Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Enormt lätt att vara efterklok. Särskilt i det här fallet.
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, jag borde kunnat förutse det här tydligare känner jag så här i eftertankens kranka blekhet.
Men nej. Visst hade jag snuddat vid tanken, men blev istället chockad.
Och jag tror att åklagarna nu inte mår bra heller.
Naturligtvis hade de häktat honom om de kunnat se detta hända. Jag tror att man tänker (spekulation naturligtvis) att har han genomlidit tre år, häktning 8 månader, och en TR förhandling tidigare, så är detta inte så stor skillnad?
Jag lider med alla inblandade. Och SDs självmord (som det ju verkar vara) kastar långa skuggor på oss alla.
Även vi har ju bidragit på vårt vis, genom att det finns en tråd som har svärtat ner honom offentligt. Tolka mig rätt är. I grunden är det SD själv som är orsaken, det förstår du nog. Men eftersom tråden finns, blir effekten så enormt mycket större. Den engativa bilden av SD sprids för var och en att läsa.
Så kan vi lekmän resonera som privatpersoner med intresse för och viss insikt i fallet. Men de som hade ansvar här är inga lekmän och kan absolut inte ursäkta sig med detta.
1) konstigt att de inte häktade honom sista rättegångsdagen eftersom domen i så gott som ALLA mål sätts så. Resterande två veckor är bara formalia.
2) med vad de hade på handen (hans labila beteende med filmen till ÅH osv) så borde det beslutats om att häkta honom åtminstone dagen innan domen blev offentlig
Har de resonerat på det sätt du beskriver så är det att anse som väldigt anmärkningsvärt och ovanligt.
Kling och Klang och clownerier.
Tråden var känd för åklagarna och polisen. Så även hans labila beteende - och för SDs egen säkerhet och även hans familjs så borde han plockats in.
Riskanalys hallå?
EDIT: Min taggiga ton är inte riktad mot dig nötis. Jag tycker bara det är frustrerande att se hur lätt detta kunnat undvikas och hur olyckligt det var att de frångick vad som ändå kan kallas praxis - att häkta den tilltalade när hen bedömts vara skyldig. För dom sätts faktiskt i regel sista rättegångsdagen. I undantagsfall samlas rätten och diskuterar några dagar efteråt men dom bestäms inte den dag den blir offentlig.
Och oavsett detta så borde han ha plockats in innan domen blev offentlig.