2021-05-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag kan tyvärr inte citera hur mycket som helst. Då åker jag på upphovsrättsvarning.

Nej, det ska du naturligtvis inte göra.
Ta det du anser är mest relevant.

JS sa något om Youtube....vet du något om det? Försöker söka men hittar bara små snuttar från 2018-2019. Korta intervjuer med bl.a ÅH.
Citera
2021-05-03, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jo det är ju klart att HD aldrig kan göra nåt på eget bevåg. Hon kan väl inte ha ett eget kallt skitbeteende som L uppfattar henne.

Här tolkas det till HDs fördel och slätas över. Igen. Som om hon inte vore kapabel att ha fula egenskaper och så beror allt på SD:

Själv ser jag ett beteende som HD har mot LW när hon allierar sig med JG.

Projicering av skuld. Svartmålar.

"L har haft en mindre positiv diskussion för 3-4 år sedan med Hanna som rörde deras döttrar. Det handlade om att Hanna och Stefans dotter varit elak mot Ls dotter, det handlade om mobbing.

Ls uppfattning var att Hanna inte var mottaglig utan ville vända det till att det var Ls dotter som bar ansvar. Hanna svartmålade på så sätt Ls dotter och Hanna visade ingen empati eller förståelse. "

Ja precis det telefonförhöret med L*iv som jag åsyftade.

Men du misstolkar hela tiden eller så är det jag (och andra) som är otydliga.

Jag skriver ju i inlägg på inlägg att en person kan ha ”ett skitbeteende”, vara egoistisk, allmänt osympatisk, okänslig och samtidigt vara ett offer för en manipulativ partner.

Personen kan vara aktiv, duktig på sitt jobb, normal mot sina vänner och samtidigt mentalt nedtryckt av sin partner.

Och som som jag tjatat om förut; HD ignorerade fullständigt att en liten flicka mådde hemskt dåligt pga att det barn som HD satt till världen, uppfostrat och bär ansvar för varit elak mot denna flicka som var hennes vän - och vägrar ha en dialog om problemet - samtidigt som hon själv anser att LW ska be om ursäkt för att hon svikit HD som vän...

Två svek vänner emellan. Helt olika syn på den skyldiges ansvar enligt HD. Otrohet är inte kul att drabbas av men det är inte mobbing heller....

Men - och det ursäktar ingenting - så kan ju HDs kyla mot L*iv och hennes dotter bottna i att HD i det läget väljer att skydda sin egen dotter mot SDs straff genom att tysta ner det hela. (Vilket i längden bara lär dottern att det är okej att mobba, men ja...)
Citera
2021-05-03, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Nej, det ska du naturligtvis inte göra.
Ta det du anser är mest relevant.

JS sa något om Youtube....vet du något om det? Försöker söka men hittar bara små snuttar från 2018-2019. Korta intervjuer med bl.a ÅH.
JS lyssnade igenom sitt eget förhör från TR på youtube efter förhandlingarna förra året och insåg att något var fel. Och att polisen inte lyckats plocka in alla mail. Så han kontaktade då TR förra sommaren, och förhördes på nytt. Han överlämnade också samtliga mail de inte fått, som jag uppfattade det.
Citera
2021-05-03, 14:42
Medlem
Teliakillen bekräftar att man ej fysiskt behöver vara på plats vid en mastuppkoppling (sista på Hjalmar B väg).

SD alibi fick en törn då TR mena att han kan inte vara där och hemma på samma gång..
Citera
2021-05-03, 14:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja precis det telefonförhöret med L*iv som jag åsyftade.

Men du misstolkar hela tiden eller så är det jag (och andra) som är otydliga.

Jag skriver ju i inlägg på inlägg att en person kan ha ”ett skitbeteende”, vara egoistisk, allmänt osympatisk, okänslig och samtidigt vara ett offer för en manipulativ partner.

Personen kan vara aktiv, duktig på sitt jobb, normal mot sina vänner och samtidigt mentalt nedtryckt av sin partner.

Och som som jag tjatat om förut; HD ignorerade fullständigt att en liten flicka mådde hemskt dåligt pga att det barn som HD satt till världen, uppfostrat och bär ansvar för varit elak mot denna flicka som var hennes vän - och vägrar ha en dialog om problemet - samtidigt som hon själv anser att LW ska be om ursäkt för att hon svikit HD som vän...

