2021-05-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Hur man nu kan veta det?🤔

Finns väl en del som har misslyckats?
Citera
2021-05-30, 17:51
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Om SD begick självmord, vilket jag tror, så skulle det kunna vara hans hämnd på ÅH. Hon kommer troligen att förknippas med att han kunde ta livet av sej, och det för mycket lång tid.

Hämnden var nog viktig för SD som var extremt långsint och inte glömde något som han upplevde som en oförrätt. Och vilken oförrätt kunde vara större än att han hamnade i fängelse och miste sin frihet att cacha mm.

Jag håller det inte alls för otroligt i alla fall.
Citera
2021-05-30, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Vad grundar du denna tanke på? Någonting du känner till eller bara egna spekulationer? De allra flesta är övertygade om att det handlar om SOA men så behöver det naturligtvis inte vara även om väldigt mycket tyder på det.

Ville skicka pm med frågan egentligen då jag ser att du är online men inte svarat de andra som frågat, men såg att du inte uppnått antal inlägg ännu för pm.

Förstår om du inte vill avslöja källor osv, men det vore intressant att veta om det öht finns några källor till din frågeställning eller ej.

Det är så snacket går. Men har absolut inga belägg för det än. Trodde det diskuterats i tråden redan. Får återkomma.
Citera
2021-05-30, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har tidigare skrivit följande:

Nån skrev och la upp foto på skogsbryn på ängen drygt 150 m från bostadshuset. Efteråt skrev en annan person att han skjutit sig (med reservation tråduppgifter).
På platsen finns jordborr och ett par stolpar.
Sen har jag undrat om SOA har jaktlicens.
Nedanstående håller jag öppet tills mer uppgifter inkommer eftersom jag misstror de flesta i förhållande till SD:

Varav jag resonerar utifrån följande:
1. Är det planerat eller spontant.
2. Vapenlicens och förvaring av vapen.
3. Vart är det placerat isf.
4. Vapen fixat nån annanstans?
4. SOA som fortsatt misstänkt, om än släppt och låg misstanke utifrån uppgifter om kroppen.
5. Vart var HD en sån dag?

På den korta tiden från kl 11, och om tråduppgifter stämmer, ska han ha haft tillträde till vapenskåp vilket han inte ska ha om han inte jagar själv, kopplat till skåpet.

Stöld av nycklar? Ägnat sig åt att slå ner stolpar i väntan på dom? Sagt att han ska gå tillbaka dit efter domen och hämta nåt, vara ifred och ringa innan de drar?
Vet inte och jag undrar även utifrån HD, dvs vart hon befann sig den dagen.

Vad vi vet är att det är en familj som skyddar SD in absurdum innan domen, sett honom som helt oskyldig och frågan är hur långt detta kan sträcka sig.
Jag låser mig inte tidigt utifrån vaga uppgifter, inte ens funderingar som hoppar runt får fäste i nån riktning.
Till veckan kan det vara tillbaka på ruta A, helt andra uppgifter. Vi vet i stort sett att SD är stendöd.
SD är problemlösningsinriktad, troligen sen modersmjölken, och manipulativ. Nu ett offer.
SD är som en beundrad son i huset, HD är omhuldad, och SD kan ha delgett att han absolut inte kommer ta ett fängelsestraff. Point of no return. Paret D diskuterar död som eliminerande av lidande; att både SD och HD kan lägga korten vet vi också.
Jag menar att dynamiken är smått skev redan innan.

Jag väljer att invänta utredningen om Stefans död innan jag spekulerar i huruvida andra är involverade och på vilket sätt i så fall. Om polisen avskriver SOA så är han oskyldig i mina ögon. jag tycker det mesta lutar åt självmord och jag väljer att betrakta det som sådant tills polis/åklagare ev. meddelar annat
Citera
2021-05-30, 17:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Finns väl en del som har misslyckats?

Jag läste första inlägget som att när man väl bestämt sej kan man må bättre. Att det är beslutet som är det svåra.

Inte att man mår bättre efter själva genomförandet.
Citera
2021-05-30, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Och jag är förvånad om gevär förvaras utanför sin ordinarie bostad. SOA borde väl i så fall ha vapen i skåp hemma i Landby?
Tänker att ute i sommarbostaden är det ju lite oskyddat vintertid
Eller man kanske flyttar runt sina vapen mellan hemmet och sommarbostaden om man vet att man ska vara där ett längre tag?
Säker förvaring får man ju hoppas finns i Folkatorp hur som helst.

Folketorp är SOAs föräldrarhem och en stor lantbruksfastighet där säkert vapen förvarats i vapenskåp sedan länge. Det är väl på dessa ägor man använder jaktvapnen.
Citera
2021-05-30, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crawly
En ryslig historia utan vinnare. Nu har ju den moraliska skuldfrågan ältats i flera år, och det enda jag vill tillägga är att det krävs två för att dansa tango, samt att inget av detta hade hänt om förhållandet (som ju många verkar ha känt till) inte hade fått löpa vidare som en öppen hemlighet.

