2021-05-28, 15:49
Medlem
Philomenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Ja, det är en glädjens dag, och helg!
Det finns fler att belysa nu (åtminstone HD och JG) samt polisens taffliga utredning både initialt och senare.
Men nu firar vi i dagarna 3 först! 👍

Håller helt, helt med! Så som domen var formulerad lämnar på gott och ont inget utrymme för fler GMs men HD, JG och SOA borde verkligen granskas närmre ur perspektiven anstiftan respektive skydd av brottsling.

Och, alla s k "misstag" som skedde initialt relaterat till mördarens vänskap eller kontakter inom lokalt polishus, inte allra minst kring teknik, borde föranleda en rejäl granskning av opartisks ej lokala ögon.

Säger det igen: någon som har koll får gärna sammanställa en lista på exalt alla de poliser eller till polisen kopplade personer som paret D nästlat in sig hos. Precis som HD upprepat slunkit ut nätet så fort det börjats dra in genom trådoroligheter och planterade trådsanningar så har detta kring polisers ev jävighet/närhet till GM gång på gång fintars bort i tråden genom tjäbbel, halmdockor och att man förvirrat genom att blanda samman olika poliser. En lista på var och en, hens befattning, när hens nämns i FUP, hens relation till SD/HD/SOA/JG och hens ev relation till BO vore bra för att ett belysande skulle bli metodiskt och utan chans till förvirrning.

De namn jag spontant vet florerat i tråden på olika vis är: TM, Maarko, PW, AS. Fler?
Citera
Medlem
Fly från någonting förstår jag, men till vad?

Stefan har små chanser att skapa ett nytt liv på flykt. Han är ju ingen knarkgubbe med pengar och kontakter.

Det här ser inte bra ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Påstod han att det var äldsta dottern han var i Polen med?

Jag minns inte vem av flickorna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Du menar att han tar sitt liv där ingen kommer hitta honom?
Jag tror att han är död. Som jag förstår det så gillar han att vara ute och då är 18 år i fängelse ingen höjdare. Alla vänner lär lämna honom så det är ju inte lätt att komma ut efter avtjänat straff. Antagligen lättare för normalt gängkriminella att hitta vänner på anstalt och efteråt än för vanligt hyggliga personer som trampat snett i livet.
Troligen så kommer det att ta flera år innan hans kropp hittas. En "geocach" som inte finns med på kartan.
Citera
2021-05-28, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gracefulmind
"något märkligt röd-vitt"
vad är det, har jag missat något?

Polens flagga?
Citera
2021-05-28, 15:50
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Philomena
Håller helt, helt med! Så som domen var formulerad lämnar på gott och ont inget utrymme för fler GMs men HD, JG och SOA borde verkligen granskas närmre ur perspektiven anstiftan respektive skydd av brottsling.

Och, alla s k "misstag" som skedde initialt relaterat till mördarens vänskap eller kontakter inom lokalt polishus, inte allra minst kring teknik, borde föranleda en rejäl granskning av opartisks ej lokala ögon.

Säger det igen: någon som har koll får gärna sammanställa en lista på exalt alla de poliser eller till polisen kopplade personer som paret D nästlat in sig hos. Precis som HD upprepat slunkit ut nätet så fort det börjats dra in genom trådoroligheter och planterade trådsanningar så har detta kring polisers ev jävighet/närhet till GM gång på gång fintars bort i tråden genom tjäbbel, halmdockor och att man förvirrat genom att blanda samman olika poliser. En lista på var och en, hens befattning, när hens nämns i FUP, hens relation till SD/HD/SOA/JG och hens ev relation till BO vore bra för att ett belysande skulle bli metodiskt och utan chans till förvirrning.

De namn jag spontant vet florerat i tråden på olika vis är: TM, Maarko, PW, AS. Fler?
Peter Sprungen.
Citera
2021-05-28, 15:52
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Polens flagga?

Jaa det var det jag tänkte. Danmark också.

Men nej, det var nog flaskan kanske...
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Idiot om han har tagit livet av sig. 12 år i fängelse är säkert inte någon drömtillvaro, men han kommer att klara det. Och efter ett tag får han sina första permissioner och sen mer och mer frihet. Till slut är han ute och blir förtidspensionär och kan springa runt i skogen som han vill.

Eftersom att det är helt ok enligt lagen att hålla sig undan så förstår jag varför han inte tog bilen raka vägen in till stationen när domen kom.

Jo för att få någon dräglig tillvaro på rymmen så krävs det ju mycket resurser och det verkar han ju inte ha. Så blir väl mer troligt att han sitter och häckar i någon övergiven stuga i skogen. Det kan han ju göra kanske i flera månader om han sett till att bunkra upp innan. Men hur kul liv är det?

Bästa vore att infinna snarast möjligt och få tiden att rulla på. Han är ute innan 60 och kommer därmed förmodligen ha många år kvar i frihet.

Alternativet som flera verkar vara inne på är självmord. Då möjligen utfört så man aldrig kommer hitta kroppen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Domstolen kunde mycket väl ha begärt honom häktad i samma stund som de var överens om en fällande dom.
Det är obligatorisk häktning vid mord så jag förstår inte varför det inte gjordes.
På samma sätt som man kan häkta någon efter sista rättegångsdagen så måste det vara möjligt att häkta när domen beslutades.
Sedan kunde de ha skrivit ihop domen medan han satt häktad.
Ja, de borde plockat in honom på en gång de beslutat om domen. Inte vänta till nu. Frågan är: NÄR drog han? Igår eller för en vecka sen? Eller två?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det tror jag. Åtminstone kommer han försöka. Han vill nog inte falla ensam - "jag dödade Lena för att min exfru tjatade på mig och krävde att jag skulle göra det, för husfridens skull och för att vi skulle gifta om oss" - eller något sådant.
Typ nåt sådant, ja
Citera
2021-05-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Ok då stämmer det så långt. Lite märkligt att SD skulle åka till Norrköping och hämta henne om det var en skolresa... då går väl bussen till Örebro med alla ungdomarna.

Eller går hon i skola i Norrköping och skulle hem tlll Örebro?
Jag vet inte någonting, mer än att Stefan Davidsson inte talar sanning, men gillar att busa och göra sin omgivning osäkra genom att tala i gåtor, utsätta andra för osmakliga pranks.
Servera hästkött på dotterns kalas med hästvännerna, brygga fulkaffe ja, ni som följt fallet, ni vet.

Jag har väl sett för mycket på film, men kan polisen ha satt någon typ av spårning på bilen?

Jag hoppas att Stefan plockas in levande.
Att han inte är i förvar får mig att ytterligare utfästa att en Lex Lena måste tas fram.
Citera
2021-05-28, 15:53
Medlem
Stort tack till er alla som hållit tråden levande och lagt tid på att analysera händelseförloppen och redovisa här. Särskilt tack till er som startade insamlingen, hämtade FUPen, transporterade för skanning, skannade och postade här. Utan er hade denna, den bästa tråden, inte varit möjlig.
—————— —————
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in