2021-05-30, 18:39
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Det allra värsta är ju att SD hade kunnat skada sina barn eller HD. ÅH. Eller någon annan. Självklart har detta kunnat sluta hur som helst. Bara en himla tur att det inte gjorde det.

Nej, bara för att SD mördade en älskarinna p.g.a. bråk, svartsjuka och hot dem båda emellan betyder inte att han var kapabel att döda sin fru och barn p.g.a. att han skulle fängslas i 12 år. Aldrig hört talas om forskning eller andra mordfall som stödjer den typen av motiv, men länka gärna exempel om du någonsin hittar.
Citera
2021-05-30, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag har förstått att det tycks vara vanligt att man feltolkar när en djupt deprimerad person synbart mår bättre det som att depressionen är över - medans det är då man skall bli extra uppmärksam för stundande självmord.

Har dessvärre egen erfarenhet av just det. Vi åt middag ute och hade jättetrevligt. Blev kontaktad på jobbet morgonen efter då hade han skjutit sig med en hagelbössa, 35 år gammal.

Jag hade inte en susning, en kär vän jag känt länge. Jag borde sett, borde förstått ....grämer mig fortfarande ibland.

Beklagar din sorg.
Förstår hur du menar. Och visst kan det vara så som du påtalar.
Men menade att det kan vara svårt att säkert veta hur de som gått bort tänkte/kände.

Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Finns väl en del som har misslyckats?

Ja. Och de bör ju vara en källa till hur det känns efter att man tagit beslutet. Men de som lyckats kan man inte fråga.
Så svårt att veta vad som är normalt att känna i den situationen.
Men OT att fördjupa sig i denna sak.
Citera
2021-05-30, 18:44
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Det har gjorts en P7a (?) men den låter jag någon annan kommentera. Som jag har förstått det kom man dock där fram till att SD inte led av någon psykisk störning.
Han tycktes lida av nån skev ärlighet om sin person och relation till LW och paranoida press. Han glömde dock få med sitt hysteriska Rt och att han ville dölja deras relation inför sin drömkvinna som tagit ut skilsmässa med visioner om att återförenas.

Målsägandebiträde i TR via live NA:

"– Det är när han riskerar att förlora NN (exhustrun) som han blir riktigt farlig, säger Ester Andersson Zandvoort."

Även sitt smått tvångsmässiga kontrollbehov och stalkerbeteende försvann.

Jag undrar dock om ett kryss hade varit på sin plats och att han vistats inlåst i RMVs regi för utredning några veckor inför placering realeterat till fällande dom.
Mig veterligt djuplodar en RPU i förundersökningen och övrigt material.

SR:
" Enligt Stefan D är han diagnosticerad med ADD eller något liknande. Det kan ytterligare påverka förmågan att vara still och fokusera på en sak i taget (..)"

Åter till P7a:
(..) har inga fobier eller tvångsmässigt beteende. (..) tankeförloppet bedöms normalt."

"Davidsson kände sig pressad av kvinnan som han hade ett kärleksförhållande med eftersom hon så gärna önskade att det skulle bli de två.

Detta väckte starka känslomässiga yttringar gentemot henne i form av ilska, hat samt stark sexuell attraktion.
Deras relation var destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfulla övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt och mentalt."

(...) "Han uttrycker adekvata känslor med tanke på det inträffade och hans reaktion bedöms normal."

... och han fysiskt frisk bland alla sina diskbråck, pungbråck, svag högerhand med skena och hjärtfel:

"Davidsson är kroppsligen frisk och undersöks inte närmare. (..)"
Citera
2021-05-30, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Kan det ta så mycket mer än en timme att konstatera att han är död?
Polis/ambulans kommer till platsen och konstaterar att personen verkligen är död.
Någon närstående (SOA?) är där och bekräftar identiteten.

Det är kanske bara några tiotals år sedan döda identifierades genom att en anhörig fick åka in till bårhuset, titta på kroppen och bekräfta identiteten.
Nu görs väl allt med DNA men en identifiering från en anhörig måste räcka som en säker preliminär identifiering tänker jag.
1. SOA kan vara jävig. Det hade varit en rejäl miss att ta hans ord som sanning även om de är 99,9 på att det stämmer.
2. Minns inte hur lång tid det tog att få bekräftat att det var LW man hittat bakom bullerplanket, men tid tog det. Även i det fallet visste ju alla egentligen direkt att det var hon.

Man måste tänka i flera steg för att det ska vara rättssäkert.
Citera
2021-05-30, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Nej, bara för att SD mördade en älskarinna p.g.a. bråk, svartsjuka och hot dem båda emellan betyder inte att han var kapabel att döda sin fru och barn p.g.a. att han skulle fängslas i 12 år. Aldrig hört talas om forskning eller andra mordfall som stödjer den typen av motiv, men länka gärna exempel om du någonsin hittar.

