2021-05-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
I och med domen så ÄR SD häktad kl.11:00, men inte inplockad. Det innebär att han omedelbart ska överlämna sig till Kriminalvården. Kriminalvården konstaterar ganska omgående att SD inte har infunnit sig och begär handräckning av polisen. För att polisen ska få gripa SD krävs att begäran om handräckning är godkänd. I och med att den godkänns så kan polisen också utfärda en efterlysning.

Som jag har förstått det så går efterlysningen ut kl. 11:23 (eller 11:29, har sett båda klockslagen). Men polisen går ut offentligt med uppgiften om att han är efterlyst 14.24 eftersom alla undrar var SD är och varför han inte sitter bakom lås och bom.

Utifrån mina kunskaper om detta så har allt gått rätt till utifrån givna förutsättningar. Problemet är väl, (och här vet jag inte hur stödet i lagen ser ut), att SD skulle ha begärts häktad så fort HR var säkra på att de skulle ge en fällande dom.

Att man går ut med att han är efterlyst handlar nog mer om att man av olika skäl ännu inte kan gå ut med att han är avliden (kanske har det inte fått tag på alla anhöriga ännu?).

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Häktet lyder väl under Kriminalvården?

Ja häkten sköts av KVV.
Men självklart har inte någon på KVV förväntat sig att SD skulle infinna sig på nåt häkte vid kl 11:00. Det är alltså garanterat inte på det viset att KVV har skickat någon handräckningsbegäran.
Och åter igen: det är polisen som tar emot och ”godkänner” handräckningar. Om en myndighet med befogenhet att begära sådan har skickat en begäran till polisen så är det deras ansvar att utföra uppdraget. De kan inte neka men det blir upp till dem hur de prioriterar i varje enskilt fall.
Det var HR som begärde handräckning.
Att SD skall föras från A till B. B var närmsta häkte. A antagningsvis SD:s hemadress.
Citera
2021-05-30, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hur man nu kan veta det?🤔

Jag har förstått att det tycks vara vanligt att man feltolkar när en djupt deprimerad person synbart mår bättre det som att depressionen är över - medans det är då man skall bli extra uppmärksam för stundande självmord.

Har dessvärre egen erfarenhet av just det. Vi åt middag ute och hade jättetrevligt. Blev kontaktad på jobbet morgonen efter då hade han skjutit sig med en hagelbössa, 35 år gammal.

Jag hade inte en susning, en kär vän jag känt länge. Jag borde sett, borde förstått ....grämer mig fortfarande ibland.
Senast redigerad av Remark 2021-05-30 kl. 17:36.
Citera
2021-05-30, 17:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag också. Hur kunde man missa detta med tanke på hur SD var som person? Om han hade tagit livet av sin egen familj eller någon annan: Vem hade då tagit ansvaret?
Juristerna har näsorna så djupt in i lagtexterna att de missar det som händer eller riskerar hända i verligheten.

Är mest glad att han inte tog med sig någon annan i Döden. Jag anser att den risken var skyhög. Nu blev det tack och lov inte så.
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Bjärred 2.0 var nog vad jag fasade för
En av de få gånger jag vrålat i en tråd - på repeat...
Vart är barnen?!!!
Speciellt eftersom han skrev om den äldre dagen innan, om hämtning eller vad det nu var, och att han är kryptisk.
Senast redigerad av develi 2021-05-30 kl. 17:34.
Citera
2021-05-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Jag också. Hur kunde man missa detta med tanke på hur SD var som person? Om han hade tagit livet av sin egen familj eller någon annan: Vem hade då tagit ansvaret?
Juristerna har näsorna så djupt in i lagtexterna att de missar det som händer eller riskerar hända i verligheten.

