2021-08-25, 18:09
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
LW var inviterad till H och L (efter eventet 3 juli med m*issjenn) och trodde att paret D skulle umgås med långväga gäster från HQ.

Det rör i grunden HDs direktiv att inte umgås i offentliga sammanhang.
På dagen innan har LW deltagit på eventet.

"2017-07-04 01 :06 - Lena Wessström: hon bjöd in mig [HÅ, Reviewern min anm]
2017-07-04 01 :06 - Lena Wessström: jag såg det inte som mitt ansvar att tacka nej till en inbjudan från henne för att NI inte vill vara där jag är
2017-07-04 01 :07 - Lena Wessström: Visste alltså inte ens ni skulle dit förrän en bit in i samtalet
2017-07-04 01 :07 - Lena Wessström: utgick, i mina ögon mycket rimligt, ifrån att ni skulle hem och ha trevligt med gäster"
Ab 164

"Hanna Davidsson hade förbjudit Stefan att vara på samma plats som Lena.
Incidenten bestod i att Lena och två andra representanter från USA för geocaching HQ var hemma hos H och L.
Stefan och Hanna kom dit, såg Lena och sa på en gång att de behövde gå. H och L blev ställda av deras agerande då hade de sett fram emot att alla
skulle umgås. Davidssons lämnade ingen förklaring till varför, Hanna sa bara att de skulle gå och Stefan följde med henne.

Efter det kände Lena ett behov av att förklara varför det blivit konstigt och anförtrodde sig till H. "Ab 150

HD tvärvänder på klacken.
Därav undrade jag även nyss om hennes nyöppnade hax-konto 5 juli var en demonstration el markering mot SD att använda sitt flicknamn.

Att datum och händelser stämmer så bra överens gör ju att man inte kan bortse från anledningen!
Citera
2021-08-25, 18:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
HÅ säger att LW bjöd in sig själv.

Men det kanske inte passar din agenda?

HÅ uttryckte det inte så, inte i förhör i TR iaf.
Då sa hon att LW uppmärksammade dem på att även hon haft del i Touren, och frågade om hon kunde ”bli med” på middagen.
Och HÅ sa då att javisst, självklart!

Jag tycker att det lät (mellan raderna) som att HÅ tyckte att de borde ha bjudit in LW, och kände sej lite dumma för att så inte skett.

Min tolkning, fritt ur minnet.
Citera
2021-08-25, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Att datum och händelser stämmer så bra överens gör ju att man inte kan bortse från anledningen!
Ja, det verkar vara ett mönster att det händer nåt strax innan och sen kommer en respons.

Samma har jag funderat över ang Absolute X-mas och SDs brott mot livslångt kontaktförbud. Trashad och att just den väljs ut helgen innan mord vill säga.
Citera
2021-08-25, 18:41
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Åkl slutsats om att det inte kan handla om en okänd person hänger bara på en enda händelse. Någon har loggat in på BOs mejl konto ca kl 5 på morgonen den 15de.
Alltså några timmar efter mordet.
Det är en felaktig slutsats. Eftersom om GM var en okänd person som får tag i mobilen medan den var upplåst (vilket är möjligt eftersom LW hade stort intresse för sin mobil). Då är det mycket möjligt att den okände GM kunnat logga in på mejl kontot när hen fått tag i inloggningsuppgifterna sparade i mobilen.
Var finns spår av SD på brottsplatsen förutom de spår som är hittade på LW och hennes kläder? Vilka har en naturlig förklaring.
Är det nån vittne som har sett honom i närheten av brottsplatsen?
Finns det nån gps platsdata som binder SD till brottsplatsen?
För mig är det ganska uppenbart att den riktiga GM inte kan vara SD.
Eftersom om det var han då skulle han slagit ihjäl LW tagit mobilen och dragit därifrån.
Så har fallet inte varit. Den riktiga GM har förflyttat kroppen för att förmodligen undersöka innehållet i varenda ficka.
GM förutom mobilen var tydligen intresserad av andra saker som hen kunde få tag i genom att undersöka olika fickor.
Bevisningen ska vara fokuserad på brottsplatsen, hur gärningen gått till, tekniska undersökningar och dylik som har direkt samband med brottet.
Allt annat kärleksrelationer, avundsjuka historier eller hur normal Svensson har sex har ingen betydelse för bevisningen.

Nu tänker du likadant som en viss trådskribent tidigare gjorde:
”Eftersom det inte finns spår efter SD på BP så kan han inte vara GM.”
Men det finns ju inte spår efter någon!
Men någon är väl ändå GM?

