2019-04-17, 11:02
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Furienna
Ja, det var en mycket bra fråga. Men tydligen är det så att vissa tycker att ingen kvinna ska behöva ta sitt ansvar för sina frivilliga handlingar.
Det är att ta ansvar att ta bort ett oönskat embryo. Ingen lider av det.
Citera
2019-04-17, 12:47
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, det var en mycket bra fråga. Men tydligen är det så att vissa tycker att ingen kvinna ska behöva ta sitt ansvar för sina frivilliga handlingar.

Ja, det är nog den sorgliga slutsatsen. Ansvarsflykt är en stark drivkraft, som man måste vara uppmärksam på - inte minst hos sig själv.
Citera
2019-04-17, 15:11
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merapi
Världens problem är snarare att så få män anser sig behöva ta ansvar över sina "frivilliga handlingar".

BÅDE vad gäller knulla runt utan skydd för att sen dumpa resultatet på modern eller samhället, sexuellt våld, dvs tvinga sig på kvinnor för att sen dumpa resultatet på den våldtagna kvinnan eller samhället, våld, för att sen dumpa det blodiga resultatet på sjukvården eller bårhuset, kriminalitet, olyckstatistik etc etc.

Kvinnor i världen är nu inte direkt problemet gällande att ta ansvar.

Men! de är ju uppenbart den grupp som många män gillar att skjuta allt ansvar över sina egna handlingar på.
Kanske du minns att både jag och Strix tycker att även männen ska och bör ta sitt ansvar för barnen. Tyvärr är det dock så att det är lättare för män att smita undan i sådana fall, och graviditet och abort blir då naturligt nog mest en kvinnofråga. Kvinnor har dock också alla rättigheter. En pappa som vill ha barnet får det inte, om dess mamma vill göra abort.
Citera
2019-04-17, 15:13
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Det är att ta ansvar att ta bort ett oönskat embryo. Ingen lider av det.
Det brukar nog ofta finnas någon annan än den biologiska modern, som vill ha barnet. Dessutom tror jag att embryot själv får lida vid sin död.
Senast redigerad av Furienna 2019-04-17 kl. 15:19.
Citera
2019-04-17, 15:54
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Det brukar nog ofta finnas någon annan än den biologiska modern, som vill ha barnet. Dessutom tror jag att embryot själv får lida vid sin död.
Skulle jag lämna bort barnet vill jag ha betalt.

Tror du trettio Tusen adoptivföräldrar Står och väntar på oönskade barn?

Det adopteras upp till tvåtusen barn om året i Sverige.

Utan aborter kommer vi att bli ett adoptivbarnslevererandeland, likt Kina och Vietnam.
Överskottet förvarar vi på barnhem, hoppas bara det blir lite bättre än i Rumänien.
Privatiserar vi fosterhemmen kan det nog bli penningeffektivt.

Jag hittade en länk också.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Internationella-adoptioner-minskar/

Mera tillägg.
Ett embryo som inte vet att det finns kan inte lida.
Senast redigerad av pollenper 2019-04-17 kl. 16:13.
Citera
2019-04-17, 17:44
Medlem
Furiennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pollenper
Skulle jag lämna bort barnet vill jag ha betalt.

Tror du trettio Tusen adoptivföräldrar Står och väntar på oönskade barn?

Det adopteras upp till tvåtusen barn om året i Sverige.

Utan aborter kommer vi att bli ett adoptivbarnslevererandeland, likt Kina och Vietnam.
Överskottet förvarar vi på barnhem, hoppas bara det blir lite bättre än i Rumänien.
Privatiserar vi fosterhemmen kan det nog bli penningeffektivt.

Jag hittade en länk också.
https://www.scb.se/sv_/Hitta-statistik/Artiklar/Internationella-adoptioner-minskar/

Mera tillägg.
Ett embryo som inte vet att det finns kan inte lida.
Om vi kan rädda bara två tusen barn om året från abort, så är det ett framsteg.

Barnhem behöver inte heller vara så hemska, bara man hittar rätt personal och får tillräckligt med resurser.

Hur vet du vad ett embryo vet och känner?
Citera
2019-04-17, 18:15
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Om vi kan rädda bara två tusen barn om året från abort, så är det ett framsteg.

Barnhem behöver inte heller vara så hemska, bara man hittar rätt personal och får tillräckligt med resurser.

