2021-05-29, 12:23
Medlem
Som Örebroare käns det här så tragiskt främst för barnens skull främst. Jag vet att l w son inte är inblandad. S d kunde inte ta en sån här dom. Att han väljer att avsluta sitt liv är egoistiskt och hemskt för alla inblandade. Främst nu för barnen återigen!! Jag hoppas verkligen han lämnade något brev eller något mer som kan ge alla lite ro...
Citera
2021-05-29, 12:23
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marklundlundmark
Fast här om vi ska gå på objektiva grunder finns inget svart på vitt om psykisk ohälsa. Helt frisk enligt lilla psyk utredningen.

Men jag tycker genom ej häktning vid förhandlingens slut kunde de tagit in honom innan, men sedan kräver det kunskap om vart är vederbörande. Enligt lag är han oskyldig och har okränkbara rättigheter.

Frågan är svår, inget jag eller andra har en självklar lösning på.

Du framför helt rimliga poänger.

Jag tycker dock att det i vissa fall borde finnas flexibilitet nog att ta hänsyn till synnerligen speciella omständigheter, som det är här. Den lilla psykiatriska undersökningen gjordes väl för flera år sen och en frisk person drar väl knappast upp en hatfilm mot ledande åklagare. Att exempelvis ha övervakning och beredskap skulle väl gissningsvis inte kränka några mänskliga rättigheter.

Dom förkunnas > man har vetskap om var vederbörande befinner sig > tar in honom

Bara tacka gudarna för att han inte bestämde sig för att ta fler med sig.
Citera
2021-05-29, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Groggman-FL
Det kan man lugnt säga trodde aldrig att det kunde få gå till så här ! Att en person som riskerar 18 års fängelse är på fri fot i väntan på dom det är ju såklart helt otroligt dumt

Varför är det dumt? Han var ju frikänd i tingrätten och hade varit på fri fot i ett år. Det var väl snarare en klar fördel att han fick chansen att ta sig själv av daga i stället för att samhället skulle stå för kost och logi i 18 år.
Citera
2021-05-29, 12:25
Medlem
Jag var vid polisen runt 13.00 tiden åkte runt helikoptrar och msssa poliser överallt. Förstod nästan att något inte stämde.
Citera
2021-05-29, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Om SD påträffades i anslutning till svärföräldrarna stuga. Vad gjorde han där? Hur agerade de vid rättegången? Kan SD haft planerar på att skada dem i samband med att domen kommit och att det handlar om självförsvar.

Långsökt att någon ville hjälpa SD med självmord. Känns inte som att det är värt att bli straffad för att utdela hämnd på någon som ändå är dömd till 18 års fängelse. Skulle man hämnas har man ju haft två år på sig och man borde inte vänta till 5 minuter efter domen fallit.

Känns som att SD frivilligt åkt till stugan där han avlider vilket tyder på att han inte varit hotad av en eventuell mördare.

Håller med om att det känns långsökt att någon skulle hjälpa SD ta livet av sig. Och tror inte heller på hämnd, med tanke på var han avled.
Högst troligt har SD av egen vilja valt att åka ut till stugan.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Eh...

"Det finns mycket scenario som kan ha hänt i den stugan" skrev jag. Det saknas dock fakta.

Jag har redan nämnt den versionen. Därav mina frågor om ev vapen och att han kan ha hört skott.
För att det är endast 18 min och en stor gård att söka genom om han hamnat dold bakom vedhögen i skogskanten.

Vore intressant att veta hur välplanerat det var, om det fanns brev, om svärfar varit medveten om utfall vid fällande dom om det är su.
Vilket det verkar som.
Då har han skyddat en brottsling menar jag.

Men hur skulle det kunna bli till skyddande av brottsling?
Citera
2021-05-29, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Jag var vid polisen runt 13.00 tiden åkte runt helikoptrar och msssa poliser överallt. Förstod nästan att något inte stämde.
I polisappen (polisens rss) jag har hade man skrivit om händelsen, samt uppdaterat, texten är grå nu. Men även om länken är klickbar så får man "error". Skumt.
Citera
2021-05-29, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
I polisappen jag har hade man skrivit om händelsen, samt uppdaterat, texten är grå nu. Men även om länken är klickbar så får man "error". Skumt.
Ja de var skumt någon som vet vad som står i na:s uppdaterade text?
Citera
2021-05-29, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av newcastle3030
Ja de var skumt någon som vet vad som står i na:s uppdaterade text?
Det står inte mer än att mannen släppt men att utredningen fortsätter för att klargöra vad som hänt. "Mannen är fortfarande en del i utredningen".
Citera
2021-05-29, 12:34
Medlem
Squamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag uppfattade av polisens presstalesman att inte ens de vet i förväg domslutet och att SD är efter TRs dom att betrakta som oskyldig och en fri person.