Kroppen är inte ”förflyttad”, dvd släpad, buren.
Den har ”rubbats ur sitt ursprungliga läge”, typ när GM vridit lite på den för att komma åt ficka med innehåll.

Tror du att ”random GM” - utan att lämna spår på BP - lyckats tillskansa sej (och memorera) LW:s lösenord till dator, slagit ihjäl LW, efter X antal timmar förstört mobilen för att ytterligare ett par timmar senare logga in på hennes dator… ja, då har du höga tankar om den där random GM.

Vem tror du för övrigt att det är som samma datum (fast flera år senare) som LW skaffade sitt GC-konto loggade in på det? Att det inte var LW är tämligen klart, eftersom hon då varit död en längre tid. Är det random GM som är i farten igen?
Citera
2021-08-25, 18:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Syftet med SDs hot har en särskild anledning, och det är den anledningen som är både allvarlig och och olaglig. Syfter är ju att skrämmas, för att få sin vilja igenom.

Det är inte jämförbart med att HD uttalar att hon hoppas att Lena är död, vilket ju inte är ett hot. Syftet är inte att skrämma någon, och inte heller olagligt att säga detta så länge det inte är en aktiv uppmaning til någon att utföra önskemålet.

Det är två olika saker.

För mig är det otänkbart att någon som vet om att Lena har misshandlats grovt bakom planket, skulle gå raka vägen till jobbet och uttala de orden, särskilt om man är anstiftare. I varje fall skulle den personen vid en ev "groda" som hoppat ur munnen, väl genast ursäkta sig?

För mig känns det helt enkelt som att HD är uppbragt på Lena som ideligen gör sig påmind i hennes liv, och nu kan ha försvunnit för att spoliera USA- resan eller bara i allmänhet kanske är försvunnen (utan att Lena har något syfte) men förstör "återigen" livet för HD.

Hon är helt enkelt trött på att Lena alltid finns där oh gör sig "påmind".

Att HD inte ursäktar sig, (vilket inte alls kan liknas vid en ursäkt till Lena som SD dödshotat) när hon uttalar orden, säger inte mer än att en ursäkt inte skulle betyda något för chefen (om nu Lena kom hem sen). Nu vet vi tyvärr att Lena blev mördad, och då faller orden inte i god jord hos MT förstås.

Tillägg:

Även orden som SD skriver är ju ett avslöjnade om tidigare hot och väldigt dubbeltydigt:

"Jag kommer aldrig heller i framtiden att göra något aktivt med målet att skada dig fysiskt eller psykiskt."

Det höll han inte heller.
Bara 8 månader efter detta är hon död.
Du fattar alltså inte meningen "ja, jag driver"?
Jag var ironisk pga av tidigare diskussion.

.... men la till att det är värt att notera att HD inte justerar sitt bedrövliga ordval med nån form av tillägg eller ursäkt.

Hon hämtar inte hem sig alls utan funderar snarare egocentrerat vad LWs död skulle kunna innebära för henne själv.
Ergo:
Känslokall reaktion när en person försvinner och då främst med tanke på Lenas oroliga barn.
Lägger även till risken att patienter överhör vad sjuksköterskan säger, ett bedrövligt beteende i sin yrkesroll.
Citera
2021-08-25, 18:44
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, det verkar vara ett mönster att det händer nåt strax innan och sen kommer en respons.

Samma har jag funderat över ang Absolute X-mas och SDs brott mot livslångt kontaktförbud. Trashad och att just den väljs ut helgen innan mord vill säga.

För övrigt misstänker jag att HD är den som trashade MRS också.
På BP, no less.
Citera
2021-08-25, 19:06
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
14000 sidors material och åkl har inte kunnat presentera ett enda belägg som binder SD direkt till varken brottsplatsen eller mordet !
Jo mer jag lyssnar på den här rättegången desto mer förvånad blir jag.
Lyssnade efter lunch på vittne Göran. Han beskriver mordplatsen och BO.
Fleecetröjan har två fickor och kjolen en liten ficka.
Rimligen mobilen får plats i fleecetröja fickan än kjolen. Om BO inte har den i handen när attacken sker förstås.
Om SD är den verkliga GM då finns det knappast nån anledning för honom att vända/omplacera kroppen.
Det en ekvation som inte ger rätt svar.
Skakar på huvet.
Det här måste vara en av de sämsta bevisningen i ett mordfall i modern tid.

Hade det funnits bevis hade det inte kallats för ett indiciemål.

