2021-05-29, 20:28
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det förstår jag. Dock undrade jag kring uppgiften att åklagarna skulle ha uppmanat Hovrätten att anhålla SD om det lutade åt en fällande dom. Alltså innan domen fallit.
Varför skulle åklagarna behöva göra det?
Det är obligatorisk häktning vid mord.
Åklagarna räknade kanske med att HR skulle häkta om SD befanns skyldig.
Citera
2021-05-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske ett antagande som blivit lite felaktigt genom detta:

Från NA
"När förhandlingen i mordrättegången avslutades för ett par veckor sedan valde åklagarna att inte omedelbart begära Stefan Davidsson häktad, istället lämnade de beslutet till hovrätten."

https://www.na.se/artikel/rattsexperten-om-morddomdes-dod-oerhort-tragiskt

Man ska väl vara lite försiktig att ta varje stavelse ordagrant i en artikel.
Åklagaren valde att överhuvudtaget inte ta upp häktningsfrågan vid hovrättsförhandlingens slut. Troligen pga att SD var på fri fot och ännu inte dömd, men det är bara en gissning från min sida. Rättens ordförande sa, utan att någon alltså tagit upp det, att man skulle ta upp häktningsfrågan i samband med att domen meddelades, och därmed avslutades huvudförhandlingen.
Citera
2021-05-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ett erkännande möjligen, men inte tror jag att det lättar bördan för någon?

Med tanke på hur SD fungerade, tror jag att han inte klarade av att tappa ansiktet. Hela hans uppbyggda värld raserade. Vid ett frikännande skulle han i sina ögon kunna säga att han var oskyldig och för sig själv och anhöriga/vänner bygga upp sin fasad igen.

Under lång tid har hans värld successivt rasat. Från att ha en familj, ett job, ett anständigt hus i ett anständigt villaområde, ha en postion p jobbet som varit anständig, hygglig inkomst, ha en framträdande roll inom geocachingen, även i sitt villkvarter, till att vara misstänkt för ett mord, ertappad som otrogen, FUP offentlig med hot och kräkningar...

För hans anhöriga borde allt detta vara en stor sorg att få ta del av. Det är barn involverade och andera anhöriga.

På andra sidan har vi Lenas anhöriga. Det är naturligtvis skönt att få ta del av en fällande dom. I den här situationen är det väl inget tvivel för dom vem som är skyldig.

Det kan för en del av Lenas anhöriga kännas som att den som mördade Lena på det här hemska sättet, inte är värd ett ruttet lingon. Död som levande, typ.

Men det som kan hända nu med ett självmord, är att det lägger sordin på känlsan av rättvisa. De anhöriga vet att det slår hårt på SDs familj, barn (oskyldiga), det lägger sig som ett osynligt filter av anklagelser mot åklagare och domare, mot vitttnen.

Inte osannolikt att det är SDs mening också. Att en del i att ta sitt liv, inkluderar ett straff till dom som lagt skulden på honom.

Medan han själv säkerligen lägger skulden utanför sig själv. Lena, åklagaren, de som inte stod upp för honom, och de som vittnade mot honom.

Det är väl lite symbolik i att platsen för självmordet är en plats de tillbringade mycket tid på. Nu vill nog ingen vettig människa vistas på sommarstället.
Sen vet jag inte om man kan dra någon symbolik i att hans suicid kom 18 minuter efter domen som var på 18 års fängelse. En minut för varje fängelseår?

Kanske finns det ledtrådar ute bland cacherna om ett erkännande eller något som pekar på att fler har vetskap i mordet på Lena. Han gillade ju att vara kryptisk och dubbelbottnad. Tiden får väl utvisa vad som kan komma i dager.
Citera
2021-05-29, 20:33
Medlem
LimeTimes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är det någon som ska bära hundhuvudet i detta så är det Bj@rn Lind*n som genom hela fallet varit delaktig i besluten kring Stefan och Hanna mfl.
B Linden sitter som myndighetschef vid Örebro tingsrätt.
Åklagarna lämnade över till hovrätten att anhålla Stefan Davidsson närhelst de ansåg sig på det klara med skuldfrågan, dvs skyldig till mordet på Lena.
De har i tre veckor intd gjort det.
Myndighetschefen norde väl om någon ha skuld i att Stefan undkom genom att ta sitt liv, vilket jag är övertygad om har skett, han trodde nog inte i sin vildaste fantasi att han skulle torska, han är ju smartare än så...

