2021-05-30, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Din sista mening: "SD tänkte inte sitta i fängelse och leva vidare med att ha förlorat allt - frihet, vänner, anseende, familj etc.", det är också vad jag tror.

Jag tänker att SD nog trodde att han kunde bli friad. Då skulle han kunna återförenas med HD, möjligen flytta, men förmodligen bo kvar. Börja bygga upp sit liv igen.

Nu såg han allt detta grusas. Huset sålt, HD gone(?), anseendet grusat och vännerna vänder honom ryggen.

Visst är det tragiskt alltihop. Mordet på Lena, de 3 efterföljande åren och all dålig stämning mellan människorna i SDs och Lenas bekantskapskrets. Allra värst lär det vara för de 5 inblandade barnen.
Den som var orsaken till allt detta från början till the bitter end var SD. Han tog inte sitt ansvar som make, pappa, medmänniska, arbetskamrat.
Han betedde sig fullständigt oansvarigt på de flesta sätt.
Allt detta kunde ha undvikits om han hade agerat som en normal person, men nu var han ju inte det... och allt slutade i en fruktansvärd katastrof. Ända in i döden straffade han andra när han tog bakdörren ut.
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-30 kl. 13:18.
Citera
2021-05-30, 13:17
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det finns mördare som aldrig låter sig dömas - och som själva behagar fira en och annan avrättning: https://coord.info/GL14JKFBC
https://coord.info/GC94NCX

Och vad är detta, om inte ett postumt hån, direkt riktat mot LW:
https://coord.info/GL14P6B71
Alla är inte geocachare.
Har du en skärmdump?
Citera
2021-05-30, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Enormt lätt att vara efterklok. Särskilt i det här fallet.
Jag vet inte riktigt hur jag tänkte, jag borde kunnat förutse det här tydligare känner jag så här i eftertankens kranka blekhet.

Men nej. Visst hade jag snuddat vid tanken, men blev istället chockad.
Och jag tror att åklagarna nu inte mår bra heller.

Naturligtvis hade de häktat honom om de kunnat se detta hända. Jag tror att man tänker (spekulation naturligtvis) att har han genomlidit tre år, häktning 8 månader, och en TR förhandling tidigare, så är detta inte så stor skillnad?

Jag lider med alla inblandade. Och SDs självmord (som det ju verkar vara) kastar långa skuggor på oss alla.

Även vi har ju bidragit på vårt vis, genom att det finns en tråd som har svärtat ner honom offentligt. Tolka mig rätt är. I grunden är det SD själv som är orsaken, det förstår du nog. Men eftersom tråden finns, blir effekten så enormt mycket större. Den engativa bilden av SD sprids för var och en att läsa.

Så kan vi lekmän resonera som privatpersoner med intresse för och viss insikt i fallet. Men de som hade ansvar här är inga lekmän och kan absolut inte ursäkta sig med detta.

1) konstigt att de inte häktade honom sista rättegångsdagen eftersom domen i så gott som ALLA mål sätts så. Resterande två veckor är bara formalia.

2) med vad de hade på handen (hans labila beteende med filmen till ÅH osv) så borde det beslutats om att häkta honom åtminstone dagen innan domen blev offentlig

Har de resonerat på det sätt du beskriver så är det att anse som väldigt anmärkningsvärt och ovanligt.
Kling och Klang och clownerier.

Tråden var känd för åklagarna och polisen. Så även hans labila beteende - och för SDs egen säkerhet och även hans familjs så borde han plockats in.
Riskanalys hallå?

EDIT: Min taggiga ton är inte riktad mot dig nötis. Jag tycker bara det är frustrerande att se hur lätt detta kunnat undvikas och hur olyckligt det var att de frångick vad som ändå kan kallas praxis - att häkta den tilltalade när hen bedömts vara skyldig. För dom sätts faktiskt i regel sista rättegångsdagen. I undantagsfall samlas rätten och diskuterar några dagar efteråt men dom bestäms inte den dag den blir offentlig.
Och oavsett detta så borde han ha plockats in innan domen blev offentlig.
Senast redigerad av Firesnake 2021-05-30 kl. 13:28.
Citera
2021-05-30, 13:18
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
De cachade fortfarande ihop. De var i Skåne tillsammans för inte så länge sedan. Jag har inte sett något om att hon har en ny partner.
Ny partner brukar hon dölja för SD.
Citera
2021-05-30, 13:20
Medlem
Nu har jag hoppat runt som en vettvilling mellan sidorna men utan framgång: vem är denne SOA?
Citera
2021-05-30, 13:20
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Ok, absolut. Så kan det vara. Vi får väl se om vi får någon bekräftelse på hur det egentligen gick till.l Troligen inte. Förövaren är död.. Någon mördare finns troligen inte. Och därmed läggs förundersökningen om mord ner, och arkiveras (samt sekretessbeläggs naturligtvis. Suck).
Även om självmord brukar sekretessas så tycker inte jag det finns någon anledning till det i det här fallet.
Det är av mycket stort allmänintresse att få information om hur en mördare kunde begå självmord innan polisen fick tag i honom.
Citera
2021-05-30, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Även om självmord brukar sekretessas så tycker inte jag det finns någon anledning till det i det här fallet.
Det är av mycket stort allmänintresse att få information om hur en mördare kunde begå självmord innan polisen fick tag i honom.
Då hamnar vi i politik. Det spelar ju ingen roll HUR han dog för att besvara VARFÖR. Jag läste en artikel idag nånstans att man i sådana här grova brott så bör den anklagade tvingas vara på plats för att ta emot domen - just för att förhindra självmord eller andra beklagliga incidenter. Ärligt talat trodde jag på allvar att man skulle hämta in honom timmarna innan domen meddelades. Eller dagarna innan. För mig var det så självklart. Men tydligen skall folk själva inställa sig till sina 12 hårda års fängelsesittning. Fantastiskt. Nån glömde att tänka här. Och jag lägger all skuld på Hovrättens tre juridiska domare. De kunde sett till att åklagaren fått meddelande om domen långt innan. Då hade hon kunnat hemställa om häktning långt tidigare.