Men kroppen var ju inte vänd/omplacerad.
Den har bara ruckats, som jag förstår GS:s vittnesmål, som jag lyssnat på idag.

Men du menar att random GM har anledning att ”omplacera” kroppen, till skillnad från SD?
Citera
2021-08-25, 19:08
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Jag kastar mig in här, det var ett hårstrå med rot, om jag inte minns fel.
Men det testades endast mot Stefan och Lena, inte mot HD eller eventuella andra. HD var avskriven, då.

Undrar VERKLIGEN vems det hårstråt är!
Citera
2021-08-25, 19:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vet inte om det har någon större betydelse, men kan Lena varit bra på att använda båda händerna?
Själv är jag högerhänt, men väljer att använda vänster till vissa sysslor och gör det bättre med den handen då av någon anledning.

Vad gäller att hålla mobilen i vänster hand när man ska skriva känns logiskt. Även om man kanske använder bägge händerna vid skrivandet, kan det ibland vara enklare att ta fler tecken med höger.

Den bild du nämner är väl på polishuset, där hon på en grynig bildförsoring ses hålla moblen i vänster och skriver med höger eller bägge händerna?
Det är ju ändå svårt att veta exakt i vilken ficka hon hade mobilen. Bägge fickorna var öppna, och den sida som hon låg på var för blöt av diverse vätskor för att kunna dra några slutsatser.

Här är ett foto där Lena verkar hålla mobilen med vänster hand, men skriver med höger, vilket skulle kuna vara en anledning till att hon håller mobilen med vänster alltså:

https://www.bildtagg.se/bild/p6ebeewflez49149vcihjxil

Här är Lena på Stadium, med hörlurarna fästa mot höger sida av kroppen/ryggsäcken som det verkar:
https://www.bildtagg.se/bild/k9wf1hh0u7xyfzz9wvbcrf5

Fotar sig själv hållandes mobilen i höger hand:
https://www.bildtagg.se/bild/u7ebx8cbyit7zrm4vrrbzueh
https://www.bildtagg.se/bild/sxntg61hnsexsqrrmwcibbnc

Jag minns även att hon skrev till en vän att hon var glad att han lärt henne någon speciell teknik att skriva på. Undrar vad den gick ut på? Den hade gjort henne osedvanligt snabb på tangentena så att hon skrev nästan lika snabbt som hon pratade. och även det var snabbt...

Vad gäller ljus, så är det ju förstås bra med en ljuskälla från mobilen.

Jag tänker här att om nu SD hade med sig ett tillhygge, då var nog platsen redan förvald och granskad. Han visste att den skulle vara mörk. Inte alls otänkbart att han hade med sig en pannlampa, ficklampa eller annat, vilket fick Lena att stoppa in sin mobil i fickan.

SD kanske sa till henne att göra det och såg vilken ficka.
Kallt är det hursom helst.

Och som sagt ringen, den kan ha varit en anledning till att han vänt kroppen också.

Ja, vad gjorde de där de där 11 minuterna bakom planket?

Det finns en inställning där man ”svajpar” över tangentbordet och då ”tänker det ut” vad man vill skriva. Autospell de lux, typ. Man behöver alltså inte lyfta nåt finger. Det går fort. Och kan bli fel 🤓
Citera
2021-08-25, 19:23
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
När det gäller fickan/fickorna så är det ju stor skillnad på hur de ser ut.
Jag tror att den högra fickan var öppen och därför blev besudlad under dödsmisshandeln.
Den vänstra var ”ren” och jag tror då att den var stängd under tiden LW mottog alla slagen.
Jag tror att LW hade mobilen i den vänstra fickan och att dragkedjan (”locket” som jag tidigare skrev) därför var stängd. Kanske var LW rädd för att tappa mobilen och såg därför till att mobilfickan var tillsluten?
För mej, som högerhänt, är det alls inte nödvändigt att ha mobilen i en högerficka.

Om båda fickorna varit stängda under ”förloppet” borde det inte ha varit så stor skillnad på utseendet.
Om båda öppnats samtidigt - när GM letade efter mobilen - och besudlats efter det borde de ha varit mer likadant nedsmutsade.

Det tror jag.

Visst kan du ha rätt.

Om man tittar på bilden på fleectröjan, kan man se att i stort sett hela högra ärmen är täckt med blod och övre delen av högra sidan från ärmhålan ner till nedre delen av öppningen där dragkedjan slutar är nerblodad på sidan. Däremot kan man se att på den mediala sidan täcker blodet fickans öppning ner till ca hälften, där man kan skymta ett blodfritt område inuti fickans och den delen av dragkedjan som vetter mot mittlinjen av kroppen.