Med facit i hand borde fler i omgivningen ha reagerat tidigare och påtalat det självskadebeteende som uppvisats av nästan samtliga, istället för att ryggdunka den man står bakom. Istället har den grekiska tragedin fått utvecklas på ett förutsägbart sätt. Helt utan bromsar har känslor fått styra rakt ner i avgrunden.

Huvudpersonerna är nu döda och de ofrivilliga birollsinnehavarna tvingas resa sig ur ruinerna. De kanske mest skyldiga kan dock på tryggt avstånd skaka av sig skuldfrågan och peka på de anklagade

Jag känner ingen av dessa personer. Har kört förbi Örebro nån gång på sin höjd. Men detta pågår givetvis överallt även om det sällan får dessa konsekvenser. Låt oss åtminstone lära oss något, och låt då detta vara att aldrig vara tysta när vi borde tala, och att inte prata bakom andras ryggar.

Så sant!
I detta fall har vi fått se flera personers allra fulaste sidor.
Citera
2021-05-30, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag ser detta också som ett rykte, men jag hoppas verkligen att nicket kan förklara detta påstående. Spännande om det var sant.

JG har skadat sitt knä då han voltade i vätan i sina foppatofflor. Han går på kryckor, så glöm honom.
Citera
2021-05-30, 18:06
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag väljer att invänta utredningen om Stefans död innan jag spekulerar i huruvida andra är involverade och på vilket sätt i så fall. Om polisen avskriver SOA så är han oskyldig i mina ögon. jag tycker det mesta lutar åt självmord och jag väljer att betrakta det som sådant tills polis/åklagare ev. meddelar annat
Så länge han är fortsatt misstänkt så håller jag öppet är sensmoralen och det är en jävla historik kring SD/HD.
Citera
2021-05-30, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Jag känner mig också intresserad av att gå djupare, inte läst FUP så får ursäkta för det på förhand och vet inte vad som kommit fram där, men vad sa psykiatriska undersökningen? Kom inte fram till att han led av en psykisk störning eller? Hur länge hade LW:s och SD:s relation pågått? Hur började allt? Fanns det fler som kände till den? Vad har framkommit i vittnesmålen kring SD som person? Hur var hans uppväxt osv? Även LW undrar man ju över. Vad som drev henne till att inleda och ffa upprätthålla denna destruktiva relation? Träffades dom i närområdet ute eller i bilar för heta möten enbart? Vem ville ha vem mest? Var även LW gift? Visste hennes man om hennes relation med SD? Har något av det framkommit i FUP? Någon som kan sammanfatta? Så många frågor som inte har något svar...
Jag har bara halvdana svar på de flesta av dina frågor så lämnar dem till någon annan att svara på. Men kan iaf bidra med svar på de sista av dina frågor.

LW var skild sedan ett antal år tillbaka. Innan skilsmässan bodde hon granne med paret Davidsson. Det var även hon som vigde dem.
LWs före detta make kände till att LW hade ett mycket brokigt och destruktivt förhållande med SD, han var den förste att larma till polisen att de borde undersöka SD närmare (jag kan inte svära på att jag har rätt här men jag är relativt säker på att han tex kände till att LW tidigare polisanmält SD).

Även SDs dåvarande fru HD kände till otrohetsaffären och de låg i skilsmässa när mordet begicks. HD hade några månader tidigare flyttat ifrån SD. HDs nya hem ligger placerat med insyn till LWs bakgård.

Ett fåtal vänner till LW och SD kände till deras relation sedan några år tillbaka. Deras gemensamma vän JG tog SD/HDs parti och bröt med LW helt. SD och LW fortsatte dock att träffas.

När det kommer till SDs bakgrund har försvinnande lite framkommit. Ingen av hans anhöriga var med vid HR-förhandlingarna som jag har förstått det.

Det har gjorts en P7a (?) men den låter jag någon annan kommentera. Som jag har förstått det kom man dock där fram till att SD inte led av någon psykisk störning.
Senast redigerad av Zymbal 2021-05-30 kl. 18:10.
Citera
2021-05-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
Jag ser detta också som ett rykte, men jag hoppas verkligen att nicket kan förklara detta påstående. Spännande om det var sant.
De flesta av oss har låst upp oss på en person i ngt högre ålder. Men absolut kan det ha varit en vän till SD som varit med SD på gården. Och den vännen har lite svårt att gå nu, och lätt att springa ifrån om man har bestämt sig för att skjuta skallen av sig.
Citera
2021-05-30, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Det är så snacket går. Men har absolut inga belägg för det än. Trodde det diskuterats i tråden redan. Får återkomma.
Tack för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in