Hur vet du vad ett embryo vet och känner?
Jag antar att du inte godkänner vad forskningen säger om nervbanor o.d.?
Och resurserna? Vi har behov av allt inom all offentlig sektor. Jättekul med trettitusen extra barnhemsbarn.
Om inte anhöriga tvingas ta vården. Vilket är troligast.

Trettitusen oönskade barn.

Edit
Hur vet du själv vad embryon känner?
Senast redigerad av pollenper 2019-04-17 kl. 18:17.
Citera
2019-04-17, 21:40
Medlem
Citat:
Kanske du minns att både jag och Strix tycker att även männen ska och bör ta sitt ansvar för barnen. Tyvärr är det dock så att det är lättare för män att smita undan i sådana fall, och graviditet och abort blir då naturligt nog mest en kvinnofråga. Kvinnor har dock också alla rättigheter. En pappa som vill ha barnet får det inte, om dess mamma vill göra abort.

Vad ni "tycker" spelar ingen roll, förstår du?

Vi har en enorm skillnad i reproduktion, INTE i vad/ vem som orsakar reproduktion och därför har ett moraliskt ansvar att ta i saken, utan i vems kropp den utvecklas och därmed blir lättast synlig. Denna realitet måste tas hänsyn till så att slutresultatet 1) blir det bästa för födda barn och framtida människors skull samt 2) för jämställdhetens skull.

Så ska ni ta bort fri aborträtt för kvinnor så får ni allt hitta på nya lagar som tvingar in män att ta inte bara lite underhållsbidragsansvar utan reellt faderskap i ansvar, tid, praktiskt arbete och ekonomi för precis! varenda unge han har varit med om att ha skapat.

Och good luck med det.

Kivnnor har inget val, om de blir gravida, önskat eller oönskat så har de inget annat val att göra än att just agera, dvs ta ansvar. Att välja abort för att man vet att det finns ingen plats för ett barn just nu, jag vill inte, jag är inte mogen, jag har ingen plats socialt, eller ekonomiskt eller fysiskt, så ÄR det att ta ett ansvar att avsluta en cellkropps utveckling mot att bli en människa.
Eftersom alla människor fasen förtjänar en trygg, säker och kärleksfull barndom med minst 1 förälder i vart fall som har tid, ork, kärlek och vilja vara förälder.
Citera
2019-04-17, 21:57
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ja, jag måste nog ta en tidsmaskin väldigt lååångt bak i tiden för att kunna "inse det".

Lycklig resa!

Citat:
Det är fortfarande helt skitsamma HUR vi mäter aborter, eftersom det vi är intresserade av i vår debatt är skillnaderna mellan länder. Det faktiska antalet aborter ökar eller minskar inte efter om man mäter efter 1000 kivnnor, 100 kvinnor eller 1000 födda barn.

Sen är det fortfarande DU som skrev att Sverige har bland de högsta antalet aborter i EU, och nej det har vi alltså inte.

Sen säg mig en sak Uven, OM där skulle finnas mer noggrann forskning, jag säger inte att där inte finns detta redan, att de låga aborttalen i länderna X,C och V ex. beror på sexuellt förtryck av kvinnor, de tillåts inte göra abort, abortmöjligheterna är starkt begränsade, de har inte råd göra abort, de tillåts inte ha sex, de har inte råd med preventivmedel, fler kvinnor tillhör starkt religiösa grupper i länderna där sex , abort, preventivmedel etc är strikt no,no för just kvinnor.....

Och vidare samma länder flödar över av barnhem, hemlösa ungar etc etc.

hade du DÅ tyckt att wow!! dessa låga aborttal är ju fantastiska!

Hmm?

Det beror på. Det är i sig något positivt att man håller nere antalet aborter, men det är förstås bättre om det sker genom att människor ernår en högre moral och tar ansvar för sin sexualitet. Man får nog bedöma från fall till fall, kanske är svaret ett rungande KANSKE?

Citat:
Ja, du vill ha bort den FRIA aborträtten. Vuxna kvinnor ska frånta sina möjligheter bestämma SJÄLVA över sin egna kropp, utan de ska påtvingas att sitta framför en myndighetsperson och be om att slippa. Vi ska lägga en massa pengar på denna personal som ska sitta och avgöra dessa saker, istället för att låta kvinnor själva, som ÄR de som har den direkta insikten, ha makt bestämma detta själva.

Det kommer nog inte kosta särskilt mycket att göra den bedömningen. Det är idag det kostar en hel del, inte minst i att vårdpersonal ägnar en massa tid åt saker som inte är sjukvård.

Citat:
Så? Du är Uv, sitter i en grantopp och är bitter över naturen?