Två svek vänner emellan. Helt olika syn på den skyldiges ansvar enligt HD. Otrohet är inte kul att drabbas av men det är inte mobbing heller....

Men - och det ursäktar ingenting - så kan ju
Citat:
HDs kyla mot L*iv och hennes dotter bottna i att HD i det läget väljer att skydda sin egen dotter mot SDs straff genom att tysta ner det hela. (Vilket i längden bara lär dottern att det är okej att mobba, men ja...)
Vad har SD med det hela att göra.

Hur kan du ens övertolka den texten och dra in SD är kärnan i det jag skrev.
Citera
2021-05-03, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulanna
Hur fn ska H kunna känna sig fri om de träffas hela tiden?

Hon får ångest i deras gamla gemensamma hus och vill inte sova över där. Är hon rädd att bli registrerad av grannen J eller rädd för att åter bli paralyserad?

Messen ser ut som att båda spelar teater för varandra.

Steffe är en fin o pålitlig man som kunde tänka sig döda skrikiga dottern, hjälpa frugan begå självmord, önskade familjen skulle dö i en bilolycka tills älskarinnan blev besvärlig och nytt objekt för mordtankar.

H kommer aldrig kunna lita på Steffe och han kan inte spela mjuk och ödmjuk hur länge som helst. Ett liv tillsammans är dömt till evig påminnelse av hans 6-åriga snedsprång och hunger efter L som han påstått att han behövde och älskade.

Hur mycket än H tillåter honom äta annan tröstefrukt kommer L finnas i bakhuvudet hos dem båda.
Ingen av dem kommer nånsin bli helt fri oavsett hur det går i HR.

SD kanske rent av ger HD skulden för att LW är borta? Åtminstone när eftertanken kommer ifatt. Vet att han inte har samvete men av ren egoism för att ha förlorat något "mot sin vilja".
Citera
2021-05-03, 14:48
Medlem
Citat:
Delirium tremens är på etylbas beträffande konfusion och pga abstinens.
Du menar att SD har grava alkoholproblem?

Haha tack för den, jag är alldeles för trött och lättroad och prokrastinerar med tråden trots massa annat att göra, men bilden av SD som fyllo får mig att skratta högt i min ensamhet
Citera
2021-05-03, 14:58
Medlem
Citat:
Vad har SD med det hela att göra.

Hur kan du ens övertolka den texten och dra in SD är kärnan i det jag skrev.

Nu misstolkar du mig igen/ alternativt/ nu var jag otydlig igen.

SD har med saken att göra för att det är tydligt han påverkar HDs beteende och mående, därigenom drar jag hypotesen att han även påverkar hennes agerande, beslut och val.

Naturligtvis inte enbart i kontexten med L*iv och hennes barn.
Men en gissning från mig där är att HDs kyla beror på att hon vill skydda sin dotter (och sig själv) från ny långdragen scen á la strösselförhöret.

Sen utesluter inte det att HD kan vara en egoistisk och kall person som skiter barnens känslor. Hon kanske tycker att det är okej att mobba så länge det inte drabbar henne själv, vad vet jag.

Men oavsett om det skulle vara fallet så utesluter ju inte det att HD själv kan vara hjärntvättad av SD. Bla bla bla... osv.
Citera
2021-05-03, 15:05
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu misstolkar du mig igen/ alternativt/ nu var jag otydlig igen.

SD har med saken att göra för att det är tydligt han påverkar HDs beteende och mående, därigenom drar jag hypotesen att han även påverkar hennes agerande, beslut och val.

Naturligtvis inte enbart i kontexten med L*iv och hennes barn.
Men en gissning från mig där är att HDs kyla beror på att hon vill skydda sin dotter (och sig själv) från ny långdragen scen á la strösselförhöret.

Sen utesluter inte det att HD kan vara en egoistisk och kall person som skiter barnens känslor. Hon kanske tycker att det är okej att mobba så länge det inte drabbar henne själv, vad vet jag.

Men oavsett om det skulle vara fallet så utesluter ju inte det att HD själv kan vara hjärntvättad av SD. Bla bla bla... osv.
Ja, det är din gissning och jag undrar hur DU kan läsa ut allt detta ur vad som sägs.

Du drar in SD och får HD att framstå som att hon skyddar barnet mot SDs vrede.

Vilket för mig är att övertolka vad L säger.

Här finns en person som beskriver HANNA.

Som svartmålar ett barn, inte är mottaglig, samt inte visar nån empati eller förståelse.

