2021-05-26, 23:42
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Du menar det fanns inga prostituerade förr? Inga våldtäkter? Inget utnyttjande av fattiga kvinnor som arbetade för en? Inga män som ansåg sig ha rätt till en kvinnans kropp bara för att.....?

Då tycker jag du ska avkräva en beteendeförändring för män denna gång, och sluta med detta ständiga krav på kvinnors beteende.
STRAFFA män som beter sig "fel" sexuellt. Låt dem ex. "åka dit" på hela ansvaret för avkomman, så ska du se på beteendeförändring.

Jag är rätt säker på att jag framhållit att det handlar om samtyckande sex. Du halkar hela tiden dit och försöker påstå att jag skulle vara emot abort vid våldtäkt. Jo, beteendeförbättring gäller både män och kvinnor.

Citat:
och hur ska du göra det? mera tvång och förtryck av kvinnor och homosexuella?

Återigen, familjer är bara starka om de är frivilliga och i maktbalans. Dina äckliga ideer av att en part ska TVINGAS, är exakt innebörden av att försvaga kärnfamiljen.

Igen får jag tjata:
- Genom homosexuella relationer uppstår inga graviditeter.
- Kärnfamiljen behöver i alla sammanhang framhållas som den föredragna relationsformen.
- Kärnfamiljen ger möjligheter till familjeavdrag.
- Det handlar inte om något tvång. Så klart skall det vara frivillighet och balans.

Citat:
Skitsnack! MED fri aborträtt så dör inte kvinnor. UTAN fri aborträtt så dör kvinnor. Inte svårare än så.

Så var det kanske för 100 år sedan, men påfallande mycket har förändrat sig sedan dess.

Citat:
Och jag tjatar igen, det funkar inte alltid. a FACT Uven, hört talas om SANNING, FAKTA och VERKLIGHET?

Idag "funkar det inte alltid" i ca 20% av graviditeterna. Det är fullt möjligt att förbättra radikalt. Med bättre beteende, bättre familjebildning och högre förväntningar så kan detta minska ordentligt.

Citat:
Jo, DU. Män ska slippa undan delad eller enskild vårdnad om oönskade barn, eftersom de tydligen är "farliga" för barn. Kvinnor däremot, som har en lång historia av att just skada spädbarn i ren desperation, ska tvingas ensamma ta vårdnaden.

Fortfarande är normalläget kärnfamiljen, därefter delad vårdnad. Först därefter kan det handla om enskild vårdnad.

Citat:
Du menar män ska inte behöva ta ansvar för sitt sexliv. För detta är inte "rätt" för dem? de stackars oskyldiga männen utan armar, hjärna eller fingrar att byta blöjor med? eller värma välling? eller läsa sagor. Nått sånt eller?

Det där var bara obegripligt. Jag har aldrig påstått något sådant. Trams, helt enkelt.

Citat:
det är frågor som du aldrig har besvarat annat än med just sånt undvikande trams som ovan.

Jag är helt säker på att jag svarat på allt ett flertal gånger. Nu får Du komma med något nytt i Ditt KGB-förhör.

Citat:
Graviditeter kan absolut vara olyckshändelser om parterna INTE VILLE ATT SEXET SKULLE LEDA TILL GRAVIDITET. Fattar du? Människor har sex UTAN att vilja bli med barn, har du hört talas om detta nån gång?

Det är fortfarande ingen olycka - det är naturens gång. Massor av människor försöker bli gravida, men ingen försöker avsiktligt köra av vägen på motorcykel.

Citat:
menar du svenska, europeiska och globala sjukvårdslagar är trams?

En del av dem.

Citat:
Och du kan inte svara för dig, annat än med trams i vanlig ordning.

Jag är den av oss som svarar på frågor. Du skulle börja svara själv.

Citat:
verkligen? Invandrare är alltså mer smittsamma? är det för att de är av sån undermålig genetisk kvalité?
Trångboddhet, arbeten om man inte kan göra hemma, eller där man tvingas möta mycket folk, som i äldrevården ex. leder till ökad smittspridning, har NADA att göra med om folk är invandrare eller inte.

Varför de åstadkommer ökad smittspridning är inte klarlagt, men det är ingen tvekan om att så är fallet. Exempel: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juni/fodelseland-och-risken-att-drabbas-av-covid-19/

Citat:
Jag anser inte att den som tar hand om barn MÅSTE med absolut nödtvång vara den biologiska modern, nä helt rätt.
Jag anser att duglighet, villighet och bra och kärleksfull omsorg är enormt mycket viktigare än att det prompt är en biologisk moder/ kvinna eller snopplös person.

