många svar och flera frågor som inte finns svar på; dvs det har varrit många personer inblandade och ansvaret kan kanske kan falla på många, även om det är ett fåtal som bär det formella ansvaret?

Jag har tidigare idag lagt en viss fråga, börda på åklagarna, samtidigt som jag är säker på att de har diskuterat riskerna.

Jag tror att man har vägt för och emot, och inte kanske sett att självmord skulle kunna vara en så stor riskfaktor som det var. Det är ett stort ingripande i en persons liv att häkta någon, och vid en friande dom blir det något konstigt.

Jag tror dock att ÅH och kompani nästa gång tänker i andra banor. Man tar inga risker.

Smtidigt kan jag känna att det är inte personer utan psyiatrisk utbildning som ska behöva göra dessa bedömningar. Det borde finnas lagar och rutiner som styr hur sådan här tragisk situationer kan undvikas.

T ex är jag osäker på hur många mordfall ÅH har haft. Tidigare mål har (vad jag sett) varit inom vårdsektorn.

Vi är alla frustrerade och man vill gärna ha en eller flera syndabockar. Jag hoppas dock att det här leder till något positivt i slutänden. En ändring av något slag.

Rent krasst kan man väl tänka, att SD inte borde ha varit ensam med SOA. SOA borde det och det. Alla som lämnade ensam med SOA borde ha sett faran. Osv osv.

Men jag håller med dig också.
Som jag ser det vilar ansvaret i många plan, allt från lagar/rutiner till de ansvariga i rättsprocessen till de enskilda individerna runt SD.

Och inte minst SD själv förstås.

Jag håller med om det du skrev i din förrakommentar också, det om att tråden i sig kan ha varit en av de triggers som bidrog...

Angående det fetade så är ju själva grejen att dom antagligen var klappad och klar redan den 5:e maj (eller när nu sista dag i rätten var).
Därifrån fanns ju gott om tid att planera för att häkta SD innan domen blev offentlig.

EDIT: Jag menar, vad skulle ha hänt om de häktat honom och han blivit friad? Förutom att han skulle fått ersättning för den tid han suttit frihetsberövad?

Jag inser att det inte går att häkta någon för att hen är en tickande bomb... Men samtidigt har jag sett folk bli häktade för mindre. Inte helt sjysst. Inte heller helt lagligt att hitta på orsaker. Men visst är det möjligt.

Hade en psykiatriker bedömt honom som farlig så hade han väl kunnat låsas in på psyk?
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-30 kl. 23:34.
Citera
2021-05-30, 23:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tror inte han tänkte på ÅH. Eller någon annan. Han tänkte som vanligt bara på sig själv och tog the easy way out.

Men jag tror ändå att det skulle kunna vara som bonus, eller hur man ska uttrycka det.
Ser filmen om domkraftsskaftet för mitt inre öga, men att han hade bytt det mot ett gevär, typ, och riktigt eldade upp sej:
”Det här ska hon allt få för, den j*^*#! Det här kan hon försöka tvätta bort från sitt rykte!”

Samtidigt slapp han fängelset, vilket verkar vara det värsta straffet för honom, att inte få jaga runt efter cacher, utan tvingas vara instängd. Vad folk tycker och tänker om honom sket han nog i.

Jag hade hellre sett honom avtjäna sitt straff.
Citera
2021-05-30, 23:28
Medlem
[quote=coli|76070137]Om SDs död är hans eget verk betyder det att han inte ansåg att hans liv var värt att leva längre.
Att han för tre år sedan, fylld av hat och ilska bevisligen har slagit ihjäl en annan person med 17 slag, en person han ansåg förstörde för honom, gör honom ju faktiskt till en fara för andra.
Andra som han kan få för sig också har förstört för honom och som han bedömer inte har rätt att fortsätta leva längre.

När han själv tänker ta sitt liv och är dömd för mord finns inget som håller tillbaka honom från att straffa och hämnas ytterligare på sin omgivning.

SD hade redan för tre år sedan passerat den osynliga mentala spärr som de flesta människor besitter som gör att folk inte är kapabla att planera och genomföra ett brutalt mord på någon annan.
Klart är att han därför var en potentiell tickande bomb med facit i hand.
Nu ”sprängde” han bara sig själv, men det kunde gått riktigt illa för hans omgivning.

Om ansvariga och polisen hade planerat och tänkt till lite, borde man haft framförhållning.
Tagit redan på var SD höll hus och haft span på honom med en civil polisbil vid gården på förmiddagen den 28/5. Blir det friande dom åker man därifrån, blir det fällande dom griper man honom direkt.
Sådär som polisen är beredd att göra vid fotbollsmatcher, demonstrationer etc - en framförhållning för att gripanden kan behöva göras.

SD hade kanske hunnit skjuta sig ändå, om det nu var vad som skedde. Men man kanske hade kunnat förhindra en gisslandsituation eller fler mord om detta var på väg.

Eller ännu hellre ha häktat honom dagen innan. Skitsamma om han blivit friad, de hade kunnat hitta på nåt.
Citera
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Men jag tror ändå att det skulle kunna vara som bonus, eller hur man ska uttrycka det.
Ser filmen om domkraftsskaftet för mitt inre öga, men att han hade bytt det mot ett gevär, typ, och riktigt eldade upp sej:
”Det här ska hon allt få för, den j*^*#! Det här kan hon försöka tvätta bort från sitt rykte!”

Samtidigt slapp han fängelset, vilket verkar vara det värsta straffet för honom, att inte få jaga runt efter cacher, utan tvingas vara instängd. Vad folk tycker och tänker om honom sket han nog i.

Jag hade hellre sett honom avtjäna sitt straff.

Jag också, Slutet blev helt fel
Citera
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Om det är sant att just SD skulle hämta dottern vet jag inte, men hon var i Warszawa enl foton på Instagram.
Ja, den delen är sann relaterat till insta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in