Citat:
Ursprungligen postat av LimeTime
Det förstår jag. Dock undrade jag kring uppgiften att åklagarna skulle ha uppmanat Hovrätten att anhålla SD om det lutade åt en fällande dom. Alltså innan domen fallit.

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Varför skulle åklagarna behöva göra det?
Det är obligatorisk häktning vid mord.
Åklagarna räknade kanske med att HR skulle häkta om SD befanns skyldig.

Det var alltså uppgiften i det översta citerade inlägget som jag undrade över.
Citera
2021-05-29, 20:35
Medlem
Fanns SD:s mobiltelefon i hans närhet eller har han gjorts sig av med den, det får vi nog ingen information om.

Det började med ett samtal till 112 från två personer som hörde skrik måndags kväll 14/5 2018.
Slutade nu med samtal till 112 fredagen 28 maj 2021.
Tänker på om polisen följt upp ärendet till 112 i maj 2018.
Citera
2021-05-29, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Det är väl lite symbolik i att platsen för självmordet är en plats de tillbringade mycket tid på. Nu vill nog ingen vettig människa vistas på sommarstället.
Sen vet jag inte om man kan dra någon symbolik i att hans suicid kom 18 minuter efter domen som var på 18 års fängelse. En minut för varje fängelseår?

Kanske finns det ledtrådar ute bland cacherna om ett erkännande eller något som pekar på att fler har vetskap i mordet på Lena. Han gillade ju att vara kryptisk och dubbelbottnad. Tiden får väl utvisa vad som kan komma i dager.
Han begick nog inte självmordet kl 11.18 - det var då larmsamtalet kom in. Kan tänka att SD tog livet av sig 11.05-11.10. Direkt efter domen meddelats. Så dina fantasier faller ganska platt vad gäller symbolik.

Troligen satt han med SOA, beredd att öppna champagnen, när den friande hovrättsdomen skulle meddelas. Det blev inte så. Istället misstänker jag att SD reste sig, plockade med sig ett skjutvapen, gick ut på "en promenad" och sköt skallen av sig. Trist att han smet från sitt straff. Men visst svinn får man räkna med.
Citera
2021-05-29, 20:37
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Åklagaren valde att överhuvudtaget inte ta upp häktningsfrågan vid hovrättsförhandlingens slut. Troligen pga att SD var på fri fot och ännu inte dömd, men det är bara en gissning från min sida. Rättens ordförande sa, utan att någon alltså tagit upp det, att man skulle ta upp häktningsfrågan i samband med att domen meddelades, och därmed avslutades huvudförhandlingen.

När jag tänker efter minns jag att åklagarna sa något i stil med att de inte kommer begära att hovrätten fattar beslut i häktningsfrågan direkt vid förhandlingarnas slut eftersom de har förståelse för att hovrätten kan behöva tid att gå igenom allting innan de fattar ett beslut i häktningsfrågan.
Citera
2021-05-29, 20:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Antagligen är det så.
Tingsrätten valde att inte heller förstå indiciekedjan.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Kan ju bero på att han nu förstod indciekedjan, nåt som inte tingsrättens dom direkt bidrog till?

Instämmer! Tack och lov var HRs som dom så pedagogisk och logiskt upplagd att även icke-juridisk kunniga förstod den.
Citera
2021-05-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urshult
Många undrar nog vad SD sa för att locka henne den där kvällen. Och vad/om han sa något under själva akten.
Och om HD var med just då eller om hon kanske var med senare och städade undan spår.
HD har en hel del att svara på.

Vad menar du? Vilken akt? De hade inte samlag! Lena hade ingen sperma I SIG. Däremot hade äcklet sprutat på hennes kjol.

Hade de hittat Lena tidigare så hade de antagligen hittat mer sånt på/vid hennes kropp :-(
Väder och vind under de 4 dagar hon låg ensam och ihjälslagen hade sopat bort just DE spåren och sääkert fler än så. Pga grus ich gräs fanns heller inga fotspår.