Inte måste, men det är i regel önskvärt, och i vilket fall kan man aldrig bortse från det biologiska arvet.

Citat:
Du menar mannen ska vara "fri" att slippa undan besvärliga ungar han inte vill ha att göra med...medan kvinna ska tvingas...DET är ju vad du kallar "frihet" och "ansvar".

Svar enligt tidigare.
Citera
2021-05-27, 05:40
Medlem
Citat:

Jag anser inte att den som tar hand om barn MÅSTE med absolut nödtvång vara den biologiska modern, nä helt rätt.
Jag anser att duglighet, villighet och bra och kärleksfull omsorg är enormt mycket viktigare än att det prompt är en biologisk moder/ kvinna eller snopplös person.

För målsman är kanske inte adoption eller biologisk avkomma alltid så viktigt.

Men för barnet har det betydelse:

Citat:
Litteraturöversikten visar ganska samstämmigt att adopterade är 2– 3 gånger överrepresenterade i kliniska material inom barn- och ungdomspsykiatri, psykiatri samt i social dygnsvård.

https://www.regeringen.se/49b6b5/contentassets/e8d775f3dc7140749ace6cf362a43ab5/sammanstallning-av-adoptionsforskning

Det är således inget man skall ta enkelt på.

Jag tycker ju själv att adoption är att föredra framför abort. Men det bästa vore biologiska föräldrar såklart.

Den biologiska modern är extremt viktig för anknytningen de första månaderna. Sedan kan ju du retoriskt hävda att pappan minsann kan göra samma jobb, men det är trots allt så, att fadern inte duschas i samma hormonkur som modern. Och det gäller ju även adopterande kvinnor... Det är en biologisk process som inte är enkel att framtvinga politiskt eller medicinskt.
Citera
2021-05-27, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Jag är rätt säker på att jag framhållit att det handlar om samtyckande sex. Du halkar hela tiden dit och försöker påstå att jag skulle vara emot abort vid våldtäkt. Jo, beteendeförbättring gäller både män och kvinnor.

Du la påståendet att det sexuella beteendemönstret var bättre och fungerande förr.
Det var det fan inte.
Om något så var det förmodligen betydligt värre förr, eftersom ja....möjligheterna för män komma undan med sexuellt våld, utnyttjande etc. var betydligt större än vad det är idag. Speciellt om det handlade om en överklass som utnyttjar en underklass.
Före 1964 var det fan lagligt att våldta sin fru om äkta mannen kände för det. Och tror du frugan fick lov göra abort efter de våldtäkterna? Nä just det.

Citat:
Igen får jag tjata:
- Genom homosexuella relationer uppstår inga graviditeter.
- Kärnfamiljen behöver i alla sammanhang framhållas som den föredragna relationsformen.
- Kärnfamiljen ger möjligheter till familjeavdrag.
- Det handlar inte om något tvång. Så klart skall det vara frivillighet och balans.

Vi har inga jävla avdrag för heterosexuella kärnfamiljer. Vi har barnbidrag, eftersom vi prioriterar BARN framför konservativa institutioner. Det är BARN som behöver äta och ha tak över huvudet inte någon institution.

Oh verkligen? Du ska TVINGA Ida 19, utan utbildning, utan jobb, utan lägenhet kanske utan vettig stöttande socialt kontaktnät att utveckla en oönskad graviditet som kom till pga att en kondom brast till ett barn som HON absolut inte vill ha alls, som HON sen ensam ska påtvingas vårdnaden, eftersom näää killen, (som har jobb, utbildning, bostad och är 10 år äldre betydligt mer mogen för att klara uppgiften t hand om et oönskat barn), är ju inte ett skit intresserad varken av barn eller giftemål, utöver detta ska detta barn inte få barnbidrag....Du ser inget jävla först till TVÅNG, där?

vad ska hon göra tycker du? ska hon ställa sig på knä och böna och be killen att gifta sig? betala honom för att han ska gifta sig med pengar hon inte har? så att henens barn kan få samma ekonomiska villkor som andra barn i samhället?

Berätta nu. VAD SKA IDA GÖRA??? För att inte förstöra sitt liv eller fucka upp en unges liv totalt i ditt äckliga misogyna samhälle.