Som jag vet, påbörjas ett läckage av kroppens hud när nedbrytning av vävnaderna börjar. Kroppen sväller först och huden spricker. Även fukt från växter borde avge fukt när en kropp ligger mot dom.

Man kan ju även se att kjolen var mer besudlad med genomskinlig kroppsvätska på höger sida än den vänstra sidan.

Ja, vad tänker jag?
Det är svårt att dra några slutsatser egentligen, och att fornesiken säger att det inte går att avgöra om fickan varit öppen eller inte under dådet får man lita på.

Kvar blir då våra egna teorier utifrån andra kända fakta och utifrån våra egna spekulationer.

Din teori att fickan med mobilen borde ha varit stängd om hon hade mobilen där, är väl sannolik. Och det är inte osannolikt att bägge fickorna har genomsökts. Men vi vet ju inte säkert, eftersom fickan blivit för förstörd av vätskor för att kunna dra några slutstser.

Jag tror ju mest på att det har varit en genomsökning av minst en ficka, det för att få tillgång till mobilen, beroende på att vä ficka var oblodig inuti och att det funnits märken av fingrar utanpå.

Jag är inte lika mycket inne på att mobilen ska ha tagits hand om innan eller under mordet. Jag tänker mig att under ett så här våldsamt förlopp, har Lena fullt upp med att skydda sig och uppbära kraft till att försöka skrika och kanske ta sig därifrån. Tror inte det finns någon tid till att försöka få upp sin mobil och tänka på att ringa, inte ens 112.

När jag tänker på föloppet, tänker jag att hur många gånger har inte de anhöriga tänkt på de här sakerna? Hur gick det till, fattade hon något innan? Vad utlöte det hela på riktigt? Dog hon eller tappade hon medvetandet snabbt efter att skriken upphört?

Frågorna måste vara oändliga och aldrig får de något svar.
Jag blir så arg och tänker hur helt meningslöst och onödigt allt var.

Lena kunde ju fått leva, bara om SD tagit sitt ansvar och lämnat, erkänt.
Citera
2021-08-25, 19:33
Medlem
Citat:
HÅ uttryckte det inte så, inte i förhör i TR iaf.
Då sa hon att LW uppmärksammade dem på att även hon haft del i Touren, och frågade om hon kunde ”bli med” på middagen.
Och HÅ sa då att javisst, självklart!

Jag tycker att det lät (mellan raderna) som att HÅ tyckte att de borde ha bjudit in LW, och kände sej lite dumma för att så inte skett.

Min tolkning, fritt ur minnet.
Jag hörde samma sak, det är mycket smutskastande, trots att huvudpersonerna är döda.
Lena mördades för över tre år sen, Stefan "självdog" mycket mystiskt.

Den dag som någon ser över fallet, så finns hårstrået där, analyserat och klart, bara att matcha mot rätt gärningskvinna
Citera
2021-08-25, 19:48
Medlem
Att vilja se en konkurrent misslyckas, är en sak, men att uttala att man önskar en annan människa död, är lite magstarkt.
Att älta att en person förstört allt, hela ens liv, önskar att personen försvann från alla sammanhang där de kunde råka stöta ihop med varandra, är väldigt besynnerligt, med tanke på hur HD valde att flytta till Lenas nya område, med insyn till hennes radhus.
Att hon tycker det är kul att Lena blir upprörd över att hon ska bo granne, igen..det skiter HD i, men hon beklagar sig inför sin nya vän JG och sin toyboy, hur han är funtad vet jag inte, men själv hade jag nog inte stått ut med att lyssna på om den som man säger sig ha lämnat, Stefan, vad han har för sig, vem han träffar (Lena). Det är synd om honom, att han inte hade stake nog att be HD dra åt helvete, när hon dessutom har satt i system att bli uppvaktad av Lenas fd.
HD är en mycket sjuk människa som jag inte skulle vilja ha i min närhet på något sätt.
Jag väntar på att hon ska bli lite risig, inlagd, det borde väl ske, efter allt som hänt?
Jag är övertygad om att hon lurat försäkringskassan och vården, för att få sjukpengar och kunna leka istället.
Sättet hon la fram atthon och Stefan skulle till USa, satte käppar i hela planeringen för hennes chef, som hade överseende och lät henne få ledigt. Människan har ingen skam i kroppen. Vad ser hon när hon tittar sig i spegeln, förutom vårtan? Är hon nöjd? Vad har hon som mål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in