Det regnar även på uvar.

Citat:
Vi tar inte livet av människoliv! för 10000000000000000000000000 gången.
Vi stoppar cellutvecklignen på en cellsamling med potential att bli människa om X antal månader oftast.

Menar Du att det inte är liv? Är det död? Menar Du att det inte är mänskligt? Är det apigt?

Citat:
Visst, my misstake det heter BUP.
Idag skriker folk efter BUP, och psyk vård, har du överhuvudtaget följt med i den diskussionen?
Och här sitter du och vill skapa massa nytt elände.

Ja, jag har det och det är ett samhällsproblem. BUP förväntas lösa allt från djupa psykiska sjukdomar till mobbing och ordblindhet. Nu även "hemkomna" IS-yngel. Detta håller aldrig.

Citat:
Då borde du skrivit, i kraft av våra tillgångar till samhället.
Sen är du ju raka motsatsen till jämställd, du vill ju ta ifrån kvinnor ett av deras absolut mest nödvändiga möjlighet för att just vara jämställda. Aborträtt är A och O för jämställdhet.
För återigen du har ju inte en endaste lagförslag för hur män ska tvingas 50% ansvar, arbete, tid med alla sina oönskade barn de kommer åstsadkomma.

Sen? hur fasen har jag ex , som gjort 1 abort i mitt liv, nån som helst "makt" över dig?

Du har maktens öra. Det Du säger lyssnar makthavarna på - mig lyssnar ingen med makt på. Jag är bara med och betalar, lyder (nåja) och ser hur mitt land spricker allt mer.

Citat:
Hur exakt har jämställdheten "slagit över" tar män numera mer än 50% av allt obetalt arbete, sitter de fler kvinnor i parlamenten? tjänar kvinnor mer än män?

vidare är det ju DU som vill kringskära människors frihet, så länge dessa förstås tillhör det "andra " könet, eller är barn.

Sverige är idag ett av världens mest välfungerande länder, ekonomiskt, välfärdstatligt, trygghetsmässigt, lycka, hälsa, jämställdhet etc etc. Vi ligger i toppen på de flesta listor där man mäter dessa saker.

det betyder ju dock INTE att Sverige, precis som alla andra INTE utsätts för prövningar, INTE ingår i den övriga globaliserade världen, INTE måste hjälpa till där vi kan etc etc.

Exempelvis är majoriteten studenter i högre utbildning kvinnor. På vilket sätt är det jämställt? Ett annat exempel är att kvinnor inte ens behöver informera (den sannolike) fadern före en abort. Jag vill inte kringskära friheten mer än att frihet och ansvar är i balans.

Citat:
Klarade vi 1930 --> framåt att dra upp stora delar av befolkningen ur sitt dåvarande limbo av fattigdom, utanförskap, kriminalitet, förtryck samt okunskap, så? varför skulle vi inte klara detta 2019? Dessutom med avsevärt större resurser till hands än någonsin 1930?

Därför att vi då hade en industriell utveckling, en framtidsanda och en nationellt tämligen homogen befolkning. Idag har vi inget av detta.

Citat:
Det där är inte SCB, det är en blog.
Och den första artikeln, pratar om skillnaden i antal mellan utländska svenskar och svenskar...och sorry, men nej jag går liksom inte i spagat av skräck över detta, vilket du mycket väl vet.

Blogartiklarna refererar till SCB, således SCB.

Citat:
Tyvärr jag prenumererar på DN inte på SVD, så där möter jag en betalvägg.
Visst pedagogiken utvecklas säkert, och möjligt där finns element i katederundervisning som kan vara av godo, men jag är rätt övertygad om att alla som nu genomled 100% av katederundeervisning i sina skolliv, inte helt håller med dig. Jag slapp gudskelov undan detta.

Jag hade gärna haft betydligt mer katederundervisning. Tänk så mycket mer jag hade kunnat lära mig!
Citera
2019-04-18, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Lycklig resa!

Jag är uppenbart för alla, inte speciellt intreserad av att göra den resan bak i tiden, DU däremot vill det, men inte jag, jag är betydligt mer lagt åt att intressera mig för framtiden.

Citat:
Det beror på. Det är i sig något positivt att man håller nere antalet aborter, men det är förstås bättre om det sker genom att människor ernår en högre moral och tar ansvar för sin sexualitet. Man får nog bedöma från fall till fall, kanske är svaret ett rungande KANSKE?
Eftersom abort just är att ta ansvar så håller jag ju inte med dig.