Detta är en jävla skandal och jag är skitförbannad.
Citera
2021-05-30, 13:32
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:

Den frågan kommer säkert media att kräva svar på men att själva självmordet blir sekretessbelagt tar jag som en självklarhet. Finns absolut ingen relevans för själva domen att basunera ut på vilket sätt SD valde att avsluta sitt liv på, det angår bara SDs familj och ingen annan.
Citera
2021-05-30, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Hur kunde det dröja ända tills 11:29 ?
med att bevilja en handräckningsbegäran från hovrätten, att polisen skulle gripa Stefan?!

Domen föll 11:00

"De" beviljade häktning efter att han dött?!

De, det är vem då?
Vem beviljade beslutet!?
Björn Linden kanske? Iom hansroll som myndighetschef
vid tingsrätten i Örebro, som borde ha ett intresse, men han var nog säker på en friande dom

Citat från Expressen
Senare på fredagen meddelade polisen att Stefan Davidsson hittats död.
Polisen fick in ett samtal 11.18 om att en man kunde ha hittats 18 minuter efter att domen blev offentlig och tio minuter innan polisen beslutade att gripa Stefan Davidsson.
– 11.29 beviljades en handräckningsbegäran från hovrätten om att vi skulle leta efter honom, säger Mats Öhman vid polisen.
Senast redigerad av Litenensam 2021-05-30 kl. 13:47.
Citera
2021-05-30, 13:43
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Om han döms och ska plockas in av polisen samtidigt som domen blir offentlig så är det bra att veta var han finns precis då.
Polisen måste hindra honom från att göra något drastiskt eller fly från landet.
Citerar mitt eget inlägg från den 27/5 kl 10.26.
Jag trodde faktiskt att han skulle plockas in direkt kl 11 när domen blev offentlig.
Men jag trodde mer på att han skulle ta andra med sig om han begick självmord.
Det får vi vara tacksamma att han inte gjorde.

Carinah78 gav väldigt hånfulla svar på mina frågor.
Citera
2021-05-30, 13:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Då hamnar vi i politik. Det spelar ju ingen roll HUR han dog för att besvara VARFÖR. Jag läste en artikel idag nånstans att man i sådana här grova brott så bör den anklagade tvingas vara på plats för att ta emot domen - just för att förhindra självmord eller andra beklagliga incidenter. Ärligt talat trodde jag på allvar att man skulle hämta in honom timmarna innan domen meddelades. Eller dagarna innan. För mig var det så självklart. Men tydligen skall folk själva inställa sig till sina 12 hårda års fängelsesittning. Fantastiskt. Nån glömde att tänka här. Och jag lägger all skuld på Hovrättens tre juridiska domare. De kunde sett till att åklagaren fått meddelande om domen långt innan. Då hade hon kunnat hemställa om häktning långt tidigare.

Visst är det en skandal att han var på fri fot och kunde döda. Nu blev det sig själv han sannolikt tog av daga, men det kunde ju varit andra personer först. Det var ren tur det inte hände.

Men sanningen är nog att det här egentligen inte blev så tokigt för samhället i stort.
För de anhöriga och inblandade blev det hemskt, men för alla andra skattebetalare blev det många, många sparade miljoner som SD annars hade kostat.

Nu fick skuldfrågan till LWs död ett klargörande och samtidigt kommer förövaren inte kosta samhället mer och kan inte heller göra mer ont. Krasst men sant.
Citera
2021-05-30, 13:50
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:

Tidigare i tråden har det stått att domstolen kan häkta utan att åklagaren har begärt det.
Det var vad jag trodde att den skulle göra.

Tydligen trodde alla andra det också eftersom många skrev att han skulle bli frikänd eftersom han inte häktades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in