Såklart var Stefaaan Davisson kapabel att ta vems liv som helst, inkl närstående, helt empatilös, skulle det gynnat honom skulle han inte tvekat, typ djävulen själv
Citera
2021-05-30, 18:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
1. SOA kan vara jävig. Det hade varit en rejäl miss att ta hans ord som sanning även om de är 99,9 på att det stämmer.
2. Minns inte hur lång tid det tog att få bekräftat att det var LW man hittat bakom bullerplanket, men tid tog det. Även i det fallet visste ju alla egentligen direkt att det var hon.

Man måste tänka i flera steg för att det ska vara rättssäkert.
Tack för detta och är en direkt orsak till att jag hoppas på en väldigt bra fu denna gång.
Även att HD är förhörd.

Det läggs ner sen och blir oläsbart av sekretesskäl och lag relaterat till su.
Citera
2021-05-30, 18:55
Medlem
Darkwinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KattenSpike
Tack för info och sammanfattning! Herregud vilken soppa. En intresserar sig för deras båda personligheter. Båda verkar ju ha bidragit till att upprätthålla denna destruktiva relation och det i flera år om jag förstått det rätt. Vad jobbade SD med?

Vill absolut inte baktala LW på något sätt, men fundersam över vad som kan ha hållit henne kvar i den relationen så länge? Hon verkar ju inte ha varit någon kuvad och osjälvständig kvinna direkt. Låter som rent självskadebeteende i mina öron. Om han varit våldsam och de bodde så pass nära varandra, varför flyttade hon inte därifrån?

Menar inte att ta skulden ifrån SD, absolut inte, men man undrar ju ändå. Hon verkade ju så välfungerande i övrigt? Men jag har kanske för lite kunskap vad gäller drivkrafterna bakom destruktiva relationer. Har bara så svårt att förstå hur man kan stå ut i 4 år i en sådan relation? Och relation förresten, det verkade ju inte handla om en kärleksrelation direkt utan mer bara om korta sexuella möten?

Hon väntade på honom, att han skulle skilja sig? Varför blev de inte ett officiellt par nu när han låg i skilsmässa? Ville han inte det? Och hon självskadade genom att vänta på honom och fortsätta träffa honom och hoppas? Trots att det verkade lönlöst?

Försöker förstå men svårt. Någon annan kanske har mer insyn?

Jag har följt tråden från första dagen. Min övertygelse är att Stefan inte ville ha med Lena att göra längre. Lena stalkade Stefan med familj skoningslöst. Folk här ger sken av att det var tvärtom. Stefan skydde Lena som pesten. Hon dök upp överallt där hon visste han var, o trakasserade honom med öppna spydigheter. Att Stefan o Hanna lessnade på Lena är fullt förståeligt. Men jag tror att Hanna var den drivande i mordet. "Inget är så farligt som en försmådd kvinna". Finns mycket mer att säga i detta. Lena var en djävul tyvärr. Hon kan skylla sej själv. Man behandlar inte folk på det viset. Jag har själv blivit stalkad. Någon kröp innanför min hud (inte skabb, men nåt ditåt). Inte konstigt att de dödade henne.
Senast redigerad av Darkwind 2021-05-30 kl. 19:01.
Citera
2021-05-30, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

"– Det är när han riskerar att förlora NN (exhustrun) som han blir riktigt farlig, säger Ester Andersson Zandvoort."

[i]"Davidsson kände sig pressad av kvinnan som han hade ett kärleksförhållande med eftersom hon så gärna önskade att det skulle bli de två.

Detta väckte starka känslomässiga yttringar gentemot henne i form av ilska, hat samt stark sexuell attraktion.
Deras relation var destruktiv med känslomässig manipulation där han hade kraftfulla övertag över henne som han visade många gånger både fysiskt och mentalt."

"

Anade detta... Fy fasen alltså. Har sett det på nära håll men inte med samma utgång då som tur är. Så sorgligt och SD verkar ju helt klart störd och dysfunktionell i mina ögon iaf. Vore intressant att låta den psykologen som gjort utredningen att utveckla ovanstående resonemang. Tack så mkt för infon. Tragiskt.
Citera
2021-05-30, 18:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Anade detta... Fy fasen alltså. Har sett det på nära håll men inte med samma utgång då som tur är. Så sorgligt och SD verkar ju helt klart störd och dysfunktionell i mina ögon iaf. Vore intressant att låta den psykologen som gjort utredningen att utveckla ovanstående resonemang. Tack så mkt för infon. Tragiskt.
(..) har inga fobier eller tvångsmässigt beteende. (..) tankeförloppet bedöms normalt."

Skitnormalt..
Citera
2021-05-30, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwind
Jag har följt tråden från första dagen. Min övertygelse är att Stefan inte ville ha med Lena att göra längre. Lena stalkade Stefan med familj skoningslöst. Folk här ger sken av att det var tvärtom. Stefan skydde Lena som pesten. Hon dök upp överallt där hon visste han var, o trakasserade honom med öppna spydigheter. Att Stefan o Hanna lessnade på Lena är fullt förståeligt. Men jag tror att Hanna var den drivande i mordet. "Inget är så farligt som en försmådd kvinna". Finns mycket mer att säga i detta. Lena var en djävul tyvärr.