Är mest glad att han inte tog med sig någon annan i Döden. Jag anser att den risken var skyhög. Nu blev det tack och lov inte så.
Nej, HD hade väl blivit saknad vid det här laget, och likaså barnen. Och resten av kretsen i familjen Davidsson/Axel**on. Jag kan tänka att det är med väldigt blandade känslor som familjen, och den lilla krets av vänner som finns kvar, nu börjar förbereda begravning och bouppteckning. Lär bli en sorglustig historia av alltihop. Jösses.
Citera
2021-05-30, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har tidigare skrivit följande:

Sen skrev nån och la upp foto på skogsbryn på ängen drygt 150 m från bostadshuset. Efteråt skrev en annan person att han skjutit sig (med reservation tråduppgifter).
På platsen finns jordborr och ett par stolpar.
Sen har jag undrat om SOA har jaktlicens.
Nedanstående håller jag öppet tills mer uppgifter inkommer eftersom jag misstror de flesta i förhållande till SD:

Varav jag resonerar utifrån följande:
1. Är det planerat eller spontant.
2. Vapenlicens och förvaring av vapen.
3. Vart är det placerat isf.
4. Vapen fixat nån annanstans?
4. SOA som fortsatt misstänkt, om än släppt och låg misstanke utifrån uppgifter om kroppen.
5. Vart var HD en sån dag?

På den korta tiden från kl 11, och om tråduppgifter stämmer, ska han ha haft tillträde till vapenskåp vilket han inte ska ha om han inte jagar själv, kopplat till skåpet.

Stöld av nycklar? Ägnat sig åt att slå ner stolpar i väntan på dom? Sagt att han ska gå tillbaka dit efter domen och hämta nåt, vara ifred och ringa innan de drar?
Vet inte och jag undrar även utifrån HD, dvs vart hon befann sig den dagen.

Vad vi vet är att det är en familj som skyddar SD in absurdum innan domen, sett honom som helt oskyldig och frågan är hur långt detta kan sträcka sig.
Jag låser mig inte tidigt utifrån vaga uppgifter, inte ens funderingar som hoppar runt får fäste i nån riktning.
Till veckan kan det vara tillbaka på ruta A, helt andra uppgifter. Vi vet i stort sett att SD är stendöd.
SD är problemlösningsinriktad, troligen sen modersmjölken, och manipulativ. Nu ett offer.
SD är som en beundrad son i huset, HD är omhuldad, och SD kan ha delgett att han absolut inte kommer ta ett fängelsestraff. Point of no return. Paret D diskuterar död som eliminerande av lidande; att både SD och HD kan lägga korten vet vi också.
Jag menar att dynamiken är smått skev redan innan.

Och jag är förvånad om gevär förvaras utanför sin ordinarie bostad. SOA borde väl i så fall ha vapen i skåp hemma i Landby?
Tänker att ute i sommarbostaden är det ju lite oskyddat vintertid
Eller man kanske flyttar runt sina vapen mellan hemmet och sommarbostaden om man vet att man ska vara där ett längre tag?
Säker förvaring får man ju hoppas finns i Folkatorp hur som helst.
Citera
2021-05-30, 17:36
Medlem
Ett ytterligare inlägg kring att SD efterlystes trots att delar av polishuset visste att han troligtvis var död.

Givetvis måste man agera som att SD är på rymmen fram till den punkt att det bekräftats att det faktiskt är SD som dött.
Citera
2021-05-30, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Och jag är förvånad om gevär förvaras utanför sin ordinarie bostad. SOA borde väl i så fall ha vapen i skåp hemma i Landby?
Tänker att ute i sommarbostaden är det ju lite oskyddat vintertid
Eller man kanske flyttar runt sina vapen mellan hemmet och sommarbostaden om man vet att man ska vara där ett längre tag?
Säker förvaring får man ju hoppas finns i Folkatorp hur som helst.
Erinrar mig nåt vapenskåp på lantstället Granliden (Möller)?
Citera
2021-05-30, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
En av de få gånger jag vrålat i en tråd - på repeat...
Vart är barnen?!!!
Speciellt eftersom han skrev om den äldre dagen innan, om hämtning eller vad det nu var, och att han är kryptisk.