Och först inte veja undan nu, för denna gång kommer jag fan inte ge mig.
Jag vill ha konkreta förslag för hur en IDA ska göra i denna situation, att hon inte skulle haft sex med just den där killen, duger fan inte, för det löser inte något.

Citat:
Så var det kanske för 100 år sedan, men påfallande mycket har förändrat sig sedan dess.

Jag upprepar ca 50 000 kvinnor i världen dör varje år, år efter år efter år....pga osäkra, illegala aborter IDAG.
På 10 år, Uven så är detta EN HALV MILJON KVINNOR som din ideologi indirekt mördat.
vet du varför? Jo, för där finns inte säkra och trygga aborter för dem att tillgå.

Citat:
Idag "funkar det inte alltid" i ca 20% av graviditeterna. Det är fullt möjligt att förbättra radikalt. Med bättre beteende, bättre familjebildning och högre förväntningar så kan detta minska ordentligt.

Preventivmedel kan aldrig vara 100% säkra. Punkt.
Människor kan aldrig vara 100% funktionsdugliga då de kommer till att skydda sig vid sex.

Lika lite som bilbälten, farthinder, räcken, ett jälva tjatande om trafikmoral, eller mänskliga trafikanter är det.

Du kommer alltid få olyckor.
Men självklart!!! ska vi tvinga trafikolyckorna att fixa sina livshotande skador själva hemma på kammaren, som varnande exempel så människor slutar transportera sig i trafiken.
Eller hur Uven...din logik i kvadrat.

Citat:
Fortfarande är normalläget kärnfamiljen, därefter delad vårdnad. Först därefter kan det handla om enskild vårdnad.

Berätta nu om IDA, 19.
är kärnfamiljen "normalfallet" för henne tror du? eller "delad vårdnad"?

berätta igen hur ska hon tjata sig till detta från killen som inte har ett enda krav från sig från samhället utan bara hon.

Citat:
Det där var bara obegripligt. Jag har aldrig påstått något sådant. Trams, helt enkelt.

du: "det viktiga är att rätt person bär rätt ansvar"....= Det viktiga är att kvinnan tar allt ansvar, och att mannen kan slippa undan = Det viktiga är att IDA, 19 ska "åka dit" på hela smällen.....medan killen ska kunna fortsätta sitt liv ungefär som innan, han har ju nya tjejer han ska sätta på och göra på smällen, det är ju skitkul en riktig maktkänsla! förstöra för unga tjejer.

Citat:
Jag är helt säker på att jag svarat på allt ett flertal gånger. Nu får Du komma med något nytt i Ditt KGB-förhör.

nej du har aldrig svarat på:

"Vilka ekonomiska åtgärder har du lagt fram för att på motsvarande sätt tvinga män ta praktiskt och ekonomiskt ansvar för sina oönskade ungar ? "

För kvinnor så lägger du ju ensamt ansvar för att de ska betala ca 1,2 miljoner (-underhållsbidrag) ( jag har redan serverat dig siffrorna för detta innan) för att fostra en unge mot sin vilja....IDA, 19 ex. utan jobb, utan utbildning.... ungen ska ju vara en liten "uppmuntran" för att hon ska gifta sig.
Berätta nu vilka ekonomiska "uppmuntran" ger du till killen att han ska punga ut med dessa slantar?
och gifta sig.

Sätt igång! För att påstå att du har en politik för detta, när du inte ens kan berätta vad denna politik skulle gå ut på, duger alltså inte.

Citat:
Det är fortfarande ingen olycka - det är naturens gång. Massor av människor försöker bli gravida, men ingen försöker avsiktligt köra av vägen på motorcykel.

När något händer som man absolut inte vill ska hända, så JOOOOO då är det at betrakta som en "olycka".

Det är bara sånna pantade kvinnohatiska freaks som du som anser att tvingas mot sin vilja skulle vara en "kvinnlig livsuppgift". Allright?
Övriga anser att kvinnor också är människor med egen vilja, samt behov äga sig själva.

Citat:
Jag är den av oss som svarar på frågor. Du skulle börja svara själv.
nej det är du verkligen inte.