Stort tack till krimtekniker och rättsläkare som trots svåra omständigheter ändå hittade spår som gick att använda.
Senast redigerad av zilvereko 2021-05-29 kl. 20:44.
Citera
2021-05-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sh.Holmes
Hd får tydligen inte ha hand om varken patienter eller läkemedel på sitt jobb som sjuksköterska, senast på avd 91.
Skulle tro hon ses som en paria och ingen vill jobba med henne. Folk byter t.o.m avd för att slippa henne.
Månne köps hon ut eller får sluta snart av andra skäl.

Tack för infon, Holmes!
Man kan ju tänka sig att hon äter någon sorts medicin som narkotikaklassad och därför gör henne mindre lämplig att ha normalt ansvar.

Nu skulle jag tro att hon inte kommer åter i tjänst på ett tag. Eller..vänta nu..HD sa ju i förhör att om Stefan skulle vara försvunnen och hon haft en inplanerad resa så skulle hon resa i vart fall och alltså inte oroa sig. Så trots nuvarande omständigheter så kanske hon jobbar på som vanligt med sitt eget liv..?
Kanske kör lite trimmer där på sommarstället eller rensar nån rabatt? Kanske passar på att ta några av (fd) makens cacher?
Som den knäppgök hon är.
Citera
2021-05-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Hur då? Varifrån? Ingen förutom de jurister som skrev domen visste något. Inte ens advokaten och åklagarna.

Hur då, hur då?
Läste du inte vad jag skrev? Det finns mygel och läckor precis överallt.
Varför litar du blint på just jurister, tror du att dom är annorlunda/trovärdigare när det gäller att hålla käft än resten av samhället. Här kan du ha f.d. domare Karin Lilja och hennes "bedrifter" i åtanke.

Jag förtydligar mig igen då:
Någon som visste utfallet/domslutet (någon av juristerna/domaren/korrekturläsare/sekreterare/lokalvårdare eller gud vet vem???) kan mkt väl läckt den informationen till förslagsvis advokaten före klockan 11.00 igår. Resten kan du säkert lista ut själv varför jag tror som jag gör. Om så är fallet tror jag det kommer fram förr eller senare.
Är du med nu då?
Citera
2021-05-29, 20:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ett erkännande möjligen, men inte tror jag att det lättar bördan för någon?

Med tanke på hur SD fungerade, tror jag att han inte klarade av att tappa ansiktet. Hela hans uppbyggda värld raserade. Vid ett frikännande skulle han i sina ögon kunna säga att han var oskyldig och för sig själv och anhöriga/vänner bygga upp sin fasad igen.

Under lång tid har hans värld successivt rasat. Från att ha en familj, ett job, ett anständigt hus i ett anständigt villaområde, ha en postion p jobbet som varit anständig, hygglig inkomst, ha en framträdande roll inom geocachingen, även i sitt villkvarter, till att vara misstänkt för ett mord, ertappad som otrogen, FUP offentlig med hot och kräkningar...

För hans anhöriga borde allt detta vara en stor sorg att få ta del av. Det är barn involverade och andera anhöriga.

På andra sidan har vi Lenas anhöriga. Det är naturligtvis skönt att få ta del av en fällande dom. I den här situationen är det väl inget tvivel för dom vem som är skyldig.

Det kan för en del av Lenas anhöriga kännas som att den som mördade Lena på det här hemska sättet, inte är värd ett ruttet lingon. Död som levande, typ.

Men det som kan hända nu med ett självmord, är att det lägger sordin på känlsan av rättvisa. De anhöriga vet att det slår hårt på SDs familj, barn (oskyldiga), det lägger sig som ett osynligt filter av anklagelser mot åklagare och domare, mot vitttnen.

Inte osannolikt att det är SDs mening också. Att en del i att ta sitt liv, inkluderar ett straff till dom som lagt skulden på honom.

Medan han själv säkerligen lägger skulden utanför sig själv. Lena, åklagaren, de som inte stod upp för honom, och de som vittnade mot honom.

Väl skrivet. Med all sannolikhet hade väl barnen i det här fallet kunnat tarva en hel del eftertanke, oavsett exakt utgång.

Och återigen är det ju primärt en persons fel, ingen annans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in