2021-05-30, 13:54
Medlem
Det är väl JG som suttit anhållen? Kanske nämnts i tråden redan dock.
Citera
2021-05-30, 13:55
Bannlyst
Jag är helt övertygad om att Hanna ligger bakom precis allt och att hon är den egentliga gärningsmannen.
Visst, Stefan kanske var med där bakom planket men det ursinnig våldet tyder på en kvinnas hat. Hanna hade det hatet mot Lena.
Stefan hade ingen som helst anledning att mörda Lena. Han hade kunnat fortsätta sitt vänsterprassel i flera år till utan problem så i mina ögon får han ingen vinning av att Lena är död.
Hanna däremot har flera starka motiv och inget hållbart alibi.
Abledningen till att hon ljög och inte mindes något var för att om hon skyddade Stefan så skyddade hon sig själv. Så länge Stefan gick fri så gick hon fri. Därför skyddade hon Stefan. Soa kunde såklart räkna ut att så var fallet och eftersom Stefan nu blev skyldig så kunde han inte tillåta att Stefan drog med sig Hanna i fallet.
Kan tänka mig att Stefan hotade med att göra detta, och då såg Soa ingen annan utväg än att ta livet av Stefan och få det att se ut som självmord.
Jag är helt 100 på att det är såhär det gått till.
Det finns bara en enda vinnare i detta hemska och det är Hanna.
Ingen otrogen man för han är död och ingen som raderar hennes fuskloggar och sist så är personen som hon hatade över allt annat också död.
Solklart i mina ögon
Citera
2021-05-30, 13:55
Medlem
Med tanke på Stefans tankar och tal, så
Kan han ha kört rysk roulette efter domen
Precis likt en riktig kriminell gangster..
Citera
2021-05-30, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Han satt väl hemma med gipsat ben, halkat i flipflop, eller nått
Citera
2021-05-30, 13:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smarfor
Det har inte nämnts i tråden.
Varför tror du att det är JG?
Vet du något vi andra inte vet?
Citera
2021-05-30, 14:00
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag har så svårt att ta till mig beröm.

Och håller med. Att från grunden ligger ansvaret för den här tragedin på en enda person, även om det också blir ett samspel mellan individerna.

Det tragiska är ju att ingen hade behövt dö, inte Lena och inte SD.
Allt hade kunnat lösas på ett så enormt mycket mindre smärtsamt sätt.

Sätt som hade kunna gå att mer eller mindre reparera.

Död är så definitivt. Och så oåterkalleligt.

Ja inte bara oåterkalleligt utan oåterkalleligt, punkt. Man får väl nu hoppas att den inbyggda dödslängtan som GM synes ha excellerat i, i det mesta är hans egen och inte nåt han fått till sig på senare tid. Apropå samspel...
Citera
2021-05-30, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Tidigare i tråden har det stått att domstolen kan häkta utan att åklagaren har begärt det.
Det var vad jag trodde att den skulle göra.

Tydligen trodde alla andra det också eftersom många skrev att han skulle bli frikänd eftersom han inte häktades.
Ja, åklagaren sätter ihop en häktningsframställan och domstolen avgör om det skall ske en häktning eller ej. I det här fallet behövs inte det - det räcker med att domstolen säger att han skall häktas, och det gjordes också. Men uppenbarligen fick inte åklagaren denna order förrän för sent, och därmed polisen fick den ännu senare. Det tog för lång tid helt enkelt. När de väl fått ordern, så hade larmsamtalet kommit och resten vet vi.
Citera
2021-05-30, 14:04
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Alla är inte geocachare.
Inte jag heller...
Citat:
Har du en skärmdump?
Kopierat lite av relevant text + bildlänkar:
Citera
2021-05-30, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tror jag också, jag undrar mer om SOA hade delgetts planerna. HD?
Ingen GC sen 26e.

Har letat efter hans forna sms om han skulle bli häktad, nåt om att då begära medicin och typ drogas ner, fritt ur minnet, men hittar det inte. Han lät smått desperat redan då. Kanske det var efter första vistelsen i cellen.

Hur som haver.
Vet du vart LW går på mordkvällen?
Tänkte om det stod mer i nån chatt, bara typ tvätt eller nån cache?

Jag tror inte att någon var involverad i hans planer. Han kan ha sagt något allmänt vid tidigare tillfälle som du är inne på med andemeningen "jag kommer aldrig att acceptera ett fängelsestraff", men jag tror, som någon annan var inne på också att han typ har fått domen på mejl. Läst "skyldig" och tagit ett djupt andetag." Jag behöver lite frisk luft". Gått ut och tagit livet av sig. Det finns en stor risk med att försöka involvera andra i självmordsplaner och det är man kan bli stoppad och jag tror inte att han var beredd att ta den risken. Han hade bestämt sig. Att han valde Folketorpet kan bero på att det antagligen var enda stället sedan tre år tillbaka där han själv hade någon form av frid och sinnesro mitt i allt kaos. Jag tror vidare att SOA har blivit indragen i detta högst ofrivilligt och han hade nog gärna sett en annan utgång, både på Stefans framtid och att han själv skulle bli inplockad som misstänkt. Men i denna långa och utdragna tragedi där det bara finns förlorare så hade det varit konstigt om inte polisen hade gjort allt som stod i deras makt för att verkligen ta reda på vad som hänt och hur. Om de inte, först plockat in, och sedan avfärdat "SOA" som misstänkt så hade han för alltid fått leva med omvärldens misstanke - nu blir han förhoppningsvis helt rentvådd. Troligen är inget brott begånget så vi kommer aldrig att få ta del av någon fup som berättar för oss vad som hände Stefans sista minuter och vi får nog leva med det.