Citat:
Varför de åstadkommer ökad smittspridning är inte klarlagt, men det är ingen tvekan om att så är fallet. Exempel: https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/juni/fodelseland-och-risken-att-drabbas-av-covid-19/
Det är visst klarlagt.
I gruppen som är trångbodda, inte kan jobba hemma, inte kan isolera sig, jobbar i yrken där man träffar mycket människor ex. omsorg så har du en övervikt av invandrare.
Allt ovan ökar riken för smittspridning.

Citat:
Inte måste, men det är i regel önskvärt, och i vilket fall kan man aldrig bortse från det biologiska arvet.

vad är mest "önskvärt" för ett barn tror du?

- biologisk moder.
- kärleksfull och vettig omsorg.

Lilla hjärtat ex. Vad tror du varit mest "önskvärt" för henne?

Citat:
Svar enligt tidigare.

dvs inget svar, eftersom du aldrig svarar på varför kvinnor ska tvingas mot sin vilja, att ensamt mot sin vilja tvingas ta hand om oönskade barn.
Citera
2021-05-27, 10:08
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Vad menar Du med "tvinga"? Jag vill blott inte att abort skall vara ett alternativ om det saknas goda skäl. Att bli gravid med en smitare kan inte vara ett skäl att avliva ett mänsklgit liv.
Du säger att hon SKA föda barnet, inga ursäkter godtas, hon får väl skylla sig själv.
Jag kallar det för tvång.

Embryo är starten på en process. Abort är frihet att kunna välja.
Hon får inte göra abort för dig. Du tvingar henne att gå igenom en plågsam och ovillig period.

Tillägg
Du glömde min fråga om vad som gör världen bättre med ditt abortförbud.
Citera
2021-05-27, 10:18
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ja, det blir nog bäst.

Sedan tidigare har jag förklarat att vad som är goda skäl stammar ur ansvarsprincipen. Goda skäl är alltså sådant som man inte själv gärna kan ta ansvar för. Men, samtyckande sex mellan myndiga människor och där inga medicinska komplikationer föreligger där föreligger inga goda skäl.

Det är väl mest sånna som Du som vill tvinga spädbarn på olämpliga fäder, under det att jag vill stimulera bildande och upprätthållande av kärnfamiljer, men att om fader och moder inte kan komma överens om äktenskap eller delad vårdnad att modern i normalfallet tilldelas vårdnaden om barnet.
Tvinga spädbarn på ovillg kvinna verkar du tycka gå bra, vem har äran för ansvaret då, det måste vara din förtjänst att denna kvinnas liv försämras i onödan.

För att du tar, som du tycker, ansvar, att med lagar tvinga henne att föda.
Citera
2021-05-27, 10:20
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
För målsman är kanske inte adoption eller biologisk avkomma alltid så viktigt.

Men för barnet har det betydelse:

https://www.regeringen.se/49b6b5/contentassets/e8d775f3dc7140749ace6cf362a43ab5/sammanstallning-av-adoptionsforskning

Det är således inget man skall ta enkelt på.

Jag tycker ju själv att adoption är att föredra framför abort. Men det bästa vore biologiska föräldrar såklart.

Den biologiska modern är extremt viktig för anknytningen de första månaderna. Sedan kan ju du retoriskt hävda att pappan minsann kan göra samma jobb, men det är trots allt så, att fadern inte duschas i samma hormonkur som modern. Och det gäller ju även adopterande kvinnor... Det är en biologisk process som inte är enkel att framtvinga politiskt eller medicinskt.

Det är viktigt att visa just på detta. Det finns flera biologiska aspekter som det gärna bortses ifrån. Vänstern har en tendens att låtsas som att sådant inte räknas och om man bara hänger en skylt "Mamma" på någon så kan den bli det. I djupare mening tror jag att samma fenomen går igen även när det gäller att män kan bli kvinnor och tvärtom - se den senaste tidens debatt om Sjukvårdsupplysningen. Det är en verklighetsförnekelse som har skadat, och skadar, samhälle och människor.
Citera
2021-05-27, 10:24
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Du menar det fanns inga prostituerade förr? Inga våldtäkter? Inget utnyttjande av fattiga kvinnor som arbetade för en? Inga män som ansåg sig ha rätt till en kvinnans kropp bara för att.....?

Jag tror inte Strix har läst Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren.

Ingen mansgris där.
Många kvinnor har blivit gravida av svält.
Citera
2021-05-27, 10:26
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
1. Man ser till att kombinera preventivmedel och beteende. Jag har förklarat det tidigare.