Det undrar jag med!
Klassresan till Polen stämde i vart fall, även om det är udda med tanke på Coronatider.
Citera
2021-05-30, 17:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Men nu tror jag du allt får hejda dig. Det finns inget frikännande från HD och det skadestånd för en häktning på 8 mån såsom oskyldig lär inte hända. Då skall det finnas en frikännande dom som vunnit laga kraft. Och det gör det ju de facto inte.

Nå, jag är inte utbildad i detta, men jag måste säga att det låter helt orimligt att ett skadestånd skulle betalas ut enbart för att han gick och sköt sig själv - om det nu var det som hände. Levde han när hovrättsdomen meddelades så bör det vara den domen som gäller.

Det återstår ju att se. Enligt fd överåklagare SE Alhem finns ingen giltig fällande dom på SD.
SE Alhem uppger att domen måste vinna lagakraft för att den ska gälla och det nu inte kommer kunna ske. Enligt SE Alhem ”ska han (SD) betraktas som oskyldig idag”.

Lyssna och begrunda. SE Alhem tituleras fd överåklagare och rättsexpert. Han borde ju ha kunskap om gällande regelverk. ( SE Alhems uttalande kommer i en sidoruta till höger efter reklamen)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod

Om SD ska betraktas som juridiskt oskyldig och icke dömd - ja då har han/hans dödsbo naturligtvis rätt till de knappa 50’ + ränta som hans häktning ska ersättas med. Helt enligt regelverket när någon är häktad i 8 månader och sedan inte får en giltig fällande dom.
Citera
2021-05-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Det återstår ju att se. Enligt fd överåklagare SE Alhem finns ingen giltig fällande dom på SD.
SE Alhem uppger att domen måste vinna lagakraft för att den ska gälla och det nu inte kommer kunna ske. Enligt SE Alhem ”ska han (SD) betraktas som oskyldig idag”.

Lyssna och begrunda. SE Alhem tituleras fd överåklagare och rättsexpert. Han borde ju ha kunskap om gällande regelverk. ( SE Alhems uttalande kommer i en sidoruta till höger efter reklamen)

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Ale523/47-aringen-som-domdes-for-mord-pa-lena-wesstrom-ar-dod

Om SD ska betraktas som juridiskt oskyldig och icke dömd - ja då har han/hans dödsbo naturligtvis rätt till de knappa 50’ + ränta som hans häktning ska ersättas med. Helt enligt regelverket när någon är häktad i 8 månader och sedan inte får en giltig fällande dom.
Jo, jag vet allt det där du skriver, och jag lyssnade på Ahlheim. Men jag kan fan inte tro det. Det går bara inte. Om vi räknar lågt: 30 000 kr x 8 månader. 240 000 kr. För en skyldig mördare, som vi skall betala för - till dödsboet. Som HD har viss kontroll över och som dessutom är medskyldig till SDs dåd. Åtminstone skyddande av brottsling.

Sverige är fantastiskt.
Citera
2021-05-30, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Som jag förstår det, skulle ÅH lämnat in ett häktningsyrkande till HR innan domen offentliggjordes. Det gjordes aldrig, kanske för att det vanligaste är att GM redan är frihetsberövad, dvs häktad, eller en naiv tro på att SD skulle lämna in sig själv.

Självmordet tror jag inte hade med x antal år i fängelse att göra, utan efteråt. Att ha tappat ansiktet, vänner, familj, huset, statusjobb. Komma ut i en ny värld, avskydd av alla. Det blev för mycket för denne självcentrerade härskare och baneman.

Det finns olika bud i tråden om detta: enligt hovrättsdomen har åklagaren yrkat på häktning vid fällande dom. Och då domen meddelades så blir SD häktad (men ej gripen).

Ur domen
Åklagaren har slutligen yrkat att hovrätten vid fällande dom ska förklara Stefan Davidsson häktad eftersom det för mord inte är stadgat lindrigare straff än fängelse två år och det inte är uppenbart att det saknas risk för att Stefan Davidsson fortsätter sin brottsliga verksamhet eller undandrar sig straff.