Man önskar ju ett sista brev från Stefan som berättar allt, men jag tror inte att något sådant finns.

Vad gäller Lenas sista kväll så tycker jag att den rörliga tidslinje som åklagaren visade i HR är ett bra komplement till den information vi har fått via fup tidigare. jag kommer inte ihåg just nu om filen ger något konkret svar till vad du efterfrågar, men det är oavsett ett bra komplement till övrig info som vi har fått tagit del av. Filen visar hennes/mobilens rörelser från fredag morgon till natten mån-tis och de har även lagt in foton och kommentarer. Filen ligger i länksamlingen och heter Film_HEL TIDSLINJE FRE-TIS 2018.avi. Om du sorterar filerna efter namn så kommer den längst upp. https://gofile.io/d/IQ0vKb
Citera
2021-05-30, 14:06
Bannlyst
En vän till mig hörde av sig i PM och den personens tankar om denna händelse är exakt samma som mina. Därför lånar jag personens text och lägger in den här.

Länge sedan vi hördes men jag känner att nu är det dags igen

Vi var ju inne på att Hanna visste fan så mycket mer om vad som hänt Lena och den här antklimaxen bevisar enligt mig att åklagarna var helt fel ute i sin jakt på den gärningsman som ändade Lenas liv, det var inte SD som slog ihjäl Lena utan Hanna, SOA visste/anade hur fan det låg till i verkligheten och såg till att Stefan fanns i närheten när domen skulle avkunnas, hade SD gått fri så hade inget hänt men nu när SD torskade visste SOA att SD inte skulle ta 18 år för något han inte gjort så han fimpade SD för att skydda sin dotter.

Fallet kommer att avskrivas som självmord oavsett hur det har gått till, åklagarna och polisen kommer aldrig att medge att de stått och skällt vid fel träd, utredningen är ju den dyraste i Örebros polisväsens historia så många huvuden kan komma att rulla om sanningen kommer fram.

Det här är inget jag kommer att skriva i den där skruvade tråden men så här tror jag att det ligger till.

Politik ska aldrig blandas in i sökandet efter sanning men det är vad som hänt i det här fallet.

Ha dé!

Kan inte annat än buga o bocka och tacka för orden som beskriver exakt hur jag ser på saken.
Citera
2021-05-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Har vi läst samma dokument? Tycker att HR är glasklara och mycket pedagogiskt förklarar, punkt för punkt, hur de resonerar och varför det anser att bevis efter bevis kan anses vara besvärande för SD (och vid något tillfälle hur det inte kan anses vara besvärande för honom). De utgår från tingsrättsdomen som finns med i dokumentet? Förstår inte riktigt vad som saknas?

Ja, det är samma dokument. Det intressanta är tolkningen av praxis av det s.k Balkongfallet. Det finns flertalet skillnader där som HD kan se på. Ett är HR:s syn på indicier som sammantaget pekar i en riktning. I flygningen har vi exempelvis färre parametrar att förhålla oss till - en lgh och balkong och en tänkbar gärningsperson. I Hjärstamålet något större komplexitet. Jag förstår att du anser domen är pedagogiskt skriven. Det finns säkert grunder till det. Är den juridiskt hållbar i nuvarande skick - bör den kanske bli det nya rättesnöret?
Citera
2021-05-30, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avd.9
En vän till mig hörde av sig i PM och den personens tankar om denna händelse är exakt samma som mina. Därför lånar jag personens text och lägger in den här.

Länge sedan vi hördes men jag känner att nu är det dags igen

Vi var ju inne på att Hanna visste fan så mycket mer om vad som hänt Lena och den här antklimaxen bevisar enligt mig att åklagarna var helt fel ute i sin jakt på den gärningsman som ändade Lenas liv, det var inte SD som slog ihjäl Lena utan Hanna, SOA visste/anade hur fan det låg till i verkligheten och såg till att Stefan fanns i närheten när domen skulle avkunnas, hade SD gått fri så hade inget hänt men nu när SD torskade visste SOA att SD inte skulle ta 18 år för något han inte gjort så han fimpade SD för att skydda sin dotter.

Fallet kommer att avskrivas som självmord oavsett hur det har gått till, åklagarna och polisen kommer aldrig att medge att de stått och skällt vid fel träd, utredningen är ju den dyraste i Örebros polisväsens historia så många huvuden kan komma att rulla om sanningen kommer fram.

Det här är inget jag kommer att skriva i den där skruvade tråden men så här tror jag att det ligger till.

Politik ska aldrig blandas in i sökandet efter sanning men det är vad som hänt i det här fallet.

Ha dé!

Kan inte annat än buga o bocka och tacka för orden som beskriver exakt hur jag ser på saken.

Löjligt, hur skulle Hd få med sig LW till planket mitt i natten? Nej alla spår och dna pekar på Sd, sen är det troligt att Hd vetat hela tiden, och/ eller varit delaktig i städande och döljande.

Här är Hds senaste logg, från 23/5. Hon har inte varit inloggad sedan 26/5.

Dags att sträcka på benen och lämna av ett par kryp. TFTC 😊

Nu var det äntligen dags för karjir och mig att tillbringa en helg hos coco_c. På fredag eftermiddag lämnade vi ett soligt Örebro och möttes av regnigt Göteborg. Huvudmålet för helgen var en drös med letterboxar som hade lösts med glädje under vintern. Lördagen bjöd på ett härligt väder och det gick lekande lätt och det hela gick mycket fortare än vi gissat och gav oss möjlighet till att göra annat som betyder mycket för oss alla. Söndagen fortsatte på bästa tänkbara sett även om nu regnet hade kommit åter. Tyvärr väntade i solen på oss när vi kom åter till Örebro utan regnet fortsatte. Stort tack till alla som gjorde denna helg möjlig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in