2. Det finns en far också, som förväntas ta ansvar. Se mitt länkade exempel med tonårsmamman. Men, att skylla på att det är obekvämt är ett dåligt skäl. Det legitimerar inte att ta livet av det ofödda livet.

Eftersom vi anser att människor är myndiga från 18 år, så följer därav att de också bär ansvar för sina handlingar. Däri ingår att göra sitt bästa för att inte bli oönskat gravid, men om man blir det så tar man hand om sitt barn - både man och kvinna.

Jo, Du har nämnt att Du vill ge både män och kvinnor möjligheter till ansvarsflykt. Det är motsatsen till min ansvarsprincip.
Du är en hemul kombinerad med en filifjonka
Citera
2021-05-27, 10:27
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Du säger att hon SKA föda barnet, inga ursäkter godtas, hon får väl skylla sig själv.
Jag kallar det för tvång.

Embryo är starten på en process. Abort är frihet att kunna välja.
Hon får inte göra abort för dig. Du tvingar henne att gå igenom en plågsam och ovillig period.

Tillägg
Du glömde min fråga om vad som gör världen bättre med ditt abortförbud.

Det är inte jag som tvingar henne - hon och fadern har satt sig i en situation som gör att den naturliga fortplantningsprocessen sätts igång och fortsätter. Man kan välja bort detta genom att avstå från sex eller använda fungerande preventivmetoder. I de fall detta misslyckas, så får man fullfölja det projekt som man startat. Det enda tvång jag bedriver är att jag vill hindra sjukvården att ägna sig åt illegitima aborter.

Jag tar inte ansvar för världen, men jag är rätt säker på att vi får ett bättre land om vi respekterar även värdet hos det ofödda livet och att svenska kvinnor föder något fler barn. I båda fallen handlar det om att uppmana till ansvarstagande.

Citat:
Tvinga spädbarn på ovillg kvinna verkar du tycka gå bra, vem har äran för ansvaret då, det måste vara din förtjänst att denna kvinnas liv försämras i onödan.

För att du tar, som du tycker, ansvar, att med lagar tvinga henne att föda.

Om jag gör min fru med barn, så är jag delansvarig för detta. Men, som liberal borde Du inse att ansvaret främst åvillar de inblandade individerna. Se därvid mitt svar ovan.
Citera
2021-05-27, 10:29
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Jag tror inte Strix har läst Ormens väg på hälleberget av Torgny Lindgren.

Ingen mansgris där.
Många kvinnor har blivit gravida av svält.

Sverige har sedan länge höga skatter och gigantiska sociala utgifter, inte sällan av mera tvivelaktigt slag. Att någon svensk kvinna idag skulle bli gravid av fattigdom betraktar jag som uteslutet, och i alla händelser är det ingen förklaring till varför det aborteras ca 20% av graviditeterna.
Citera
2021-05-27, 10:30
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Du är en hemul kombinerad med en filifjonka

Det är möjligt, men i så fall en hemulijonka som har rätt. Det är nog inte det sämsta.
Citera
2021-05-27, 10:45
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det är inte jag som tvingar henne - hon och fadern har satt sig i en situation som gör att den naturliga fortplantningsprocessen sätts igång och fortsätter. Man kan välja bort detta genom att avstå från sex eller använda fungerande preventivmetoder. I de fall detta misslyckas, så får man fullfölja det projekt som man startat. Det enda tvång jag bedriver är att jag vill hindra sjukvården att ägna sig åt illegitima aborter.

Jag tar inte ansvar för världen, men jag är rätt säker på att vi får ett bättre land om vi respekterar även värdet hos det ofödda livet och att svenska kvinnor föder något fler barn. I båda fallen handlar det om att uppmana till ansvarstagande.

Om jag gör min fru med barn, så är jag delansvarig för detta. Men, som liberal borde Du inse att ansvaret främst åvillar de inblandade individerna. Se därvid mitt svar ovan.

Du tvingar genom förbud.
Liberalen låter kvinnan välja.
Liberalen sätter eget värde på embryot.
Du sätter värdet på andras embryon.

Embryon är inte heliga.

Det är mycket som blir bättre om vi värderar det födda livet mer.
Aborthatarna verka göra en felprioritering där, då de anser det viktiga är att fostret föds utan tanke på vad som sker med det efteråt.

Världen blir inte bättre av fler oönskade barn.

Ditt snack om ansvar drabbar bara de som blir oönskat gravida, då du vill ta bort deras aborträtt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in