Har också känslan att det finns mycket mer att fördjupa sig i än vad som kommit fram (har inte läst hela tråden eller FUP dessvärre). Oavsett, självklart ska SD (och även HD?) dömas för sina brott. Avskyvärt brott verkligen men själv tycker jag att det är väldigt viktigt att försöka förstå sig på bakgrunden- och upprinnelsen till mordet.
Citera
2021-05-30, 19:02
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det kan mycket väl vara så att Hanna var delaktig och var den som slog ihjäl Lena.
Men hon hade aldrig fått ut Lena från huset utan hjälp från Stefan.

Jag tycker det är viktigt att det inte sprids någon sanning om att det var Hanna som slog ihjäl Lena och att Stefan var oskyldig dömd.
Stefan var inte oskyldig.
Han deltog på ett eller annat sätt och dömdes med rätta för mord.

Om Hanna deltog så är det tragiskt att det inte på något sätt verkar gå att bevisa att hon var med.
Jag undrar om någon av döttrarna vet ifall hon smet ut en stund på kvällen.

Jag hoppas att polisen har beslagtagit alla datorer och mobiler som Stefan hade tillgång till.
Kanske finns det en förklaring i någon av dem.
Jag skulle å andra sidan inte bli förvånad om de har missat det.

Det jag tänker på är att om HD hade varit smartare om de hade tvättat hos HD? SD hade ju två tidigare anmälningar på sig, och det var ju känt att de hade haft en hemlig relation tidigare. Risken att det hade upptäckts och misstanken hade riktats snart mot SD.

På det har vi ju spermafläckarna, som känns som att den borde ha kommit dit i ganska nära anslutning till mordet. Om HD varit med känns de fläckarna som märkliga...

Och inget DNA någonstans från HD. På ringen är det SDs DNA plus Lenas DNA djupt i hans plös...

Känns svårt att rent tekniskt kunna se att hD varit med.
Citera
2021-05-30, 19:07
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Tack för info och sammanfattning! Herregud vilken soppa. En intresserar sig för deras båda personligheter. Båda verkar ju ha bidragit till att upprätthålla denna destruktiva relation och det i flera år om jag förstått det rätt. Vad jobbade SD med?

Vill absolut inte baktala LW på något sätt, men fundersam över vad som kan ha hållit henne kvar i den relationen så länge? Hon verkar ju inte ha varit någon kuvad och osjälvständig kvinna direkt. Låter som rent självskadebeteende i mina öron. Om han varit våldsam och de bodde så pass nära varandra, varför flyttade hon inte därifrån?

Menar inte att ta skulden ifrån SD, absolut inte, men man undrar ju ändå. Hon verkade ju så välfungerande i övrigt? Men jag har kanske för lite kunskap vad gäller drivkrafterna bakom destruktiva relationer. Har bara så svårt att förstå hur man kan stå ut i 4 år i en sådan relation? Och relation förresten, det verkade ju inte handla om en kärleksrelation direkt utan mer bara om korta sexuella möten?

Hon väntade på honom, att han skulle skilja sig? Varför blev de inte ett officiellt par nu när han låg i skilsmässa? Ville han inte det? Och hon självskadade genom att vänta på honom och fortsätta träffa honom och hoppas? Trots att det verkade lönlöst?

Försöker förstå men svårt. Någon annan kanske har mer insyn?

Det är enormt svårt att sammanfatta deras dödsdans (går inte på att beskriva på annat sätt) kortfattat i ett svar.

Ja, det är oehört svårt att förstå och vara brevid en kvinna som hamnar i det här för hon dras med i relationen, och börjar spegla den hon är tillsammans med. Hon ursäktar honom, spelar med i hans spel, även om hon ofta logiskt förstår hur sjukt det är, vilket Lena gjorde.

Modertråden är full av förakt mot Lena. De vältrar sig i henne, dömer henne som mamma, har synpunkter på hennes sexliv, lägger skulden på henne.

Fall inte i den fällan.

Hon må ha varit tok kär. Hon drogs med i deras destruktiva relation och klarade inte av att bryta sig loss från hans kontrollbehov.

Hon fallerade många gånger som människa, såsom vi alla gör mer eller mindre.

Men hon var någons dotter. Någons mamma. Någons syster. Inget av det hon gjort motiverade att hon skulle slås ihjäl med 17 slag huvudsakligen riktade mot ansiktet. Brutalt och ursinningslöst avrättad. Ryckt från sina barn.

Han hade kunnat hantera detta på så många andra sätt. Flytta. Göra vad fan som helst - utom just det. Han hade redan sabbat sitt äktenskap.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in