Människor avkrävs att "ta ansvar" i trafiken också, detta förhindrar dock inte att olyckor sker ändå, eftersom ja! människan är nu just mänsklig och inte en robot.

Vill man ändå agera så att resultatet av detta faktum blir det bästa man kan få till, så accepterar man "räddningstjänster" som ambulans, brandkår i vissa fall, sjukvård, eftervård etc etc.

Man sitter inte som du och säger AHA!!! DU minsann åkte ut för en whiplashskada, krossad höft samt halva vindrutan inkörd i ansiktet.....då får du ta ditt ANSVAR och leva med konsekvenserna.

Citat:
Det kommer nog inte kosta särskilt mycket att göra den bedömningen. Det är idag det kostar en hel del, inte minst i att vårdpersonal ägnar en massa tid åt saker som inte är sjukvård.

Nu tar du upp kostnader igen,,, sen kommer jag svara att det kostar bevisligen fan så mycket MER att förbjuda abort och tvångsförlösa, tvångsomvårda 30 000 oönskade barn om året, sen kommer du svara: varför tar du upp kostnader som argument????? när vi pratar om liv? precis som om du inte själv just gjorde detta.

Där typexempel på denna debatt.

SKA du ta upp kostnader i denna fråga Uven, så ÄR nu abortförbud fan så mycket dyrare än aborter ens är i närheten av.
Idag görs 93% av alla utförda aborter via medicinsk abort, dvs du tar tabletter och aborten sker som en menstruation/ blödning, som du kan ha hemma.
Oerhörda kostnader Uven! Tänk bara på vad alla dessa tabletter kostar! Och bindorna!

Så vänligen sluta tjata om kostnader.

Citat:
Det regnar även på uvar.

Jepp ett regn som gör att din grantopp växer och existerar...oerhört irriterande, eller hur?

Citat:
Menar Du att det inte är liv? Är det död? Menar Du att det inte är mänskligt? Är det apigt?

jag skulle nog vara böjd att hävda att före viss tid, så är det inte att betrakta som "liv" i den allmänna meningen.
Är en hjärndöd "liv"?
Det är en samling mänskliga celler under utveckling. That's it. Ett eget "liv" är det först då de har de kapaciteter detta "liv" kräver för att kunna existera. ex. nu hjärnfunktioner.

Citat:
Ja, jag har det och det är ett samhällsproblem. BUP förväntas lösa allt från djupa psykiska sjukdomar till mobbing och ordblindhet. Nu även "hemkomna" IS-yngel. Detta håller aldrig.

BUP är nu psykisk sjukvård för barn, så ja de ska nu hjälpa till vid psykiska sjukdomar.

Aldrig slagit att en del av dessa du kallar "IS-yngel", just är barn som kommit till för att deras mödrar inte haft tillgång till aborträtt? Och deras mentala problem kan säkerligen vara orsakade av att deras föräldrar inte haft bra möjligheter att ta hand om dem.

Ändå vill du tvångs skapa Svensk-yngel som ska tvingas uthärda liknande barndomar som i sin tur renderar dem krav om vårdhjälp?

Citat:
Du har maktens öra. Det Du säger lyssnar makthavarna på - mig lyssnar ingen med makt på. Jag är bara med och betalar, lyder (nåja) och ser hur mitt land spricker allt mer.
Maktens öra, har i många fall definitivt "lyssnat" på dig. Även om jag inte direkt skulle kalla det för att "lyssna" utan mer för att DIN sort suttit vid makt och glatt utövat denna maktmöjlighet över just kvinnor och barn utan minsta tanke än på de egna, eller nu ofta "nationens" fördelar i denna maktutövning.

För som sagt, det var DU som tog upp makt.
Och abortförbud ÄR nu DIN sorts maktutövning över ex. mig. jag förbjuds/ förhindras nämligen något, vilket just är definitionen av makt; få någon att bete sig på ett sätt den inte vill själv.
medan fri aborträtt på intet vis förbjuder någon att skaffa barn, dvs du har all makt att göra som du själv vill, dvs ingen maktutövning.
Vänligen inse detta tack.

Citat:
Exempelvis är majoriteten studenter i högre utbildning kvinnor. På vilket sätt är det jämställt? Ett annat exempel är att kvinnor inte ens behöver informera (den sannolike) fadern före en abort. Jag vill inte kringskära friheten mer än att frihet och ansvar är i balans.