Stefan Davidsson har motsatt sig att tingsrättens dom ändras. Han har inte haft någon invändning mot åklagarens yrkande om beslag. Han har i hovrätten vidhållit sin inställning till målsägandenas skadeståndsyrkanden (se avsnitt 3 i tingsrättens dom). Vidare har han bestritt åklagarens yrkande om häktning.

Domen: För mord är inte föreskrivet lindrigare straff än fängelse två år. Det är vidare inte är uppenbart att det saknas risk för att Stefan Davidsson i frihet avviker eller på annat sätt undandrar sig lagföring eller straff. Stefan Davidsson ska därför häktas och kvarbli i häkte tills fängelsestraffet får verkställas.

Tvistefrågan är väl snarast om HR hade kunnat besluta om häktning innan dom meddelas (dvs så fort de vet att de kommer att avge en fällande dom). Åklagare har yrkat på häktning vid fällande dom, men måste det betyda att häktning ska ske då dom meddelas eller då dom författas? Vilka är HRs befogenheter här? En del anser att HR har rätt att meddela häktning "ex officio" och att de hade kunnat fatta beslut om häktning innan dom meddelades. Härom vet jag inget.

Ex officio enligt wikipedia: (på svenska i ämbetet eller å tjänstens vägnar) innebär att någon (exempelvis en myndighet) skall beakta/utföra någonting på eget initiativ, det vill säga utan att någon utomstående begär beaktande/utförande därav.
Senast redigerad av piastrone 2021-05-30 kl. 18:12.
Citera
2021-05-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Är SD på riktigt feg om han tagit livet av sig?

Jag kan ändå inte hålla med helt där.

Den här historien är alldeles särdeles sorgesam ur precis alla aspekter, hur man än vrider och vänder på det.

För mig personligen är önskemålet nu när det framkommit att Stefan ej lever längre att Stefan tog livet av sig själv och att han därmed ”erkände” sin skuld i frågan. Alltså att han inte blev bragd om livet av tredje part. Det vore det bästa ur rådande omständigheter.

Men hur mycket jag än avskyr hans handlingar innan, under och efter mordet så bara KAN jag inte lägga på honom ännu ett epitet (feghet) för att han väljer att avsluta sitt liv. Visserligen feg inför sina egna barn, men där drar jag ändå gränsen.

I den här historien är Lena givetvis offret, i andra led Lenas barn och familj/anhöriga. Hur svårt det än är att tänka tanken så tänker jag ändå att även Stefan är ett slags offer. Någonting har format honom till dessa handlingar, någonting gjorde honom till den han var. Men det är en diskussion långt bortom skuldfrågan och ingenting jag egentligen vill ta här i detta forum.

Dagen har varit kaotisk, så många känslor på en och samma gång. Upprättelse, sorg, förtvivlan och rädsla i en och samma kompott. Man vet inte vad man ska känna tillslut även om upprättelsen för Lena och familjen givetvis är tongivande.

Vet inte riktigt exakt vad jag vill med detta inlägg mer än att belysa en viss ambivalens och komplexitet.

Jag känner mig också intresserad av att gå djupare, inte läst FUP så får ursäkta för det på förhand och vet inte vad som kommit fram där, men vad sa psykiatriska undersökningen? Kom inte fram till att han led av en psykisk störning eller? Hur länge hade LW:s och SD:s relation pågått? Hur började allt? Fanns det fler som kände till den? Vad har framkommit i vittnesmålen kring SD som person? Hur var hans uppväxt osv? Även LW undrar man ju över. Vad som drev henne till att inleda och ffa upprätthålla denna destruktiva relation? Träffades dom i närområdet ute eller i bilar för heta möten enbart? Vem ville ha vem mest? Var även LW gift? Visste hennes man om hennes relation med SD? Har något av det framkommit i FUP? Någon som kan sammanfatta? Så många frågor som inte har något svar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in