Det berör mobbing, att projicera all skuld.
Hanna har gjort det förut och vars allierande med JG påminner om vuxenmobbing.

Edit.
Lägg därtill att upprätthålla fasader. Att framstå som kärnfamiljen ofelbar.
Lägg till en grav självcentrering när LW mördas.
Exakt allt kretsar kring hur synd det är om HD och hon förefaller väldigt oempatisk mot LWs barn samt jävligt ego när hon loggar om LWs cacher.

Men det beror väl på SD.
Senast redigerad av develi 2021-05-03 kl. 15:15.
Citera
2021-05-03, 15:22
Medlem
Citat:
HD projicerar väl sin ilska och hat mot LW för att hon vet att det skulle bli för psykiskt jobbigt att inse att det är SD som svikit och kränkt henne. Det är vanligt att känna skam och skuld inför att ha behandlats illa - och inför att ha accepterat det.

Det där hot/cold beteendet som narcissister kör med gör att hjärnan uppfattar det varma som helt fantastiskt trots att det i själva verket kan handla om banala småsaker, normalt hyfs. När HD skrev till SD om att nu kände hon igen den där omtänksamme SD som hon tycker så mycket om (mina ord) så visar det ju att hon ser honom som two faced.

Hoppet lever alltid om att denna gång ska han förändra sig, denna gång ska han stå för sitt ord...
Klipp från en helt orelaterad kvinnas upplevelse av ett sånt, mycket kortare, förhållande (urklipp från en längre text)

Spoilern: De flesta vittnsmål från såna förhållanden är nästan identiska. Det är riktigt illa när sen folk runt omkring tror att det "bara" är att lämna. Det blir som ytterligare en sten på börda för de drabbade.

Det behövs eldunderstöd från vettiga vänner och terapeuter som kan såna här saker och det tar tid för de drabbade att blir såpass starka att de kan lämna. Men inte sällan ligger hot från förövaren som ytterligare ett mörkt moln. Tror att samma metod som hjälper sektmedlemmar att komma loss, är en bra väg att gå. Avprogrammering.
Citera
2021-05-03, 15:22
Medlem
Citat:
Ja, det är din gissning och jag undrar hur DU kan läsa ut allt detta ur vad som sägs.

Du drar in SD och får HD att framstå som att hon skyddar barnet mot SDs vrede.

Vilket för mig är att övertolka vad L säger.

Här finns en person som beskriver HANNA.

Som svartmålar ett barn, inte är mottaglig, samt inte visar nån empati eller förståelse.

Det berör mobbing, att projicera all skuld.
Hanna har gjort det förut och vars allierande med JG påminner om vuxenmobbing.

Det (fetade) har jag ju svarat på tusen gånger förr... Jag har aldrig utgett mig för att vara expert. Jag utgår från

1) Mina blygsamma 15 eller om det var 20 hp i mäns våld mot kvinnor - en högskolekurs som behandlade psykologin och beteendemönstret hos män och kvinnor i relationer där mannen är psykiskt eller/ och fysiskt våldsam. Kontrollen, gaslightingen, normaliseringsprocessen you name it...

2) Mina erfarenheter som volontär, kontaktperson och akut jourhem (och vän) kopplat till familjer där dessa problem förekommer

3) Mina erfarenheter i jobbet

4) Läst massa litteratur i ämnet på min fritid då det intresserar mig

- På HD och SD blir det check, check, check på punkt efter punkt när man jämför mot studier i ämnet som kartlagt hur kvinnor respektive män i kontrollerande och psykiskt eller fysiskt våldsamma relationer beter sig.

Vad jag grundar det på? Samma som du antar jag - FUP i första hand.
Samt vad SD skrivit i sina loggar osv. Och även hur nån som är bekant med dem beskrivit hur de agerar och framstår.

Jag tycker HDs beteende speglar att hon är utsatt för klassisk manipulation och kontroll av en narcissistisk man.

Sedan om hon har underliggande diagnoser eller personlighetsstörningar som stökar till det ytterligare, eller bara är en bortskämd och omogen kvinna, det utesluter väl inte det jag skrev ovan.
Citera
2021-05-03, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VigosRos
SD kanske rent av ger HD skulden för att LW är borta? Åtminstone när eftertanken kommer ifatt. Vet att han inte har samvete men av ren egoism för att ha förlorat något "mot sin vilja".

Troligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in