Jag har inte hunnit läst en bråkdel av alla inlägg senste dygnen, men sett inlägg flimra förbi om just detta att man borde insett och man borde förebyggt att det hela slutade som det gjorde.

Kan det handla om ett systemfel, dvs att på det vis har byggt upp rättssystemet och hur domar offentliggörs, hamnar man i en slags fälla här?

Jag kan tycka att det känns vansinningt att en person som väntar på en dom ska sitta i en månad i häktet för att vänta på en dom, som sedan kanske friar?

Mest logiskt skulle vara för mig att man går tillsammans med sin försvarare till rätten för att få besked om domen. Då är man kollad av säkerhetsvakter, det finns personal och man kan inte lika lätt ta dåliga beslut.

Sedan är det omöjligt att skydda människor som har bestämt sig. SD kunde ha tagit livet av sig i en cell i framtiden ändå.

Kriminalvården har nog rutiner i fall där det finns suicidrisk. Dessutom är det ju ingen annan som riskeras väl i finkan.

Jag delar din uppfattning om att ta emot domen på plats, utan att för den skull vara häktad, men nuvarande regelverk öppnar ändå upp för att kunna hantera detta mycket bättre. Åtminstone så vitt jag förstår saken.
Citera
2021-05-29, 12:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tror SD fick en chock när domen meddelades. Hans narcissistiska sida hade inte ens tänkt på det scenariot. 18 år. Inte smarte Stefan som sopat så fint. Hela hans, numera väldigt begränsade, värld föll ihop som en dåligt ihopsatt cashe.
Det är väl inte så många val bakom vedhögen än hängning och bössa - och det kräver attiraljer. Ska han förblöda via kniv lär han behöva träffa rätt.
Det är som sagt bara 18 min över kl 11 (minus gångavstånd, minus tid att ta del av domen, minus att SOA ska reagera) och så lär nog svärfar behöva veta vart han gick. Stor gård, stora ytor, flera hus.
Om nu inte SD var borta vid ängen och slog ner pålar till nåt staket som ursäkt att vara där. Som ses på foto.
Om nu platsen stämmer.
Citera
2021-05-29, 12:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men hur skulle det kunna bli till skyddande av brottsling?
Om SOA vet (passivt eller främjar) att han tänker smita undan lagens långa arm som mördare så lär han väl vara delaktig i skyddande?
I annat fall, om vetskap, bör han väl ringa polisen.
Citera
2021-05-29, 12:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squama
Du framför helt rimliga poänger.

Jag tycker dock att det i vissa fall borde finnas flexibilitet nog att ta hänsyn till synnerligen speciella omständigheter, som det är här. Den lilla psykiatriska undersökningen gjordes väl för flera år sen och en frisk person drar väl knappast upp en hatfilm mot ledande åklagare. Att exempelvis ha övervakning och beredskap skulle väl gissningsvis inte kränka några mänskliga rättigheter.

Dom förkunnas > man har vetskap om var vederbörande befinner sig > tar in honom

Bara tacka gudarna för att han inte bestämde sig för att ta fler med sig.

Helt klart många väldigt tydliga signaler som pekade på en människa som har svårt att hantera motgångar, svårigheter och kränkningar i livet. Och otaliga bevis för att de lösningar han hade till hands var väldigt drastiska och inte alls i linje med vad som krävdes för att lösa problemen.

Lagligt kanske det inte finns några möjligheter här, det är inget jag har svar på.

Vi blev kanske all tagna på sängen här, trots alla varningssigner.

Jag tänker att det är oerhört svårt att veta vem och när sådant här kan ske. Därför borde det finnas en uppbyggt system för hur domar ska lämnas ut till personer i frihet när det gäller så här allvarliga brott med höga straffvärden.

Som du säger, kan vi tacka gudarna för att inte andra behövde följa med i hans val att avsluta sitt liv. Vi vet ju att de tankarna har funnits förut i hans huvud. Det kanske inte låg långt bort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in