Citat:
I och med domen så ÄR SD häktad kl.11:00, men inte inplockad. Det innebär att han omedelbart ska överlämna sig till Kriminalvården. Kriminalvården konstaterar ganska omgående att SD inte har infunnit sig och begär handräckning av polisen. För att polisen ska få gripa SD krävs att begäran om handräckning är godkänd. I och med att den godkänns så kan polisen också utfärda en efterlysning.
Som jag har förstått det så går efterlysningen ut kl. 11:23 (eller 11:29, har sett båda klockslagen). Men polisen går ut offentligt med uppgiften om att han är efterlyst 14.24 eftersom alla undrar var SD är och varför han inte sitter bakom lås och bom.
Utifrån mina kunskaper om detta så har allt gått rätt till utifrån givna förutsättningar. Problemet är väl, (och här vet jag inte hur stödet i lagen ser ut), att SD skulle ha begärts häktad så fort HR var säkra på att de skulle ge en fällande dom.
Att man går ut med att han är efterlyst handlar nog mer om att man av olika skäl ännu inte kan gå ut med att han är avliden (kanske har det inte fått tag på alla anhöriga ännu?).
Som jag har förstått det så går efterlysningen ut kl. 11:23 (eller 11:29, har sett båda klockslagen). Men polisen går ut offentligt med uppgiften om att han är efterlyst 14.24 eftersom alla undrar var SD är och varför han inte sitter bakom lås och bom.
Utifrån mina kunskaper om detta så har allt gått rätt till utifrån givna förutsättningar. Problemet är väl, (och här vet jag inte hur stödet i lagen ser ut), att SD skulle ha begärts häktad så fort HR var säkra på att de skulle ge en fällande dom.
Att man går ut med att han är efterlyst handlar nog mer om att man av olika skäl ännu inte kan gå ut med att han är avliden (kanske har det inte fått tag på alla anhöriga ännu?).
Ja häkten sköts av KVV.
Men självklart har inte någon på KVV förväntat sig att SD skulle infinna sig på nåt häkte vid kl 11:00. Det är alltså garanterat inte på det viset att KVV har skickat någon handräckningsbegäran.
Och åter igen: det är polisen som tar emot och ”godkänner” handräckningar. Om en myndighet med befogenhet att begära sådan har skickat en begäran till polisen så är det deras ansvar att utföra uppdraget. De kan inte neka men det blir upp till dem hur de prioriterar i varje enskilt fall.
Det var HR som begärde handräckning.
Att SD skall föras från A till B. B var närmsta häkte. A antagningsvis SD:s hemadress.