Citat:
Ursprungligen postat av
blomvattnare
Det borde väl inte ha mött några hinder att fatta häktningsbeslut efter att ha bildat sig en uppfattning i skuldfrågan utan att för den delen avslöja något om innehållet i domen?
Nej, jag tror - som jag skrev - inte att det hade mött några formella hinder. Men en hovrätt brukar alltså inte göra så, i vart fall inte om inte åklagaren yrkat på häktning i slutpläderingen.
Citat:
Att sedan de flesta (alla) skulle ha begripit att de hade kommit fram till att han är skyldig är ju en annan femma. Det avslöjar ju inte mer från den kommande domen än just det faktumet. Inte hur de har resonerat.
Att jämföra med att han ju släpptes i väntan på att domen från tingsrätten skulle komma. Då fattade ju alla att rätten hade kommit fram till att han skulle anses oskyldig. Hur man resonerat förtäljdes inte.
Jo, men det är skillnad. Ingen processuell regel avkräver någonsin en domstol att den ene eller andre tilltalade
måste häktas, oavsett hur skyldig domstolen är övertygad om att h*n är. Om en domstol däremot blir förvissad om en tilltalads oskuld, ska vederbörande släppas ögonaböj, annars har den tilltalades rättigheter grovt förtrampats, och rättens ledamöter har begått tjänstefel.
Det är ju också högst ovanligt att personer tar livet av sig direkt efter att ha fått en dom mot sig meddelad. Jag kan inte minnas när det skedde senast före SD. Det blir lite
Monday Morning Quarterbacking när alla med facit i hand nu breder ut sig över hur oerhört släpphänt Göta agerade.