Det är väl typ det enda exemplet där kvinnor idag i västvärlden har börjat dominera över män, och det täcker på intet vis alla de övriga punkterna man brukar räkna då man mäter jämställdhet.

men visst, det är ett problem, och jag har flera ggr, hävdat att om detta inte vänder, planar ut på något sätt så måste vi snart återinföra kvotering av killar på universiteten.

Sen jisses alltså uven,, du har problem med att män inte "informeras" om en abort, men inga som helst problem med att kvinnor ska tvingas gå gravida, tvingas föda mot sin vilja, att massa barn ska tvångsfödas in i dåliga förhållanden, i vissa fall direkt in på ett barnhem.
Sen har du mage! att prata om att " Jag vill inte kringskära friheten mer än att frihet och ansvar är i balans.".

Saknar du helt förmåga att syna dina egna åsikter?

Citat:
Därför att vi då hade en industriell utveckling, en framtidsanda och en nationellt tämligen homogen befolkning. Idag har vi inget av detta.

Vi hade inte en homogen befolkning i den fulla meningen av "homogen" detta är nämligen mer än enbart etnicitet ( som för övrigt heller inte var "homogen" 1930 eftersom vi hade minoriteter även då.)
det handlar även om saker som utbildning, klass, ekonomi, möjligheter etc. Och detta var betydligt mer heterogent 1930 än vad det är idag.

Citat:
Blogartiklarna refererar till SCB, således SCB.

Blogartikelarna är div. slutsatser dragna ur SCB, exempelvis att det på nått sätt skulle vara negativt med att Sverige idag även består av X% unga män med utländskt båbrå.
OHH Jävlar!!! en svensk med mörk hud! Jag svimmar uven!!!! HUR ska vi överleva detta!!???
Vi kommer gå under!!! x % lite mer melatonin i den svenska populationen/ genomet......Ska vi inte längre se ut som iskungen i Game of Thrones???
AHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH!!!!

Är mitt svar....jag går alltså inte av på mitten i skräck över att Svenskar om kanske 200 år kommer vara en nyans aningens mörkare i huden, ha något fler brunögda och att ett gäng istället för att sluta gå i kyrkor slutar gå i moskeer.

Citat:
Jag hade gärna haft betydligt mer katederundervisning. Tänk så mycket mer jag hade kunnat lära mig!
Det får stå för dig, jag tycker mer vi ska anamma det finska skolsystemet.
Och att svenska politiker fan ska sluta sitt ständiga petande i den svenska skolan.
Senast redigerad av Merapi 2019-04-18 kl. 11:04.
Citera
2019-04-18, 11:00
Medlem
Citat:
Vad ni "tycker" spelar ingen roll, förstår du?

Vi har en enorm skillnad i reproduktion, INTE i vad/ vem som orsakar reproduktion och därför har ett moraliskt ansvar att ta i saken, utan i vems kropp den utvecklas och därmed blir lättast synlig. Denna realitet måste tas hänsyn till så att slutresultatet 1) blir det bästa för födda barn och framtida människors skull samt 2) för jämställdhetens skull.

Så ska ni ta bort fri aborträtt för kvinnor så får ni allt hitta på nya lagar som tvingar in män att ta inte bara lite underhållsbidragsansvar utan reellt faderskap i ansvar, tid, praktiskt arbete och ekonomi för precis! varenda unge han har varit med om att ha skapat.

Och good luck med det.

Kivnnor har inget val, om de blir gravida, önskat eller oönskat så har de inget annat val att göra än att just agera, dvs ta ansvar. Att välja abort för att man vet att det finns ingen plats för ett barn just nu, jag vill inte, jag är inte mogen, jag har ingen plats socialt, eller ekonomiskt eller fysiskt, så ÄR det att ta ett ansvar att avsluta en cellkropps utveckling mot att bli en människa.
Eftersom alla människor fasen förtjänar en trygg, säker och kärleksfull barndom med minst 1 förälder i vart fall som har tid, ork, kärlek och vilja vara förälder.

Aborträtten borde finnas kvar men den borde inte subventioneras. Kvinnans kropp är kvinnans ansvar. Gå till privatklinik för abort eller behåll barnet. Inte statens sak att betala onödiga utgifter.
Citera
2019-04-18, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Aborträtten borde finnas kvar men den borde inte subventioneras. Kvinnans kropp är kvinnans ansvar. Gå till privatklinik för abort eller behåll barnet. Inte statens sak att betala onödiga utgifter.

Gå till en privatklinik och hugg av kuken, så slipper staten alla "onödiga utgifter" ever!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in